Uppgradera till P100D?
Moderator: Redaktion
Re: Uppgradera till P100D?
Liten uppdatering samt nya funderingar...
Var ute och körde med min 90D idag i vårsolen. Har 21" och luftfjädring på bilen. Satte styrningen i Sport och fjädringen i Low och fick tillfälle att testa aktiv körning på några landsvägar och en del motorvägspåfarter, rondeller osv. Måste sammanfattningsvis säga jag är besviken på chassit och framförallt styrningen. Det är ett digital spelrum/glapp i styrning som inte känns bra alls och kommunikationen med vägbanan är ganska frånvarande. Chassit känns mjukt och svajigt samt understyr rejält när man gör något mer aggressiva svängar. Även bromsarna känns svampiga och inger inte något större förtroende när man trycker hårdare på bromspedalen. När det gäller styrningen så noterade jag också att man hela tiden måste korrigera i motorvägsfart och bilen känns en smula nervös.
Men troligtvis är det bara att inse att Model S är en tung och svajig amerikansk bil där kördynamik inte stått i fokus vid utveckling av bilen. Jämför då främst med olika Porschar jag kört som har både fantastisk styrning och chassisättning. Jag har hela tiden intalat mig själv att Teslan är kanonbra dynamiskt, men jag kan helt enkelt inte lura mig själv längre och hade hoppats jag skulle få lite mer positiva vibbar av bilen än vad jag fått nu senaste dagarna när det blivit några grader varmare och man kan köra lite sportigare.
Detta ovan tillsammans med att Model S börjar komma lite till åren gör mig tveksam till att köpa en P100D som tyvärr har samma chassi och styrning
Hur upplever ni andra att styrning/chassi/kördynamik i Model S? Känner ni igen er i det jag beskriver?
Var ute och körde med min 90D idag i vårsolen. Har 21" och luftfjädring på bilen. Satte styrningen i Sport och fjädringen i Low och fick tillfälle att testa aktiv körning på några landsvägar och en del motorvägspåfarter, rondeller osv. Måste sammanfattningsvis säga jag är besviken på chassit och framförallt styrningen. Det är ett digital spelrum/glapp i styrning som inte känns bra alls och kommunikationen med vägbanan är ganska frånvarande. Chassit känns mjukt och svajigt samt understyr rejält när man gör något mer aggressiva svängar. Även bromsarna känns svampiga och inger inte något större förtroende när man trycker hårdare på bromspedalen. När det gäller styrningen så noterade jag också att man hela tiden måste korrigera i motorvägsfart och bilen känns en smula nervös.
Men troligtvis är det bara att inse att Model S är en tung och svajig amerikansk bil där kördynamik inte stått i fokus vid utveckling av bilen. Jämför då främst med olika Porschar jag kört som har både fantastisk styrning och chassisättning. Jag har hela tiden intalat mig själv att Teslan är kanonbra dynamiskt, men jag kan helt enkelt inte lura mig själv längre och hade hoppats jag skulle få lite mer positiva vibbar av bilen än vad jag fått nu senaste dagarna när det blivit några grader varmare och man kan köra lite sportigare.
Detta ovan tillsammans med att Model S börjar komma lite till åren gör mig tveksam till att köpa en P100D som tyvärr har samma chassi och styrning
Hur upplever ni andra att styrning/chassi/kördynamik i Model S? Känner ni igen er i det jag beskriver?
Senast redigerad av helix, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Uppgradera till P100D?
Vilka däck har du? Jag har en enorm skillnad mellan mina sommardäck och mina vinterdäck. Det du skriver låter som mina vinterdäck.
Re: Uppgradera till P100D?
Jag upplevde samma sak i min, och vad jag minns även innan jag bytte till vinterdäck. Känner av det digitala även vid stillastående när jag rör ratten fram och tillbaka runt centrumpunkten. Det liksom känns som det flera steg där det först är lite trögt sen löst sen trögt, allt på någon eller ett par cm vrid av ratten...
Model 75 S grå 2016 (såld)
Model S LR raven 2019
Model S LR raven 2019
Re: Uppgradera till P100D?
Input/självbedrägeri, I like ithelix skrev:Tack gastrogate för klockren och inspirerande input!!
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Re: Uppgradera till P100D?
Om du är van vid Porsches chassi, så är det nog inte så mkt annat som duger. Porsche är ju kanske världens bästa på just chassi och väghållning. Aldrig att en ny amerikansk tillverkare klarar att matcha det. Tyvärr får man nog bara inse det.helix skrev:Liten uppdatering samt nya funderingar...
Var ute och körde med min 90D idag i vårsolen. Har 21" och luftfjädring på bilen. Satte styrningen i Sport och fjädringen i Low och fick tillfälle att testa aktiv körning på några landsvägar och en del motorvägspåfarter, rondeller osv. Måste sammanfattningsvis säga jag är besviken på chassit och framförallt styrningen. Det är ett digital spelrum/glapp i styrning som inte känns bra alls och kommunikationen med vägbanan är ganska frånvarande. Chassit känns mjukt och svajigt samt understyr rejält när man gör något mer aggressiva svängar. Även bromsarna känns svampiga och inger inte något större förtroende när man trycker hårdare på bromspedalen. När det gäller styrningen så noterade jag också att man hela tiden måste korrigera i motorvägsfart och bilen känns en smula nervös.
Men troligtvis är det bara att inse att Model S är en tung och svajig amerikansk bil där kördynamik inte stått i fokus vid utveckling av bilen. Jämför då främst med olika Porschar jag kört som har både fantastisk styrning och chassisättning. Jag har hela tiden intalat mig själv att Teslan är kanonbra dynamiskt, men jag kan helt enkelt inte lura mig själv längre och hade hoppats jag skulle få lite mer positiva vibbar av bilen än vad jag fått nu senaste dagarna när det blivit några grader varmare och man kan köra lite sportigare.
Detta ovan tillsammans med att Model S börjar komma lite till åren gör mig tveksam till att köpa en P100D som tyvärr har samma chassi och styrning
Hur upplever ni andra att styrning/chassi/kördynamik i Model S? Känner ni igen er i det jag beskriver?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Uppgradera till P100D?
Pirelli Sottozero 21" friktionsdäck sitter på nu. Blir givetvis bättre med sommardäck på, men grundproblemen med styrningen och understyrningen tror jag inte kan trollas bort helt ändå? Jag har varit ute och provkört nya Panamera skodd med Sottozero 21" och på den bilen finns inga av de problemen jag upplever med min Model S.kangru skrev:Vilka däck har du? Jag har en enorm skillnad mellan mina sommardäck och mina vinterdäck. Det du skriver låter som mina vinterdäck.
Re: Uppgradera till P100D?
[*]
Som HelectriC skriver så är Teslan bra men om du letar efter exakt de egenskaperna så är nog Panameran mer i linje med vad du är ute efter. Letar du å andra sidan efter en 7 sitsig familjebil med ett bra klipp i som dessutom ger dig ett bra miljösamvete så kan inte Panameran slå det. DSTR har väl av den anledningen en bil att ha kul med och en Tesla.helix skrev:Pirelli Sottozero 21" friktionsdäck sitter på nu. Blir givetvis bättre med sommardäck på, men grundproblemen med styrningen och understyrningen tror jag inte kan trollas bort helt ändå? Jag har varit ute och provkört nya Panamera skodd med Sottozero 21" och på den bilen finns inga av de problemen jag upplever med min Model S.kangru skrev:Vilka däck har du? Jag har en enorm skillnad mellan mina sommardäck och mina vinterdäck. Det du skriver låter som mina vinterdäck.
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7259
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Uppgradera till P100D?
Där fick du för att du valde luftfjädring
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: Uppgradera till P100D?
I ärlighetens namn, hur kul är Panameran att "köra"? Har ägt två Porschar, en Cayenne och en 911 - går ju inte riktigt att jämföra. Grym komfort kontra stötigt, grym körkänsla kontra svajig SUV-känsla.
Men vad vet jag? Panameran kanske är grym?
Men vad vet jag? Panameran kanske är grym?
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Re: Uppgradera till P100D?
Precis. Det finns ingen bil som täcker alla mina behov. (har jag missat någon så tar jag tacksamt emot tips)kangru skrev:DSTR har väl av den anledningen en bil att ha kul med och en Tesla.
Teslan är tyvärr allt annat än en sportbil. Batteriet överhettar alldeles för fort vid inspirerad körning. Drive-by-wire ger inte samma känsla som en sportbil. Fjädringen är alldeles optimerad för komfort. Det är synd att Model S inte fick mercans luftfjädring, där man förutom höjd även kan ställa hårdhet.
Som mitt liv ser ut just nu så behöver jag tre bilar, en till/från jobbet, en familje-/andrabil och en sportbil. Nuvarande bilpark har glidit ifrån det något, då Teslan får tjänsgöra som både till/från jobbet och familjebil. För att lösa dragkroksbehov och andrabil har vi en Fiat 500. Model S känns alldels för stor för mig att kuska till/från jobbet i. Så snart det kommer en elbil med adaptiv farthållare och >20 mils räckvidd så byter jag.
Så nej, för sportbilskänsla så är det bättre att lägga ett par hundringar på en Porsche 911 996'a, även den enklaste med endast 300hk är riktigt kul på kurviga vägar.
Re: Uppgradera till P100D?
Japp, det är kanske bara dumt att jämföra med chassi från Porsche. För 90D och generellt icke P-modeller så är allt detta acceptabelt givet bilens primära syfte som familjebil och allt annat positivt. Min ursprungliga frågeställning i den här tråden handlade egentligen om jag skulle uppgradera till P100D eller inte. Det som förbryllat mig lite nu efter att ha kört lite dynamiskt är nog främst lite frustration att Tesla inte har bemödat sig att göra P-modellerna mer sportiga och att jag hade velat ha mer än bara en större elmotor och några större säkringar.kangru skrev:[*]Som HelectriC skriver så är Teslan bra men om du letar efter exakt de egenskaperna så är nog Panameran mer i linje med vad du är ute efter. Letar du å andra sidan efter en 7 sitsig familjebil med ett bra klipp i som dessutom ger dig ett bra miljösamvete så kan inte Panameran slå det. DSTR har väl av den anledningen en bil att ha kul med och en Tesla.helix skrev:Pirelli Sottozero 21" friktionsdäck sitter på nu. Blir givetvis bättre med sommardäck på, men grundproblemen med styrningen och understyrningen tror jag inte kan trollas bort helt ändå? Jag har varit ute och provkört nya Panamera skodd med Sottozero 21" och på den bilen finns inga av de problemen jag upplever med min Model S.kangru skrev:Vilka däck har du? Jag har en enorm skillnad mellan mina sommardäck och mina vinterdäck. Det du skriver låter som mina vinterdäck.
Tror jag behåller min 90D och sen kanske man istället ska snegla på någon kul liten sportbil för banåkning och körning en tidig söndagsmorgon
Re: Uppgradera till P100D?
Bra input. Håller verkligen med om att det är synd att de inte fått till en mer adaptiv fjädring även för dämparnas styvhet.dstr skrev:Precis. Det finns ingen bil som täcker alla mina behov. (har jag missat någon så tar jag tacksamt emot tips)kangru skrev:DSTR har väl av den anledningen en bil att ha kul med och en Tesla.
Teslan är tyvärr allt annat än en sportbil. Batteriet överhettar alldeles för fort vid inspirerad körning. Drive-by-wire ger inte samma känsla som en sportbil. Fjädringen är alldeles optimerad för komfort. Det är synd att Model S inte fick mercans luftfjädring, där man förutom höjd även kan ställa hårdhet.
Som mitt liv ser ut just nu så behöver jag tre bilar, en till/från jobbet, en familje-/andrabil och en sportbil. Nuvarande bilpark har glidit ifrån det något, då Teslan får tjänsgöra som både till/från jobbet och familjebil. För att lösa dragkroksbehov och andrabil har vi en Fiat 500. Model S känns alldels för stor för mig att kuska till/från jobbet i. Så snart det kommer en elbil med adaptiv farthållare och >20 mils räckvidd så byter jag.
Så nej, för sportbilskänsla så är det bättre att lägga ett par hundringar på en Porsche 911 996'a, även den enklaste med endast 300hk är riktigt kul på kurviga vägar.
Hade såklart hoppats att en P100D skulle vara Teslas Kinderägg (sportbil/familjelastare/pendlarbil), men får väl helt enkelt inse att man inte kan få allt i ett utan kompromisser
Re: Uppgradera till P100D?
Jag har hittat min optimala kombo. S90D och en Kawasaki Z900
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
(Såld) M3P - Röd - vita säten
(Såld) M3 LR AWD - Svart Solid - vita säten - drag
(Beställd) MS Plaid - grå - svarta säten - EAP
(Såld)S90D - Facelift - AP1 - Pano - Köldpaket - NextGen - Premium - Hi-Fi - Obisidian black
(Såld) M3 LR AWD - Svart Solid - vita säten - drag
(Beställd) MS Plaid - grå - svarta säten - EAP
(Såld)S90D - Facelift - AP1 - Pano - Köldpaket - NextGen - Premium - Hi-Fi - Obisidian black
Re: Uppgradera till P100D?
Min P90D har ett styvare (luft)chassi än de 90D jag haft som lånebilar.
Så lite bättre är det allt.
Så lite bättre är det allt.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Re: Uppgradera till P100D?
Prisskillnaden mellan 90D och P100D ligger väl i paritet med en Ferrari 430...helix skrev:Hade såklart hoppats att en P100D skulle vara Teslas Kinderägg (sportbil/familjelastare/pendlarbil), men får väl helt enkelt inse att man inte kan få allt i ett utan kompromisser
Re: Uppgradera till P100D?
Det låter lovande!jpetters skrev:Min P90D har ett styvare (luft)chassi än de 90D jag haft som lånebilar.
Så lite bättre är det allt.
Ska försöka hitta en P-modell att provköra. Har inte testat någon P-modell sedan september förra året då jag var ute och provkörde en P90D demobil. Nu när jag tänker efter så upplevde jag den som bättre i chassit än vad min 90D är.
Re: Uppgradera till P100D?
Köpte en lagerbil så hade inte något val med fjädring. Tycker dock allt annat med luftfjädringen är mycket positivt. Bilen är väldigt komfortabel och tycker också den ser lite sportigare ut i Low och skönt att kunna höja bilen vid tillfällen då det behövs. Skulle nog välja luftfjädring ändå, sportig körning är trots allt inte det primära med bilen.danni skrev:Där fick du för att du valde luftfjädring
P100D har dock luftfjädring som standard så där kan man inte välja. Av kommentarerna här att döma så verkar det ändå vara en viss förbättring på P-modellerna. Det låter lovande!!
Vill väldigt gärna behålla min P100D beställning och hämta den om 2 månader. Väger bara för/nackdelar och en provkörning på sommardäck är nog det som behövs. Troligtvis kommer jag inte tveka efter den övningen
Re: Uppgradera till P100D?
Har kört P100D, P90D och de har exakt samma chassisättning som 90D.
Min tidigare P85+ och tidiga P85D hade styvare chassi.
Min tidigare P85+ och tidiga P85D hade styvare chassi.
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Re: Uppgradera till P100D?
Dock är däcken viktigast, 21" är ett måste om man vill ha sportigare känsla. 19" är svajiga komfort.
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Re: Uppgradera till P100D?
Ok, där ser man. Lite dubbla budskap då kring skillnad mellan 90D och P-modeller.Niclas skrev:Har kört P100D, P90D och de har exakt samma chassisättning som 90D.
Min tidigare P85+ och tidiga P85D hade styvare chassi.
Hur upplevde du P100D i övrigt jämfört med 90D?
Re: Uppgradera till P100D?
Japp, helt klart. Jag har dock aldrig provkört en Model S på 19", men kan tänka mig att det skulle kännas rejält mycket svajigare än mina 21".Niclas skrev:Dock är däcken viktigast, 21" är ett måste om man vill ha sportigare känsla. 19" är svajiga komfort.
På P-modellerna sitter väl dessutom Michelin Pilot Supersport, vilket troligtvis hjälper till att höja kördynamiken några ytterligare pinnhål.
Re: Uppgradera till P100D?
Precis. + i P85+ var väl just ett sportigare chassie. Detta ärvde P85D initialt, men bilar tillverkade efter april 2015 fick samma som övriga Model S. Finns en del trådar i ämnet om man söker.Niclas skrev:Har kört P100D, P90D och de har exakt samma chassisättning som 90D.
Min tidigare P85+ och tidiga P85D hade styvare chassi.
Re: Uppgradera till P100D?
P100D gör att bilen känns ett ton lättare. Ett jäkla ös!helix skrev:Ok, där ser man. Lite dubbla budskap då kring skillnad mellan 90D och P-modeller.Niclas skrev:Har kört P100D, P90D och de har exakt samma chassisättning som 90D.
Min tidigare P85+ och tidiga P85D hade styvare chassi.
Hur upplevde du P100D i övrigt jämfört med 90D?
90D känns sluggish och tung.
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
- Tars
- Teslaägare
- Inlägg: 6516
- Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
- Ort: Sigtuna
- Referralkod: ts.la/michael4548
Re: Uppgradera till P100D?
Man är bara dum i hela huvudet om man köper en p100d. Vansinne!
Men jag anser att man lever bara en gång, så då är det helt plötsligt ok istället.
Men jag anser att man lever bara en gång, så då är det helt plötsligt ok istället.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r