Kraftiga vibrationer efter laddning

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Kraftiga vibrationer efter laddning

Inläggav Teslaägare Guldis-54 » 05 mar 2017 11:57

Laddade min S90D uttagen december -16 vid Gävle igårkväll för att komma till Uppsala till ca 25% fr 13% vilket tog ca 20 min. När jag kommer tillbaka och tar ur laddaren och sätter mig i bilen är allt normalt.
Plötsligt börjar det låta otroligt i bilen och den börjar vibrera/skaka som en gamal diesel men som frugan sa: Är som om man sitter i ett charterplan och det varvar upp till start fast vibrationerna var värre.
Det rykte fr hö sida fram!
Blev riktigt orolig och öppnade dörren för att kolla vad som händer och i samma stund slutar allt oljud, tog ca 10-15 sekunder innan det upphörde. Sedan gick färden till Uppsala utan problem.

På morgonen, samma dag, på väg upp till Hudik så laddade vi på i Gävle och där stod då redan en S och laddade. När vi klev ur vår bil så hörde vi ett liknande ljud fr den, ingen förare på plats vid den bilen och vi gick för att ta morgonfika.

Är detta något normalt, som inträffar ibland? Har aldrig hänt mig tidigare.
Det som oroar mig mest är vibrationerna, vad tar skada om något är i obalans (fäkt?) :roll:
Beställt Modell 3 i TC den 31 mars 2016. Nu ägare av S90D, Obsidian Black, Ljusbruna Next generation säten, AP1 med komfortpaket, aktiv luftfjädring, panoramatak.
Användarvisningsbild
Guldis-54
Teslaägare

Re: Kraftiga vibrationer efter laddning

Inläggav Teslaägare e5m1r » 05 mar 2017 12:00

Obalans i fläkten till batteri kylning
Fixa innan sommaren
Har du en Tesla Model S och funderar på Dashcam eller annat roligt tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
På väg att beställa en Model S eller Model X och känner att jag bidragit. Använd min länk http://ts.la/esmir2564 och få fri supercharging
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Bjelke » 05 mar 2017 13:52

Det gissar jag oxo på...
Även jag har en refferallänk och den är http://ts.la/mikael1178
Använd denna och få fri Supercharging
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Mrk » 05 mar 2017 14:10

Händer mig varje gång jag snabbladdar, känns som att sitta i en 747a. Enligt Tesla 'normalt'
Model S60D 2016 - Model 3 Reserveration - Referral: http://ts.la/nicklas8761
Användarvisningsbild
Mrk
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Guldis-54 » 05 mar 2017 14:29

Ska ta upp detta med Tesla. Har lite andra smågrejor som garantinnska få ta snart.

Tack för inputen :)
Beställt Modell 3 i TC den 31 mars 2016. Nu ägare av S90D, Obsidian Black, Ljusbruna Next generation säten, AP1 med komfortpaket, aktiv luftfjädring, panoramatak.
Användarvisningsbild
Guldis-54
Teslaägare

Inläggav lator » 05 mar 2017 14:41

Mrk skrev:Händer mig varje gång jag snabbladdar, känns som att sitta i en 747a. Enligt Tesla 'normalt'

Gammal Citroën-reklam: Vi flyger inte, det bara känns så!

Självklart ska fläktar vara balanserade och inte låta så att man blir rädd. Gör om, gör rätt!
Användarvisningsbild
lator

Inläggav Teslaägare mati » 05 mar 2017 16:30

Det känns inte helt obekant. Fast det händer mig bara på sommaren när batteriet behöver mycket kylning vid supercharging. Då vibrerar bokstavligen hela bilen och låter som ett startande flygplan. Första gången det hände blev jag riktigt rädd och sprang ifrån bilen eftersom jag var säker på att den skulle börja brinna eller nåt. Min AC-kompressor fick hädanefter ett ljuddämpande skydd installerad vilket gjorde att den blev allmänt tystare vid normal drift, med det där extrema flygplansdiesel-beteendet är kvar. Jag tror att det är ganska normalt.
Model S 90D | e-Golf beställd
Gratis och fossilfri energi för alltid med 14kWp solceller
Användarvisningsbild
mati
Teslaägare

Inläggav PoloPrinsen » 05 mar 2017 19:38

Det är ingen fara, skall tydligen vara den nya sammarbetspartnern som tesla samköper tex fläktar med.
vw har kanske varit tvungna att öka storleken på fläkten så att alla kravnivåer i kupen inte överskrids så fort man startar deras motorer. typ.
///PP
Användarvisningsbild
PoloPrinsen

Inläggav Teslaägare Gustafsson » 05 mar 2017 21:06

Råkade också ut för detta igår. Funderade över hur man bär sig åt för att tillverka en fläkt som är så obalanserad :shock: Kändes ordentligt i ratten ett par minuter...
Blå Tesla S 70D-15|Svarta sköna textilsäten|AP1|Premiumpaket|Varm ratt. 2012 Roadster 2,5.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inläggav Teslaägare mbj » 05 mar 2017 21:32

Guldis-54 skrev:Laddade min S90D uttagen december -16 vid Gävle igårkväll för att komma till Uppsala till ca 25% fr 13% vilket tog ca 20 min. När jag kommer tillbaka och tar ur laddaren och sätter mig i bilen är allt normalt.
Plötsligt börjar det låta otroligt i bilen och den börjar vibrera/skaka som en gamal diesel men som frugan sa: Är som om man sitter i ett charterplan och det varvar upp till start fast vibrationerna var värre.
Det rykte fr hö sida fram!
Blev riktigt orolig och öppnade dörren för att kolla vad som händer och i samma stund slutar allt oljud, tog ca 10-15 sekunder innan det upphörde. Sedan gick färden till Uppsala utan problem.

På morgonen, samma dag, på väg upp till Hudik så laddade vi på i Gävle och där stod då redan en S och laddade. När vi klev ur vår bil så hörde vi ett liknande ljud fr den, ingen förare på plats vid den bilen och vi gick för att ta morgonfika.

Är detta något normalt, som inträffar ibland? Har aldrig hänt mig tidigare.
Det som oroar mig mest är vibrationerna, vad tar skada om något är i obalans (fäkt?) :roll:

Ha! Jag hade exakt samma obehagliga upplevelse i Mora idag. Det var en helikopter ovanför oss och det kändes som om hela bilen vibrerade i takt med den. Men det fortsatte även när den försvann... Jag ska lämna in bilen på service om en vecka, ska ta upp det då.
90D
Användarvisningsbild
mbj
Teslaägare

Nästa

Återgå till Model S