Brobizz

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Brobizz

Inlägg av mati »

Iofs är det billigare att inte använda någon bizz när man åker Rødby-Puttgarden. Det finns en billigare biljett som bara går att välja när man förbokar på nätet. Men då kan det hända att man får stå och vänta riktigt länge när man inte kommer i tid. Det har hänt mig en gång i Puttgarden. På något vis har de lyckats att hitta Tysklands långsammaste människor och placerat dem allihopa bakom biljettdiskarna där. Människan som jag hamnade hos var så otroligt trög att jag faktiskt lyckades med konststycket att missa färjan som jag hade bokat tid för, trots att jag var där i god tid. Som straff hänvisade trögskallen mig till den längsta kön där jag fick vänta i två timmar! Då är det bättre att betala lite extra och slippa kön.
För 15 år sedan, när bizz-systemet var nytt, var biljetten faktiskt billigare när man hade en bizz. 10% tror jag handlade det om. Och ingen årsavgift. Men då var det lite krångligt att få en bizz, det stod ingenstans att det fanns nåt sånt, man fick ringa runt och fråga. Det var tider det. :)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Nikke
Teslaägare
Inlägg: 117
Blev medlem: 07 jan 2017 18:28
Ort: Malmö

Re: Brobizz

Inlägg av Nikke »

Jag kör varje dag över bron utan problem med brobizz, sitter till högen om backspegeln. Enligt manualen. Se sida 164, kan inte bifoga skärmdump via Ipaden. Grrr
Model S (2023)
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Brobizz

Inlägg av danni »

Nikke skrev:
Jag kör varje dag över bron utan problem med brobizz, sitter till högen om backspegeln. Enligt manualen. Se sida 164, kan inte bifoga skärmdump via Ipaden. Grrr
Bild
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Nikke
Teslaägare
Inlägg: 117
Blev medlem: 07 jan 2017 18:28
Ort: Malmö

Re: Brobizz

Inlägg av Nikke »

Tack Danni. :D
Model S (2023)
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4873
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Brobizz

Inlägg av chaffis75 »

Nog inte alla som känner till de där "fönstret"... I måndags körde vi på bron, en Tesla körde in i bro bizz filen vid sidan om vår fil, jag såg aldrig honom passera :D
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Brobizz

Inlägg av HelectriC »

chaffis75 skrev:
Nog inte alla som känner till de där "fönstret"... I måndags körde vi på bron, en Tesla körde in i bro bizz filen vid sidan om vår fil, jag såg aldrig honom passera :D
Man får köra ganska långsamt, iaf om man har transpondern bakom nose cone (som jag har). Kör man normalfort så hinner manicken inte läsa av.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: Brobizz

Inlägg av Monark1954 »

Var placerar man Brobizz i en modell X?

Förstår inte manualen. Det ser ju ut som den går placera på hela glastaket ovan sätena men där är väl elvärme ytor?
PS För Öresundsbron fungerar det utmärkt att registrera reg nr men bara där DS
PS2 Tidsbesparande och lönsamt system bara nästan en resa om man jämför kontant. På vår långa sprinterbuss spar men ca 600 kr DS2
RFID.JPG
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Brobizz

Inlägg av Svenssons »

Monark1954 skrev:
Var placerar man Brobizz i en modell X?

Förstår inte manualen. Det ser ju ut som den går placera på hela glastaket ovan sätena men där är väl elvärme ytor?
PS För Öresundsbron fungerar det utmärkt att registrera reg nr men bara där DS
PS2 Tidsbesparande och lönsamt system bara nästan en resa om man jämför kontant. På vår långa sprinterbuss spar men ca 600 kr DS2
RFID.JPG
Det är väl ingen elvärme på det markerade taket? Jag har satt min Brobizz strax till höger om fästet för backspegeln och det har fungerat utan problem.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Brobizz

Inlägg av danni »

På Model S är det rätt specifikt var den ska sitta. På X verkar det funka lite var som. Jag har lånebil nu så jag har inte orkat montera min och det funkade bra att bara ha den i kupén.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Lessmog
Teslaägare
Inlägg: 1120
Blev medlem: 10 mar 2014 09:53

Re: Brobizz

Inlägg av Lessmog »

Min brobizz påstås ha slutat fungera eftersom det kreditkort de tror att jag har inte är giltigt.
Som lök på laxen har de lyckats dra pengar från det två gånger (men återbetalt en gång).
Kundtjänst har troligen avlidit.
Betalar med 2-kronor nästa gång om jag ids åka alls.
Eller så får Fjellinien debitera.
Användarvisningsbild
hed
Teslaägare
Inlägg: 587
Blev medlem: 20 feb 2018 21:09
Ort: Sverige

Re: Brobizz

Inlägg av hed »

Jag håller bizzen i handen utanför rutan. Funkar kalas
OUTAGAS: MS 100D levererad 2018-06-12, Pearl White, Premium pack, 21" twin turbine, cream interiör + kolfiber.
KRÄFTAN: Model 3 SR+ RWD, Red Multicoat, white interior, dragkrok. Levererad 2019-09-18.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Brobizz

Inlägg av danni »

När jag körde över Öresundsbron idag funkade inte min bizz utan den fick blippas manuellt av personalen. Hon sa att det var en Stora Bält-bizz och att de typ aldrig funkar över Öresundsbron. Men den funkade när vi körde ner i förra veckan.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Brobizz

Inlägg av Bjelke »

danni skrev:
När jag körde över Öresundsbron idag funkade inte min bizz utan den fick blippas manuellt av personalen. Hon sa att det var en Stora Bält-bizz och att de typ aldrig funkar över Öresundsbron. Men den funkade när vi körde ner i förra veckan.
Hon kanske har jobbat på tesla? :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Brobizz

Inlägg av danni »

Bjelke skrev:
danni skrev:
När jag körde över Öresundsbron idag funkade inte min bizz utan den fick blippas manuellt av personalen. Hon sa att det var en Stora Bält-bizz och att de typ aldrig funkar över Öresundsbron. Men den funkade när vi körde ner i förra veckan.
Hon kanske har jobbat på tesla? :lol:
Hon pratade om bizzen i sig, inte bilen. Jag satt och viftade med bizzen ut genom rutan men det hjälpte inte.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Brobizz

Inlägg av 12man »

Bizzen innehåller väl ett batteri? Vad är livslängden på det, troligen ett sånt där 2032 eller liknande, 5år 10år
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Brobizz

Inlägg av Bjelke »

danni skrev:
Bjelke skrev:
danni skrev:
När jag körde över Öresundsbron idag funkade inte min bizz utan den fick blippas manuellt av personalen. Hon sa att det var en Stora Bält-bizz och att de typ aldrig funkar över Öresundsbron. Men den funkade när vi körde ner i förra veckan.
Hon kanske har jobbat på tesla? :lol:
Hon pratade om bizzen i sig, inte bilen. Jag satt och viftade med bizzen ut genom rutan men det hjälpte inte.
Jag tänkte mest på hur ofta man får olika svar beroende på vem man pratar med på Tesla och att hon
har tagit deras inkompetens med sig ;)
En säger att nåt är omöjligt och samtidigt säger ngn annan att det går utmärkt osv...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Brobizz

Inlägg av Bjelke »

12man skrev:
Bizzen innehåller väl ett batteri? Vad är livslängden på det, troligen ett sånt där 2032 eller liknande, 5år 10år
Min var död nu efter 3 år :(
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar