USB uttag svag laddning av telefonen

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: USB uttag svag laddning av telefonen

Inlägg av bonath »

Hade en äldre typ av denna i två år och den drev trådlös mobilladdare och dashcam utan problem.
Går väl att gömma med en förlängningssladd.
Har köpt flera och ska ha i husbilen.
http://www.ebay.com/itm/DC12V-to-5V-5A- ... SwdIFXxd7H

Min var inkopplad med en sån här på en säkring. Enkelt att demontera.
http://www.ebay.com/itm/ACS-Add-A-Circu ... h9&vxp=mtr
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: USB uttag svag laddning av telefonen

Inlägg av e5m1r »

Android problem ?
iPhone laddar med 1A
Även vägguttaget som följer med telefonen är 1A
Upplever inte att telefonen laddar saktare i bilen än hemma
Sen är det rätt att om du har t.ex. navigations app uppe så förbrukar telefonen mer än den laddar
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11844
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: USB uttag svag laddning av telefonen

Inlägg av HelectriC »

Inte direkt i bilen, men jag har en av Ikeas trådlösa "laddpuckar", som man bara lägger mobilen på för att ladda. Det roliga med den är att om telefonen har lite, säg under 10% batteri kvar, så klarar inte laddpucken att ladda. Det går då åt mer energi för att på nåt sätt få kontakt än den faktiskt laddar, vilket har till följd att den slår av och på laddningen med ca 15sek intervall (ett pip varje gång, ganska jobbigt) och att mobilen efter en stund har mindre batteri än när man startade laddningen :D
För övrigt så laddar jag oftast med cigguttaget i bilen, annars händer nästan ingenting.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: USB uttag svag laddning av telefonen

Inlägg av bonath »

HelectriC skrev:
Inte direkt i bilen, men jag har en av Ikeas trådlösa "laddpuckar", som man bara lägger mobilen på för att ladda. Det roliga med den är att om telefonen har lite, säg under 10% batteri kvar, så klarar inte laddpucken att ladda. Det går då åt mer energi för att på nåt sätt få kontakt än den faktiskt laddar, vilket har till följd att den slår av och på laddningen med ca 15sek intervall (ett pip varje gång, ganska jobbigt) och att mobilen efter en stund har mindre batteri än när man startade laddningen :D
För övrigt så laddar jag oftast med cigguttaget i bilen, annars händer nästan ingenting.
Jag har några såna här Ebay-puckar för 20 spänn som funkar lika bra som IKEAs för 200 kr.
http://www.ebay.com/itm/Universal-Qi-Wi ... eqDz-wBe9Q
Qi-laddningen går aldrig över 680mA, IKEA eller E-bay.

Byggde en sån här som fungerat klockrent i ett par år. Fäst på instrumentbrädan med kardborrband.

Bara att klicka fast mobben så startar laddningen.

Drevs av en sån här:
http://www.ebay.com/itm/DC12V-to-5V-5A- ... SwdIFXxd7H
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
Seregon
Teslaägare
Inlägg: 486
Blev medlem: 05 apr 2016 09:37
Ort: Uppsala

Re: USB uttag svag laddning av telefonen

Inlägg av Seregon »

En kan ju tycka att det borde gå att välja bort cigarettuttaget till förmån för några USB 3.0 alt. USB C-uttag. Det är ju ändå ingen vettig människa som röker i bilen längre.
Model S85D -15, "Voltaire"
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11844
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: USB uttag svag laddning av telefonen

Inlägg av HelectriC »

Seregon skrev:
En kan ju tycka att det borde gå att välja bort cigarettuttaget till förmån för några USB 3.0 alt. USB C-uttag. Det är ju ändå ingen vettig människa som röker i bilen längre.
Cigguttaget används till allt möjligt nyttigt och onyttigt. Tex kopplar jag in min bildammsugare i den. Hade inte funkat med USB. Eller kylboxen.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: USB uttag svag laddning av telefonen

Inlägg av bullen »

HelectriC skrev:
Seregon skrev:
En kan ju tycka att det borde gå att välja bort cigarettuttaget till förmån för några USB 3.0 alt. USB C-uttag. Det är ju ändå ingen vettig människa som röker i bilen längre.
Cigguttaget används till allt möjligt nyttigt och onyttigt. Tex kopplar jag in min bildammsugare i den. Hade inte funkat med USB. Eller kylboxen.
Att inte bildammsugaren fungerar med kylboxen kunde man nästan räkna utBild
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19566
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: USB uttag svag laddning av telefonen

Inlägg av Bjelke »

HelectriC skrev:
Seregon skrev:
En kan ju tycka att det borde gå att välja bort cigarettuttaget till förmån för några USB 3.0 alt. USB C-uttag. Det är ju ändå ingen vettig människa som röker i bilen längre.
Cigguttaget används till allt möjligt nyttigt och onyttigt. Tex kopplar jag in min bildammsugare i den. Hade inte funkat med USB. Eller kylboxen.
Håller med, kylbox är ofta inkopplad i min bil :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Rennwagen
Teslaägare
Inlägg: 280
Blev medlem: 07 okt 2016 10:55

Re: USB uttag svag laddning av telefonen

Inlägg av Rennwagen »

Tack för alla tips. Jag laddade ned en Ampere mätar app i telefonen. Den mäter säkert inte exakt men jag fick ca 400 mA i USB uttagen 800 mA i en cig-plugg med USB och på hemmaladdaren i väggen med 220volt kommer jag upp i 1600 mA.

Så kör man Google maps i telefonen och kopplar till USB så laddar det i princip ingenting. Det blir dubbelt så mycket laddning med pluggen cigg uttaget.
Model S LR 2023, tidigare Model 3 Performance 2022, M3 2021, S90D 2019, 2016
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: USB uttag svag laddning av telefonen

Inlägg av bullen »

Hur mycket ger Bjelkes supercharger?
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: USB uttag svag laddning av telefonen

Inlägg av Svenssons »

bullen skrev:
Hur mycket ger Bjelkes supercharger?
Beror på hur stor laddare du kopplar till SuperChargern.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7320
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: USB uttag svag laddning av telefonen

Inlägg av TiborBlomhall »

Svenssons skrev:
bullen skrev:
Hur mycket ger Bjelkes supercharger?
Beror på hur stor laddare du kopplar till SuperChargern.
Bild
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19566
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: USB uttag svag laddning av telefonen

Inlägg av Bjelke »

:lol: Ja ungefär så! ;)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: USB uttag svag laddning av telefonen

Inlägg av gellerstam »

Vad klarar de kablarna? 50A kontinuerligt? Bör räcka till en nalle iaf. Men knappast så att det behövs skyddsglasögon. 8-)
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9339
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: USB uttag svag laddning av telefonen

Inlägg av bylund »

HelectriC skrev:
Seregon skrev:
En kan ju tycka att det borde gå att välja bort cigarettuttaget till förmån för några USB 3.0 alt. USB C-uttag. Det är ju ändå ingen vettig människa som röker i bilen längre.
Cigguttaget används till allt möjligt nyttigt och onyttigt. Tex kopplar jag in min bildammsugare i den. Hade inte funkat med USB. Eller kylboxen.
Teslas däcklagningssats är beroende av 12 V-uttaget rentav.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Seregon
Teslaägare
Inlägg: 486
Blev medlem: 05 apr 2016 09:37
Ort: Uppsala

Re: USB uttag svag laddning av telefonen

Inlägg av Seregon »

USB-C klarar upp till 100W och 20V @ 5A, dvs det finns ingen anledning att ha kvar cigarettändaren annat än för att starta en trevlig brasa för att grilla marshmallows. Bara för företagen som tillverkar kylboxar, dammsugare och dylikt att uppgradera sin anslutning och bli lite moderna.
Model S85D -15, "Voltaire"
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1896
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: USB uttag svag laddning av telefonen

Inlägg av themax »

Jag skaffade ett par såna här för några år sedan när min iPad ibland var beroende av klena uttag för laddning. Borde ge en boost även i bilen, kanske läge för ett test på en lunch framöver? http://www.plxdevices.com/Legion-USB-Po ... 002764.htm
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
bladh
Teslaägare
Inlägg: 438
Blev medlem: 28 apr 2015 16:45
Ort: Malmö

Re: USB uttag svag laddning av telefonen

Inlägg av bladh »

HelectriC skrev:
Seregon skrev:
En kan ju tycka att det borde gå att välja bort cigarettuttaget till förmån för några USB 3.0 alt. USB C-uttag. Det är ju ändå ingen vettig människa som röker i bilen längre.
Cigguttaget används till allt möjligt nyttigt och onyttigt. Tex kopplar jag in min bildammsugare i den. Hade inte funkat med USB. Eller kylboxen.
Jomenvisst!
Behövs för WiFi-hotspot. Min Huawei CarFi sitter i ciguttaget.
"Ful-4G" för oss med gamla bilar och väldigt smidig till ungarnas surfplattor på lite längre turer.
https://www.webhallen.com/se-sv/mobilt/ ... uter_black :D
http://--- | Levererans mottagen 2015-06-29
MaLund13
Inlägg: 385
Blev medlem: 25 feb 2015 16:15
Ort: Göteborg

Re: USB uttag svag laddning av telefonen

Inlägg av MaLund13 »

Jocce skrev:
När vi ändå är inne på ämnet, letar efter en QuickCharge-laddare med dubbla USB-uttag (räcker om bara det ena stöder QC), med LÅG profil.

Någon som sett någon vettig på Ebay eller liknande?


/Jocce
Halkat efter lite i forumläsandet, men Ankers prylar brukar vara bra. Finns en med 2*19.5w (QC3) här:
http://s.aliexpress.com/zmym6rqy
Finns säkert på Amazon om man inte vill köpa från Kina.
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare
Inlägg: 1541
Blev medlem: 06 feb 2015 09:33

Re: USB uttag svag laddning av telefonen

Inlägg av Jocce »

MaLund13 skrev:
Jocce skrev:
När vi ändå är inne på ämnet, letar efter en QuickCharge-laddare med dubbla USB-uttag (räcker om bara det ena stöder QC), med LÅG profil.

Någon som sett någon vettig på Ebay eller liknande?


/Jocce
Halkat efter lite i forumläsandet, men Ankers prylar brukar vara bra. Finns en med 2*19.5w (QC3) här:
http://s.aliexpress.com/zmym6rqy
Finns säkert på Amazon om man inte vill köpa från Kina.
Tack, denna såg klart intressant ut. Hade dock hoppats på bättre pris (pga från kina.. :P)..


/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Skriv svar