Luftfjädrat eller inte?
Moderator: Redaktion
Luftfjädrat eller inte?
Jag behöver er hjälp. Har bara kört luftade Tesla , men har nu fått erbjudande om en 90D men vanlig fjädring...
Har ni någon erfarenhet. Ge mig tips och råd kära märkeskollegor i denna härliga sekt!!
Har ni någon erfarenhet. Ge mig tips och råd kära märkeskollegor i denna härliga sekt!!
Tesla X 75D, S P85, S 90D, X 100D, Cybertruck beställd, Polestar 2
Re: Luftfjädrat eller inte?
Kanske finns det någon på forumet som har provat både med luft och vanligt fjädring?PHAWA skrev:Jag behöver er hjälp. Har bara kört luftade Tesla , men har nu fått erbjudande om en 90D men vanlig fjädring...
Har ni någon erfarenhet. Ge mig tips och råd kära märkeskollegor i denna härliga sekt!!
Men jag har vanlig fjädring och tycker det fungerar utmärkt och har inte saknat luftfjädring.
Re: Luftfjädrat eller inte?
Är också helnöjd med vanliga fjädrar. Kan dock sakna möjligheten att sänka bilen lite. Mest för utseendet.
Model 75 S grå 2016 (såld)
Model S LR raven 2019
Model S LR raven 2019
Re: Luftfjädrat eller inte?
Luft fjädring ska inte vara en deal breaker så om allt annat är enligt dina preferenser kör på
Just nu kan man inte göra mycket mer än att höja och sänka bilen
Man hoppas att det kommer så man kan välja hur hårt fjädringen ska vara och då gör det kanske skillnad som det är nu så gör inte luft fjädring någon större skillnad
Just nu kan man inte göra mycket mer än att höja och sänka bilen
Man hoppas att det kommer så man kan välja hur hårt fjädringen ska vara och då gör det kanske skillnad som det är nu så gör inte luft fjädring någon större skillnad
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19558
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Luftfjädrat eller inte?
Visst finns det flera fördelar med luftfjädring som låga läget = lägre förbrukning (lägre luftmotstånd) och lite snyggare, höga läget när man ska ner i källare med skarp vinkel eller över kanter mm,
högsta läget när man vill komma åt att tvätta i hjulhusen, men jag tycker att väghållningen suger, lite som att åka båt eller en gammal jänkare från 60-talet typ, vindkänslig som ingen annan bil
jag haft förut, men jag vet inte om det är lika på stålfjädrade (minns inte från loaners jag haft som är min enda referens).
Den första P85D jag testade hade stålfjädrat iaf och den gick vansinnigt mycket bättre på vägen (kan ha varit då dom hade helt egna prylar på dom för det var ganska snart efter att dom kom).
Jag skulle definitivt överväga att köpa den iaf
högsta läget när man vill komma åt att tvätta i hjulhusen, men jag tycker att väghållningen suger, lite som att åka båt eller en gammal jänkare från 60-talet typ, vindkänslig som ingen annan bil
jag haft förut, men jag vet inte om det är lika på stålfjädrade (minns inte från loaners jag haft som är min enda referens).
Den första P85D jag testade hade stålfjädrat iaf och den gick vansinnigt mycket bättre på vägen (kan ha varit då dom hade helt egna prylar på dom för det var ganska snart efter att dom kom).
Jag skulle definitivt överväga att köpa den iaf
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- Pedrazzini
- Teslaägare
- Inlägg: 46
- Blev medlem: 23 jul 2015 00:20
- Ort: Stora Höga
Re: Luftfjädrat eller inte?
Har stålfjädrad 85D och kört 5000 mil med den. Har också kört en loaner ett par hundra mil genom europa, från Tyskland till italien och tillbaka med luftfjädring. Förutom att det kan vara praktiskt att kunna höja bilen vid extremt dåliga vägar i låg fart eller skarpa kanter/bulor kan jag inte säga att jag saknar luftfjädringen. Tror inte jag skulle lagt pengarna på det idag heller. Sen kanske jag är en dålig referens, jag kör med 19" hjul och har inte reflekterat över effekten på utseendet om man hade sänkt bilen eller hade haft större hjul...
Re: Luftfjädrat eller inte?
Jag valde bort luftfjädring eftersom jag hade det på min Range Rover innan och jag upplevde aldrig att det var någon märkbar komfortskillnad i praktiken. Det enda jag saknar är att det är snäppet snyggare att ha bilen på low. En renovering av luftbälgar lär gå på 60-80000 kr på en Range, som en referens. Det beror också på hur länge du ska behålla bilen.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
- Gastrogate
- Teslaägare
- Inlägg: 238
- Blev medlem: 15 jul 2016 00:46
- Ort: Västerås
- Kontakt:
Re: Luftfjädrat eller inte?
Jag kör med luftfjädring och det funkar bra.PHAWA skrev:Jag behöver er hjälp. Har bara kört luftade Tesla , men har nu fått erbjudande om en 90D men vanlig fjädring...
Har ni någon erfarenhet. Ge mig tips och råd kära märkeskollegor i denna härliga sekt!!
Fick låna en 90D med stålfjädrar och åkte västerås - gbg - västerås, och tyckte den var helt okej. Kände faktiskt ingen skillnad alls.
Det jag märkte var att jag fick många som blinkade på mig när vi åkte hem på kvällen. Tänkte först att alla gillade att de mötte en Tesla, men började så smått inse att det är säkert lyktorna som blir för högt inställda pga packning och vi som satt i bilen.
Risk för misstag om man kör luftfjädring, och ställer in GPS-baserad höjning. Nästa gång man kör samma sträcka och vill accelerera så kan det bli så att detta sker när bilen är i "very high" vilket kan ge ökat slitage på delarna...
Men, om jag får välja så skulle jag köra luftfjädring igen! Blir bättre på skogsvägar och nivåskillnader.
P100D - Röd Multi-Coat-färg, Panoramatak, Ludicrous, Uppgraderad Autopilot (AP2), Premium Uppgraderingspaket, Aktiv Luftfjädring, Ultra Hi-Fi, Köldpaket - http://---
Re: Luftfjädrat eller inte?
Jag tycker stålfjädrar är något hårdare, men liten skillnad.
Största fördelen med luftfjädring är som sagt att man kan höja bilen. Den har lång hjulbas och det kan ställa till det i t.ex. parkeringsgarage. Jag har varit med om ett par tillfällen då jag inte kunnat passera utan att höja max.
Största fördelen med luftfjädring är som sagt att man kan höja bilen. Den har lång hjulbas och det kan ställa till det i t.ex. parkeringsgarage. Jag har varit med om ett par tillfällen då jag inte kunnat passera utan att höja max.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7259
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Luftfjädrat eller inte?
Jag har stålfjädrar på min bil, men har haft luftfjädrade lånebilar i ett par veckor så jag har hunnit jämföra en hel del. Jag föredrar faktiskt stålfjädrarna överlag. Väghållningen är så mycket bättre. Man får en bättre kontakt med underlaget och styrningen känns som att den svarar bättre. De luftfjädrade bilarna känns som att de "flyter fram", och det är för mig huvudsakligen negativt. Komforten blir lite bättre i en luftfjädrad, men inte särskilt mycket. Och väghållningen blir som sagt mycket sämre. Jag tycker även stålfjädrarna är mer än tillräckligt komfortabla, det är en sofistikerad fjädring i Model S, det märker man. Nu kör jag förstås på 19-tummare hittills, fråga mig igen om jag fortfarande tycker likadant efter att ha fått på 21-tummare till våren...
(Däremot ska jag säga att P85+ på 21" med luftfjädring och den gamla "plusfjädringen" faktiskt ger det bästa av bägge världar, men en sån kanske inte är aktuell just nu.)
(Däremot ska jag säga att P85+ på 21" med luftfjädring och den gamla "plusfjädringen" faktiskt ger det bästa av bägge världar, men en sån kanske inte är aktuell just nu.)
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: Luftfjädrat eller inte?
Tack för all input, det blir väl till att köpa bilen då...
Tesla X 75D, S P85, S 90D, X 100D, Cybertruck beställd, Polestar 2
Re: Luftfjädrat eller inte?
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Re: Luftfjädrat eller inte?
Jag håller med Danni. Stålfjädrar ger väldigt bra vägkänsla och precision i styrningen. Jag har en Model S med stålfjädrar och Model X med luft och jag måste säga att det är ganska stor skillnad i upplevelse.
- ovelundkvist
- Teslaägare
- Inlägg: 1573
- Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
- Ort: Kungsholmen, Stockholm
- Kontakt:
Re: Luftfjädrat eller inte?
Stål ger bättre vägkänsla, luft något bättre komfort, men också en lite distanserad, artificiell känsla. IMHO.
S Plaid Svart 2023-
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
Re: Luftfjädrat eller inte?
Jag har kört BMW innan och vi vet att det är glädjemaskiner med underbar väghållning och körkänsla
Jag har alltid haft svårt för annan bil än BMW blev missnöjd över att bilen inte förmedlar underlaget
Tesla har jag med luft kör i alltid low och ratt i sport på 19" kan inte påstå att den är lika bra som BMW men tillräckligt nära för att jag ska vara nöjd med åket
Har iofs inte kört nån tesla med stålfjädring och den må vara bättre men absolut inget fel på luft
Jag har alltid haft svårt för annan bil än BMW blev missnöjd över att bilen inte förmedlar underlaget
Tesla har jag med luft kör i alltid low och ratt i sport på 19" kan inte påstå att den är lika bra som BMW men tillräckligt nära för att jag ska vara nöjd med åket
Har iofs inte kört nån tesla med stålfjädring och den må vara bättre men absolut inget fel på luft
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Luftfjädrat eller inte?
Någon form av "autocorrect" måste ha slagit till här. Överallt där det står BMW ska det ju stå Alfa...e5m1r skrev:Jag har kört BMW innan och vi vet att det är glädjemaskiner med underbar väghållning och körkänsla
Jag har alltid haft svårt för annan bil än BMW blev missnöjd över att bilen inte förmedlar underlaget
Tesla har jag med luft kör i alltid low och ratt i sport på 19" kan inte påstå att den är lika bra som BMW men tillräckligt nära för att jag ska vara nöjd med åket
Har iofs inte kört nån tesla med stålfjädring och den må vara bättre men absolut inget fel på luft
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19558
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Luftfjädrat eller inte?
En av mina första bilar var en Alfa och tom redan på den tiden var den förhållandevis enkla variant jag hade riktigt bra!lator skrev:Någon form av "autocorrect" måste ha slagit till här. Överallt där det står BMW ska det ju stå Alfa...e5m1r skrev:Jag har kört BMW innan och vi vet att det är glädjemaskiner med underbar väghållning och körkänsla
Jag har alltid haft svårt för annan bil än BMW blev missnöjd över att bilen inte förmedlar underlaget
Tesla har jag med luft kör i alltid low och ratt i sport på 19" kan inte påstå att den är lika bra som BMW men tillräckligt nära för att jag ska vara nöjd med åket
Har iofs inte kört nån tesla med stålfjädring och den må vara bättre men absolut inget fel på luft
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Luftfjädrat eller inte?
Den ska helst starta inte rosta sönder och vara besiktigad så det står nog rätt ändålator skrev:Någon form av "autocorrect" måste ha slagit till här. Överallt där det står BMW ska det ju stå Alfa...e5m1r skrev:Jag har kört BMW innan och vi vet att det är glädjemaskiner med underbar väghållning och körkänsla
Jag har alltid haft svårt för annan bil än BMW blev missnöjd över att bilen inte förmedlar underlaget
Tesla har jag med luft kör i alltid low och ratt i sport på 19" kan inte påstå att den är lika bra som BMW men tillräckligt nära för att jag ska vara nöjd med åket
Har iofs inte kört nån tesla med stålfjädring och den må vara bättre men absolut inget fel på luft
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Luftfjädrat eller inte?
Stålfjädringen har även genomgått en uppdatering vid någon okänd tidpunkt mellan förr och nu.
Jag upplever att min nuvarande stålfjädrade MS (från sent 2016) har mycket bättre väghållning än MS från 2014-2015 (typs Dannis bil).
Jag upplever att min nuvarande stålfjädrade MS (från sent 2016) har mycket bättre väghållning än MS från 2014-2015 (typs Dannis bil).
Model X75D & Model S75D
Kört Tesla sedan feb. 2015
Kört Tesla sedan feb. 2015
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7259
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Luftfjädrat eller inte?
Hmmm. Det där skulle jag vilja prova nån gång.Zoidberg skrev:Stålfjädringen har även genomgått en uppdatering vid någon okänd tidpunkt mellan förr och nu.
Jag upplever att min nuvarande stålfjädrade MS (från sent 2016) har mycket bättre väghållning än MS från 2014-2015 (typs Dannis bil).
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: Luftfjädrat eller inte?
Du är välkommen förbi på en äcklig kopp kaffe ( svensk standard) och provköra bilen längs med den vackra "gamla E6an".danni skrev:Hmmm. Det där skulle jag vilja prova nån gång.Zoidberg skrev:Stålfjädringen har även genomgått en uppdatering vid någon okänd tidpunkt mellan förr och nu.
Jag upplever att min nuvarande stålfjädrade MS (från sent 2016) har mycket bättre väghållning än MS från 2014-2015 (typs Dannis bil).
Model X75D & Model S75D
Kört Tesla sedan feb. 2015
Kört Tesla sedan feb. 2015
Re: Luftfjädrat eller inte?
Model S har väldigt dålig markfrigång så vet du att du behöver åka på grusvägar (behöver inte vara speciellt hög mittsträng innan golvet tar i) eller i branta uppfarter så är luftfjädring att föredra. Med stålfjädrar händer det ganska ofta att det skrapar i vanliga farthinder i låg fart med 4-5 personer i bilen. Annars tycker även jag att körkänslan är bättre med stålfjädrar än luft.
Model 3 Performance 2022
Re: Luftfjädrat eller inte?
Det är också värt att tänka på att det skiljer endast 2,6 cm på markfrigången på stålfjädringen och luft i högsta läge (134 mm vs 160mm).
Re: Luftfjädrat eller inte?
2,6cm kan vara jävligt mycket. Det kan vara den avgörande skillnaden mellan skrap och inte skrap. Jag har kört på spåriga skogsvägar där högsta inställning var på gränsen. Stålgung hade fallerat kapitalt där.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14