Däckens slitagebild och eventuell hjulinställning

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: Däckens slitagebild och eventuell hjulinställning

Inlägg av Monark1954 »

Har någon fått en justering av hjulens lutning (Camber) vid en hjulinställning som ej Tesla utfört?

Kollade däcken inför en 600 mils resa. Såg bra ut och kände på de längsgående spåren.
Sonen var mer nogrann och tittade med däckens inre 3 cm. 3 av fyra hjul hade 0 mm eller minus 1 mm spårdjup. Risk för kord och totalhaveri på däck på autoban.
Som tur var hade vi köpt nya sommardäck som skulle bytas i vinter, inspirerad av Björn Nyland.
WINRUN R330 110W COMFORT - LONG LIFE, totalt 5.600 kr inklusive frakt från Norge för 4 däck.
De gick utmärkt att balancera perfekt.

Beställde hjulinställning av Tesla, men kan först efter vi kört ytterligare 600 mil, kundmottagaren svävar om bilens hjullutning (Camber) går justera.
Kommer köra på Standard i stället för Low, åtminstone tills hjulinställning är utförd.

Där jag skiftade däck fanns en modern hjulinställngsmaskin som hade Tesla modell X värden inklusive en instruktion.
Vi missade hur luftfjädringen skulle köras innan kontroll men värdena stämmer med slitagebilden. Kraftigast slitage på insidan där Camber var för stor, innåt -.
Frågan återstår, går hjullutningen justera för någon annan än Tesla?
Saknar även kontrollmått för luftfjädringen för att utesluta fel i den innan mätning.

Om Tesla kan justera hjullutning skall jag be dem justera till -0°30' i stället för max -2°30'.

Att hjulvinklarna går kontrollera utan att köra 120 mil till SC är ju ett plus. Ligger de inom spec. är ju allt ok.
Dyrt med fel hjulinställning, sepciellt med premiumdäck.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Användarvisningsbild
ALDA
Teslaägare
Inlägg: 100
Blev medlem: 21 okt 2016 20:49
Ort: Oslo

Re: Däckens slitagebild och eventuell hjulinställning

Inlägg av ALDA »

Har standard suspension på min bil, har kört ca. 2500 mil så långt på Michelin Primacy 3. Hade bilen inne på fix av lite smågrejer i juli, då gjorde Tesla en check av mönsterdjup utan att jag bett om det - tack för det - resultatet var väldigt bra med tanke på hur mitt "slitagemönster" såg ut:
D.JPG
Tesla Model S60D 2016 - Big Blue
Citroen C-Zero 2015 - Lilla Blå
Skriv svar