Kraftiga vibrationer efter laddning

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5515
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Kraftiga vibrationer efter laddning

Inlägg av Gustafsson »

Vad är det för kompressor som sitter i kylningen, kan det vara den som vibrerar så hårt ? Jag har också noterat detta nån gång. I mitt fall tror jag inte på motorerna, då vibrationerna kändes lika mycket när bilen stod helt still i pläge.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Laponia
Teslaägare
Inlägg: 33
Blev medlem: 16 aug 2015 16:05

Re: Kraftiga vibrationer efter laddning

Inlägg av Laponia »

Har fått ett förtydligande från Tesla och det verkar som det är just kompressorn som orsakar vibrationerna...

"Ljudet och vibrationerna kommer även från AC-kompressorn som även den vid höga temperaturer i batteriet behöver gå med full effekt. Både kompressor och fläktar sitter i det främre utrymmet under front trunken, och att vibrationer då kan kännas i ratten är inte ovanligt.
Hade ljudet på något sätt varit relaterat till bilens drivenheter så hade vi sett det i bilens loggar då de komponenterna är väldigt välövervakade."
S60D uttagen okt. 2016
Användarvisningsbild
Heiko
Teslaägare
Inlägg: 425
Blev medlem: 10 aug 2016 21:02
Ort: Trelleborg

Re: Kraftiga vibrationer efter laddning

Inlägg av Heiko »

Har också vibrationer i bilen men också någon form av resonansljud och väldigt jobbigt att lyssna på.
Körde från Falkenberg till Malmö och hade vibrationer och detta resonansljud hela vägen till Malmö.
Man mådde inte riktigt bra när man kom fram pga ljudet.

Detta uppträder när man mellan 115km till 120km men inte alltid.
Senast i förra veckan råkade jag ut för detta ett par gånger på vägen hem.

Hade en kollega med mig på väg till en kund och han sa bara att det är något allvarligt fel på bilen.

Haft bilen inne flera gånger för detta och de kan inte få fram detta igen och de anser att det inte är något fel.
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Kraftiga vibrationer efter laddning

Inlägg av e5m1r »

Ring supporten medan det håller på
Sen kan det faktiskt vara däck / fälg där med inget som tesla kan se i diagnosen
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Heiko
Teslaägare
Inlägg: 425
Blev medlem: 10 aug 2016 21:02
Ort: Trelleborg

Re: Kraftiga vibrationer efter laddning

Inlägg av Heiko »

Har ringt Supporten ett antal gånger och de kan inte se något när man kör.

Bilen har varit inne och de har plockat av däcken och monterat om dem och lagt på nya vikter på fälgarna men inget hjälper.
På det tyska och engelska forumet kan man läsa att det ska vara något med fronten och att Telsa jobbar med att lösa problemet.
Frågan är varför känner inte Servicecenter till detta i Danmark.
Vad händer om man nu löser problemet kommer man justera eller byta ut fronten på bilen?
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Kraftiga vibrationer efter laddning

Inlägg av e5m1r »

Kan det vara luftspjällen som fladrar i viss hastighet
Vet att vissa facelift bilar haft lite problem med mekaniken där
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19557
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Kraftiga vibrationer efter laddning

Inlägg av Bjelke »

Resonansljud har jag haft nåt år nu och först sa dom
att det är normalt (yeah right) och efter det har vi inte
kommit längre med det :( hörde även exakt samma på
en loaner (röd P85D) men inte hört något mer från Tesla :(
Kanske dags att ringa dom igen...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Heiko
Teslaägare
Inlägg: 425
Blev medlem: 10 aug 2016 21:02
Ort: Trelleborg

Re: Kraftiga vibrationer efter laddning

Inlägg av Heiko »

Inte acceptabelt för en sådan kärra.
De bilar jag lånat har inte alls haft dessa problem och min tidigare bil som också var en facelift hade inte heller dessa problem.

Känns nu som att ingen på Tesla vill ta ansvaret utan det studsa runt som en pingisboll och hänvisar till olika personer och som be om att få återkomma.
Känns väldigt trist att köpt denna kärra och utav 10 mån så har bilen stått på verkstaden ca 3 mån.
På servicecenter sa man att jag spara mil på min egen bil men jag är inte intresserad att betala leasingavgift på en lånebil.
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
chall
Teslaägare
Inlägg: 45
Blev medlem: 19 maj 2017 22:19

Re: Kraftiga vibrationer efter laddning

Inlägg av chall »

Vibrations problemen beror på fronten. Blir vibrationer i ratt och ett vibrerande/turbulens ljud som kommer vid motorvägsfart.

Har haft samma problem som inte löstes av Göteborg. Stannade till i Tesla service i Munchen i somras och pratade med dom. Tänkte att fri fart och motorväg, Tyskarna måste veta vad detta beror på.

Dom bekräftade mycket riktigt att detta var ett känt problem. Löses genom att dom stoppar in foam remsa som tejpas i grillen för att förhindra att turbulens skapas.
Dom plockar av fronten och tejpar klart på 2 timmar.
En billig foam remsa för några kronor :)

Efter semester gjorde servicecenter Mölndal enligt Tyska metoden och problemet är borta.

Kan skicka över lite bilder imorgon.
Användarvisningsbild
Heiko
Teslaägare
Inlägg: 425
Blev medlem: 10 aug 2016 21:02
Ort: Trelleborg

Re: Kraftiga vibrationer efter laddning

Inlägg av Heiko »

chall skrev:
Vibrations problemen beror på fronten. Blir vibrationer i ratt och ett vibrerande/turbulens ljud som kommer vid motorvägsfart.

Har haft samma problem som inte löstes av Göteborg. Stannade till i Tesla service i Munchen i somras och pratade med dom. Tänkte att fri fart och motorväg, Tyskarna måste veta vad detta beror på.

Dom bekräftade mycket riktigt att detta var ett känt problem. Löses genom att dom stoppar in foam remsa som tejpas i grillen för att förhindra att turbulens skapas.
Dom plockar av fronten och tejpar klart på 2 timmar.
En billig foam remsa för några kronor :)

Efter semester gjorde servicecenter Mölndal enligt Tyska metoden och problemet är borta.

Kan skicka över lite bilder imorgon.
Gärna lite bilder på detta så kan jag skicka detta till Tesla Danmark för att åtgärda problemet.
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
chall
Teslaägare
Inlägg: 45
Blev medlem: 19 maj 2017 22:19

Re: Kraftiga vibrationer efter laddning

Inlägg av chall »

Om du sticker in handen en bit känner du den mjuka gummilisten.
Kör in fingrarna under gummidelen då märker du att detta är hålrum.

Det som sker är att luft går in under gummilisten och fram där det skapar en turbulens och vibrationer.

Dom sätter foam under den svarta gummilisten. Detta förhindrar att luft tränger fram och skapa turbulensen/vibrationer.

Alla fyra sidor ska det göras på.

För mig har det fungerat även om lösningen är lite … hmmmm.
IMG_0463.jpg
IMG_0464.jpg
IMG_0465.jpg
Användarvisningsbild
Heiko
Teslaägare
Inlägg: 425
Blev medlem: 10 aug 2016 21:02
Ort: Trelleborg

Re: Kraftiga vibrationer efter laddning

Inlägg av Heiko »

Låter riktigt bra om om det går att lösa detta även om det är en workaround för det är verkligen inte ok att man ska behöva hålla på med sådant.
Tesla Model Y
Skriv svar