Försäkringar

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Lenni
Teslaägare
Inlägg: 9
Blev medlem: 20 jan 2017 11:24

Försäkringar

Inlägg av Lenni »

Försäkringar är visst ett återkommande ämne, så här kommer det igen. :D

Vill bara dela med mig av mitt resultat och ni får gärna fylla på med era.

Gäller ny Model S 60D facelift, företagsleasing
Frågade efter halvförsäkring m. hyrbil & assistans, 2500 mil/år.

Företagarna GARANT Bilförsäkring:
"Vi kan tyvärr inte erbjuda försäkring för Tesla. Vi får hänvisa till Protector som både har vagnskadegaranti och försäkringslösning för Tesla." :x

Länsförsäkringar: 10364 kr/år, givet att jag flyttar över min företagsförsäkring.

If: 17718 kr/år

Folksam: 23746 kr/år (över 2500 mil = 27573 kr/år) :shock:

Det blev Protector denna gång...
Användarvisningsbild
Laartur
Teslaägare
Inlägg: 19
Blev medlem: 01 maj 2014 09:34

Re: Försäkringar

Inlägg av Laartur »

Tesla p85dl 2015 Trygg Hansa 5050kr/år. :-)


Skickat från min iPad med Tapatalk
Användarvisningsbild
spacemoose
Teslaägare
Inlägg: 97
Blev medlem: 10 aug 2016 16:19
Ort: Eslöv

Re: Försäkringar

Inlägg av spacemoose »

Detta med försäkringar känns verkligen som lotto...


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Model 3 SR+ Refresh 2021.
Model S 90D 2016 - såld.
Användarvisningsbild
Jensa
Teslaägare
Inlägg: 817
Blev medlem: 01 apr 2016 16:26

Re: Försäkringar

Inlägg av Jensa »

Det som avgör till största del är vilken effekt man har i trafikregistret.. ny tesla = mycket hög premie!
2016 Model S 75
Användarvisningsbild
eric
Teslaägare
Inlägg: 246
Blev medlem: 01 jun 2015 09:24
Ort: Gråbo

Re: Försäkringar

Inlägg av eric »

Jag har precis frågat Länsförsäkringar Älvsborg om en ny S60 facelift så det borde motsvara din tycker jag, också leasing via firma, 2500+ mil/år inkl assistans/räddning och fick 8484 kr/år. Kör jag >2500 mil blev priset 7674 kr/år. Och det var inget tal om att flytta firma-försäkring. Konstigt att det kan skilja så mycket beroende på vilket av Länsförsäkringars bolag man frågar, för jag antar att du inte hör till Älvsborg med tanke på priset du fick.
Röd Model S 60 75 facelift - 19" fälgar, AP2, soltak, skinnsäten och köldpaket.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Försäkringar

Inlägg av bylund »

eric skrev:
Jag har precis frågat Länsförsäkringar Älvsborg om en ny S60 facelift så det borde motsvara din tycker jag, också leasing via firma, 2500+ mil/år inkl assistans/räddning och fick 8484 kr/år. Kör jag >2500 mil blev priset 7674 kr/år. Och det var inget tal om att flytta firma-försäkring. Konstigt att det kan skilja så mycket beroende på vilket av Länsförsäkringars bolag man frågar, för jag antar att du inte hör till Älvsborg med tanke på priset du fick.
Länsförsäkringar är 23 olika bolag försäkringsbolag, så det kan variera väldeliga beroende på var man bor hur de ställer sig till Tesla.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Kriper
Teslaägare
Inlägg: 1104
Blev medlem: 06 nov 2016 11:07
Ort: Ingarö

Re: Försäkringar

Inlägg av Kriper »

Laartur skrev:
Tesla p85dl 2015 Trygg Hansa 5050kr/år. :-)


Skickat från min iPad med Tapatalk
Hel eller halv?
Var dig själv, alla andra är upptagna

S 100D -17
Användarvisningsbild
eric
Teslaägare
Inlägg: 246
Blev medlem: 01 jun 2015 09:24
Ort: Gråbo

Re: Försäkringar

Inlägg av eric »

Dags att någon driven Tesla-nörd drar igång en egen märkesförsäkring med vettiga priser? :P
Röd Model S 60 75 facelift - 19" fälgar, AP2, soltak, skinnsäten och köldpaket.
Användarvisningsbild
Lenni
Teslaägare
Inlägg: 9
Blev medlem: 20 jan 2017 11:24

Re: Försäkringar

Inlägg av Lenni »

bylund skrev:
eric skrev:
Jag har precis frågat Länsförsäkringar Älvsborg om en ny S60 facelift så det borde motsvara din tycker jag, också leasing via firma, 2500+ mil/år inkl assistans/räddning och fick 8484 kr/år. Kör jag >2500 mil blev priset 7674 kr/år. Och det var inget tal om att flytta firma-försäkring. Konstigt att det kan skilja så mycket beroende på vilket av Länsförsäkringars bolag man frågar, för jag antar att du inte hör till Älvsborg med tanke på priset du fick.
Länsförsäkringar är 23 olika bolag försäkringsbolag, så det kan variera väldeliga beroende på var man bor hur de ställer sig till Tesla.
Japp, Länsförsäkringar Skåne var det här.
I telefon fick jag först 8400kr/år, när sen offerten kom var det 7900kr/år, men bara 1000 mil.
När jag påpekade att vi talat om 2500 mil fick jag en ny offert på 10364kr/år.
På frågan varför det plötsligt blev 2000kr dyrare fick jag svaret att det måste varit något missförstånd och att detta pris gällde...
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Försäkringar

Inlägg av danni »

Jensa skrev:
Det som avgör till största del är vilken effekt man har i trafikregistret.. ny tesla = mycket hög premie!
Inte nödvändigtvis - min bil är reggad med 525 hk, och jag får upp 7300 kr per år med 2500 mil hos Trygg Hansa när jag söker.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
eric
Teslaägare
Inlägg: 246
Blev medlem: 01 jun 2015 09:24
Ort: Gråbo

Re: Försäkringar

Inlägg av eric »

Och jag har 285 kW och får strax över 10.000kr hos Trygg Hansa.
Röd Model S 60 75 facelift - 19" fälgar, AP2, soltak, skinnsäten och köldpaket.
Användarvisningsbild
janni
Teslaägare
Inlägg: 213
Blev medlem: 25 jan 2017 01:00
Ort: Solna

Re: Försäkringar

Inlägg av janni »

Provade bara med att kolla med IF då jag har andra försäkringar där men konstaterade att de troligen är det bästa alternativet Protector när man bor i Stockholm, kanske får skaffa en brevlåda i Norrland för alla Teslaägare =)
Det är mest självriskerna jag reagerade på, byta ruta känns rätt troligt att man får göra på 3 år och de går på 4430:- i självrisk.
Priset på försäkringen är ju under 1% av nybilspriset medans andra ICE-bilen ligger på typ 1,5%.

Det blir intressant att se om den kommer bli billigare till Model 3 då de flesta antagligen inte räknar med att betala 10000:- per år i försäkring.
Samma sak med självriskerna, 30% av pbb i vagnskada svider för de flesta om råkar ut för något.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4873
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Försäkringar

Inlägg av chaffis75 »

Jag hoppas modell 3 blir billigare att försäkra. Dessa summor känns nästan orimliga.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Niclas
Teslaägare
Inlägg: 1417
Blev medlem: 19 maj 2014 11:13
Ort: Uppsala

Re: Försäkringar

Inlägg av Niclas »

Men Protector är väl ett bra alternativ? Ska förnya min halvförsäkring hos dem och de ska ha strax över 8000kr för 10 månader (2 första gratis) på min nya bil. Man får köra 10k mil per år. Dock höga självrisker.
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)

Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Användarvisningsbild
Jensa
Teslaägare
Inlägg: 817
Blev medlem: 01 apr 2016 16:26

Re: Försäkringar

Inlägg av Jensa »

danni skrev:
Jensa skrev:
Det som avgör till största del är vilken effekt man har i trafikregistret.. ny tesla = mycket hög premie!
Inte nödvändigtvis - min bil är reggad med 525 hk, och jag får upp 7300 kr per år med 2500 mil hos Trygg Hansa när jag söker.
Ja, ser att halvförsäkring landar där för mig också, helt ok! Reggad med 387 hk. Men för helförsäkring blir det 26000! Med lite mer självrisk, 22'. Då med 2500 mil/år.
2016 Model S 75
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Försäkringar

Inlägg av Surfaren »

Jensa skrev:
danni skrev:
Jensa skrev:
Det som avgör till största del är vilken effekt man har i trafikregistret.. ny tesla = mycket hög premie!
Inte nödvändigtvis - min bil är reggad med 525 hk, och jag får upp 7300 kr per år med 2500 mil hos Trygg Hansa när jag söker.
Ja, ser att halvförsäkring landar där för mig också, helt ok! Reggad med 387 hk. Men för helförsäkring blir det 26000! Med lite mer självrisk, 22'. Då med 2500 mil/år.
Ni har det förspänt hör jag. Jag kollade på halvförsäkring för mig och min 85D på trygghansa.se, 1501-2000 mil/år. Håll i er nu. 53674 kr vill dom ha. Bild
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Försäkringar

Inlägg av danni »

Surfaren skrev:
Jensa skrev:
danni skrev:
Jensa skrev:
Det som avgör till största del är vilken effekt man har i trafikregistret.. ny tesla = mycket hög premie!
Inte nödvändigtvis - min bil är reggad med 525 hk, och jag får upp 7300 kr per år med 2500 mil hos Trygg Hansa när jag söker.
Ja, ser att halvförsäkring landar där för mig också, helt ok! Reggad med 387 hk. Men för helförsäkring blir det 26000! Med lite mer självrisk, 22'. Då med 2500 mil/år.
Ni har det förspänt hör jag. Jag kollade på halvförsäkring för mig och min 85D på trygghansa.se, 1501-2000 mil/år. Håll i er nu. 53674 kr vill dom ha. Bild
De skulle ha 56000 kr av mig om jag skulle försäkra den privat, men 7300 kr för att försäkra den på firman. Ett riktigt lotteri, det där.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Försäkringar

Inlägg av Surfaren »

danni skrev:
De skulle ha 56000 kr av mig om jag skulle försäkra den privat, men 7300 kr för att försäkra den på firman. Ett riktigt lotteri, det där.
Misstänkte att du fuskade. ;)

Nästan värt att starta ett AB och pytsa in 50k. Får ju igen det efter ett drygt år... :mrgreen:
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
+46
Teslaägare
Inlägg: 1785
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: Försäkringar

Inlägg av +46 »

Surfaren skrev:
danni skrev:
De skulle ha 56000 kr av mig om jag skulle försäkra den privat, men 7300 kr för att försäkra den på firman. Ett riktigt lotteri, det där.
Misstänkte att du fuskade. ;)

Nästan värt att starta ett AB och pytsa in 50k. Får ju igen det efter ett drygt år... :mrgreen:
Nästan 8 ggr högre riskpremie...
Är Trygg-Hansas privatkunder ett gäng kriminella eller hur motiverar de den stora prisskillnaden?
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Försäkringar

Inlägg av danni »

Surfaren skrev:
danni skrev:
De skulle ha 56000 kr av mig om jag skulle försäkra den privat, men 7300 kr för att försäkra den på firman. Ett riktigt lotteri, det där.
Misstänkte att du fuskade. ;)

Nästan värt att starta ett AB och pytsa in 50k. Får ju igen det efter ett drygt år... :mrgreen:
Aktiekapitalet försvinner dessutom inte för att du satt in dem i ett bolag, det är ju fortfarande dina pengar. För att inte nämna hur billigt det är att ha en Tesla i ett bolag jämfört med privat. Just do it!
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Försäkringar

Inlägg av Surfaren »

danni skrev:
Aktiekapitalet försvinner dessutom inte för att du satt in dem i ett bolag, det är ju fortfarande dina pengar. För att inte nämna hur billigt det är att ha en Tesla i ett bolag jämfört med privat. Just do it!
Höhö. Tips på seriöst bolag som tar hand om allt "bolagigt" som man måste göra när man har bolag? Klarar inte sånt.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
janni
Teslaägare
Inlägg: 213
Blev medlem: 25 jan 2017 01:00
Ort: Solna

Re: Försäkringar

Inlägg av janni »

Surfaren skrev:
danni skrev:
Aktiekapitalet försvinner dessutom inte för att du satt in dem i ett bolag, det är ju fortfarande dina pengar. För att inte nämna hur billigt det är att ha en Tesla i ett bolag jämfört med privat. Just do it!
Höhö. Tips på seriöst bolag som tar hand om allt "bolagigt" som man måste göra när man har bolag? Klarar inte sånt.
Nu måste ju bolaget betala för bilen också så det är väl kanske inte bara 50k du ska kasta in =)
Användarvisningsbild
Oddball
Teslaägare
Inlägg: 258
Blev medlem: 14 sep 2015 23:19
Ort: Åsa

Re: Försäkringar

Inlägg av Oddball »

Finns det inte någon här på TCS som har en bra försäkringskontakt?

Känns ju isf som om det det vore läge att ställa frågan "kan du fixa en bra Tesla-deal ifall du får ett antal hundra intressenter på silverfat"?

Det har funkat för bolån, så känns som om det borde kunna funka för bilförsäkring oxå ;)
70D 2015 Svart Côte d'Azur trotter
rmokvist
Inlägg: 115
Blev medlem: 05 okt 2016 11:22
Ort: Karlskrona

Re: Försäkringar

Inlägg av rmokvist »

Oddball skrev:
Finns det inte någon här på TCS som har en bra försäkringskontakt?

Känns ju isf som om det det vore läge att ställa frågan "kan du fixa en bra Tesla-deal ifall du får ett antal hundra intressenter på silverfat"?

Det har funkat för bolån, så känns som om det borde kunna funka för bilförsäkring oxå ;)
Intressant fråga, tyvärr har jag ingen sådan. Men en fråga är ju vem som kommer omfamna alla model 3 ägare när dom dyker upp. Medveten om att vi snackar om en billigare bil men det är väl ändå inte där skon klämmer, eller?
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Försäkringar

Inlägg av danni »

janni skrev:
Surfaren skrev:
danni skrev:
Aktiekapitalet försvinner dessutom inte för att du satt in dem i ett bolag, det är ju fortfarande dina pengar. För att inte nämna hur billigt det är att ha en Tesla i ett bolag jämfört med privat. Just do it!
Höhö. Tips på seriöst bolag som tar hand om allt "bolagigt" som man måste göra när man har bolag? Klarar inte sånt.
Nu måste ju bolaget betala för bilen också så det är väl kanske inte bara 50k du ska kasta in =)
Likväl som man betalar en avbetalning varje månad så kan man skyffla in samma pengar i ett bolag och betala leasingen med. Samtidigt, ska man få nån nytta av det låga förmånsvärdet etc så krävs det ju att man har intäkter i bolaget också. För att inte nämna det faktum att man ska ha en verksamhet och behöva köra i tjänsten för att ha tjänstebil :)
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Skriv svar