Däckens slitagebild och eventuell hjulinställning
Moderator: Redaktion
- Datordoktorn
- Teslaägare
- Inlägg: 319
- Blev medlem: 27 mar 2014 21:46
- Ort: Partille
Däckens slitagebild och eventuell hjulinställning
Hur ser slitagebilden ut på era 19" däck? Mina slits betydligt mera på "insidan" vilket förstås ger onödigt få mil på en omgång däck. Påtalade detta innan förra servicen men efter servicen fick jag bara svaret att "teknikern har kollat hjulinställningen och den ligger inom toleranserna".
När jag bytte hjul senast så ser jag att slitagebilden fortfarande är likadan vilket känns hyfsat irriterande.
Och hur är det med hjulinställning på servicen? Ingår det eller kostar det extra? Jag tolkar texten på hemsidan som att det ingår medan jag fick uppfattningen på servicen att det skulle kosta extra om det behövde utföras.
När jag bytte hjul senast så ser jag att slitagebilden fortfarande är likadan vilket känns hyfsat irriterande.
Och hur är det med hjulinställning på servicen? Ingår det eller kostar det extra? Jag tolkar texten på hemsidan som att det ingår medan jag fick uppfattningen på servicen att det skulle kosta extra om det behövde utföras.
S85 2014 grått skinn, såld.
Blå S75 AP2 beställd o avbeställd (pga sjukdom)
Blå S75D, vit insida, pano, AP, premium, kolfiber.
http://---
Blå S75 AP2 beställd o avbeställd (pga sjukdom)
Blå S75D, vit insida, pano, AP, premium, kolfiber.
http://---
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19529
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Däckens slitagebild och eventuell hjulinställning
Till mig sa dom iaf att vinklarna kollas men inte åtgärdas inom vanliga priset för en service och så tolkar jag texten om servicen oxo...Datordoktorn skrev:Hur ser slitagebilden ut på era 19" däck? Mina slits betydligt mera på "insidan" vilket förstås ger onödigt få mil på en omgång däck. Påtalade detta innan förra servicen men efter servicen fick jag bara svaret att "teknikern har kollat hjulinställningen och den ligger inom toleranserna".
När jag bytte hjul senast så ser jag att slitagebilden fortfarande är likadan vilket känns hyfsat irriterande.
Och hur är det med hjulinställning på servicen? Ingår det eller kostar det extra? Jag tolkar texten på hemsidan som att det ingår medan jag fick uppfattningen på servicen att det skulle kosta extra om det behövde utföras.
På min har garantin gått ut nu så jag tänker iaf be några som verkligen kan det här att kolla upp vinklarna på min, tycket allt med hjulupphängningen verkar lite felaktig på Tesla...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Däckens slitagebild och eventuell hjulinställning
Det är ett känt problem om man har luftfjädring och kör mycket i Low. Hjulvinkeln ändras och däcken slits mer på insidan.Datordoktorn skrev:Hur ser slitagebilden ut på era 19" däck? Mina slits betydligt mera på "insidan" vilket förstås ger onödigt få mil på en omgång däck. Påtalade detta innan förra servicen men efter servicen fick jag bara svaret att "teknikern har kollat hjulinställningen och den ligger inom toleranserna".
När jag bytte hjul senast så ser jag att slitagebilden fortfarande är likadan vilket känns hyfsat irriterande.
Och hur är det med hjulinställning på servicen? Ingår det eller kostar det extra? Jag tolkar texten på hemsidan som att det ingår medan jag fick uppfattningen på servicen att det skulle kosta extra om det behövde utföras.
2 st Model 3 LR AWD
Reservation Cybertruck Trimotor
Reservation Cybertruck Trimotor
- Monark1954
- Teslaägare
- Inlägg: 1012
- Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
- Ort: Umeå
Re: Däckens slitagebild och eventuell hjulinställning
Pest eller kolera?mahulkp skrev:Det är ett känt problem om man har luftfjädring och kör mycket i Low. Hjulvinkeln ändras och däcken slits mer på insidan.Datordoktorn skrev:Hur ser slitagebilden ut på era 19" däck? Mina slits betydligt mera på "insidan" vilket förstås ger onödigt få mil på en omgång däck. Påtalade detta innan förra servicen men efter servicen fick jag bara svaret att "teknikern har kollat hjulinställningen och den ligger inom toleranserna".
När jag bytte hjul senast så ser jag att slitagebilden fortfarande är likadan vilket känns hyfsat irriterande.
Och hur är det med hjulinställning på servicen? Ingår det eller kostar det extra? Jag tolkar texten på hemsidan som att det ingår medan jag fick uppfattningen på servicen att det skulle kosta extra om det behövde utföras.
Mycket i "Low" = däckslitage.
Inte i "Low" = drivknutarna behöver bytas?
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Re: Däckens slitagebild och eventuell hjulinställning
Drivknutarna går än så länge på garantinMonark1954 skrev:Pest eller kolera?mahulkp skrev:Det är ett känt problem om man har luftfjädring och kör mycket i Low. Hjulvinkeln ändras och däcken slits mer på insidan.Datordoktorn skrev:Hur ser slitagebilden ut på era 19" däck? Mina slits betydligt mera på "insidan" vilket förstås ger onödigt få mil på en omgång däck. Påtalade detta innan förra servicen men efter servicen fick jag bara svaret att "teknikern har kollat hjulinställningen och den ligger inom toleranserna".
När jag bytte hjul senast så ser jag att slitagebilden fortfarande är likadan vilket känns hyfsat irriterande.
Och hur är det med hjulinställning på servicen? Ingår det eller kostar det extra? Jag tolkar texten på hemsidan som att det ingår medan jag fick uppfattningen på servicen att det skulle kosta extra om det behövde utföras.
Mycket i "Low" = däckslitage.
Inte i "Low" = drivknutarna behöver bytas?
2 st Model 3 LR AWD
Reservation Cybertruck Trimotor
Reservation Cybertruck Trimotor
Re: Däckens slitagebild och eventuell hjulinställning
Kör alltid low däcken jämnt slitna på min bil
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Däckens slitagebild och eventuell hjulinställning
Har ingen luftfjädring och har inte sett nämnda problem. Har jämnt slitage.
X100 lev.14/8-18.
Re: Däckens slitagebild och eventuell hjulinställning
Manlig förkylning (dvs inte så farligt, men nån man behöver tycka riktigt synd om )Monark1954 skrev:Pest eller kolera?mahulkp skrev:Det är ett känt problem om man har luftfjädring och kör mycket i Low. Hjulvinkeln ändras och däcken slits mer på insidan.Datordoktorn skrev:Hur ser slitagebilden ut på era 19" däck? Mina slits betydligt mera på "insidan" vilket förstås ger onödigt få mil på en omgång däck. Påtalade detta innan förra servicen men efter servicen fick jag bara svaret att "teknikern har kollat hjulinställningen och den ligger inom toleranserna".
När jag bytte hjul senast så ser jag att slitagebilden fortfarande är likadan vilket känns hyfsat irriterande.
Och hur är det med hjulinställning på servicen? Ingår det eller kostar det extra? Jag tolkar texten på hemsidan som att det ingår medan jag fick uppfattningen på servicen att det skulle kosta extra om det behövde utföras.
Mycket i "Low" = däckslitage.
Inte i "Low" = drivknutarna behöver bytas?
Medium?
70D 2015 Svart Côte d'Azur trotter
Re: Däckens slitagebild och eventuell hjulinställning
Beställde vår bil med enklast möjliga spiralfjädrar för att slippa just dessa problem.
Jämt slitage här med.
Dock tycker man att luftfjädringskonstrunktionen ska vara sådan att inget snedslitage förekommer...
Någon som har en schematisk bild på vad som händer med länkarmars vinklar etc när man höjer o sänker bilen?
Jämt slitage här med.
Dock tycker man att luftfjädringskonstrunktionen ska vara sådan att inget snedslitage förekommer...
Någon som har en schematisk bild på vad som händer med länkarmars vinklar etc när man höjer o sänker bilen?
Model S 90D - 2016 Facelift, Deep blue metallic
"Kör nu en smartphone, inte en Nokia 3210"
Värdens bästa bil!
"Kör nu en smartphone, inte en Nokia 3210"
Värdens bästa bil!
Re: Däckens slitagebild och eventuell hjulinställning
Går det helt enkelt inte att ställa in optimala hjulvinklar i läge "low"?
Eller blir det fullständigt fel om man höjer bilen då?
Eller blir det fullständigt fel om man höjer bilen då?
70D 2015 Svart Côte d'Azur trotter
- Monark1954
- Teslaägare
- Inlägg: 1012
- Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
- Ort: Umeå
Re: Däckens slitagebild och eventuell hjulinställning
Har någon fått en justering av hjulens lutning (Camber) vid en hjulinställning som ej Tesla utfört?
Kollade däcken inför en 600 mils resa. Såg bra ut och kände på de längsgående spåren.
Sonen var mer nogrann och tittade med däckens inre 3 cm. 3 av fyra hjul hade 0 mm eller minus 1 mm spårdjup. Risk för kord och totalhaveri på däck på autoban.
Som tur var hade vi köpt nya sommardäck som skulle bytas i vinter, inspirerad av Björn Nyland.
WINRUN R330 110W COMFORT - LONG LIFE, totalt 5.600 kr inklusive frakt från Norge för 4 däck.
De gick utmärkt att balancera perfekt.
Beställde hjulinställning av Tesla, men kan först efter vi kört ytterligare 600 mil, kundmottagaren svävar om bilens hjullutning (Camber) går justera.
Kommer köra på Standard i stället för Low, åtminstone tills hjulinställning är utförd.
Där jag skiftade däck fanns en modern hjulinställngsmaskin som hade Tesla modell X värden inklusive en instruktion.
Vi missade hur luftfjädringen skulle köras innan kontroll men värdena stämmer med slitagebilden. Kraftigast slitage på insidan där Camber var för stor, innåt -.
Frågan återstår, går hjullutningen justera för någon annan än Tesla?
Saknar även kontrollmått för luftfjädringen för att utesluta fel i den innan mätning.
Om Tesla kan justera hjullutning skall jag be dem justera till -0°30' i stället för max -2°30'.
Att hjulvinklarna går kontrollera utan att köra 120 mil till SC är ju ett plus. Ligger de inom spec. är ju allt ok.
Dyrt med fel hjulinställning, sepciellt med premiumdäck.
Kollade däcken inför en 600 mils resa. Såg bra ut och kände på de längsgående spåren.
Sonen var mer nogrann och tittade med däckens inre 3 cm. 3 av fyra hjul hade 0 mm eller minus 1 mm spårdjup. Risk för kord och totalhaveri på däck på autoban.
Som tur var hade vi köpt nya sommardäck som skulle bytas i vinter, inspirerad av Björn Nyland.
WINRUN R330 110W COMFORT - LONG LIFE, totalt 5.600 kr inklusive frakt från Norge för 4 däck.
De gick utmärkt att balancera perfekt.
Beställde hjulinställning av Tesla, men kan först efter vi kört ytterligare 600 mil, kundmottagaren svävar om bilens hjullutning (Camber) går justera.
Kommer köra på Standard i stället för Low, åtminstone tills hjulinställning är utförd.
Där jag skiftade däck fanns en modern hjulinställngsmaskin som hade Tesla modell X värden inklusive en instruktion.
Vi missade hur luftfjädringen skulle köras innan kontroll men värdena stämmer med slitagebilden. Kraftigast slitage på insidan där Camber var för stor, innåt -.
Frågan återstår, går hjullutningen justera för någon annan än Tesla?
Saknar även kontrollmått för luftfjädringen för att utesluta fel i den innan mätning.
Om Tesla kan justera hjullutning skall jag be dem justera till -0°30' i stället för max -2°30'.
Att hjulvinklarna går kontrollera utan att köra 120 mil till SC är ju ett plus. Ligger de inom spec. är ju allt ok.
Dyrt med fel hjulinställning, sepciellt med premiumdäck.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Re: Däckens slitagebild och eventuell hjulinställning
Har standard suspension på min bil, har kört ca. 2500 mil så långt på Michelin Primacy 3. Hade bilen inne på fix av lite smågrejer i juli, då gjorde Tesla en check av mönsterdjup utan att jag bett om det - tack för det - resultatet var väldigt bra med tanke på hur mitt "slitagemönster" såg ut:
Tesla Model S60D 2016 - Big Blue
Citroen C-Zero 2015 - Lilla Blå
Citroen C-Zero 2015 - Lilla Blå