Luftfjädrat eller inte?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
PHAWA
Teslaägare
Inlägg: 61
Blev medlem: 04 nov 2016 15:28
Ort: Tumba fd Kiruna och Jokkmokk

Re: Luftfjädrat eller inte?

Inlägg av PHAWA »

Ja, jag inser att det är de gånger när man står där i skogen eller vid snövallen man kommer sakna knapparna på skärmen till fjädringen. Jag har bara kört Tesla med luft och nu senast i Skellefteå använde jag höga läget på oplogad parkering utmed vägen upp till Tesla laddningen (solbacken) i Skellefteå :D
Tesla X 75D, S P85, S 90D, X 100D, Cybertruck beställd, Polestar 2
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Luftfjädrat eller inte?

Inlägg av bullen »

Har skrapat i nån trottoarkant en gång när jag skulle upp på en parkering. Höjde då fjädringen. Att den sen kommer ihåg det o höjer varje gång jag kommer dit är riktig lyx
Användarvisningsbild
Kuncale
Teslaägare
Inlägg: 85
Blev medlem: 26 jul 2016 14:14
Ort: Löddeköpinge

Re: Luftfjädrat eller inte?

Inlägg av Kuncale »

Höjden på stålfjädringen ligger väl någonstans mellan standard och high på luft?

När vi tittade på det och skulle välja så skillde det väldigt lite mellan höjden på stålfjädringen och high på luft.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Luftfjädrat eller inte?

Inlägg av e5m1r »

Kuncale skrev:
Höjden på stålfjädringen ligger väl någonstans mellan standard och high på luft?

När vi tittade på det och skulle välja så skillde det väldigt lite mellan höjden på stålfjädringen och high på luft.
Mellan Standard och Low
Så stål är lite lägre än standard men lite högre än low
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
PHAWA
Teslaägare
Inlägg: 61
Blev medlem: 04 nov 2016 15:28
Ort: Tumba fd Kiruna och Jokkmokk

Re: Luftfjädrat eller inte?

Inlägg av PHAWA »

e5m1r skrev:
Kuncale skrev:
Höjden på stålfjädringen ligger väl någonstans mellan standard och high på luft?

När vi tittade på det och skulle välja så skillde det väldigt lite mellan höjden på stålfjädringen och high på luft.
Mellan Standard och Low
Så stål är lite lägre än standard men lite högre än low
Det var bra att få veta. Tack.
Tesla X 75D, S P85, S 90D, X 100D, Cybertruck beställd, Polestar 2
Användarvisningsbild
djFabbe
Teslaägare
Inlägg: 348
Blev medlem: 06 jul 2016 10:45

Luftfjädrat eller inte?

Inlägg av djFabbe »

Jag ångrar att jag inte köpte luftfjädring faktiskt. Model S är lägre än vad man tror och har faktiskt varit med om att min model S slagit i underredet ett par gånger i gupp och dylikt om man inte ser upp. Och då är jag ändå van vid en BMW Z4 som var rätt låg... numera slänger jag alltid in någon bar extra luft i däcken så att det inte ska hända där jag kör ofta.

Någon förresten som vet hur illa det är om bilen skrapar i underredet? Hänt i mkt låga hastigheter, men ändå. Känns ju sådär IOM att batteripacket sitter där. Bilen går ju fint dock, än så länge...
En röd Model 3 Long Range från Mars 2019.

Lyssna på Bilar med sladd - nordens största elbilspoddcast! http://www.bilarmedsladd.se.
Användarvisningsbild
LarsB
Teslaägare
Inlägg: 183
Blev medlem: 31 mar 2015 23:11

Re: Luftfjädrat eller inte?

Inlägg av LarsB »

Funderade också på detta med luftfjädring eller inte och valde att inte ta med det på min bil. Lite som med AWD, kostar förmånsvärde i 5 år och troligtvis liten nytta vid ett fåtal tillfällen.

Har också fått för mig att det finns en viss risk för krångel och om det krånglar utanför garantin så kan det bli väldigt dyrt. Jag planerar ju att ha bilen i 5 år så då hamnar man ju utanför garantin.

Hade jag tagit bilen på kortare tid inom garantin hade det kanske blivit annorlunda iom att jag beställde då det fortfarande fanns återköpsgaranti. Skulle det visa sig att luftfjädring är något som krånglar mycket så lär det ju sänka begagnatpriserna på bilar som har det, men dom har ju inte funnits så länge än så man vet det. Kan inte påminna mig att har sett nån större mängd klagomål på det här på forumet.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Luftfjädrat eller inte?

Inlägg av Bjelke »

djFabbe skrev:
Jag ångrar att jag inte köpte luftfjädring faktiskt. Model S är lägre än vad man tror och har faktiskt varit med om att min model S slagit i underredet ett par gånger i gupp och dylikt om man inte ser upp. Och då är jag ändå van vid en BMW Z4 som var rätt låg... numera slänger jag alltid in någon bar extra luft i däcken så att det inte ska hända där jag kör ofta.

Någon förresten som vet hur illa det är om bilen skrapar i underredet? Hänt i mkt låga hastigheter, men ändå. Känns ju sådär IOM att batteripacket sitter där. Bilen går ju fint dock, än så länge...
Sitter värsta titanplåten under som skyddar batteriet (tillkom efter lite olyckliga incidenter för länge sedan) så DET är det inga problem med vad jag vet iaf :)
Hade ni kört podden för typ 3 år sedan så hade ni kunnat haft ett helt avsnitt om just det annars...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Luftfjädrat eller inte?

Inlägg av mati »

Ja, Model S ÄR låg. Det kom ju lite snö här nu i helgen, 5-10cm kanske. Jag ställde bilen på gårdsplanen där det inte var skottat, och när man parkerar så sänks ju luftfjädringen automatiskt. Nu är det ett djupt Tesla-avtryck i snön och framspoilern ser ut som en snöplog. :lol:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Luftfjädrat eller inte?

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
Ja, Model S ÄR låg. Det kom ju lite snö här nu i helgen, 5-10cm kanske. Jag ställde bilen på gårdsplanen där det inte var skottat, och när man parkerar så sänks ju luftfjädringen automatiskt. Nu är det ett djupt Tesla-avtryck i snön och framspoilern ser ut som en snöplog. :lol:
Den vill väl oxo kunna göra snöänglar ibland ;) Vänta bara tills en model X gör lite colla "vingar" i snön oxo :lol: Kan vi få en bild på det någon? Den skulle kunna bli viral ju ;)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
PHAWA
Teslaägare
Inlägg: 61
Blev medlem: 04 nov 2016 15:28
Ort: Tumba fd Kiruna och Jokkmokk

Re: Luftfjädrat eller inte?

Inlägg av PHAWA »

Hej alla och ett stort tack för er input.
Vad blev det då till sist...jo en stålfjädrad 90D med allt lull lull :-) dock ej någon uppgraderad auto-pilot.

Som min fru sa när vi åkte upp till Skellefteå från Tumba där vi bor, (det vräkte ner snö och bilarna samlades bakom långtradarna. Som den fd. Kiruna-bo jag är så vet jag att det ÄR bättre sikt framför långtradarna. Så vid växelfälten passade jag på att smyga mig förbi, dock var det så mycket snö att det var svårt att få baken att greppa och styrningen var något diffus kan man nog påstå) "slipper man det där, och då menade hon det kännbara att styrningen var lite undermålig och att greppet var svårfunnet, om vi har fyrhjulsdrift? Ja, svarade jag pliktskyldigt. Hennes rappa kommentar var då "då byter vi bil"
Nu har vi gjort det och ett stort tack till er för alla råd och tips. TACK!
Tesla X 75D, S P85, S 90D, X 100D, Cybertruck beställd, Polestar 2
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1873
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Luftfjädrat eller inte?

Inlägg av bjelkeman »

Underbart!
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
point1
Teslaägare
Inlägg: 816
Blev medlem: 17 sep 2014 20:00

Re: Luftfjädrat eller inte?

Inlägg av point1 »

djFabbe skrev:
Jag ångrar att jag inte köpte luftfjädring faktiskt. Model S är lägre än vad man tror och har faktiskt varit med om att min model S slagit i underredet ett par gånger i gupp och dylikt om man inte ser upp. Och då är jag ändå van vid en BMW Z4 som var rätt låg... numera slänger jag alltid in någon bar extra luft i däcken så att det inte ska hända där jag kör ofta.

Någon förresten som vet hur illa det är om bilen skrapar i underredet? Hänt i mkt låga hastigheter, men ändå. Känns ju sådär IOM att batteripacket sitter där. Bilen går ju fint dock, än så länge...
Någon bar extra!?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
VarroF
Teslaägare
Inlägg: 116
Blev medlem: 01 sep 2017 13:38

Re: Luftfjädrat eller inte?

Inlägg av VarroF »

Nån som vet vad en eventull reparation av luftfjädring kostar på Model S? Spekulerar på beg Model S, Vet inte om jag vågar köpa luftfjädring pga sanslösa reparationskostnader?
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Luftfjädrat eller inte?

Inlägg av e5m1r »

VarroF skrev:
Nån som vet vad en eventull reparation av luftfjädring kostar på Model S? Spekulerar på beg Model S, Vet inte om jag vågar köpa luftfjädring pga sanslösa reparationskostnader?
Beror väl på vad som är sönder :)
Den enskilt dyraste komponenten som bevislingen går sönder och inte täcks ( förutom 4år:8000mil ) är MCU ( Stora skärmen )
Nu har vi @tars fixar :) så det blir nog inte så blodigt
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Skriv svar