SC vid Max infra ska bort
Moderator: Redaktion
- Tars
- Teslaägare
- Inlägg: 6516
- Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
- Ort: Sigtuna
- Referralkod: ts.la/michael4548
Re: SC vid Max infra ska bort
Luftar du Ferrarin idag alltså!
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Re: SC vid Max infra ska bort
Lugnade nerverna inför besiktningen med en Lyxshake.Tars skrev:Luftar du Ferrarin idag alltså!
- Tars
- Teslaägare
- Inlägg: 6516
- Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
- Ort: Sigtuna
- Referralkod: ts.la/michael4548
Re: SC vid Max infra ska bort
Kalorisnålt.dstr skrev:Lugnade nerverna inför besiktningen med en Lyxshake.Tars skrev:Luftar du Ferrarin idag alltså!
Lika snålt som bilen drar i bensin.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Re: SC vid Max infra ska bort
6st taxi, en icke-taxi, en Taxi och jag i kö. 3 av 7 taxi har facelift.
16min i kö, men tre som åkte samtidigt när jag kopplade in mig
16min i kö, men tre som åkte samtidigt när jag kopplade in mig
P85D svart/svart med gratis SuC
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7259
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: SC vid Max infra ska bort
Jag var på InfraCity för första gången i mitt liv i söndags. Då stod bara en taxibil när jag kom dit - men när jag åkte var det sex taxibilar och min som stod och laddade.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: SC vid Max infra ska bort
Taxibilar börjar bli ett problem till och med här på vischan. Vara-taxi har ett antal Teslor och de använder SuC i Jung allt oftare som vänteplats, samtidigt som de skaffar fler bilar. Hittills har det inte varit så farligt men nu börjar Jung användas allt mer av genomresande Teslor. Igår var det fullt, idag var det bara en plats ledig när jag var där. Och det är alltid minst en taxi som står och långtidsladdar, oftast flera stycken. Inte så roligt på en SuC med bara 6 stalls. De anser nog att det är deras privata laddplats, trots att de har laddning hemma. De begriper inte hur man kör elbil.
En granne till mig fick sin tös hemkörd av Vara-taxi häromdagen. Det var tidig förmiddag och bilen var redan nästan tom. Han hade så ont om laddning (sa han) att han var tvungen att använda grannens trefasuttag i en timme för att kunna ta sig till Jung igen. Känns jättekonstigt för mig. Dålig planering eller okunskap.
En granne till mig fick sin tös hemkörd av Vara-taxi häromdagen. Det var tidig förmiddag och bilen var redan nästan tom. Han hade så ont om laddning (sa han) att han var tvungen att använda grannens trefasuttag i en timme för att kunna ta sig till Jung igen. Känns jättekonstigt för mig. Dålig planering eller okunskap.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: SC vid Max infra ska bort
Var i Jung på annandag påsk klockan 07.10, en Vara Taxi där då också
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: SC vid Max infra ska bort
De är väl bara att ta en 20kr/kwh så kan de väl får låna...mati skrev:Taxibilar börjar bli ett problem till och med här på vischan. Vara-taxi har ett antal Teslor och de använder SuC i Jung allt oftare som vänteplats, samtidigt som de skaffar fler bilar. Hittills har det inte varit så farligt men nu börjar Jung användas allt mer av genomresande Teslor. Igår var det fullt, idag var det bara en plats ledig när jag var där. Och det är alltid minst en taxi som står och långtidsladdar, oftast flera stycken. Inte så roligt på en SuC med bara 6 stalls. De anser nog att det är deras privata laddplats, trots att de har laddning hemma. De begriper inte hur man kör elbil.
En granne till mig fick sin tös hemkörd av Vara-taxi häromdagen. Det var tidig förmiddag och bilen var redan nästan tom. Han hade så ont om laddning (sa han) att han var tvungen att använda grannens trefasuttag i en timme för att kunna ta sig till Jung igen. Känns jättekonstigt för mig. Dålig planering eller okunskap.
Jo låter väldigt märkligt, en sak att låna ut till sina vänner och bekanta men till en taxi... mmm...
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: SC vid Max infra ska bort
Han kanske fick en gratis resa?chaffis75 skrev:De är väl bara att ta en 20kr/kwh så kan de väl får låna...mati skrev:Taxibilar börjar bli ett problem till och med här på vischan. Vara-taxi har ett antal Teslor och de använder SuC i Jung allt oftare som vänteplats, samtidigt som de skaffar fler bilar. Hittills har det inte varit så farligt men nu börjar Jung användas allt mer av genomresande Teslor. Igår var det fullt, idag var det bara en plats ledig när jag var där. Och det är alltid minst en taxi som står och långtidsladdar, oftast flera stycken. Inte så roligt på en SuC med bara 6 stalls. De anser nog att det är deras privata laddplats, trots att de har laddning hemma. De begriper inte hur man kör elbil.
En granne till mig fick sin tös hemkörd av Vara-taxi häromdagen. Det var tidig förmiddag och bilen var redan nästan tom. Han hade så ont om laddning (sa han) att han var tvungen att använda grannens trefasuttag i en timme för att kunna ta sig till Jung igen. Känns jättekonstigt för mig. Dålig planering eller okunskap.
Jo låter väldigt märkligt, en sak att låna ut till sina vänner och bekanta men till en taxi... mmm...
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: SC vid Max infra ska bort
Nej, han fick ingenting. Men han frågade mig senare om det verkligen är nödvändigt att ladda en Tesla så ofta. Äh, nä knappast, sa jag.Pontus skrev:Han kanske fick en gratis resa?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: SC vid Max infra ska bort
Beror väl lite på vart han åkt innan? Det behöver ju inte vara första körningen för dagen.
Re: SC vid Max infra ska bort
Han kan ju börja med att skaffa en egen trefas... Suckmati skrev:Taxibilar börjar bli ett problem till och med här på vischan. Vara-taxi har ett antal Teslor och de använder SuC i Jung allt oftare som vänteplats, samtidigt som de skaffar fler bilar. Hittills har det inte varit så farligt men nu börjar Jung användas allt mer av genomresande Teslor. Igår var det fullt, idag var det bara en plats ledig när jag var där. Och det är alltid minst en taxi som står och långtidsladdar, oftast flera stycken. Inte så roligt på en SuC med bara 6 stalls. De anser nog att det är deras privata laddplats, trots att de har laddning hemma. De begriper inte hur man kör elbil.
En granne till mig fick sin tös hemkörd av Vara-taxi häromdagen. Det var tidig förmiddag och bilen var redan nästan tom. Han hade så ont om laddning (sa han) att han var tvungen att använda grannens trefasuttag i en timme för att kunna ta sig till Jung igen. Känns jättekonstigt för mig. Dålig planering eller okunskap.
Re: SC vid Max infra ska bort
Det är ca 30km mellan Götene och Jung! Hur är man funtad om man kör med så små marginaler?! Taxi! Sedan snikladda på SuC! Tur att det börjar kosta ladda på detta sätt!apkungen skrev:Han kan ju börja med att skaffa en egen trefas... Suckmati skrev:Taxibilar börjar bli ett problem till och med här på vischan. Vara-taxi har ett antal Teslor och de använder SuC i Jung allt oftare som vänteplats, samtidigt som de skaffar fler bilar. Hittills har det inte varit så farligt men nu börjar Jung användas allt mer av genomresande Teslor. Igår var det fullt, idag var det bara en plats ledig när jag var där. Och det är alltid minst en taxi som står och långtidsladdar, oftast flera stycken. Inte så roligt på en SuC med bara 6 stalls. De anser nog att det är deras privata laddplats, trots att de har laddning hemma. De begriper inte hur man kör elbil.
En granne till mig fick sin tös hemkörd av Vara-taxi häromdagen. Det var tidig förmiddag och bilen var redan nästan tom. Han hade så ont om laddning (sa han) att han var tvungen att använda grannens trefasuttag i en timme för att kunna ta sig till Jung igen. Känns jättekonstigt för mig. Dålig planering eller okunskap.
Model S P85D,
Re: SC vid Max infra ska bort
Exakt. Dessutom vet jag att Vara-taxi har laddmöjlighet hemma. Jag har frågat en av chaufförerna en gång. Jodå, sa han. De har möjlighet att ladda bilen över natten. Frågan är om de verkligen gör det. Känns inte så.Foluke skrev:Det är ca 30km mellan Götene och Jung! Hur är man funtad om man kör med så små marginaler?! Taxi! Sedan snikladda på SuC! Tur att det börjar kosta ladda på detta sätt!
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: SC vid Max infra ska bort
Men hur hjälper det, när taxi affärsidé är att ständigt vara i farten. Självklart skall taxi kunna ta långresor på 30 mil och självklart skall de ladda på Suc när de gör de. Tycker man inte skall tala illa om taxi bara för att de är elbilar. Förr eller senare måste taxi laddas under dagen. men den som tror att de inte laddar under natten är bara dumt, det faller på sin egen orimlighet.mati skrev:Exakt. Dessutom vet jag att Vara-taxi har laddmöjlighet hemma. Jag har frågat en av chaufförerna en gång. Jodå, sa han. De har möjlighet att ladda bilen över natten. Frågan är om de verkligen gör det. Känns inte så.Foluke skrev:Det är ca 30km mellan Götene och Jung! Hur är man funtad om man kör med så små marginaler?! Taxi! Sedan snikladda på SuC! Tur att det börjar kosta ladda på detta sätt!
Snart kommer modell3 att ockupera laddplatserna, så det är bara att finna sig i det, eller vara proaktiv och tala varmt för att laddhastigheten skall öka, så laddtiderna blir minimala. Här finns det en chans att ta en del av kakan från bensinmaffian. (jag tror att i framtiden kommer det bli mycket dyrare att ladda utanför huset. och staten kommer inte var sena att beskatta folk som slösar på energi när de laddar sina bilar hemma (för hur som helst skall "the man" dra in sina stålar). detta i sin tur kommer spä på utvecklingen av mer effektiva/energisnåla bilar.
Re: SC vid Max infra ska bort
Problemet är att de taxibilar som laddar på SuC i Väsby verkar ladda till 100% när de är där och då står de och tar upp laddplatsen onödigt länge.
Sist jag var där laddade jag från cirka 10% till 85% och på platsen bredvid mig stod e taxi när jag kom, och han var kvar när jag åkte...
Förarna verkar ha väldigt dålig kunskap om hur bilarna de kör fungerar.
Sist jag var där laddade jag från cirka 10% till 85% och på platsen bredvid mig stod e taxi när jag kom, och han var kvar när jag åkte...
Förarna verkar ha väldigt dålig kunskap om hur bilarna de kör fungerar.
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Re: SC vid Max infra ska bort
Men just den här taxin var tydligen torsk redan på morgonen / förmiddagen. Tyder på snålhet och/eller dumhet.Mickep skrev:Men hur hjälper det, när taxi affärsidé är att ständigt vara i farten. Självklart skall taxi kunna ta långresor på 30 mil och självklart skall de ladda på Suc när de gör de. Tycker man inte skall tala illa om taxi bara för att de är elbilar. Förr eller senare måste taxi laddas under dagen. men den som tror att de inte laddar under natten är bara dumt, det faller på sin egen orimlighet.mati skrev:Exakt. Dessutom vet jag att Vara-taxi har laddmöjlighet hemma. Jag har frågat en av chaufförerna en gång. Jodå, sa han. De har möjlighet att ladda bilen över natten. Frågan är om de verkligen gör det. Känns inte så.Foluke skrev:Det är ca 30km mellan Götene och Jung! Hur är man funtad om man kör med så små marginaler?! Taxi! Sedan snikladda på SuC! Tur att det börjar kosta ladda på detta sätt!
Snart kommer modell3 att ockupera laddplatserna, så det är bara att finna sig i det, eller vara proaktiv och tala varmt för att laddhastigheten skall öka, så laddtiderna blir minimala. Här finns det en chans att ta en del av kakan från bensinmaffian. (jag tror att i framtiden kommer det bli mycket dyrare att ladda utanför huset. och staten kommer inte var sena att beskatta folk som slösar på energi när de laddar sina bilar hemma (för hur som helst skall "the man" dra in sina stålar). detta i sin tur kommer spä på utvecklingen av mer effektiva/energisnåla bilar.
EDIT: Elmetare?
Re: SC vid Max infra ska bort
Väsby idag, 6 taxi, 5 till på kö. Tycker synd om Tesla ägare som ska passera Sthlm i sommar, tror dom ska räkna med låååångt laddstopp i Väsby. Väsby har blivit en laddplats för taxibilar nu, var länge sen jag kom dit dagtid och hade chans att ladda där.
Tidigare en vit 85D med allt utom bakvända säten, nu vit Model 3 LR 2021, svart inredning + allt
Re: SC vid Max infra ska bort
Går det att få ut någon statistik från sidan som talar om hur många platser lediga en suC har?
tänkte att man skulle kunna dela upp dygnet i 24*2 halvtimmar och där redovisa i % hur många som är upptagna och då ställa det mot andra laddställen. (sedan ta ett genomsnitt per vecka/veckodag)
tänkte att man skulle kunna dela upp dygnet i 24*2 halvtimmar och där redovisa i % hur många som är upptagna och då ställa det mot andra laddställen. (sedan ta ett genomsnitt per vecka/veckodag)
Re: SC vid Max infra ska bort
Spärrade inte Tesla åtkomsten av denna data nästan direkt efter möjligheten kom till att visa antal lediga laddplatser?Mickep skrev:Går det att få ut någon statistik från sidan som talar om hur många platser lediga en suC har?
tänkte att man skulle kunna dela upp dygnet i 24*2 halvtimmar och där redovisa i % hur många som är upptagna och då ställa det mot andra laddställen. (sedan ta ett genomsnitt per vecka/veckodag)
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: SC vid Max infra ska bort
Står i Väsby nu tillsammans med 4 taxi och den jag delar stolpe med kan inte vara långt ifrån full när jag fick 113 kW från start och nu 10 min inte en skymt av taxiförarnaLeffeP skrev:Väsby idag, 6 taxi, 5 till på kö. Tycker synd om Tesla ägare som ska passera Sthlm i sommar, tror dom ska räkna med låååångt laddstopp i Väsby. Väsby har blivit en laddplats för taxibilar nu, var länge sen jag kom dit dagtid och hade chans att ladda där.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: SC vid Max infra ska bort
Man undrar hur de räknar, de borde ju få in fler körningar sett över dagen om de laddar till 80-85% varje gång istället för att ladda 100% varje gång som de verkar.
Dock kan de bero på hur ofta de behöver ladda, laddar de bara en gång per skift så tar de väl 1 timmes rast när de är dags.
Får kanske fråga lite nästa gång man är där.
Dock kan de bero på hur ofta de behöver ladda, laddar de bara en gång per skift så tar de väl 1 timmes rast när de är dags.
Får kanske fråga lite nästa gång man är där.
Re: SC vid Max infra ska bort
Vad jag vet så står de där tills de får en körning, känns väll onödigt att köra in till Stockholm ifall nästa körning är ifrån Arlanda.janni skrev:Man undrar hur de räknar, de borde ju få in fler körningar sett över dagen om de laddar till 80-85% varje gång istället för att ladda 100% varje gång som de verkar.
Dock kan de bero på hur ofta de behöver ladda, laddar de bara en gång per skift så tar de väl 1 timmes rast när de är dags.
Får kanske fråga lite nästa gång man är där.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19558
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: SC vid Max infra ska bort
Stämmer bra, flera som sagt att dom står där medans dom väntar på körning, och bryr sig inte ett skit i om det blir kövigge50 skrev:Vad jag vet så står de där tills de får en körning, känns väll onödigt att köra in till Stockholm ifall nästa körning är ifrån Arlanda.janni skrev:Man undrar hur de räknar, de borde ju få in fler körningar sett över dagen om de laddar till 80-85% varje gång istället för att ladda 100% varje gång som de verkar.
Dock kan de bero på hur ofta de behöver ladda, laddar de bara en gång per skift så tar de väl 1 timmes rast när de är dags.
Får kanske fråga lite nästa gång man är där.
med andra som vill ladda även om dom själva har typ fulladdat
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19