Autopilot orsakat olycka

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Autopilot orsakat olycka

Inlägg av bullen »

Så har det så hänt. Autopiloten orsakade en skada som inte hade hänt med manuell körning.
Flera gånger har jag upplevt att AP omotiverat svänger till nen alltid tagit tag i ratten. O jag vet inte om/när AP hade korrigerat.
Men idag satt jag o godan ro med AP på en 2+1 väg när den plötsligt gjorde en hastig högergir rakt in i staketet !!!
Jag hann inte reagera i tid o högersidan skrapad mot staketet ganska kraftigt.
Det gick förhållandevis bra men framför allt bakskärmen är inte så snygg längre.
Nu är det händerna på ratten i alla lägen!
Användarvisningsbild
Johnalm
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 17 okt 2015 19:56
Ort: Skarpö, Vaxholm

Re: Autopilot orsakat olycka

Inlägg av Johnalm »

Ajajaj, inte bra. Tråkigt - lider med dig.
Får man fråga om väglaget, hur sträckan såg ut (på väg att bli en- eller tvåfiligt) eller bara ett spökhinder på vägen?
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: Autopilot orsakat olycka

Inlägg av blincoln »

Ajaj, riktigt tråkigt att höra Ingen skadad (utom bilen) hoppas jag!
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Autopilot orsakat olycka

Inlägg av e5m1r »

Det var tråkigt att höra
AP2 eller 1?
Har också upplevt (AP1) att den kryper för nära staketet
Tvära svängar har min bil lyckats med i kurva backrön så i sånna läge är det alltid handson speciellt på okända vägar
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Autopilot orsakat olycka

Inlägg av bullen »

Torr och tom väg. Men lågt stående motsol troliga orsaken. Den blev troligen bländad.
Inga personskador o bilen fullt körbar
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Autopilot orsakat olycka

Inlägg av lator »

Tråkigt att höra men bra att det bara blev plåtskador. Blir intressant att höra reaktionerna från försäkringsbolaget... :?
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: Autopilot orsakat olycka

Inlägg av blincoln »

Jag tror att när bakskärmen är paj så måste de byta hela karossen, såg något liknande på karossverkstaden i Köpenhamn. Så gissar att du får nytta av roadstern i några veckor
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Autopilot orsakat olycka

Inlägg av Teslaspolen »

Bilder? Och var det AP 1 eller 2?
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Autopilot orsakat olycka

Inlägg av bullen »

Bild
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Autopilot orsakat olycka

Inlägg av bullen »

AP1. Ska se om jag kan fixa filmen från dashcamen
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Autopilot orsakat olycka

Inlägg av bullen »

blincoln skrev:
Jag tror att när bakskärmen är paj så måste de byta hela karossen, såg något liknande på karossverkstaden i Köpenhamn. Så gissar att du får nytta av roadstern i några veckor Bild
Tur det snart är sommarBild
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Autopilot orsakat olycka

Inlägg av lator »

Det där var ju inte mycket skadat med tanke på att du åkte in i räcket. Antar att det inte var ett vajerräcke för då brukar det bli bara skrot kvar... :(
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Autopilot orsakat olycka

Inlägg av bullen »

Jo det var det. Men den kom väldigt flackt mot. Ljudet o stöten fick mig o tro att hela sidan var uppskrapad. Så jag var mäkta förvånat när jag kunde stanna o gå ut o kolla.
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Autopilot orsakat olycka

Inlägg av bullen »

Tog lite på framskärmen oxå men det var ännu mindre
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Autopilot orsakat olycka

Inlägg av lator »

Lite konstigt att det tog mera på bakskärmen då bilen rimligtvis måste ha gått emot räcket med fronten först. Hann du kanske på ratten precis innan du nådde räcket tro? Blir intressant att se om du lyckas ladda upp filmen från din dashcam.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Autopilot orsakat olycka

Inlägg av bullen »

Troligen nåt sånt. Som jag minns det tog jag tag i ratten ungefär samtidigt som jag kände smällen. Reagerade på att jag körde över den hackade linjen o reagerade nån millisekund för sent
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: Autopilot orsakat olycka

Inlägg av Monark1954 »

bullen skrev:
Så har det så hänt. Autopiloten orsakade en skada som inte hade hänt med manuell körning.
Flera gånger har jag upplevt att AP omotiverat svänger till nen alltid tagit tag i ratten. O jag vet inte om/när AP hade korrigerat.
Men idag satt jag o godan ro med AP på en 2+1 väg när den plötsligt gjorde en hastig högergir rakt in i staketet !!!
Jag hann inte reagera i tid o högersidan skrapad mot staketet ganska kraftigt.
Det gick förhållandevis bra men framför allt bakskärmen är inte så snygg längre.
Nu är det händerna på ratten i alla lägen!
Jag råkar då och då ut för samma sak. Att en oförklarbar sväng mot vireräcket eller mot vägkanten görs. Då alltid med snö vid vägkanten som jag antar lurat AP. Har numera alltid bägge händerna på ratten då vägen är smal och har en oskadad bil. Väljer ofta AP ändå då jag tycker att jag blir mindre trött med AP.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Autopilot orsakat olycka

Inlägg av danni »

Ajdå. Jag har också varit med rätt många gånger om att bilen får fnatt och girar tvärt. Därför sitter jag alltid med en hand på ratten när AP är på.

För att ta något positivt i tråden också, så vill jag dela med mig av en video när AP imponerade rejält på mig igår:

Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Autopilot orsakat olycka

Inlägg av e5m1r »

danni skrev:
Ajdå. Jag har också varit med rätt många gånger om att bilen får fnatt och girar tvärt. Därför sitter jag alltid med en hand på ratten när AP är på.

För att ta något positivt i tråden också, så vill jag dela med mig av en video när AP imponerade rejält på mig igår:

Bromsade när MB var på väg över linjen ?
Hände mig också efter sw8 några ggr
Reagerar betydligt tidigare än vad själv hade gjort
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Autopilot orsakat olycka

Inlägg av bullen »

Har sett filmen nu. Den för stor för att lägga upp utan redigering.
Men det man ser och hör är att bilen kraftigt girar höger och santidigt larmar för autosteer abort. Så det är det som får mig att ta tag i ratten men försent.
Kan även konstatera att det inte var ett wireräcke och att det var kraftig motsol. Troligen därför det hände.
Film kommer. Men nu måste jag jobba. Har ju en självrisk o jobba ihop
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Autopilot orsakat olycka

Inlägg av danni »

e5m1r skrev:
danni skrev:
Ajdå. Jag har också varit med rätt många gånger om att bilen får fnatt och girar tvärt. Därför sitter jag alltid med en hand på ratten när AP är på.

För att ta något positivt i tråden också, så vill jag dela med mig av en video när AP imponerade rejält på mig igår:

Bromsade när MB var på väg över linjen ?
Hände mig också efter sw8 några ggr
Reagerar betydligt tidigare än vad själv hade gjort
Japp, den bromsade självmant, och sen höll den behörigt avstånd till den var säker på att Mercan inte tänkte byta fil. Väldigt snyggt.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
joel80
elbilist
Inlägg: 3071
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Autopilot orsakat olycka

Inlägg av joel80 »

bullen skrev:
Har sett filmen nu. Den för stor för att lägga upp utan redigering.
Men det man ser och hör är att bilen kraftigt girar höger och santidigt larmar för autosteer abort. Så det är det som får mig att ta tag i ratten men försent.
Kan även konstatera att det inte var ett wireräcke och att det var kraftig motsol. Troligen därför det hände.
Film kommer. Men nu måste jag jobba. Har ju en självrisk o jobba ihopBild
Kan tipsa om programmet MpegStreamclip. Gratisprogram som kan konvertera video och "spara om" videofiler utan konvertering men beskärda.
Enkelt att öppna filen du har i och sen sätta in och utpunkt och "spara som" en ny fil som är kortare och tar mindre plats. :)
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Autopilot orsakat olycka

Inlägg av lator »

bullen skrev:
Har sett filmen nu. Den för stor för att lägga upp utan redigering.
Men det man ser och hör är att bilen kraftigt girar höger och santidigt larmar för autosteer abort. Så det är det som får mig att ta tag i ratten men försent.
Kan även konstatera att det inte var ett wireräcke och att det var kraftig motsol. Troligen därför det hände.
Film kommer. Men nu måste jag jobba. Har ju en självrisk o jobba ihopBild
Du kan väl hävda att olyckan orsakades av tredje part... Det var ju inte du som styrde. ;)
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Autopilot orsakat olycka

Inlägg av Bjelke »

bullen skrev:
Har sett filmen nu. Den för stor för att lägga upp utan redigering.
Men det man ser och hör är att bilen kraftigt girar höger och santidigt larmar för autosteer abort. Så det är det som får mig att ta tag i ratten men försent.
Kan även konstatera att det inte var ett wireräcke och att det var kraftig motsol. Troligen därför det hände.
Film kommer. Men nu måste jag jobba. Har ju en självrisk o jobba ihopBild
Helt logiskt av AP, den tappar kollen på linjerna (antagligen pgav motljus eller nåt) och tycker då att det är bäst att
toksvänga istället för att fortsätta med den kurs den höll, ungefär lika smart som när den tappar ena linjen och toksvänger
åt det håll som den INTE har koll på :twisted:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Autopilot orsakat olycka

Inlägg av danni »

joel80 skrev:
bullen skrev:
Har sett filmen nu. Den för stor för att lägga upp utan redigering.
Men det man ser och hör är att bilen kraftigt girar höger och santidigt larmar för autosteer abort. Så det är det som får mig att ta tag i ratten men försent.
Kan även konstatera att det inte var ett wireräcke och att det var kraftig motsol. Troligen därför det hände.
Film kommer. Men nu måste jag jobba. Har ju en självrisk o jobba ihopBild
Kan tipsa om programmet MpegStreamclip. Gratisprogram som kan konvertera video och "spara om" videofiler utan konvertering men beskärda.
Enkelt att öppna filen du har i och sen sätta in och utpunkt och "spara som" en ny fil som är kortare och tar mindre plats. :)
Jag använder iMovie för att klippa, sammanfoga med schyssta transitions, lägga in titles och text, osv, och laddar sen upp till Youtube direkt från programmet. Hur simpelt som helst, tar bara några minuter att klippa ihop några dashcamsekvenser. Kör man Windows så är ju Microsofts Movie Maker gratis, borde inte vara så svårt att jobba med det heller.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Skriv svar