Autopilot orsakat olycka

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
kler
Teslaägare
Inlägg: 916
Blev medlem: 07 jan 2017 23:58

Re: Autopilot orsakat olycka

Inlägg av kler »

far1far2 skrev:
Blir mer och mer övertygad om att jag gjorde rätt som inte aktiverade "AP". Förstår fortfarande inte hur man kan kalla en sån enkel styrautomat för Auto-Pilot! Det är något helt annat!
Du ser ju ut att flyga flygplan. Är inte autopiloter i flygplan ganska simpla, generellt sett?
De behandlar valet av termen autopilot i ett avsnitt av The Tesla Show. De menar att folk generellt tycker att autopilot betyder något i stil med något som "gör allt själv", medan i flyg- och båtsammanhang är (väl?) autopilot något som håller kurs och höjd, kanske övervakar något ytterligare instrument?
Så detta ska alltså vara ett högst medvetet val av benämning från Teslas sida.
Model 3 [Beställt mars 2020]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Autopilot orsakat olycka

Inlägg av danni »

kler skrev:
far1far2 skrev:
Blir mer och mer övertygad om att jag gjorde rätt som inte aktiverade "AP". Förstår fortfarande inte hur man kan kalla en sån enkel styrautomat för Auto-Pilot! Det är något helt annat!
Du ser ju ut att flyga flygplan. Är inte autopiloter i flygplan ganska simpla, generellt sett?
De behandlar valet av termen autopilot i ett avsnitt av The Tesla Show. De menar att folk generellt tycker att autopilot betyder något i stil med något som "gör allt själv", medan i flyg- och båtsammanhang är (väl?) autopilot något som håller kurs och höjd, kanske övervakar något ytterligare instrument?
Så detta ska alltså vara ett högst medvetet val av benämning från Teslas sida.
Autopiloter i bil- och flygsammanhang spänner över hela spektrat. Det finns alltifrån de som bara dumt håller kursen, till de som sköter precis rubbet. De kallas alla autopilot.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Guldis-54
Teslaägare
Inlägg: 264
Blev medlem: 12 aug 2016 13:57
Ort: Uppsala

Re: Autopilot orsakat olycka

Inlägg av Guldis-54 »

Körde för 30min sedan mot en "tunnel" Rv55 Uppsala, under Uppsalaåsen i vä riktning. AP1 inkopplad 90km/h, vä körfält, just kört om en bil, hastigheten går över till 70km/h, just där, ca 75 m kvart tii tunnelöppningen och bilen kastar sig till vä mot tunnelmynningen/öppningen. Upplevde att den blå linjen till vä försvann i samma ögonblick.
Mulet, ingen sol vid detta tillfälle.
Vis tidigare småhändelser på andra ställen samt denna tråd så hade jag enhandsfattning på ratten och kunde styra emot så AP släppte.
Frågan är om den fortsatt in i betongväggen, jag upplevde att det var 0,5-1meter i sidled kvar när jag styrde undan eller om bilen självt tagit hand om detta i "sista sekund"?
Självbevarelsedriften gör att man inte törs testa. :o

Har haft en liknade händelse i snö, mörke o slask på E4 när jag körde om en långtradare, då ville min bil in under tradaren :(
S90D, 2016,Folierad Titanium brushed (Obsidian Black)Såld 4/9-23
MYRWD, 2023 Quick Silver
Användarvisningsbild
Daniel R
Teslaägare
Inlägg: 111
Blev medlem: 18 dec 2016 19:07
Ort: Stockholm

Re: Autopilot orsakat olycka

Inlägg av Daniel R »

Hej,

Körde med AP1 mellan Oslo och Haugastøl i helgen (E16 och Rv7). Bitvis snö på vägkanten. Försökte använda AP så mycket som möjligt.

Tyckte inte det fungerade på sträckor med 90-graderskurvor i 60 km/h. Bilen kom för nära räcket. Fick också några ryckiga svängar till höger vid påfarter där kantlinjen försvann och ersattes av en ny längre till höger. Förstår att bilen sökte upp den nya kantlinjen, men det blev onödigt ryckigt.

Störande att bilen inte anpassar hastigheten efter skyltarna, trots att de detekteras. Många små samhällen med 50-zon.

Totalt sett gjorde AP resan lättare, trots att jag testade gränserna lite. Min medpassagerare var dock inte helt avslappnad :)

Daniel
Tesla Model Y LR 2022 (EAP)
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Autopilot orsakat olycka

Inlägg av lator »

Lider AP1 av epilepsi nu eller??? :?:
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Autopilot orsakat olycka

Inlägg av Svenssons »

lator skrev:
Lider AP1 av epilepsi nu eller??? :?:
Tror jag inte. Det kanske har varit lite fler fall där AP1 blivit osäker i och med snötäckta sidolinjer och lågt stående sol men för mig själv var det länge sedan den hade några problem.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
DSV
Teslaägare
Inlägg: 412
Blev medlem: 06 sep 2016 13:54
Ort: Helsingborg

Re: Autopilot orsakat olycka

Inlägg av DSV »

bullen skrev:
Sådär då..
Rejält motljus som synes
Tycker den reagerar ganska långsamt med att larma om att man ska ta över själv, du var ju tillbaka i filen igen när pipet kommer. Har varit med om ungefär samma sak i ytterfilen men har för vana att hålla händerna på ratten så när den styrde ut mot vänsterräcket så höll jag emot. Plinget att jag återtagit kommandot kom då före "take over immediately"-uppmaningen.
Användarvisningsbild
kler
Teslaägare
Inlägg: 916
Blev medlem: 07 jan 2017 23:58

Re: Autopilot orsakat olycka

Inlägg av kler »

Nu har du hamnat i en compilation, första klippet.

Model 3 [Beställt mars 2020]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Autopilot orsakat olycka

Inlägg av bullen »

kler skrev:
Nu har du hamnat i en compilation, första klippet.

Coolt Bild
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Autopilot orsakat olycka

Inlägg av lator »

Ganska löjligt att kalla det för Tesla-autpilot kompilation... De flesta felen verkar väldigt mänskliga.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Autopilot orsakat olycka

Inlägg av bullen »

lator skrev:
Ganska löjligt att kalla det för Tesla-autpilot kompilation... De flesta felen verkar väldigt mänskliga.
Håller med. Finns inget som visar att det är p assist tex. Dock var min inte mänskligt....
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Autopilot orsakat olycka

Inlägg av mati »

Bullen verkar nöjd i alla fall :lol:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Autopilot orsakat olycka

Inlägg av lator »

bullen skrev:
lator skrev:
Ganska löjligt att kalla det för Tesla-autpilot kompilation... De flesta felen verkar väldigt mänskliga.
Håller med. Finns inget som visar att det är p assist tex. Dock var min inte mänskligt....
Nja, det beror ju på hur mycket man ska lite på "autopiloten"... :o
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Skriv svar