Sida 3 av 3

Re: Tesla Delivery Service?

Postat: 20 mar 2017 17:10
av MangeT
Ah, då förstår jag!

Re: Tesla Delivery Service?

Postat: 20 mar 2017 17:25
av Emil
Johnalm skrev:
Jag blev uppringd en gång av min DS, när hen ville veta varför hen inte fick full pott på enkäten som skickades ut efter leverans.
Hade de inte tappat bort min bil och skyllt på transportbolaget så hade iallafall chansen funnits till full pott.

Men överlag alldeles för långa svarstider, det håller jag med om.

Trist början, men å andra sidan behöver du inte DS när bilen väl är levererad. Då ställs fokus om till SC:s personal istället, som i mitt tycke gör ett väldigt bra jobb (och de har minst lika mycket att göra om dagarna) :lol:
Hur får man en sådan enkät? Den svarar jag väldigt gärna på. Skickas den ut manuellt? I så fall är nog min DS lite rädd för att göra det med tanke på hur det sköttes.

Skyllt på transportbolaget? När jag frågade varför en leverans från Tyskland till Sverige tar typ en månad så sa de stolt att det berodde på att de har egen logistik och inte beställer transporter av tredje part... Så bra funkar den :lol:

Re: Tesla Delivery Service?

Postat: 20 mar 2017 17:34
av mati
Jag kan till viss del förstå att en transport kan ta lite tid, inom vissa ramar såklart. Men min bil står ju redan i Mölndal. Jag skulle egentligen bara behöva hämta den. Om nu någon hade gjort sig besväret att se till att det blir av. Det känns ärligt talat väldigt nonchalant att först säga att jag kan få den i princip omgående och sen blir det bara dödstyst från deras sida.

Re: Tesla Delivery Service?

Postat: 20 mar 2017 18:00
av helix
mati skrev:
Jag kan till viss del förstå att en transport kan ta lite tid, inom vissa ramar såklart. Men min bil står ju redan i Mölndal. Jag skulle egentligen bara behöva hämta den. Om nu någon hade gjort sig besväret att se till att det blir av. Det känns ärligt talat väldigt nonchalant att först säga att jag kan få den i princip omgående och sen blir det bara dödstyst från deras sida.
Trist att det är så för din del.
När jag köpte min lagerbil i december blev jag uppringd bara några timmar efter jag lagt beställningen, vi bokade en tid och det var väldigt flexibelt med när jag kunde hämta upp bilen. Ett antal samtal fram och tillbaka med DS ang. vinterdäck och det var snabb respons med alternativ på mail osv. Bilen hämtades enligt plan typ exakt en vecka efter beställning och jag upplevde aldrig några problem alls att få tag i olika personer.
Dock bor jag i Stockholm och tog därmed såklart leverans i Väsby, men det borde såklart inte ha någon betydelse.

Ring och jaga. Att någon säljare/DS inte hör av sig ska för sjutton inte sinka upplevelsen. Ge inte upp så lätt. Lägg 10 samtal på raken till din DS mobilnummer samt dumpa 3 mail med CC till någon platschef med dina funderingar på att avbeställa så borde det väl hända saker? :mrgreen:

Hoppas du sitter i bilen med ett stort leende inom en vecka! 8-)

Re: Tesla Delivery Service?

Postat: 20 mar 2017 18:04
av bonath
mati skrev:
Jag tar upp denna tråden.
Är det normalt att man inte hör nånting öht ifrån någon DS? Eller måste man jaga dem med blåslampa? Det har gått en vecka nu sedan jag pratade med min SA (CN i Gbg) och han lovade att jag skulle få bilen inom några få dagar, typ nästan med en gång lät det som. Sedan dess har jag inte hört ett dyft. Ingen DS har hört av sig, connection timeout lixom. Enligt CN har de för mycket att göra. Det hade ju varit trevligt om man åtminstone hade fått någon kontakt med någon eller så. Men det är nog för mycket begärt när man köper en sån budgetbil.
Ja du, jag skrev på Leaf-leasingen för två veckor sen.
"Den é på gång, tar nog en vecka"...
Nu går vi in på tredje veckan och ännu ingen bil.
"Ringer dig idag" sa han i morse... Nu är klockan över sex och jag väntar ännu...
Behöver den verkligen nu!

Re: Tesla Delivery Service?

Postat: 20 mar 2017 18:09
av mati
helix skrev:
Ring och jaga. Att någon säljare/DS inte hör av sig ska för sjutton inte sinka upplevelsen. Ge inte upp så lätt. Lägg 10 samtal på raken till din DS mobilnummer samt dumpa 3 mail med CC till någon platschef med dina funderingar på att avbeställa så borde det väl hända saker? :mrgreen:

Hoppas du sitter i bilen med ett stort leende inom en vecka! 8-)
Jag vet inte ens vem min DS är. Det är svårt att kontakta någon när man inte vet vem man ska ringa.

Jag sitter varje dag i bilen med ett stort leende. Min Model S fungerar ganska bra och jag behöver absolut inte byta den. Meningen var att ta en leasingbil på mitt företag isf att behålla min privatägda Model S. Men visst, jag kan strunta i det.
EDIT: Har dumpat iväg ett mejl till sälj och uttryckt min besvikelse över deras sätt att inte kommunicera med mig samt förklarat att jag börjar ångra köpet. Få se om jag får svar.

Re: Tesla Delivery Service?

Postat: 20 mar 2017 19:06
av Johnalm
Emil skrev:
Johnalm skrev:
Jag blev uppringd en gång av min DS, när hen ville veta varför hen inte fick full pott på enkäten som skickades ut efter leverans.
Hade de inte tappat bort min bil och skyllt på transportbolaget så hade iallafall chansen funnits till full pott.

Men överlag alldeles för långa svarstider, det håller jag med om.

Trist början, men å andra sidan behöver du inte DS när bilen väl är levererad. Då ställs fokus om till SC:s personal istället, som i mitt tycke gör ett väldigt bra jobb (och de har minst lika mycket att göra om dagarna) :lol:
Hur får man en sådan enkät? Den svarar jag väldigt gärna på. Skickas den ut manuellt? I så fall är nog min DS lite rädd för att göra det med tanke på hur det sköttes.

Skyllt på transportbolaget? När jag frågade varför en leverans från Tyskland till Sverige tar typ en månad så sa de stolt att det berodde på att de har egen logistik och inte beställer transporter av tredje part... Så bra funkar den :lol:
Enkäten kom via mail någon månad efter leverans.
En tredjepart som transporterat bilarna från färjan till Teslas SC runtom i landet (Sthlm/Gbg).

Re: Tesla Delivery Service?

Postat: 21 mar 2017 06:32
av Bjelke
mati skrev:
helix skrev:
Ring och jaga. Att någon säljare/DS inte hör av sig ska för sjutton inte sinka upplevelsen. Ge inte upp så lätt. Lägg 10 samtal på raken till din DS mobilnummer samt dumpa 3 mail med CC till någon platschef med dina funderingar på att avbeställa så borde det väl hända saker? :mrgreen:

Hoppas du sitter i bilen med ett stort leende inom en vecka! 8-)
Jag vet inte ens vem min DS är. Det är svårt att kontakta någon när man inte vet vem man ska ringa.

Jag sitter varje dag i bilen med ett stort leende. Min Model S fungerar ganska bra och jag behöver absolut inte byta den. Meningen var att ta en leasingbil på mitt företag isf att behålla min privatägda Model S. Men visst, jag kan strunta i det.
EDIT: Har dumpat iväg ett mejl till sälj och uttryckt min besvikelse över deras sätt att inte kommunicera med mig samt förklarat att jag börjar ångra köpet. Få se om jag får svar.
Som tur var så antar jag att du var rejält förberedd på Teslas inkompetens och enorma spridning i kvalitet... Om jag beställde en bil idag skulle jag inte förvänta något alls över huvud taget sas.......

Re: Tesla Delivery Service?

Postat: 21 mar 2017 06:51
av mati
Bjelke skrev:
Som tur var så antar jag att du var rejält förberedd på Teslas inkompetens och enorma spridning i kvalitet... Om jag beställde en bil idag skulle jag inte förvänta något alls över huvud taget sas.......
Jo, man är ju mentalt förberedd på nästan vad som helst. Om jag mot alla odds skulle få bilen levererad någon gång så utgår jag ärligt talat inte ifrån att jag kan ta med den hem samma dag. Jag ska göra en extremt noggrann leveranskontroll och provkörning, vilket de flesta inte verkar göra. Vid minsta lilla anmärkning, som jag är nästan säker på att jag hittar, så godkänner jag inte leveransen. Jag kör inte hem med en bil som jag redan från början vet har brister som behöver åtgärdas. Går de inte med på det så får de helt enkelt sälja bilen till någon annan. Bättre att kasta 7500 spänn i sjön än att lägga en massa tid på resor till Göteborg.
Tråkigt att det är så, men men...

Re: Tesla Delivery Service?

Postat: 21 mar 2017 06:56
av Bjelke
mati skrev:
Bjelke skrev:
Som tur var så antar jag att du var rejält förberedd på Teslas inkompetens och enorma spridning i kvalitet... Om jag beställde en bil idag skulle jag inte förvänta något alls över huvud taget sas.......
Jo, man är ju mentalt förberedd på nästan vad som helst. Om jag mot alla odds skulle få bilen levererad någon gång så utgår jag ärligt talat inte ifrån att jag kan ta med den hem samma dag. Jag ska göra en extremt noggrann leveranskontroll och provkörning, vilket de flesta inte verkar göra. Vid minsta lilla anmärkning, som jag är nästan säker på att jag hittar, så godkänner jag inte leveransen. Jag kör inte hem med en bil som jag redan från början vet har brister som behöver åtgärdas. Går de inte med på det så får de helt enkelt sälja bilen till någon annan. Bättre att kasta 7500 spänn i sjön än att lägga en massa tid på resor till Göteborg.
Tråkigt att det är så, men men...
Du behöver nog inte förlora 7500 heller, du kräver ju bara att den ska fixas innan leverans, du har i det läget inte avstått från köpet eg...

Re: Tesla Delivery Service?

Postat: 21 mar 2017 07:05
av mati
Bjelke skrev:
Du behöver nog inte förlora 7500 heller, du kräver ju bara att den ska fixas innan leverans, du har i det läget inte avstått från köpet eg...
Visst, såvida de inte envisas med att jag ska godkänna leveransen först. För det tänker jag inte göra.
Trist att man diskuterar eventuella fel redan innan man ens har sett bilen. Man ska egentligen inte behöva tänka så, men tyvärr är det ju realiteten.

Re: Tesla Delivery Service?

Postat: 21 mar 2017 08:20
av lator
Jag har väldigt liten erfarenhet av fabriksnya bilar och leverans av dylika (en Leaf) men det skulle ju vara intressant med lite feedback från andra märken. Är det bara Tesla som har dessa kvalitetsproblem (eller ska vi kalla det för brist på kontroll bara?) eller är det standard med de flesta att man får en bil som inte är korrekt monterad, med lackskador, läckage, knirr i inredning, dörrar som inte passar...??? :(

Re: Tesla Delivery Service?

Postat: 21 mar 2017 08:23
av e5m1r
lator skrev:
Jag har väldigt liten erfarenhet av fabriksnya bilar och leverans av dylika (en Leaf) men det skulle ju vara intressant med lite feedback från andra märken. Är det bara Tesla som har dessa kvalitetsproblem (eller ska vi kalla det för brist på kontroll bara?) eller är det standard med de flesta att man får en bil som inte är korrekt monterad, med lackskador, läckage, knirr i inredning, dörrar som inte passar...??? :(
Det är vanligare när en helt ny modell introduceras
XC90 har varit på tapeten gällande just dålig kvalitet svetsfogar lack osv
Skillnad ja att volvo fixat det snabbt medan tesla fortfarande spottar ut bilar med samma/liknande fel som för 4 år sen

Re: Tesla Delivery Service?

Postat: 21 mar 2017 08:46
av mati
lator skrev:
Jag har väldigt liten erfarenhet av fabriksnya bilar och leverans av dylika (en Leaf) men det skulle ju vara intressant med lite feedback från andra märken. Är det bara Tesla som har dessa kvalitetsproblem (eller ska vi kalla det för brist på kontroll bara?) eller är det standard med de flesta att man får en bil som inte är korrekt monterad, med lackskador, läckage, knirr i inredning, dörrar som inte passar...??? :(
Alltså jag har för det mesta köpt nya bilar eller demobilar. Alla bilar har varit felfria vid leverans. Volvobilarna jag har haft har däremot efter ganska kort tid uppvisat en del brister och fel. Det mesta åtgärdades. En fördel är ju att man har bara 2 mil till verkstaden. Men Volvos kvalitet varierar starkt. Jag blev less på det och bytte till japanska bilar.
Vi har haft en Toyota Yaris. Det enda som gick sönder på den var en glödlampa då och då.
Vi har även köpt två helt nya Mazda-bilar. Båda bilarna var totalt felfria. Min CX5 sålde jag i samband med införskaffandet av Teslan. Den har aldrig varit i verkstaden efter 5000 mil (förutom en service). En Mazda har vi kvar. Det har aldrig varit minsta lilla fel på den heller. Efter 3000 mil är den som ny.

Re: Tesla Delivery Service?

Postat: 21 mar 2017 09:23
av Bjelke
Mati:

Model S P85 på väg bort...kanske
Model S 90D med leverans vilken torsdag som helst...eller inte?

:lol:
Snyggt ;)

Re: Tesla Delivery Service?

Postat: 21 mar 2017 09:53
av mati
Bjelke skrev:
Mati:

Model S P85 på väg bort...kanske
Model S 90D med leverans vilken torsdag som helst...eller inte?

:lol:
Snyggt ;)
Ja, jag kunde inte hålla mig. Det känns ändå ganska tryggt att man har möjligheten att trycka på cancel och att helt enkelt behålla den gamla bilen. Man vet ju vad man har, men man vet aldrig vad man får.

Re: Tesla Delivery Service?

Postat: 22 mar 2017 08:11
av mati
mati skrev:
EDIT: Har dumpat iväg ett mejl till sälj och uttryckt min besvikelse över deras sätt att inte kommunicera med mig samt förklarat att jag börjar ångra köpet. Få se om jag får svar.
Nu har jag iaf fått svar i stil med "vi har aldrig lovat nånting blabla, och folk är på semester blablabla..." men igår kväll blev jag uppringd av någon DS (Adam?) som talade in ett meddelande i min telefonsvarare och att jag skulle ringa honom. Bra. Dessvärre glömde han att berätta vad han har för telefonnummer och jag kan inte hitta det nånstans. Ja, det ska inte vara lätt. :twisted:

Re: Tesla Delivery Service?

Postat: 22 mar 2017 08:19
av Smutt
Det är som att fiska massa jobb,men man är stolt som tuppen när man håvat in fångsten :D

Re: Tesla Delivery Service?

Postat: 22 mar 2017 08:21
av mati
Smutt skrev:
Det är som att fiska massa jobb,men man är stolt som tuppen när man håvat in fångsten :D
Nja jag vet inte. Jag blir bara trött. Jag har inte tid med sånt där.