Brobizz

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Wulker
Teslaägare
Inlägg: 14
Blev medlem: 21 aug 2016 20:05

Brobizz

Inlägg av Wulker »

Körde till Kastrup med min Tesla med monterad BroBizz i rutan som dock inte fungerade,vakten kom och när jag tog ut BroBizzen utanför bilen gick bommen upp,då säger vakten att det är något med framrutan på Teslan som gör att Brobizzen inte fungerar. Har något råkat ut för samma sak?


Skickat från min iPad med Tapatalk
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare
Inlägg: 3634
Blev medlem: 10 maj 2015 14:08
Ort: Skurup

Re: Brobizz

Inlägg av Martinen »

Wulker skrev:
Körde till Kastrup med min Tesla med monterad BroBizz i rutan som dock inte fungerade,vakten kom och när jag tog ut BroBizzen utanför bilen gick bommen upp,då säger vakten att det är något med framrutan på Teslan som gör att Brobizzen inte fungerar. Har något råkat ut för samma sak?


Skickat från min iPad med Tapatalk
Råkat utför samma sak i 3 av mina tidigare bilar också.
Många brukar ha ett litet fält precis under backspegeln där det funkar.
Användarvisningsbild
mahulkp
Teslaägare
Inlägg: 1004
Blev medlem: 22 okt 2014 21:35
Ort: Hönö

Re: Brobizz

Inlägg av mahulkp »

Wulker skrev:
Körde till Kastrup med min Tesla med monterad BroBizz i rutan som dock inte fungerade,vakten kom och när jag tog ut BroBizzen utanför bilen gick bommen upp,då säger vakten att det är något med framrutan på Teslan som gör att Brobizzen inte fungerar. Har något råkat ut för samma sak?


Skickat från min iPad med Tapatalk
Har haft liknande problem. På vissa Model S funkar det precis höger om backspegeln. Testa där.
2 st Model 3 LR AWD
Reservation Cybertruck Trimotor
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare
Inlägg: 3634
Blev medlem: 10 maj 2015 14:08
Ort: Skurup

Re: Brobizz

Inlägg av Martinen »

På min X funkar det om jag håller den under backspegeln.
På min S höll jag alltid ut den ut rutan.

Idag när jag körde från Danmark så satt Jag och höll brobizzen när jag åkte över bron. Av någon anledning så stoppade jag in den i handskfacket innan jag var framme vid betalstationen. Sen när jag va framme vid Bommarna så hade jag glömt att jag hade lagt den där. (jag vet - tankspridd)
Jag fick lite panik för jag trodde jag tappat den under stolen eller nått sånt eftersom jag va säker på att jag hade den framme. Innan jag hittade den så hörde jag att den pep till och bommarna öppnade. Den funkade alltså i handskfacket.
Användarvisningsbild
boreno
Teslaägare
Inlägg: 775
Blev medlem: 02 dec 2015 07:37
Ort: Stockholm

Re: Brobizz

Inlägg av boreno »

Wulker skrev:
Körde till Kastrup med min Tesla med monterad BroBizz i rutan som dock inte fungerade,vakten kom och när jag tog ut BroBizzen utanför bilen gick bommen upp,då säger vakten att det är något med framrutan på Teslan som gör att Brobizzen inte fungerar.
Jag har min monterad på det svarta området precis till höger om kameralådan där backspegeln är monterad. Det området är inte avskärmat på samma sätt som resten av vindrutan, och Tesla rekommenderar att sändare placeras där, eller bakom fronten. Det har fungerat varje gång jag kört över broarna i Sverige och Danmark, minst 20 gånger hitintills (det är kul att åka till Autobahn!).
Leeloo | Model S Plaid Juni 2023 | Ultra red | Krämvit interiör | FSD | 21"
Pearl | Model 3 SR+ 2019
Prince | Model 3 Performance Mars 2019
Dementor | Model S 90D 2017
Kalle | Model S 85D 2016
Användarvisningsbild
Emil
Teslaägare
Inlägg: 60
Blev medlem: 01 jan 2017 20:01

Re: Brobizz

Inlägg av Emil »

Fungerar utan problem även för mig, senast förra veckan på Öresundsbron, Stora Bältbron och Scandlines i Puttgarden :) Precis till vänster om kameran vid backspegeln, sett ifrån förarsätet, uppe i det lilla hörnet där. Tänk dock på att om man har den på ett ställe hela tiden där den verkligen fungerar så kan man få behöva ta bort den innan man kör in i t.ex parkeringshusen på Kastrup. Lite jobbigt speciellt om man redan bokat och betalt i förhand :)
Model S 90D | AP2, Midnight Silver, Svarta Next-Gen, Premiumpaket, Panoramatak - Såld
Användarvisningsbild
Crappy
Teslaägare
Inlägg: 648
Blev medlem: 02 jun 2016 23:38
Ort: Sjömarken, Borås

Re: Brobizz

Inlägg av Crappy »

Det är så att bilarna är utrustade med värmereflekterande rutor så kallade "coatade vindrutor" De är belagda med ett tunt lager av någon metall, så rutan ser lite lätt lila ut
Det där har varit ett problem för de som körde med gamla modellen av gps, automatiska garagportöppnare osv. Det gällde att placera sändaren rätt rätt.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4341
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Brobizz

Inlägg av dstr »

Det är något med rutan. Precis när jag fått min bil försökte jag mäta accelerationen med en driftbox. Den fick aldrig gps-kontakt genom framrutan.
Användarvisningsbild
Oppfinnarn
Teslaägare
Inlägg: 484
Blev medlem: 08 aug 2015 11:11
Ort: Bjärred

Re: Brobizz

Inlägg av Oppfinnarn »

Hade samma problem med min Peugeot 407 Coupe, men redan då lärde jag mig att köra med öppen ruta med brobizz i handen genom bomområdet oavset om det var -10 eller 30 grader :-) . Btw, var det inte någon som löst det genom att ha brobizzen någonstans i frunken?
#Oppfinnarn went Electric 2015-10-02.... Blå Model S 70D samt ytterligare en Modell S 75D inköpt 2018-09-28 ... och efter mer än 32000 mil med elbil, varför bara ha två Tesla Model S... när man kan ha tre, så det blev en Model S AWD 2023-12-22 :) ....
Användarvisningsbild
drakbane
Teslaägare
Inlägg: 1110
Blev medlem: 06 okt 2015 10:36
Ort: Asmundtorp

Re: Brobizz

Inlägg av drakbane »

Även gpsen i telefoner har lite problem, och då speciellt i Pokémon Go, Iphone funkar generellt bättre än Android. :roll:
http://---
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Brobizz

Inlägg av bullen »

Gäller detta även norsk bombrikke antar jag
Användarvisningsbild
Wulker
Teslaägare
Inlägg: 14
Blev medlem: 21 aug 2016 20:05

Re: Brobizz

Inlägg av Wulker »

bullen skrev:
Gäller detta även norsk bombrikke antar jag
Körde från Varberg till Tännäs över Norge och fick inget grönt plus någonstans,så ja det gällde även där,men med alla fina svar jag fått här så hittar vi säkert en lösning.


Skickat från min iPad med Tapatalk
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: Brobizz

Inlägg av blincoln »

Min tidiga Model S 2014 har ett område till höger om backspegeln som är markerat för att visa att det inte är metallbelagt. Markeringen är svarta färgprickar på insidan, som gör att sugproppar omöjligen fäster... Lite otur i tänket där tror jag ;)
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9341
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Brobizz

Inlägg av bylund »

bullen skrev:
Gäller detta även norsk bombrikke antar jag
Ja, det är rentav samma system, och jag använder min brikke på Öresundsbron. Man kan anmäla numret till respektive system så slipper man två och kan samtidigt få alla fördelar.

Mottagningen i Norge är inte lika viktig då det namnet till trots inte är några bommar där, och de identifierar med foto/avläsning om signalen inte gick fram. Det räcker att ha en brikke med fritaksavtal registrerat för att åtnyttja avgiftsfrihet.

Man får se till att sändardelen hamnar i det prickiga eller svarta området till höger om backspegeln om man inte monterar den i noskonen.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5516
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Brobizz

Inlägg av Gustafsson »

Samma problem med transpondern för norska bomvägar. Monterade den th om spegeln upp i det svarta fältet, då funkade den.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare
Inlägg: 1769
Blev medlem: 31 aug 2014 19:21
Ort: Löddeköpinge

Re: Brobizz

Inlägg av leiflodde »

Jag har nog kört över 100-tals ggr både Öresund- och Stora Bält bron samt Scandlines men måste alltid som många skriver ta ut den utanför bilen (man vänjer sig).

På bilden sitter min till vänster/över om backspegeln men i min funkar det inte, funkar det för någon ?

PS först gången det hände steg vakten ut och sa på vissa Franska bilar är det ett problem, är det en Fransk bil :lol:
20170301_174700.jpg
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Brobizz

Inlägg av bullen »

Trodde el Tesla var spansk
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare
Inlägg: 1769
Blev medlem: 31 aug 2014 19:21
Ort: Löddeköpinge

Re: Brobizz

Inlägg av leiflodde »

Körde igår hem via Rödby-Puttgarden och en fördel med brobizz är om man är ansluten till EasyGo http://easygo.com/sv kan man använda samma bizz på flera överfarter, broar och färjor.

Även möjlighet att välja ekonomi eller flex och flex ger alltid garanterad plats ombord även om det är fullt :)
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9341
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Brobizz

Inlägg av bylund »

leiflodde skrev:
Körde igår hem via Rödby-Puttgarden och en fördel med brobizz är om man är ansluten till EasyGo http://easygo.com/sv kan man använda samma bizz på flera överfarter, broar och färjor.

Även möjlighet att välja ekonomi eller flex och flex ger alltid garanterad plats ombord även om det är fullt :)
Kör de samma system som United?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare
Inlägg: 1769
Blev medlem: 31 aug 2014 19:21
Ort: Löddeköpinge

Re: Brobizz

Inlägg av leiflodde »

bylund skrev:
leiflodde skrev:
Körde igår hem via Rödby-Puttgarden och en fördel med brobizz är om man är ansluten till EasyGo http://easygo.com/sv kan man använda samma bizz på flera överfarter, broar och färjor.

Även möjlighet att välja ekonomi eller flex och flex ger alltid garanterad plats ombord även om det är fullt :)
Kör de samma system som United?
Ingen aning men skönt att slippa vänta och igår fick vi köra av först och bättre att 500 bilar bakom sig i passkontrollen.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Brobizz

Inlägg av mati »

leiflodde skrev:
bylund skrev:
leiflodde skrev:
Körde igår hem via Rödby-Puttgarden och en fördel med brobizz är om man är ansluten till EasyGo http://easygo.com/sv kan man använda samma bizz på flera överfarter, broar och färjor.

Även möjlighet att välja ekonomi eller flex och flex ger alltid garanterad plats ombord även om det är fullt :)
Kör de samma system som United?
Ingen aning men skönt att slippa vänta och igår fick vi köra av först och bättre att 500 bilar bakom sig i passkontrollen.
Hur funkar det nuförtiden? Jag har nämligen skaffat en brobizz med motormännens kampanjkod. :D
För 10 år sedan, när jag hade en gammal brobizz, så kunde jag bara köra igenom bommen i Rödby och så kom jag med automatik först i kön. Jag behövde inte göra nånting. Nu står det att man kan välja typ av biljett. Var och hur gör man det?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
jeb
Teslaägare
Inlägg: 20
Blev medlem: 30 jan 2017 20:52

Re: Brobizz

Inlägg av jeb »

För mig funkar det bra, har den precis under kameralådan. Modell S 2017, Bizzen är även den sprillans ny.
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare
Inlägg: 1769
Blev medlem: 31 aug 2014 19:21
Ort: Löddeköpinge

Re: Brobizz

Inlägg av leiflodde »

mati skrev:
leiflodde skrev:
bylund skrev:
leiflodde skrev:
Körde igår hem via Rödby-Puttgarden och en fördel med brobizz är om man är ansluten till EasyGo http://easygo.com/sv kan man använda samma bizz på flera överfarter, broar och färjor.

Även möjlighet att välja ekonomi eller flex och flex ger alltid garanterad plats ombord även om det är fullt :)
Kör de samma system som United?
Ingen aning men skönt att slippa vänta och igår fick vi köra av först och bättre att 500 bilar bakom sig i passkontrollen.
Hur funkar det nuförtiden? Jag har nämligen skaffat en brobizz med motormännens kampanjkod. :D
För 10 år sedan, när jag hade en gammal brobizz, så kunde jag bara köra igenom bommen i Rödby och så kom jag med automatik först i kön. Jag behövde inte göra nånting. Nu står det att man kan välja typ av biljett. Var och hur gör man det?
När du kommer fram väljer du betala med brobizz och på skärmen väljer man Flex eller Ekonomi och valet kan ju bero på hur kön ser ut osv.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Brobizz

Inlägg av mati »

Ah okej. På EasyGo står bara Rødby-Puttgarden men inte Puttgarden-Rødby. :?: Fungerar det bara åt det ena hållet att använda brobizz? För alla andra färjelinjer har de explicit angivit båda riktningarna.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Nyren
Teslaägare
Inlägg: 372
Blev medlem: 15 jul 2016 10:25
Ort: Malmö

Re: Brobizz

Inlägg av Nyren »

mati skrev:
Ah okej. På EasyGo står bara Rødby-Puttgarden men inte Puttgarden-Rødby. :?: Fungerar det bara åt det ena hållet att använda brobizz? För alla andra färjelinjer har de explicit angivit båda riktningarna.
Det går fint båda riktningarna. Jag körde där i veckan och betalade med brobizz på båda hållen. Man kan dessutom välja om man vill ha standardbiljett eller Flex, vilket kostar lite extra. Men då får man vouchers för kaffe eller kolsyrat vatten också...

EDIT: Äsch det hade ju leiflodde redan skrivit...
Model Y Performance Svart
Model 3 LR Deep Blue metallic.
Model S 75D Deep Blue metallic - Såld
Skriv svar