"Driver assistance features unavalible"
Moderator: Redaktion
"Driver assistance features unavalible"
Hallå gott folk!
Fick min P100D förra veckan och har haft stora problem med farthållare och autopilot.
Vid första starten på dagen så står det "Driver assistance features unavalible, please contact servicecenter if issue..." men försvinner ibland efter att jag har varit i någon butik ett litet tag. När det väl har försvunnit så hoppar linjerna runt en del på skärmen även när jag står stilla och jag har börjat misstänka att det har med att kameran är konstigt ställd eller något.
Någon som vet vad man kan göra för att lösa problemet?
Hur lång tid skulle det ta för servicecentret att fixa med kameran om det är den som felar? Bor långt ifrån närmaste servicecentret så vill ogärna köra upp och behöva ta tåget hem för att sedan göra detsamma när jag hämtar den. är det så att de fixar det under dagen eller får man ta en hotellnatt?
Tackar på förhand och sorry för det dåligt skrivna inlägget //nybliven förvirrad teslaägare
Fick min P100D förra veckan och har haft stora problem med farthållare och autopilot.
Vid första starten på dagen så står det "Driver assistance features unavalible, please contact servicecenter if issue..." men försvinner ibland efter att jag har varit i någon butik ett litet tag. När det väl har försvunnit så hoppar linjerna runt en del på skärmen även när jag står stilla och jag har börjat misstänka att det har med att kameran är konstigt ställd eller något.
Någon som vet vad man kan göra för att lösa problemet?
Hur lång tid skulle det ta för servicecentret att fixa med kameran om det är den som felar? Bor långt ifrån närmaste servicecentret så vill ogärna köra upp och behöva ta tåget hem för att sedan göra detsamma när jag hämtar den. är det så att de fixar det under dagen eller får man ta en hotellnatt?
Tackar på förhand och sorry för det dåligt skrivna inlägget //nybliven förvirrad teslaägare
2017 Model S P100D
Re: "Driver assistance features unavalible"
Jag har samma problem, får även meddelandet "Cruise Not Available" när jag försöker aktivera farthållaren. Hemskt frustrerande särskilt som jag kör mycket motorväg.
Kontaktade support som fjärrfelsökte och meddelade att det är en känd bugg i programvaran, det är bara att invänta nästa uppdatering.
Kontaktade support som fjärrfelsökte och meddelade att det är en känd bugg i programvaran, det är bara att invänta nästa uppdatering.
Model 3 LR/DM, mars 2019, röd, 19”, svart premiuminteriör, AP.
Re: "Driver assistance features unavalible"
Provade slå på farthållaren och den gav mig det medelandet också.ironjack skrev:Jag har samma problem, får även meddelandet "Cruise Not Available" när jag försöker aktivera farthållaren..
2017 Model S P100D
Re: "Driver assistance features unavalible"
Får samma meddelande som dig Frossaren, Hämtade bilen förra lördagen. Har kontaktat Tesla service center och dom ska kolla bilen logg och återkomma med ett svar inom några dagar.
Jag har ca 27 mil till närmaste svenska service center.
Jag har ca 27 mil till närmaste svenska service center.
Model S 75 2017 (corked) AP3 FSD
Re: "Driver assistance features unavalible"
Du får gärna uppdatera mig om vad de säger och vad lösningen blir. Har skrivit till dom och inväntar fortfarande svar.thomas76 skrev:Får samma meddelande som dig Frossaren, Hämtade bilen förra lördagen. Har kontaktat Tesla service center och dom ska kolla bilen logg och återkomma med ett svar inom några dagar.
Jag har ca 27 mil till närmaste svenska service center.
2017 Model S P100D
Re: "Driver assistance features unavalible"
Det dom bad mig via telefon i lördags att prova med att göra bilen strömlös i 10min via skärmen och sitta still i sättet under hela den tiden med alla dörrar stängda.
Det funkade men bara fram tills i måndags då jag fick tillbaks samma meddelande igen.
Jag uppdaterar här när jag vet något nytt.
Det funkade men bara fram tills i måndags då jag fick tillbaks samma meddelande igen.
Jag uppdaterar här när jag vet något nytt.
Model S 75 2017 (corked) AP3 FSD
- Gastrogate
- Teslaägare
- Inlägg: 238
- Blev medlem: 15 jul 2016 00:46
- Ort: Västerås
- Kontakt:
Re: "Driver assistance features unavalible"
Hej!
Grattis till en fantastisk bil! Håll i hatten och ratten!
Gällande dansande linjer så verkar det vara standard
Well, det fixar sig säkert i någon nya firmware.
Jag har haft samma meddelande som dig vid ett antal tillfällen, men inte riktigt hitta någon röd tråd kring varför det blir så.
Vissa gånger så har jag åkt ut från garaget (+15 grader) och ut i kylan +/- 0 grader. Ibland säger den "...features not available..." och helt plötsligt hoppar det igång.
Eftersom den senaste firmwaren ändå är begränsad till 80km/h på motorväg (fast bara på vissa), och 50km/h på övriga vägar så är den ganska dålig ändå.
Men: Om man köpt någonting så vill man ju att det ska fungera!
Jag håller ut fram tills sommardäcken ska på, men då vill jag att den ska klara motorvägsfart (130km/h) och 90 km/h på mindre vägar.
Just nu är det snökaos och varken linjer i vägen, radar på bilen eller backkameran är synliga/funktionella.
Bilen är ett monster på vägen och mår just nu bra av att köras lite manuellt. Kör försiktigt!
Grattis till en fantastisk bil! Håll i hatten och ratten!
Gällande dansande linjer så verkar det vara standard
Well, det fixar sig säkert i någon nya firmware.
Jag har haft samma meddelande som dig vid ett antal tillfällen, men inte riktigt hitta någon röd tråd kring varför det blir så.
Vissa gånger så har jag åkt ut från garaget (+15 grader) och ut i kylan +/- 0 grader. Ibland säger den "...features not available..." och helt plötsligt hoppar det igång.
Eftersom den senaste firmwaren ändå är begränsad till 80km/h på motorväg (fast bara på vissa), och 50km/h på övriga vägar så är den ganska dålig ändå.
Men: Om man köpt någonting så vill man ju att det ska fungera!
Jag håller ut fram tills sommardäcken ska på, men då vill jag att den ska klara motorvägsfart (130km/h) och 90 km/h på mindre vägar.
Just nu är det snökaos och varken linjer i vägen, radar på bilen eller backkameran är synliga/funktionella.
Bilen är ett monster på vägen och mår just nu bra av att köras lite manuellt. Kör försiktigt!
P100D - Röd Multi-Coat-färg, Panoramatak, Ludicrous, Uppgraderad Autopilot (AP2), Premium Uppgraderingspaket, Aktiv Luftfjädring, Ultra Hi-Fi, Köldpaket - http://---
Re: "Driver assistance features unavalible"
Det tog ett år innan AP1 kom till bilar och då var det samma problem som ni med AP2 har
Bilen behöver lära sig och uppenbarligen går det mycket fortare än med AP1 så efter sommaren har ni en duglig AP tills dess är det som det är
Bilen behöver lära sig och uppenbarligen går det mycket fortare än med AP1 så efter sommaren har ni en duglig AP tills dess är det som det är
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: "Driver assistance features unavalible"
Tackar! Största problemet för mig med detta är ju att farthållaren inte fungerar. Autopilot kan jag vänta på men det känns konstigt att inte ha någon farthållare då man är så van vid att alltid använda detGastrogate skrev:Hej!
Grattis till en fantastisk bil! Håll i hatten och ratten!
Gällande dansande linjer så verkar det vara standard
Well, det fixar sig säkert i någon nya firmware.
Jag har haft samma meddelande som dig vid ett antal tillfällen, men inte riktigt hitta någon röd tråd kring varför det blir så.
Vissa gånger så har jag åkt ut från garaget (+15 grader) och ut i kylan +/- 0 grader. Ibland säger den "...features not available..." och helt plötsligt hoppar det igång.
Eftersom den senaste firmwaren ändå är begränsad till 80km/h på motorväg (fast bara på vissa), och 50km/h på övriga vägar så är den ganska dålig ändå.
Men: Om man köpt någonting så vill man ju att det ska fungera!
Jag håller ut fram tills sommardäcken ska på, men då vill jag att den ska klara motorvägsfart (130km/h) och 90 km/h på mindre vägar.
Just nu är det snökaos och varken linjer i vägen, radar på bilen eller backkameran är synliga/funktionella.
Bilen är ett monster på vägen och mår just nu bra av att köras lite manuellt. Kör försiktigt!
2017 Model S P100D
Re:
Verkar dock som att andra har fått sin ap2 att fungera så jag förstår inte riktigt varför just min är knase5m1r skrev:Det tog ett år innan AP1 kom till bilar och då var det samma problem som ni med AP2 har
Bilen behöver lära sig och uppenbarligen går det mycket fortare än med AP1 så efter sommaren har ni en duglig AP tills dess är det som det är
2017 Model S P100D
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Re:
Verkar vara så att det kan ta ganska lång tid innan bilen är klar med att kalibrera sin egen utrustning oxo, fler som haft liknande symptom i typ några veckor, menFrossaren skrev:Verkar dock som att andra har fått sin ap2 att fungera så jag förstår inte riktigt varför just min är knase5m1r skrev:Det tog ett år innan AP1 kom till bilar och då var det samma problem som ni med AP2 har
Bilen behöver lära sig och uppenbarligen går det mycket fortare än med AP1 så efter sommaren har ni en duglig AP tills dess är det som det är
det kan väl såklart även vara något som Tesla måste kolla på ändå...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: "Driver assistance features unavalible"
Bilen försöker kalibrera sig själv om den misslyckas får tesla hjälpa tillFrossaren skrev:Verkar dock som att andra har fått sin ap2 att fungera så jag förstår inte riktigt varför just min är knase5m1r skrev:Det tog ett år innan AP1 kom till bilar och då var det samma problem som ni med AP2 har
Bilen behöver lära sig och uppenbarligen går det mycket fortare än med AP1 så efter sommaren har ni en duglig AP tills dess är det som det är
Om man jämför med ap1 så tig det för vissa lång tid innan autopark kalibrerade färdigt
Du kan alltid slå en pling till supporten så får de koppla upp sig mot bilen för att se om nåt är onormalt
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: "Driver assistance features unavalible"
Ett vanligt problem om AP har fungerat och slutar fungera på vintern är att radarn är täckt av snö/is och att kameran på vindrutan inte kan se.
Detta påverkar även farthållaren.
Gör rent och det kommer funka igen oftast.
Detta påverkar även farthållaren.
Gör rent och det kommer funka igen oftast.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Re: "Driver assistance features unavalible"
Hade samma problem själv men min Model S och Tesla i Danmark löste detta direkt.
Enligt dem så hade inte radarn i fronten kickat igång när uppdateringen släpptes i januari månad.
Men mjukvaran är väldigt buggig.
Senaste uppdateringen med Autopiloten som numera fungerar på lokala vägar upp till 50km/h är direkt livsfarlig.
Bilen känner inte av svängarna väldans bra och kan ta väldigt stora svängar och kan hamna utanför vägbanan eller komma över mot mötande trafik.
Den adaptiva farthållaren är väldigt lynnig och kan plötslig tvärnita på motorvägen någon halvsekund och kan skrämma livet på vem som helst som sitter i bilen.
Enligt dem så hade inte radarn i fronten kickat igång när uppdateringen släpptes i januari månad.
Men mjukvaran är väldigt buggig.
Senaste uppdateringen med Autopiloten som numera fungerar på lokala vägar upp till 50km/h är direkt livsfarlig.
Bilen känner inte av svängarna väldans bra och kan ta väldigt stora svängar och kan hamna utanför vägbanan eller komma över mot mötande trafik.
Den adaptiva farthållaren är väldigt lynnig och kan plötslig tvärnita på motorvägen någon halvsekund och kan skrämma livet på vem som helst som sitter i bilen.
Tesla Model Y
Re: "Driver assistance features unavalible"
Har precis samma problem som trådskaparen, samma meddelanden också.
Har pratat med supporten (som kopplade upp sig och kollade loggar) och även SC i Mölndal har gjort en djupare diagnos men vad jag förstått inte hittat någon solklar anledning.
Men det är något med radarn i fronten, att det var smuts framför. Men den har varit hur ren som helst när jag kört, och jag har kört ca 100 mil för att få det kalibrerat.
Har fått en tid på fredag mellan 13 - 17 så får vi se hur det går. Jag bor ju i krokarna och får lånebil under tiden så inte så stort problem för mig som för många andra.
Jag återkommer...
Har pratat med supporten (som kopplade upp sig och kollade loggar) och även SC i Mölndal har gjort en djupare diagnos men vad jag förstått inte hittat någon solklar anledning.
Men det är något med radarn i fronten, att det var smuts framför. Men den har varit hur ren som helst när jag kört, och jag har kört ca 100 mil för att få det kalibrerat.
Har fått en tid på fredag mellan 13 - 17 så får vi se hur det går. Jag bor ju i krokarna och får lånebil under tiden så inte så stort problem för mig som för många andra.
Jag återkommer...
- Gastrogate
- Teslaägare
- Inlägg: 238
- Blev medlem: 15 jul 2016 00:46
- Ort: Västerås
- Kontakt:
Re: "Driver assistance features unavalible"
Gällande den adaptiva farthållaren så är den ganska känslig för olika objekt på vägen, vid sidan av vägen samt ovanför vägen.Heiko skrev:Hade samma problem själv men min Model S och Tesla i Danmark löste detta direkt.
Enligt dem så hade inte radarn i fronten kickat igång när uppdateringen släpptes i januari månad.
Men mjukvaran är väldigt buggig.
Senaste uppdateringen med Autopiloten som numera fungerar på lokala vägar upp till 50km/h är direkt livsfarlig.
Bilen känner inte av svängarna väldans bra och kan ta väldigt stora svängar och kan hamna utanför vägbanan eller komma över mot mötande trafik.
Den adaptiva farthållaren är väldigt lynnig och kan plötslig tvärnita på motorvägen någon halvsekund och kan skrämma livet på vem som helst som sitter i bilen.
Om ni kör autopilot eller farthållare och bilen beter sig riktigt farligt så rapportera till autopilotfeedback@tesla.com
Ange ditt VIN, datum och klockslag samt vad som hände.
Jag upplever att ofta så bromsar bilen in när jag vill köra om någon, känns liksom som en ryckig omkörning.
Jag har också haft några situationer där bilen tvärnitar på E4 eller E18 i Stockholmsområdet när jag passerar de anpassningsbara hastighetsskyltarna som hänger ovanför vägbanan.
Läste någonstans att en person rapporterat in ett liknande problem, dagen efter så passerade bilen utan problem samma "hinder".
Frågan är om det är AI/neurala nätverket som uppdaterats automatiskt eller om det krävs en manuell hantering nu så här inledningsvis med tekniken?
En cool grej kring autopiloten är ju faktiskt att (när den fungerar) så sänker den farten inför en kommande sväng/kurva. Dock håller jag med om att den inte riktigt har lärt sig hur vägen fungerar. Mittlinjen bör tolkas av bilen som en linje som EJ bör beträdas, och inte som nu att mittlinjen är någon form av signal att så länge den är med i kameravyn så är allt bra
P100D - Röd Multi-Coat-färg, Panoramatak, Ludicrous, Uppgraderad Autopilot (AP2), Premium Uppgraderingspaket, Aktiv Luftfjädring, Ultra Hi-Fi, Köldpaket - http://---
Re: "Driver assistance features unavalible"
Bra tips med mailadressen, har själv skickat in ett par gånger till denna adress. Ingen egentligen feedback men bra att man skicka in kring sådana incidenter.Gastrogate skrev:Gällande den adaptiva farthållaren så är den ganska känslig för olika objekt på vägen, vid sidan av vägen samt ovanför vägen.Heiko skrev:Hade samma problem själv men min Model S och Tesla i Danmark löste detta direkt.
Enligt dem så hade inte radarn i fronten kickat igång när uppdateringen släpptes i januari månad.
Men mjukvaran är väldigt buggig.
Senaste uppdateringen med Autopiloten som numera fungerar på lokala vägar upp till 50km/h är direkt livsfarlig.
Bilen känner inte av svängarna väldans bra och kan ta väldigt stora svängar och kan hamna utanför vägbanan eller komma över mot mötande trafik.
Den adaptiva farthållaren är väldigt lynnig och kan plötslig tvärnita på motorvägen någon halvsekund och kan skrämma livet på vem som helst som sitter i bilen.
Om ni kör autopilot eller farthållare och bilen beter sig riktigt farligt så rapportera till autopilotfeedback@tesla.com
Ange ditt VIN, datum och klockslag samt vad som hände.
Jag upplever att ofta så bromsar bilen in när jag vill köra om någon, känns liksom som en ryckig omkörning.
Jag har också haft några situationer där bilen tvärnitar på E4 eller E18 i Stockholmsområdet när jag passerar de anpassningsbara hastighetsskyltarna som hänger ovanför vägbanan.
Läste någonstans att en person rapporterat in ett liknande problem, dagen efter så passerade bilen utan problem samma "hinder".
Frågan är om det är AI/neurala nätverket som uppdaterats automatiskt eller om det krävs en manuell hantering nu så här inledningsvis med tekniken?
En cool grej kring autopiloten är ju faktiskt att (när den fungerar) så sänker den farten inför en kommande sväng/kurva. Dock håller jag med om att den inte riktigt har lärt sig hur vägen fungerar. Mittlinjen bör tolkas av bilen som en linje som EJ bör beträdas, och inte som nu att mittlinjen är någon form av signal att så länge den är med i kameravyn så är allt bra
När det gäller fronten av bilen där radarn sitter har jag inte haft några problem med att smuts suttit där. Körde i veckan med snö i fronten och fungerade utan några direkt larm.
Angående den adaptiva farthållaren har jag märkt att om något står vid vägkanten så kan ryck uppstå eller att den få panik och gör en inbromsning.
Nu har man lärt sig att när man ser något så håller men liter mer än vanligt till vänster så reagerar den inte alls.
Läste på det amerikanska forumet att det verkar som att alla de kamerorna är i stort sett inaktiva. Den som är egentligen aktiv är den som sitter i framrutan och då bara en utav dem som sitter där. Någon har provat med att tejpa över kamerorna och provkört och bilen har inte reagerat alls. Frågan är slår de bara på dessa om du köper den fulla autonoma körningen eller slås dem på när Autopiloten närmar sig en fullversion men ändå vissa begränsingar om du inte köper det autonoma paketet. Jag har inte köpt detta paket och blir nog förrän man släpper en fullversion.
Tesla Model Y
Re: "Driver assistance features unavalible"
Detta inträffar när solen har lyst rakt in i vindrutans kamera och bilen varit parkerad. Det försvinner när bilen parkerats en stund i annan solvinkel! Kolla om inte det gäller för dig också.Frossaren skrev:Hallå gott folk!
Fick min P100D förra veckan och har haft stora problem med farthållare och autopilot.
Vid första starten på dagen så står det "Driver assistance features unavalible, please contact servicecenter if issue..." men försvinner ibland efter att jag har varit i någon butik ett litet tag. När det väl har försvunnit så hoppar linjerna runt en del på skärmen även när jag står stilla och jag har börjat misstänka att det har med att kameran är konstigt ställd eller något.
Någon som vet vad man kan göra för att lösa problemet?
Hur lång tid skulle det ta för servicecentret att fixa med kameran om det är den som felar? Bor långt ifrån närmaste servicecentret så vill ogärna köra upp och behöva ta tåget hem för att sedan göra detsamma när jag hämtar den. är det så att de fixar det under dagen eller får man ta en hotellnatt?
Tackar på förhand och sorry för det dåligt skrivna inlägget //nybliven förvirrad teslaägare
Model S P85D,
Re: "Driver assistance features unavalible"
Skulle faktist kunna vara så då den fungerade imorse. Dock så har vi ganska så mycket träd runt om parkeringen som borde skydda men ska definitivt provaDetta inträffar när solen har lyst rakt in i vindrutans kamera och bilen varit parkerad. Det försvinner när bilen parkerats en stund i annan solvinkel! Kolla om inte det gäller för dig också.
2017 Model S P100D
Re: "Driver assistance features unavalible"
Har fått svar från SC nu och bilen måste in för en återställning av systemet. Har inte tid och lust att åka ca 30 mil enkel resa men jag kan tydligen få det utfört i Danmark. Återställning skulle ta 2 timmar.
Model S 75 2017 (corked) AP3 FSD
Re: "Driver assistance features unavalible"
Tackar för uppdateringenthomas76 skrev:Har fått svar från SC nu och bilen måste in för en återställning av systemet. Har inte tid och lust att åka ca 30 mil enkel resa men jag kan tydligen få det utfört i Danmark. Återställning skulle ta 2 timmar.
Här verkar det hända saker dock. Igår morse så sa den inget utan fungerade utan problem och verkade vara så hela dagen. Idag på morgonen så sa den till först men försvann efter 45 sekunder. Hur brukar det fungera för er som det fungerar hos. Ger den er ibland error i början men som sen försvinner snabbt? Har ju hört och sett en hel del buggar i programvaran så vet inte riktigt vad jag ska förvänta mig
2017 Model S P100D
Re: "Driver assistance features unavalible"
I några dagar har det varit så för mig med, att den har försvunnit efter en stund. Men i eftermiddag så var den med hela resan hem.
Model S 75 2017 (corked) AP3 FSD
Re: "Driver assistance features unavalible"
Du tror förresten inte att det finns någon chans att de kan göra det trådlöst? Har hört att det går att fixa vissa saker såÅterställning skulle ta 2 timmar.
2017 Model S P100D
Re: "Driver assistance features unavalible"
Jag frågade om det var möjligt att göra så men dom var tvungen att ha in bilen.
Model S 75 2017 (corked) AP3 FSD
Re: "Driver assistance features unavalible"
Fick svar från servicecenter idag. De ska se om det går att fixa det fjärrstyrt eller om de måste ha in bilen. De ska återkomma när de har pratat med någon tekniker. Gissar väll att jag får svar på måndag då.
Hade inte tesla någon "rangerservice" eller är det bara i USA som det gäller? Hade ju varit skönt att slippa Göteborg om de behöver ha in bilen
Hade inte tesla någon "rangerservice" eller är det bara i USA som det gäller? Hade ju varit skönt att slippa Göteborg om de behöver ha in bilen
2017 Model S P100D