SC vid Max infra ska bort

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: SC vid Max infra ska bort

Inlägg av LarsL »

Beror väl lite på vart han åkt innan? Det behöver ju inte vara första körningen för dagen.
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: SC vid Max infra ska bort

Inlägg av apkungen »

mati skrev:
Taxibilar börjar bli ett problem till och med här på vischan. Vara-taxi har ett antal Teslor och de använder SuC i Jung allt oftare som vänteplats, samtidigt som de skaffar fler bilar. Hittills har det inte varit så farligt men nu börjar Jung användas allt mer av genomresande Teslor. Igår var det fullt, idag var det bara en plats ledig när jag var där. Och det är alltid minst en taxi som står och långtidsladdar, oftast flera stycken. Inte så roligt på en SuC med bara 6 stalls. De anser nog att det är deras privata laddplats, trots att de har laddning hemma. De begriper inte hur man kör elbil.
En granne till mig fick sin tös hemkörd av Vara-taxi häromdagen. Det var tidig förmiddag och bilen var redan nästan tom. Han hade så ont om laddning (sa han) att han var tvungen att använda grannens trefasuttag i en timme för att kunna ta sig till Jung igen. Känns jättekonstigt för mig. Dålig planering eller okunskap.
Han kan ju börja med att skaffa en egen trefas... Suck
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare
Inlägg: 999
Blev medlem: 05 nov 2015 21:54
Ort: Frufällan

Re: SC vid Max infra ska bort

Inlägg av Foluke »

apkungen skrev:
mati skrev:
Taxibilar börjar bli ett problem till och med här på vischan. Vara-taxi har ett antal Teslor och de använder SuC i Jung allt oftare som vänteplats, samtidigt som de skaffar fler bilar. Hittills har det inte varit så farligt men nu börjar Jung användas allt mer av genomresande Teslor. Igår var det fullt, idag var det bara en plats ledig när jag var där. Och det är alltid minst en taxi som står och långtidsladdar, oftast flera stycken. Inte så roligt på en SuC med bara 6 stalls. De anser nog att det är deras privata laddplats, trots att de har laddning hemma. De begriper inte hur man kör elbil.
En granne till mig fick sin tös hemkörd av Vara-taxi häromdagen. Det var tidig förmiddag och bilen var redan nästan tom. Han hade så ont om laddning (sa han) att han var tvungen att använda grannens trefasuttag i en timme för att kunna ta sig till Jung igen. Känns jättekonstigt för mig. Dålig planering eller okunskap.
Han kan ju börja med att skaffa en egen trefas... Suck
Det är ca 30km mellan Götene och Jung! Hur är man funtad om man kör med så små marginaler?! Taxi! Sedan snikladda på SuC! Tur att det börjar kosta ladda på detta sätt!
Model S P85D,
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: SC vid Max infra ska bort

Inlägg av mati »

Foluke skrev:
Det är ca 30km mellan Götene och Jung! Hur är man funtad om man kör med så små marginaler?! Taxi! Sedan snikladda på SuC! Tur att det börjar kosta ladda på detta sätt!
Exakt. Dessutom vet jag att Vara-taxi har laddmöjlighet hemma. Jag har frågat en av chaufförerna en gång. Jodå, sa han. De har möjlighet att ladda bilen över natten. Frågan är om de verkligen gör det. Känns inte så.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: SC vid Max infra ska bort

Inlägg av Mickep »

mati skrev:
Foluke skrev:
Det är ca 30km mellan Götene och Jung! Hur är man funtad om man kör med så små marginaler?! Taxi! Sedan snikladda på SuC! Tur att det börjar kosta ladda på detta sätt!
Exakt. Dessutom vet jag att Vara-taxi har laddmöjlighet hemma. Jag har frågat en av chaufförerna en gång. Jodå, sa han. De har möjlighet att ladda bilen över natten. Frågan är om de verkligen gör det. Känns inte så.
Men hur hjälper det, när taxi affärsidé är att ständigt vara i farten. Självklart skall taxi kunna ta långresor på 30 mil och självklart skall de ladda på Suc när de gör de. Tycker man inte skall tala illa om taxi bara för att de är elbilar. Förr eller senare måste taxi laddas under dagen. men den som tror att de inte laddar under natten är bara dumt, det faller på sin egen orimlighet.
Snart kommer modell3 att ockupera laddplatserna, så det är bara att finna sig i det, eller vara proaktiv och tala varmt för att laddhastigheten skall öka, så laddtiderna blir minimala. Här finns det en chans att ta en del av kakan från bensinmaffian. (jag tror att i framtiden kommer det bli mycket dyrare att ladda utanför huset. och staten kommer inte var sena att beskatta folk som slösar på energi när de laddar sina bilar hemma (för hur som helst skall "the man" dra in sina stålar). detta i sin tur kommer spä på utvecklingen av mer effektiva/energisnåla bilar.
Användarvisningsbild
JonasH
Teslaägare
Inlägg: 836
Blev medlem: 18 maj 2015 21:22
Ort: Älvsjö

Re: SC vid Max infra ska bort

Inlägg av JonasH »

Problemet är att de taxibilar som laddar på SuC i Väsby verkar ladda till 100% när de är där och då står de och tar upp laddplatsen onödigt länge.
Sist jag var där laddade jag från cirka 10% till 85% och på platsen bredvid mig stod e taxi när jag kom, och han var kvar när jag åkte...
Förarna verkar ha väldigt dålig kunskap om hur bilarna de kör fungerar.
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Användarvisningsbild
Lessmog
Teslaägare
Inlägg: 1120
Blev medlem: 10 mar 2014 09:53

Re: SC vid Max infra ska bort

Inlägg av Lessmog »

Mickep skrev:
mati skrev:
Foluke skrev:
Det är ca 30km mellan Götene och Jung! Hur är man funtad om man kör med så små marginaler?! Taxi! Sedan snikladda på SuC! Tur att det börjar kosta ladda på detta sätt!
Exakt. Dessutom vet jag att Vara-taxi har laddmöjlighet hemma. Jag har frågat en av chaufförerna en gång. Jodå, sa han. De har möjlighet att ladda bilen över natten. Frågan är om de verkligen gör det. Känns inte så.
Men hur hjälper det, när taxi affärsidé är att ständigt vara i farten. Självklart skall taxi kunna ta långresor på 30 mil och självklart skall de ladda på Suc när de gör de. Tycker man inte skall tala illa om taxi bara för att de är elbilar. Förr eller senare måste taxi laddas under dagen. men den som tror att de inte laddar under natten är bara dumt, det faller på sin egen orimlighet.
Snart kommer modell3 att ockupera laddplatserna, så det är bara att finna sig i det, eller vara proaktiv och tala varmt för att laddhastigheten skall öka, så laddtiderna blir minimala. Här finns det en chans att ta en del av kakan från bensinmaffian. (jag tror att i framtiden kommer det bli mycket dyrare att ladda utanför huset. och staten kommer inte var sena att beskatta folk som slösar på energi när de laddar sina bilar hemma (för hur som helst skall "the man" dra in sina stålar). detta i sin tur kommer spä på utvecklingen av mer effektiva/energisnåla bilar.
Men just den här taxin var tydligen torsk redan på morgonen / förmiddagen. Tyder på snålhet och/eller dumhet.

EDIT: Elmetare? :lol:
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: SC vid Max infra ska bort

Inlägg av apkungen »

Eller så kör de i shift o Fick en urladdad bil?
Användarvisningsbild
LeffeP
Teslaägare
Inlägg: 269
Blev medlem: 29 okt 2015 11:09
Ort: Värmdö

Re: SC vid Max infra ska bort

Inlägg av LeffeP »

Väsby idag, 6 taxi, 5 till på kö. Tycker synd om Tesla ägare som ska passera Sthlm i sommar, tror dom ska räkna med låååångt laddstopp i Väsby. Väsby har blivit en laddplats för taxibilar nu, var länge sen jag kom dit dagtid och hade chans att ladda där.
Tidigare en vit 85D med allt utom bakvända säten, nu vit Model 3 LR 2021, svart inredning + allt
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: SC vid Max infra ska bort

Inlägg av Mickep »

Går det att få ut någon statistik från sidan som talar om hur många platser lediga en suC har?

tänkte att man skulle kunna dela upp dygnet i 24*2 halvtimmar och där redovisa i % hur många som är upptagna och då ställa det mot andra laddställen. (sedan ta ett genomsnitt per vecka/veckodag)
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8573
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: SC vid Max infra ska bort

Inlägg av Pontus »

Mickep skrev:
Går det att få ut någon statistik från sidan som talar om hur många platser lediga en suC har?

tänkte att man skulle kunna dela upp dygnet i 24*2 halvtimmar och där redovisa i % hur många som är upptagna och då ställa det mot andra laddställen. (sedan ta ett genomsnitt per vecka/veckodag)
Spärrade inte Tesla åtkomsten av denna data nästan direkt efter möjligheten kom till att visa antal lediga laddplatser?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8573
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: SC vid Max infra ska bort

Inlägg av Pontus »

LeffeP skrev:
Väsby idag, 6 taxi, 5 till på kö. Tycker synd om Tesla ägare som ska passera Sthlm i sommar, tror dom ska räkna med låååångt laddstopp i Väsby. Väsby har blivit en laddplats för taxibilar nu, var länge sen jag kom dit dagtid och hade chans att ladda där.
Står i Väsby nu tillsammans med 4 taxi och den jag delar stolpe med kan inte vara långt ifrån full när jag fick 113 kW från start och nu 10 min inte en skymt av taxiförarna :(
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
janni
Teslaägare
Inlägg: 213
Blev medlem: 25 jan 2017 01:00
Ort: Solna

Re: SC vid Max infra ska bort

Inlägg av janni »

Man undrar hur de räknar, de borde ju få in fler körningar sett över dagen om de laddar till 80-85% varje gång istället för att ladda 100% varje gång som de verkar.

Dock kan de bero på hur ofta de behöver ladda, laddar de bara en gång per skift så tar de väl 1 timmes rast när de är dags.
Får kanske fråga lite nästa gång man är där.
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: SC vid Max infra ska bort

Inlägg av vigge50 »

janni skrev:
Man undrar hur de räknar, de borde ju få in fler körningar sett över dagen om de laddar till 80-85% varje gång istället för att ladda 100% varje gång som de verkar.

Dock kan de bero på hur ofta de behöver ladda, laddar de bara en gång per skift så tar de väl 1 timmes rast när de är dags.
Får kanske fråga lite nästa gång man är där.
Vad jag vet så står de där tills de får en körning, känns väll onödigt att köra in till Stockholm ifall nästa körning är ifrån Arlanda.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: SC vid Max infra ska bort

Inlägg av Bjelke »

vigge50 skrev:
janni skrev:
Man undrar hur de räknar, de borde ju få in fler körningar sett över dagen om de laddar till 80-85% varje gång istället för att ladda 100% varje gång som de verkar.

Dock kan de bero på hur ofta de behöver ladda, laddar de bara en gång per skift så tar de väl 1 timmes rast när de är dags.
Får kanske fråga lite nästa gång man är där.
Vad jag vet så står de där tills de får en körning, känns väll onödigt att köra in till Stockholm ifall nästa körning är ifrån Arlanda.
Stämmer bra, flera som sagt att dom står där medans dom väntar på körning, och bryr sig inte ett skit i om det blir kö
med andra som vill ladda även om dom själva har typ fulladdat :evil:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: SC vid Max infra ska bort

Inlägg av LarsL »

Bjelke skrev:
vigge50 skrev:
janni skrev:
Man undrar hur de räknar, de borde ju få in fler körningar sett över dagen om de laddar till 80-85% varje gång istället för att ladda 100% varje gång som de verkar.

Dock kan de bero på hur ofta de behöver ladda, laddar de bara en gång per skift så tar de väl 1 timmes rast när de är dags.
Får kanske fråga lite nästa gång man är där.
Vad jag vet så står de där tills de får en körning, känns väll onödigt att köra in till Stockholm ifall nästa körning är ifrån Arlanda.
Stämmer bra, flera som sagt att dom står där medans dom väntar på körning, och bryr sig inte ett skit i om det blir kö
med andra som vill ladda även om dom själva har typ fulladdat :evil:
Men borde inte Tesla ge dem ideal fee då? Annars får man ju lust att rita en penis på deras bilar, eller?
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: SC vid Max infra ska bort

Inlägg av Bjelke »

LarsL skrev:
Bjelke skrev:
vigge50 skrev:
janni skrev:
Man undrar hur de räknar, de borde ju få in fler körningar sett över dagen om de laddar till 80-85% varje gång istället för att ladda 100% varje gång som de verkar.

Dock kan de bero på hur ofta de behöver ladda, laddar de bara en gång per skift så tar de väl 1 timmes rast när de är dags.
Får kanske fråga lite nästa gång man är där.
Vad jag vet så står de där tills de får en körning, känns väll onödigt att köra in till Stockholm ifall nästa körning är ifrån Arlanda.
Stämmer bra, flera som sagt att dom står där medans dom väntar på körning, och bryr sig inte ett skit i om det blir kö
med andra som vill ladda även om dom själva har typ fulladdat :evil:
Men borde inte Tesla ge dem ideal fee då? Annars får man ju lust att rita en penis på deras bilar, eller?
Oftast har problemet varit att dom står och nöter till precis 100% och det kan ju ta en jäkla tid lixom...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
LeffeP
Teslaägare
Inlägg: 269
Blev medlem: 29 okt 2015 11:09
Ort: Värmdö

Re: SC vid Max infra ska bort

Inlägg av LeffeP »

Såklart har taxi betalat för samma service som alla andra, men som det är nu i Väsby så tar det ju död på hela tanken med att SC är till för långkörning, inte för daglig laddning där man bor. Att dom sen står och pumpar i till 100% är ju också långt från hela tanken med SC nätet. Detta gör ju att om det blir samma fenomen runt om i landet att varje SC blir taxistationer så kommer det bli svårt att ladda på långkörningar. Är man ute på långkörning så sitter man ju knappast och väntar ut så man får max i batteriet utan man är angelägen att komma vidare till nästa laddställe eller destinationen. Nu är väl sträckan Sthlm - Arlanda såklart lite ansträngd eftersom det är taxi´s guldgruva att köra på Arlanda, men hur som, det här har gått över styr hur man totalt missbrukar SC.
Tidigare en vit 85D med allt utom bakvända säten, nu vit Model 3 LR 2021, svart inredning + allt
Användarvisningsbild
janni
Teslaägare
Inlägg: 213
Blev medlem: 25 jan 2017 01:00
Ort: Solna

Re: SC vid Max infra ska bort

Inlägg av janni »

Vet inte om de laddar någon annanstans än i Väsby, finns väl någon snabbladdning för Taxi men tror de flesta åker tomma till Väsby för att ladda även om de råkar befinna sig strax utanför stan, ofta när man åker därifrån så är en taxi på väg tom in till stan igen.

I och med att de finns miljövinster med att taxi kör elbilar så bör man titta på hur detta ska lösas för allas del.
Antalet Tesla taxis kommer antagligen att öka så bör de ligga i allas intresse att få ner tiden för laddning och det bör finnas en vinning i att få till en SuC både närmare stan och på Arlanda även om de skulle vara endast för taxibilar som de investerat i.
Även om SuC är främst till för långkörning så har Tesla knappast nåt emot att sälja bilar till taxiverksamhet och är medvetna om att dessa kommer ladda lokalt.

Kanske skulle va en idé för Tesla podden och bjuda in någon från de stora taxibolagen för att diskutera hur de ser på detta, de bör ju sitta och fundera på en lösning då de 6 stall i Väsby inte lär täcka deras framtida behov, om ens dagens.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4884
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: SC vid Max infra ska bort

Inlägg av chaffis75 »

Skulle en lösning kanske vara att sätta upp ett gäng destinations laddare som bara kan användas av tesla och att vid hög beläggning så får man bara ladda till säg 90% på SUC och om man måste ladda till 100% så är de destinations laddare som gäller för de sista 10% upp till 100%?

Tänkte att de är en billigare lösning än att bygga ut med massor av SuC om problemet nu är att de måste ladda de där sista 10% även när SuC platsen har hög beläggning.
De problem man inte löser är ju dock att de krävs fler reserverade parkering så att dessa destinations laddare får plats.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10312
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: SC vid Max infra ska bort

Inlägg av Legato »

LeffeP skrev:
Nu är väl sträckan Sthlm - Arlanda såklart lite ansträngd eftersom det är taxi´s guldgruva att köra på Arlanda, men hur som, det här har gått över styr hur man totalt missbrukar SC.
Inte "taxis", men väl "elbils taxis". Just Arlanda har ju regeln att rena elbilar/Teslor får köra förbi hela kön... Så har man en Tesla som taxi så är man nog så illa tvungen att nöta Arlanda precis hela tiden.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10312
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: SC vid Max infra ska bort

Inlägg av Legato »

Det känns som det vore en rimlig kompromiss att Tesla finansierar SUCs som är exklusiva för Taxi Stockholm respektive Fågelviksgruppen men att de får betala elen själva. Det är ju givetvis superviktigt för hela transformationen att just taxis går över till el!
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: SC vid Max infra ska bort

Inlägg av LarsL »

Det rimliga vore om Tesla sålde ett gäng Fastchargers till taxiverksamheten, så kan de sätta upp sitt taxifik vid den istället. När de kommer in på bilar utan fri Supercharging så borde det vara hyggligt lönsamt för dem att stå för elen själva.
Användarvisningsbild
Jwe
Teslaägare
Inlägg: 304
Blev medlem: 10 jan 2015 13:10

Re: SC vid Max infra ska bort

Inlägg av Jwe »

Förutom irritationen att laddningen inte fungerar då det är kö, är det den sämsta reklamen för elbil.
Alla presumtiva elbilsköpare som ser detta måste tänka att nej detta är inget för mig.
Då denna SuC passeras av otroligt många människor som ännu ej har elbil borde Tesla ta tag i problemet, dels för sina kunderer men kanske väl så mycket för de kunder som överväger att köpa elbil.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: SC vid Max infra ska bort

Inlägg av Bjelke »

Jwe skrev:
Förutom irritationen att laddningen inte fungerar då det är kö, är det den sämsta reklamen för elbil.
Alla presumtiva elbilsköpare som ser detta måste tänka att nej detta är inget för mig.
Då denna SuC passeras av otroligt många människor som ännu ej har elbil borde Tesla ta tag i problemet, dels för sina kunderer men kanske väl så mycket för de kunder som överväger att köpa elbil.
Speciellt med tanke på Teslas marknadsföringsfilosofi, dvs ingen reklam utan produkterna säljer sig självt, främst genom befintliga ägare, och det är nog ganska
många potentiella köpare som kollar in lite här och/eller pratar med ägare, och då är problemet i Väsby mfl ganska avgörande i många fall.
Bodde jag i krokarna och saknade möjlighet till hemmaladdning skulle jag tänka igenom beslutet både en och två gånger och antagligen inte köpt en Tesla nu...
Så några fler SuC kan ge extra skjuts till försäljningen (och inte bara lösa problemet för oss ägare) och då betalar sig den investeringen snabbt tro jag, speciellt
nu när det inte är helt gratis längre för nybilsköpare...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar