Man blir lite orolig för vad som komma skall.
Kommer de överhuvudtaget mäkta med den gigantiska ökning av leveranser som kommer om 12-18 månader?
Inte som det ser ut i dagsläget, jag har svårt att se hur det ska gå till. Detsamma gäller service och garantiåtgärder. Det funkar ju liksom inte om folk måste vänta i flera veckor eller månader och köra 10-tals mil varje gång de behöver uppsöka en verkstad.
Det måste helt klart öppnas betydligt fler ServiceCenter och Tesla stores. Annars blir den sk folk-Teslan bara en bil för den som råkar bo på rätt ställe.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Då återstår nästa fråga.
När behöver de komma igång, för att ha en chans att fixa detta? Slutmontering ska ske någonstans, det behövs anställas personal som ska utbildas och lokaler ska iordningsställas. Hur ser det ut i övriga Europa?
Rent spontant tvivlar jag på att vi får se mer än några enstaka M3 i Sverige de närmaste året eller rent av de närmaste 18 månaderna. Även om de lyckas bygga dem
De kommer ha väldigt svårt att klara det. Dessutom, tror jag att Sverige ligger lååååångt ner på priolistan
Ja, rent spontant känns det som att det största hotet mot Model 3 i Sverige just nu inte är produktionen i USA, utan snarare Tesla Sweden. De måste satsa ordentligt nu under 2017 för att ha en chans att leverera massa Model 3s under 2018.
Kanske förväntar de sig att Model S-beställningarna kommer minska, eller att effektivisera/automatisera själva leveransen. Ska hur som helst bli spännande att följa utvecklingen kommande 2 åren
Model S 90D | AP2, Midnight Silver, Svarta Next-Gen, Premiumpaket, Panoramatak - Såld
Ja, rent spontant känns det som att det största hotet mot Model 3 i Sverige just nu inte är produktionen i USA, utan snarare Tesla Sweden. De måste satsa ordentligt nu under 2017 för att ha en chans att leverera massa Model 3s under 2018.
Kanske förväntar de sig att Model S-beställningarna kommer minska, eller att effektivisera/automatisera själva leveransen. Ska hur som helst bli spännande att följa utvecklingen kommande 2 åren
Även om själva leveransen kan automatiseras så måste ju bilarna hanteras rent fysiskt fram till leverans. Bara transporterna till leveransstället kommer ju att kräva en hel del logistik. Även om inte Tesla själva utför leveranserna så måste plats finnas för bilarna som ju också ska iordningställas för leverans.
Jag har ju tidigare räknat på antalet Model 3 som ska levereras till kund här i Sverige och då kommit fram till ca 5000 bilar på årsbasis. Om vi ska fortsätta med två leveransställen så är det ju helt omöjligt att få ut bilarna. Lägg till Model S och X så har vi 1000 bilar till per år vilket ju är ungefär vad de klarar idag. Nej, 5-6 leveransställen krävs nog om man ska få ett väl fungerande flöde.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
Tesla visade sig inte vara som en vanlig "bilhandlare"...
Nu när vi överkommit våra kontaktproblem så får man en 100% bra service.
Min bil hade halkat lite på snedden i beställningssytemet, därav avsaknad kontakt om leverans.
Tack för hjälpen med kontaktuppgifterna till trevlige AL som nu fixar biffen!
Tesla visade sig inte vara som en vanlig "bilhandlare"...
Nu när vi överkommit våra kontaktproblem så får man en 100% bra service.
Min bil hade halkat lite på snedden i beställningssytemet, därav avsaknad kontakt om leverans.
Tack för hjälpen med kontaktuppgifterna till trevlige AL som nu fixar biffen!
Tesla visade sig inte vara som en vanlig "bilhandlare"...
Nu när vi överkommit våra kontaktproblem så får man en 100% bra service.
Min bil hade halkat lite på snedden i beställningssytemet, därav avsaknad kontakt om leverans.
Tack för hjälpen med kontaktuppgifterna till trevlige AL som nu fixar biffen!
Så när får du bilen nu då?
AL verkar ordna det omöjliga och leverera bilen imorrn eftermiddag.
Tesla visade sig inte vara som en vanlig "bilhandlare"...
Nu när vi överkommit våra kontaktproblem så får man en 100% bra service.
Min bil hade halkat lite på snedden i beställningssytemet, därav avsaknad kontakt om leverans.
Tack för hjälpen med kontaktuppgifterna till trevlige AL som nu fixar biffen!
Så när får du bilen nu då?
AL verkar ordna det omöjliga och leverera bilen imorrn eftermiddag.
Jag är inte alls lycklig över det beskedet...
Oh shit då är det nära asså
Ser fram mot att få säga grattis då
Och en bild så man vet vem man vinkar till, vi kör ju i "samma" område ju...typ...
Tesla visade sig inte vara som en vanlig "bilhandlare"...
Nu när vi överkommit våra kontaktproblem så får man en 100% bra service.
Min bil hade halkat lite på snedden i beställningssytemet, därav avsaknad kontakt om leverans.
Tack för hjälpen med kontaktuppgifterna till trevlige AL som nu fixar biffen!
Så när får du bilen nu då?
AL verkar ordna det omöjliga och leverera bilen imorrn eftermiddag.
Jag är inte alls lycklig över det beskedet...
Oh shit då är det nära asså
Ser fram mot att få säga grattis då
Och en bild så man vet vem man vinkar till, vi kör ju i "samma" område ju...typ...
"Teslaklubben Södra Norrland"
Brukar åka genom Bollnäs en del, gillar Järvsö både sommar och vinter.
Därav panoramataket...
Tesla visade sig inte vara som en vanlig "bilhandlare"...
Nu när vi överkommit våra kontaktproblem så får man en 100% bra service.
Min bil hade halkat lite på snedden i beställningssytemet, därav avsaknad kontakt om leverans.
Tack för hjälpen med kontaktuppgifterna till trevlige AL som nu fixar biffen!
Så när får du bilen nu då?
AL verkar ordna det omöjliga och leverera bilen imorrn eftermiddag.
Jag är inte alls lycklig över det beskedet...
Alltså, stackars dig. Kan du ta ledigt med så kort varsel?
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Något förslag till varför appen fungerade en stund efter jag hämtat bilen, för att sedan lägga av och säga no connection?
Du har bara otur och drabbas av detta precis när du fått bilen. Appen kopplar inte upp för någon av oss. Globalt problem så Teslas servrar är nog nere antingen planerat eller oplanerat. Jag har haft min bil några månader och hittills har jag aldrig märkt att appen varit nere så är inte så vanligt att detta händer.
Jag tar upp denna tråden.
Är det normalt att man inte hör nånting öht ifrån någon DS? Eller måste man jaga dem med blåslampa? Det har gått en vecka nu sedan jag pratade med min SA (CN i Gbg) och han lovade att jag skulle få bilen inom några få dagar, typ nästan med en gång lät det som. Sedan dess har jag inte hört ett dyft. Ingen DS har hört av sig, connection timeout lixom. Enligt CN har de för mycket att göra. Det hade ju varit trevligt om man åtminstone hade fått någon kontakt med någon eller så. Men det är nog för mycket begärt när man köper en sån budgetbil.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Jag tar upp denna tråden.
Är det normalt att man inte hör nånting öht ifrån någon DS? Eller måste man jaga dem med blåslampa? Det har gått en vecka nu sedan jag pratade med min SA (CN i Gbg) och han lovade att jag skulle få bilen inom några få dagar, typ nästan med en gång lät det som. Sedan dess har jag inte hört ett dyft. Ingen DS har hört av sig, connection timeout lixom. Enligt CN har de för mycket att göra. Det hade ju varit trevligt om man åtminstone hade fått någon kontakt med någon eller så. Men det är nog för mycket begärt när man köper en sån budgetbil.
Ja de verkar ha väldigt mycket att göra och de tycker det är en tillräckligt bra ursäkt för att aldrig återkoppla och vara extremt svåra att få tag på. Tyvärr måste man tvinga sig själv att bli en dryg och jobbig kund som tjatar och klagar för att man ska få hjälp. Skulle rekommendera att kontakta säljaren du hade kontakt med och ev. Store Manager där du lade beställningen. Kräv att få bilen innan ett visst datum osv. Det är väldigt tråkigt att det ska behövas men tyvärr är det så. Gissar på att jobbigaste kunden får snabbast leverans. De som är lugna och fina och inte klagar kan få vänta ordentligt länge. Tyvärr.
Senast redigerad av Emil, redigerad totalt 1 gånger.
Model S 90D | AP2, Midnight Silver, Svarta Next-Gen, Premiumpaket, Panoramatak - Såld