Uppgradera till P100D?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Uppgradera till P100D?

Inlägg av helix »

Jag har nu haft min 90D ett par månader och lyckats avverka nästan 500 mil. Är supernöjd med bilen, men suget efter mer kraft tog överhand och jag beställde därför en P100D innan fri SuC togs bort i mitten av januari. Dock vacklar jag lite fram och tillbaka nu om det verkligen är en vettig strategi eller om jag ska avbeställa och sitta lugnt i båten ett tag.

Plus för att uppgradera nu
- Prestandan!!! :D
- Större batteri vilket gör att laddstoppen blir kortare och att jag kan köra vidare när laddhastigheten dalar efter 75% SoC vid SuC och ändå bekvämt ta mig till nästa laddare i motorvägsfart med rimlig moms i Sverige samt kunna trycka på lite genom Tyskland under sommarsemestern.
- AP2
- Premiumstolar (snyggare, men är de bekvämare och hur är egentligen kvaliteten?)
- Känslan att köra världens snabbaste bil 0-60 och det enorma vridmomentet även högre upp i registret.
- Fri SuC
- Njuta av ny bil hela sommaren

Minus
- Stor prisskillnad
- Högre förmånsvärde
- AP2 även på minussidan då den i dagsläget är sämre än min AP1. Framtidssäkrar bilen (kanske? Eller behövs AP3?)
- Värdeminskningen på en P100D kan potentiellt vara enorm. Osäker dollarkurs att köpa just nu även om dollarn åter ligger runt 9kr.
- Många nya funktioner och uppgraderingar kan vara runt hörnet. Det som jag känner är mest intressant är om hårdvaran för infotainment uppgraderas eller om inredningen får en omarbetning med HUD, nytt baksäte, bättre förvaring, m.m. Det skulle vara trist om det kommer till sommaren när man precis tagit leverans... Då sitter man där med en ny dyr bil som gått 100 mil och plötsligt är värd avsevärt mycket mindre över en natt. Jag vet att Tesla alltid kommer uppdateras titt som tätt, men man vill ändå försöka tajma så man inte missar tillfällena då någon större förändring görs om det är möjligt…
- Kvaliteten på lädret i premiumstolarna känns tveksam och vad jag kunnat utröna sämre än i mina NextGen som jag har nu.
- Chassi, styrning, bromsar är samma som i min 90D. Detta är något som gör mig lite skeptisk. En P100D borde vara sportigare konfigurerad, förstärkta komponenter i chassit, möjlighet till att justera dämpningen adaptivt, reglera antispinn för roligare körning, 6-kolvs bromsar med större bromsskivor, osv. Dessa delar hade jag hoppats kulle vara bättre i en P100D för den premium man får betala, men vad jag har kunnat läsa mig till så är det inga skillnader. Eller har jag missat något? Ni som äger P-modeller, orkar bromsar och chassi med?

Det kloka valet är givetvis att behålla 90D, men någonstans känner jag ändå att det är värt det där extra. Jag kommer inte gå i konkurs på grund av det högre priset på bilen, men det är klart att det alltid finns annat kul man kan göra för de pengarna istället.

Undrar också om hårdvaran för infotainment är snäppet uppgraderad för AP2-bilar och om interfacet är snabbare? Eller är det fortfarande exakt samma hårdvara från 2012 även i 2017-modeller? :?

Antar att det är fler än jag som känner suget efter en P-modell när man väl fått mersmak på Tesla. Hur har ni resonerat?
Användarvisningsbild
Rich-hard2
Teslaägare
Inlägg: 54
Blev medlem: 03 mar 2017 13:22
Ort: Avesta

Re: Uppgradera till P100D?

Inlägg av Rich-hard2 »

Kör P100D!!! Jag har 90D nu och den är snabb men långt ifrån vad jag önskar :twisted:
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Uppgradera till P100D?

Inlägg av bullen »

Har du råd så köp. O man brukar kunna räkna så att man får råd
Användarvisningsbild
halipte
Teslaägare
Inlägg: 131
Blev medlem: 27 jan 2017 10:56

Re: Uppgradera till P100D?

Inlägg av halipte »

Har du råd så kör. YOLO.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Uppgradera till P100D?

Inlägg av bullen »

halipte skrev:
Har du råd så kör. YOLO.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Läste lite fort.
Har du råd så kör VOLVOBild
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Uppgradera till P100D?

Inlägg av helix »

Härligt!

Det måste nog helt enkelt bli en P100D fram på vårkanten 8-)

Det jag skulle vilja ha om jag får önska är en styvare sättning på chassit i Teslan, men hoppas att det blir bättre och hårdare känsla när sommardäcken kommer på!
Senast redigerad av helix, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
Ort: Kungsholmen, Stockholm
Kontakt:

Re: Uppgradera till P100D?

Inlägg av ovelundkvist »

Jag har gjort samma resa, men från en 85D till att beställa en P100D innan årsskiftet. Egentligen ville jag ha en 100D, men de släpptes ju inte i tid för att få obegränsad laddning...

Jag är lika intresserad som du av alla Pros & Cons för att hämta ut den, eller att vara förnuftig och behålla min 85D från juni 2015.

Min P100D har dessutom ventilerade säten, som inte går att beställa längre, så hur bra kommer de vara?
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2171
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Uppgradera till P100D?

Inlägg av jpetters »

Angående chassit på performance modeller så har min P90D definitivt fastare sättning än de 90D/70D som jag haft som lånebilar. Minst i nivå med den P85+ jag hade innan.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
kangru
Teslaägare
Inlägg: 1101
Blev medlem: 08 aug 2015 13:57
Ort: Uppsala

Re: Uppgradera till P100D?

Inlägg av kangru »

Vill du ha bragging rights och inte har ont av pengarna så kör på P100D. Provkör dock först så att du vet att du inte mår illa av accet (jag är seriös) då det är lite trist att ha bästa 0-100 i byn men bli dizzy efter ett par repor.

Jag har jämfört en P90DL med min 85D (båda AP1) och det var en stor skillnad mellan dessa, dock tror jag det mesta av den förutom accet var att P90DL bilen var en facelift och ungefär 1år nyare än min nov-15.
Användarvisningsbild
Gastrogate
Teslaägare
Inlägg: 238
Blev medlem: 15 jul 2016 00:46
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Uppgradera till P100D?

Inlägg av Gastrogate »

Köp!
Du skrev att du inte kommer gå i konkurs...

Jag beställde först en 90D pga räckvidd och relativt lågt förmånsvärde. När den sedan var på väg från Holland till Sverige så avbeställde jag och la ordern på P100D.

Sjukt dyrt för den vansinniga prestanda, men grymt kul.
Det finns inget snabbare eller bättre för dessa pengar.

Som någon skrev, risk för illamående är något man lär sig leva med ;)
Barnen älskar bilen. Alla på dagis vet att vi har världens snabbaste 0-100 bil som nu serieproduceras och går att köpa, hehe.

Visst är det en vansinnig kostnad, men sjukt roligt om man har möjlighet.

Hade en låne 90D ner till Göteborg för någon vecka sedan. Helt ok, men jag saknade det där bottensuget som riktigt trycker bak dig i stolen och gör det svårt att andas, blodet fösvinner från benen, färgseendet minskas och allt annat härligt :)

Min bil har dessutom ökat i pris nu med strax över 250.000kr för samma konfiguration?!
Gällande AP2 så är just nu funktionen begränsad till 80km/h på motorväg och 50km/h på småvägar, men jag tycker att AP2 hittar körbanan mycket bättre än AP1. Klarar till och med av vägar utan linjemarkering! (Lite mer riskfyllt dock).

Gällande stolarna så har jag de som är ventilerade, och skinnet är riktigt dåligt tycker jag, men detta är redan upplagt som ärende så dessa bör bytas till någon ersättnignsmodell när det finns en ny framtagen.

Jag tycker den slukar el när man gör kallstarter, men vad gör det? ;)
Annars kan jag vid snäll körning (med ludicrous på och rangemode av) så snittar jag 230-250wh/km.
Normalt från jobbet och hem (kallt) så drar jag 500wh/km, med rödljusaccelerationer...

Ångrar mig inte en sekund av mitt köp! Vansinnigt kul bil!
P100D - Röd Multi-Coat-färg, Panoramatak, Ludicrous, Uppgraderad Autopilot (AP2), Premium Uppgraderingspaket, Aktiv Luftfjädring, Ultra Hi-Fi, Köldpaket - http://---
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Uppgradera till P100D?

Inlägg av helix »

Tack gastrogate för klockren och inspirerande input!! :D
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Uppgradera till P100D?

Inlägg av helix »

Liten uppdatering samt nya funderingar...

Var ute och körde med min 90D idag i vårsolen. Har 21" och luftfjädring på bilen. Satte styrningen i Sport och fjädringen i Low och fick tillfälle att testa aktiv körning på några landsvägar och en del motorvägspåfarter, rondeller osv. Måste sammanfattningsvis säga jag är besviken på chassit och framförallt styrningen. Det är ett digital spelrum/glapp i styrning som inte känns bra alls och kommunikationen med vägbanan är ganska frånvarande. Chassit känns mjukt och svajigt samt understyr rejält när man gör något mer aggressiva svängar. Även bromsarna känns svampiga och inger inte något större förtroende när man trycker hårdare på bromspedalen. När det gäller styrningen så noterade jag också att man hela tiden måste korrigera i motorvägsfart och bilen känns en smula nervös.

Men troligtvis är det bara att inse att Model S är en tung och svajig amerikansk bil där kördynamik inte stått i fokus vid utveckling av bilen. Jämför då främst med olika Porschar jag kört som har både fantastisk styrning och chassisättning. Jag har hela tiden intalat mig själv att Teslan är kanonbra dynamiskt, men jag kan helt enkelt inte lura mig själv längre och hade hoppats jag skulle få lite mer positiva vibbar av bilen än vad jag fått nu senaste dagarna när det blivit några grader varmare och man kan köra lite sportigare.

Detta ovan tillsammans med att Model S börjar komma lite till åren gör mig tveksam till att köpa en P100D som tyvärr har samma chassi och styrning :cry:

Hur upplever ni andra att styrning/chassi/kördynamik i Model S? Känner ni igen er i det jag beskriver?
Senast redigerad av helix, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
kangru
Teslaägare
Inlägg: 1101
Blev medlem: 08 aug 2015 13:57
Ort: Uppsala

Re: Uppgradera till P100D?

Inlägg av kangru »

Vilka däck har du? Jag har en enorm skillnad mellan mina sommardäck och mina vinterdäck. Det du skriver låter som mina vinterdäck.
Användarvisningsbild
Mats
Teslaägare
Inlägg: 388
Blev medlem: 09 maj 2015 07:40
Ort: Sollentuna

Re: Uppgradera till P100D?

Inlägg av Mats »

Jag upplevde samma sak i min, och vad jag minns även innan jag bytte till vinterdäck. Känner av det digitala även vid stillastående när jag rör ratten fram och tillbaka runt centrumpunkten. Det liksom känns som det flera steg där det först är lite trögt sen löst sen trögt, allt på någon eller ett par cm vrid av ratten...
Model 75 S grå 2016 (såld)
Model S LR raven 2019
Användarvisningsbild
Johnalm
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 17 okt 2015 19:56
Ort: Skarpö, Vaxholm

Re: Uppgradera till P100D?

Inlägg av Johnalm »

helix skrev:
Tack gastrogate för klockren och inspirerande input!! :D
Input/självbedrägeri, I like it :lol:
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Uppgradera till P100D?

Inlägg av HelectriC »

helix skrev:
Liten uppdatering samt nya funderingar...

Var ute och körde med min 90D idag i vårsolen. Har 21" och luftfjädring på bilen. Satte styrningen i Sport och fjädringen i Low och fick tillfälle att testa aktiv körning på några landsvägar och en del motorvägspåfarter, rondeller osv. Måste sammanfattningsvis säga jag är besviken på chassit och framförallt styrningen. Det är ett digital spelrum/glapp i styrning som inte känns bra alls och kommunikationen med vägbanan är ganska frånvarande. Chassit känns mjukt och svajigt samt understyr rejält när man gör något mer aggressiva svängar. Även bromsarna känns svampiga och inger inte något större förtroende när man trycker hårdare på bromspedalen. När det gäller styrningen så noterade jag också att man hela tiden måste korrigera i motorvägsfart och bilen känns en smula nervös.

Men troligtvis är det bara att inse att Model S är en tung och svajig amerikansk bil där kördynamik inte stått i fokus vid utveckling av bilen. Jämför då främst med olika Porschar jag kört som har både fantastisk styrning och chassisättning. Jag har hela tiden intalat mig själv att Teslan är kanonbra dynamiskt, men jag kan helt enkelt inte lura mig själv längre och hade hoppats jag skulle få lite mer positiva vibbar av bilen än vad jag fått nu senaste dagarna när det blivit några grader varmare och man kan köra lite sportigare.

Detta ovan tillsammans med att Model S börjar komma lite till åren gör mig tveksam till att köpa en P100D som tyvärr har samma chassi och styrning :cry:

Hur upplever ni andra att styrning/chassi/kördynamik i Model S? Känner ni igen er i det jag beskriver?
Om du är van vid Porsches chassi, så är det nog inte så mkt annat som duger. Porsche är ju kanske världens bästa på just chassi och väghållning. Aldrig att en ny amerikansk tillverkare klarar att matcha det. Tyvärr får man nog bara inse det.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Uppgradera till P100D?

Inlägg av helix »

kangru skrev:
Vilka däck har du? Jag har en enorm skillnad mellan mina sommardäck och mina vinterdäck. Det du skriver låter som mina vinterdäck.
Pirelli Sottozero 21" friktionsdäck sitter på nu. Blir givetvis bättre med sommardäck på, men grundproblemen med styrningen och understyrningen tror jag inte kan trollas bort helt ändå? Jag har varit ute och provkört nya Panamera skodd med Sottozero 21" och på den bilen finns inga av de problemen jag upplever med min Model S.
Användarvisningsbild
kangru
Teslaägare
Inlägg: 1101
Blev medlem: 08 aug 2015 13:57
Ort: Uppsala

Re: Uppgradera till P100D?

Inlägg av kangru »

[*]
helix skrev:
kangru skrev:
Vilka däck har du? Jag har en enorm skillnad mellan mina sommardäck och mina vinterdäck. Det du skriver låter som mina vinterdäck.
Pirelli Sottozero 21" friktionsdäck sitter på nu. Blir givetvis bättre med sommardäck på, men grundproblemen med styrningen och understyrningen tror jag inte kan trollas bort helt ändå? Jag har varit ute och provkört nya Panamera skodd med Sottozero 21" och på den bilen finns inga av de problemen jag upplever med min Model S.
Som HelectriC skriver så är Teslan bra men om du letar efter exakt de egenskaperna så är nog Panameran mer i linje med vad du är ute efter. Letar du å andra sidan efter en 7 sitsig familjebil med ett bra klipp i som dessutom ger dig ett bra miljösamvete så kan inte Panameran slå det. DSTR har väl av den anledningen en bil att ha kul med och en Tesla.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Uppgradera till P100D?

Inlägg av danni »

Där fick du för att du valde luftfjädring ;)
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Johnalm
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 17 okt 2015 19:56
Ort: Skarpö, Vaxholm

Re: Uppgradera till P100D?

Inlägg av Johnalm »

I ärlighetens namn, hur kul är Panameran att "köra"? Har ägt två Porschar, en Cayenne och en 911 - går ju inte riktigt att jämföra. Grym komfort kontra stötigt, grym körkänsla kontra svajig SUV-känsla.

Men vad vet jag? Panameran kanske är grym?
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4336
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Uppgradera till P100D?

Inlägg av dstr »

kangru skrev:
DSTR har väl av den anledningen en bil att ha kul med och en Tesla.
Precis. Det finns ingen bil som täcker alla mina behov. (har jag missat någon så tar jag tacksamt emot tips)

Teslan är tyvärr allt annat än en sportbil. Batteriet överhettar alldeles för fort vid inspirerad körning. Drive-by-wire ger inte samma känsla som en sportbil. Fjädringen är alldeles optimerad för komfort. Det är synd att Model S inte fick mercans luftfjädring, där man förutom höjd även kan ställa hårdhet.

Som mitt liv ser ut just nu så behöver jag tre bilar, en till/från jobbet, en familje-/andrabil och en sportbil. Nuvarande bilpark har glidit ifrån det något, då Teslan får tjänsgöra som både till/från jobbet och familjebil. För att lösa dragkroksbehov och andrabil har vi en Fiat 500. Model S känns alldels för stor för mig att kuska till/från jobbet i. Så snart det kommer en elbil med adaptiv farthållare och >20 mils räckvidd så byter jag.

Så nej, för sportbilskänsla så är det bättre att lägga ett par hundringar på en Porsche 911 996'a, även den enklaste med endast 300hk är riktigt kul på kurviga vägar.
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Uppgradera till P100D?

Inlägg av helix »

kangru skrev:
[*]
helix skrev:
kangru skrev:
Vilka däck har du? Jag har en enorm skillnad mellan mina sommardäck och mina vinterdäck. Det du skriver låter som mina vinterdäck.
Pirelli Sottozero 21" friktionsdäck sitter på nu. Blir givetvis bättre med sommardäck på, men grundproblemen med styrningen och understyrningen tror jag inte kan trollas bort helt ändå? Jag har varit ute och provkört nya Panamera skodd med Sottozero 21" och på den bilen finns inga av de problemen jag upplever med min Model S.
Som HelectriC skriver så är Teslan bra men om du letar efter exakt de egenskaperna så är nog Panameran mer i linje med vad du är ute efter. Letar du å andra sidan efter en 7 sitsig familjebil med ett bra klipp i som dessutom ger dig ett bra miljösamvete så kan inte Panameran slå det. DSTR har väl av den anledningen en bil att ha kul med och en Tesla.
Japp, det är kanske bara dumt att jämföra med chassi från Porsche. För 90D och generellt icke P-modeller så är allt detta acceptabelt givet bilens primära syfte som familjebil och allt annat positivt. Min ursprungliga frågeställning i den här tråden handlade egentligen om jag skulle uppgradera till P100D eller inte. Det som förbryllat mig lite nu efter att ha kört lite dynamiskt är nog främst lite frustration att Tesla inte har bemödat sig att göra P-modellerna mer sportiga och att jag hade velat ha mer än bara en större elmotor och några större säkringar.

Tror jag behåller min 90D och sen kanske man istället ska snegla på någon kul liten sportbil för banåkning och körning en tidig söndagsmorgon 8-)
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Uppgradera till P100D?

Inlägg av helix »

dstr skrev:
kangru skrev:
DSTR har väl av den anledningen en bil att ha kul med och en Tesla.
Precis. Det finns ingen bil som täcker alla mina behov. (har jag missat någon så tar jag tacksamt emot tips)

Teslan är tyvärr allt annat än en sportbil. Batteriet överhettar alldeles för fort vid inspirerad körning. Drive-by-wire ger inte samma känsla som en sportbil. Fjädringen är alldeles optimerad för komfort. Det är synd att Model S inte fick mercans luftfjädring, där man förutom höjd även kan ställa hårdhet.

Som mitt liv ser ut just nu så behöver jag tre bilar, en till/från jobbet, en familje-/andrabil och en sportbil. Nuvarande bilpark har glidit ifrån det något, då Teslan får tjänsgöra som både till/från jobbet och familjebil. För att lösa dragkroksbehov och andrabil har vi en Fiat 500. Model S känns alldels för stor för mig att kuska till/från jobbet i. Så snart det kommer en elbil med adaptiv farthållare och >20 mils räckvidd så byter jag.

Så nej, för sportbilskänsla så är det bättre att lägga ett par hundringar på en Porsche 911 996'a, även den enklaste med endast 300hk är riktigt kul på kurviga vägar.
Bra input. Håller verkligen med om att det är synd att de inte fått till en mer adaptiv fjädring även för dämparnas styvhet.

Hade såklart hoppats att en P100D skulle vara Teslas Kinderägg (sportbil/familjelastare/pendlarbil), men får väl helt enkelt inse att man inte kan få allt i ett utan kompromisser :)
Användarvisningsbild
fakerlind
Teslaägare
Inlägg: 646
Blev medlem: 31 aug 2016 23:18
Ort: Sigtuna

Re: Uppgradera till P100D?

Inlägg av fakerlind »

Jag har hittat min optimala kombo. S90D och en Kawasaki Z900


Sent from my iPhone using Tapatalk
(Såld) M3P - Röd - vita säten
(Såld) M3 LR AWD - Svart Solid - vita säten - drag
(Beställd) MS Plaid - grå - svarta säten - EAP
(Såld)S90D - Facelift - AP1 - Pano - Köldpaket - NextGen - Premium - Hi-Fi - Obisidian black
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2171
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Uppgradera till P100D?

Inlägg av jpetters »

Min P90D har ett styvare (luft)chassi än de 90D jag haft som lånebilar.
Så lite bättre är det allt.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Skriv svar