Sida 3 av 3

Re: förmånsvärde model S

Postat: 21 apr 2017 17:25
av danni
Det är 360 kr + 22 kr per gram över 111 * 2,37 (bränslefaktor för diesel) + 250 (miljötillägg för diesel). Så 360 + (122 - 111) * 22 * 2,37 + 250 = 1183,54 kr per år om man räknar med CO2-utsläpp på 122 gram. Mer om detta här: https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... s-storlek/

För Teslan är det 360 kr per år, reducerat till 0 kr de första fem åren.

Re: förmånsvärde model S

Postat: 21 apr 2017 21:16
av Smutt
Vad jobbigt det kommer bli den dag man måste betala 360kr år :D

Re: förmånsvärde model S

Postat: 21 apr 2017 21:23
av Bjelke
Smutt skrev:
Vad jobbigt det kommer bli den dag man måste betala 360kr år :D
Ja då säljer man den direkt! :lol:

Re: förmånsvärde model S

Postat: 21 apr 2017 21:26
av mati
Ja, då brast hela glädjekakylen. :lol:

Re: förmånsvärde model S

Postat: 22 apr 2017 00:34
av Bjelke
mati skrev:
Ja, då brast hela glädjekakylen. :lol:
Hehe jäkla (ilands)-problem man lever med alltså...

Re: förmånsvärde model S

Postat: 22 apr 2017 08:51
av Daoops
Är det någon som listat ut hur det fungerar med samtliga saker man kan lägga på i efterhand och hur det påverkar förmånsvärdet? Tex:

Q:Laddsladdar och extra laddare (16kW som inte längre går att lägga till men finns ju demobilar)
A: skall inte påverka förmånsvärdet(?)

Q: vinterdäck
A: prorateas på hur mycket du kör i tjänsten vs privat (?)

Q: Autopilot (basic och full)?
A: ?

Q: övrigt?

Verkar ju lockande att köpa en så strippad bil som möjligt och lägga på så mycket som möjligt nån månad senare (även om AP kostar lite mer senare)

Re: förmånsvärde model S

Postat: 22 apr 2017 10:17
av bylund
Daoops skrev:
Q: Autopilot (basic och full)?
A: ?
Man behöver inte betala förmånsskatt förrän det har levererats. Jag är inte säker på vad som gäller vid delleverans.
Daoops skrev:
Verkar ju lockande att köpa en så strippad bil som möjligt och lägga på så mycket som möjligt nån månad senare (även om AP kostar lite mer senare)
Ja, då slipper man ju de månaderna, men förmånsvärdet blir väl högre senare, om man köper extrautrustningen till högre pris? Om man inte gör på det sättet för att det är lättare att fuska då.

Re: förmånsvärde model S

Postat: 22 apr 2017 14:50
av Daoops
bylund skrev:
Daoops skrev:
Q: Autopilot (basic och full)?
A: ?
Man behöver inte betala förmånsskatt förrän det har levererats. Jag är inte säker på vad som gäller vid delleverans.
Daoops skrev:
Verkar ju lockande att köpa en så strippad bil som möjligt och lägga på så mycket som möjligt nån månad senare (även om AP kostar lite mer senare)
Ja, då slipper man ju de månaderna, men förmånsvärdet blir väl högre senare, om man köper extrautrustningen till högre pris? Om man inte gör på det sättet för att det är lättare att fuska då.
Ok så det klassas som fusk? Fast det är inte fusk förens nån kommer på dig har jag hört

Re: förmånsvärde model S

Postat: 22 apr 2017 16:37
av vigge50
Lade till lite fler bilar för att jämföra elbilar med vanliga bilar även i de lägre prisklasserna, BMW i3 och Hyundai Ioniq verkar kunna vara riktigt bra bilar för leasing om de är tillräckliga. Ska dock poängteras att jag inte hittar service kostnader för Ioniq och att jag har samma kostnad för försäkring på alla bilar, här har Tesla en klar nackdel verkar det som. Samma sak med restvärde, detta varierar så klart mellan bilarna men jag har ingen aning hur de håller sig mot varandra.
Förmånsvärde.png
Längst ner har jag räknat hur mycket dyrare det skulle bli för företaget om man är villig att gå ner i lön efter skatt motsvarande de som man sparar på Teslan. BMW 520d sedan blir något billigare men 520d touring blir betydligt dyrare. Här sticker BMW i3 och Hyundai Ioniq verkligen ut.

Re: förmånsvärde model S

Postat: 29 apr 2017 20:53
av vigge50
Hur hårda brukar arbetsgivare vara när det kommer till basbelopp?
Min pappa kollar nu på en Audi A6 allroad quattro och när jag försöker visa att de inte skilljer så mycket i pengar för företaget så säger han att Model S kostar alldeles för mycket då det är utanför basbeloppet(antar 10 basbelopp men vet ej). Vad tror ni, kan en arbetsgivare se mellan fingrarna angående basbelopp om totala kostnader blir ungefär de samma eller brukar de på medelstora företag vara stenhårda med det?
IMG_0840.PNG
Det skilljer 46 177 kr per år för företaget enligt dokumentet men då pappa får bränslet betalt så är det ungefär 15 000 kr skillnad och sen så får pappa betala ganska mycket mindre i inkomstskatt på förmånsvärdet vilket skulle kunna dras av på pappas lön. Detta gör att kostnaderna blir ungefär de samma, tror ni ett företag kan se över basbeloppet om totalkostnaden blir ungefär det samma eller brukar de vara väldigt hårda med basbelopp?

Re: förmånsvärde model S

Postat: 29 apr 2017 21:29
av Smutt
Beror på hur duktig pappa är :D

Re: förmånsvärde model S

Postat: 30 apr 2017 07:41
av Jensa
För att komma vidare i miljötänket hos "vanligt" folk så måste vi komma ifrån 7,5 pbb! Företag måste räkna på den totala kostnaden för att driva bilen. Detta är det vanliga argumentet man alltid hör, "nej, elbil funkar inte, den är för dyr...)

Jämför det med ett hus som är nytt och väl isolerat att uppvärmningskostnaderna är försumbara, jämfört med ett gammalt hus på direktel. Räknar man på det över tid ser man en helt annan siffra än priset på huset idag!

Re: förmånsvärde model S

Postat: 30 apr 2017 08:05
av Basunen
Jensa skrev:
För att komma vidare i miljötänket hos "vanligt" folk så måste vi komma ifrån 7,5 pbb! Företag måste räkna på den totala kostnaden för att driva bilen. Detta är det vanliga argumentet man alltid hör, "nej, elbil funkar inte, den är för dyr...)

Jämför det med ett hus som är nytt och väl isolerat att uppvärmningskostnaderna är försumbara, jämfört med ett gammalt hus på direktel. Räknar man på det över tid ser man en helt annan siffra än priset på huset idag!
Yes, 7,5 pbb och även vanan att byta bil var tredje år. Fossilens nackdelar är borta och du kan köra en elbil några år till. Bör ge en annan kalkyl.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: förmånsvärde model S

Postat: 30 apr 2017 11:24
av Pontus
vigge50 skrev:
Hur hårda brukar arbetsgivare vara när det kommer till basbelopp?
Min pappa kollar nu på en Audi A6 allroad quattro och när jag försöker visa att de inte skilljer så mycket i pengar för företaget så säger han att Model S kostar alldeles för mycket då det är utanför basbeloppet(antar 10 basbelopp men vet ej). Vad tror ni, kan en arbetsgivare se mellan fingrarna angående basbelopp om totala kostnader blir ungefär de samma eller brukar de på medelstora företag vara stenhårda med det?
IMG_0840.PNG
Det skilljer 46 177 kr per år för företaget enligt dokumentet men då pappa får bränslet betalt så är det ungefär 15 000 kr skillnad och sen så får pappa betala ganska mycket mindre i inkomstskatt på förmånsvärdet vilket skulle kunna dras av på pappas lön. Detta gör att kostnaderna blir ungefär de samma, tror ni ett företag kan se över basbeloppet om totalkostnaden blir ungefär det samma eller brukar de vara väldigt hårda med basbelopp?
Vad menar du med att han får betala mindre skatt på förmånsvärdet, mindre än vad?

Re: förmånsvärde model S

Postat: 30 apr 2017 11:29
av vigge50
Pontus skrev:
vigge50 skrev:
Hur hårda brukar arbetsgivare vara när det kommer till basbelopp?
Min pappa kollar nu på en Audi A6 allroad quattro och när jag försöker visa att de inte skilljer så mycket i pengar för företaget så säger han att Model S kostar alldeles för mycket då det är utanför basbeloppet(antar 10 basbelopp men vet ej). Vad tror ni, kan en arbetsgivare se mellan fingrarna angående basbelopp om totala kostnader blir ungefär de samma eller brukar de på medelstora företag vara stenhårda med det?
IMG_0840.PNG
Det skilljer 46 177 kr per år för företaget enligt dokumentet men då pappa får bränslet betalt så är det ungefär 15 000 kr skillnad och sen så får pappa betala ganska mycket mindre i inkomstskatt på förmånsvärdet vilket skulle kunna dras av på pappas lön. Detta gör att kostnaderna blir ungefär de samma, tror ni ett företag kan se över basbeloppet om totalkostnaden blir ungefär det samma eller brukar de vara väldigt hårda med basbelopp?
Vad menar du med att han får betala mindre skatt på förmånsvärdet, mindre än vad?
Om du kollar på "inkomskatt på förmån" så är den 23100 kr/år för Model S och 42050 kr/år för Audin.

Re: förmånsvärde model S

Postat: 02 maj 2017 16:48
av vigge50
En fråga, när man säger att man max får köpa för 10 basbelopp tex, syftar man då på priset man får vid köpet vilket kan vara tillfälliga rabatter eller syftar man på de priset som Skatteverket har registrerat för bilen?

Re: förmånsvärde model S

Postat: 02 maj 2017 19:27
av Daoops
vigge50 skrev:
En fråga, när man säger att man max får köpa för 10 basbelopp tex, syftar man då på priset man får vid köpet vilket kan vara tillfälliga rabatter eller syftar man på de priset som Skatteverket har registrerat för bilen?
Menar du företagets policy när du säger "man"? Isåfall misstänker jag att dom har regler för vad bilen får kosta ifall du säger upp dig eller ifall andrahandsvärdet går under isen, alltså priset för bilen men lulllull och inte vad skatteverket tycker den kostar.

Re: förmånsvärde model S

Postat: 03 maj 2017 08:13
av gellerstam
vigge50 skrev:
En fråga, när man säger att man max får köpa för 10 basbelopp tex, syftar man då på priset man får vid köpet vilket kan vara tillfälliga rabatter eller syftar man på de priset som Skatteverket har registrerat för bilen?
Min bror har haft sådana knasiga regler på några jobb.... Och då har det alltid varit nettopriset man menat. Alltså priset man betalar för bilen efter alla rabatter och ramavtal.