Sida 1 av 2

85D blir 60

Postat: 15 mar 2017 12:20
av MSO
Jag tog emot en S60 idag. Pano, silver och vinterpaket. Bytte in min 85D efter knappt 5000 mil över 20 månader. Märkligt kan tyckas, men nytt hus och nytt barn gör att kostnaden behöver hållas nere lite ett tag.

Det blir lite intressant och se om AWD-ångesten lägger sig och prestanda, laddhastighet och räckvidd räcker till. Har blivit en del trippar till Åre, Hemsedal, Sälen, Mora, Wien, Innsbruck och lite sånt blandat med 85:an, så det blir upp till bevis för 60:an.

Första intrycket är att en del har hänt sen juli 2015, men ingen dramatik. Lite dovare ljud i kupén, bättre interiör kvalitet, elektrisk laddlucka och lite sånt märks utöver uppenbara faceliftskillnader. Stolarna är de gamla vanliga, så jag missade nog brytpunkten där. Det blir till att kitta med nya fötter till takräcket antar jag, eller funkar det på nåt sätt med de "gamla"? (Thule).

Ska ladda fullt i afton och se var typical landar. Ett snabbt överslag givet nuvarande SOC säger ungefär 312km. Känns ok!

Bland märkligheter ovan kan kanske vinterpaketet höra. Jag valde till det för att få stolsvärme bak. Tycker det kostar så jäkla mycket range när det sitter folk där bak och muttrar över att det är kallt. Med lite watt i röven bör de siffrorna kunna hållas lite snyggare. Och jag slipper JULA-dynan som jag kör med idag... :roll:
S60.PNG

Re: 85D blir 60

Postat: 15 mar 2017 12:22
av MSO
Vem lägger bra stenskottsskydd i Göteborgstrakten? Lackade fronten ger ju mardrömmar...

Re: 85D blir 60

Postat: 15 mar 2017 12:25
av beef
MSO skrev:
Jag tog emot en S60 idag. Pano, silver och vinterpaket. Bytte in min 85D efter knappt 5000 mil över 20 månader. Märkligt kan tyckas, men nytt hus och nytt barn gör att kostnaden behöver hållas nere lite ett tag.

Det blir lite intressant och se om AWD-ångesten lägger sig och prestanda, laddhastighet och räckvidd räcker till. Har blivit en del trippar till Åre, Hemsedal, Sälen, Mora, Wien, Innsbruck och lite sånt blandat med 85:an, så det blir upp till bevis för 60:an.

Första intrycket är att en del har hänt sen juli 2015, men ingen dramatik. Lite dovare ljud i kupén, bättre interiör kvalitet, elektrisk laddlucka och lite sånt märks utöver uppenbara faceliftskillnader. Stolarna är de gamla vanliga, så jag missade nog brytpunkten där. Det blir till att kitta med nya fötter till takräcket antar jag, eller funkar det på nåt sätt med de "gamla"? (Thule).

Ska ladda fullt i afton och se var typical landar. Ett snabbt överslag givet nuvarande SOC säger ungefär 312km. Känns ok!

Bland märkligheter ovan kan kanske vinterpaketet höra. Jag valde till det för att få stolsvärme bak. Tycker det kostar så jäkla mycket range när det sitter folk där bak och muttrar över att det är kallt. Med lite watt i röven bör de siffrorna kunna hållas lite snyggare. Och jag slipper JULA-dynan som jag kör med idag... :roll:
S60.PNG
Lycka till och grattis till ett smart köp. Körde från Skåne till Åre i julas under värsta möjliga väglag med vår S 60 utan några som helst problem. Valde att köra via Norge hem, vilket jag rekommenderar alla att göra.

Typical för vår bil vid 100% ligger på 320-325 sedan september.

Re: 85D blir 60

Postat: 15 mar 2017 12:28
av Jensa
Bra val för att fortsätta köra Tesla! Vad har du för stolar i den, är det nya premium i tyg (delskinn)? Vad tycker du om dem?

Har själv gamla standard och brukar inte vara några klaganden på att det blir kallt där bak. Tygsätena ger ju värme i sig jämfört med skinn. Har typical 320-326 km på min sedan december, 600 mil nu.

Re: 85D blir 60

Postat: 15 mar 2017 12:31
av MSO
Jensa skrev:
Bra val för att fortsätta köra Tesla! Vad har du för stolar i den, är det nya premium i tyg (delskinn)? Vad tycker du om dem?

Har själv gamla standard och brukar inte vara några klaganden på att det blir kallt där bak. Tygsätena ger ju värme i sig jämfört med skinn. Har typical 320-326 km på min sedan december, 600 mil nu.
Gen1-stolarna. Hade hoppats på de nya, men nope.
Jag gillar dem skarpt dock ska sägas, så har inga problem med det. Platta och fina. :D Gillar att flytta runt lite när jag kör långt.

Re: 85D blir 60

Postat: 15 mar 2017 12:32
av Verdi
Varför anses det märkligt med köldpaketet? Det är det första tillvalet jag skulle kryssa i. Rattvärme is the shit.

Re: 85D blir 60

Postat: 15 mar 2017 12:33
av MSO
Jensa skrev:
Bra val för att fortsätta köra Tesla! Vad har du för stolar i den, är det nya premium i tyg (delskinn)? Vad tycker du om dem?

Har själv gamla standard och brukar inte vara några klaganden på att det blir kallt där bak. Tygsätena ger ju värme i sig jämfört med skinn. Har typical 320-326 km på min sedan december, 600 mil nu.
Jag får hoppas på lite mer än 312 givet era uppgifter. Vi får se!
85:an visade 404km vid första 100%-laddningen och toppade runt 414 efter ett tag. Nere på 406-408 nånstans efter 4500 mil eller när jag nu laddade fullt senast.

Re: 85D blir 60

Postat: 15 mar 2017 12:35
av MSO
Verdi skrev:
Varför anses det märkligt med köldpaketet? Det är det första tillvalet jag skulle kryssa i. Rattvärme is the shit.
För oss snikspecare har jag en känsla av att det är lite ovanligt.

Re: 85D blir 60

Postat: 15 mar 2017 12:51
av danni
Verdi skrev:
Varför anses det märkligt med köldpaketet? Det är det första tillvalet jag skulle kryssa i. Rattvärme is the shit.
Rattvärme må vara the shit, men det är långt ifrån alla som tycker det är värt 10000 kr... Själv funderade jag inte ens på att ta köldpaketet.

Re: 85D blir 60

Postat: 15 mar 2017 12:55
av mati
MSO skrev:
Jensa skrev:
Bra val för att fortsätta köra Tesla! Vad har du för stolar i den, är det nya premium i tyg (delskinn)? Vad tycker du om dem?

Har själv gamla standard och brukar inte vara några klaganden på att det blir kallt där bak. Tygsätena ger ju värme i sig jämfört med skinn. Har typical 320-326 km på min sedan december, 600 mil nu.
Jag får hoppas på lite mer än 312 givet era uppgifter. Vi får se!
85:an visade 404km vid första 100%-laddningen och toppade runt 414 efter ett tag. Nere på 406-408 nånstans efter 4500 mil eller när jag nu laddade fullt senast.
Jag tycker att 312 låter ganska bra. Min P85 ligger på 305km eller så vid 80% soc. Om man utgår ifrån att man ändå sällan laddar fullt så har din nya S60 samma räckvidd.
Grattis till nya bilen förresten. :)

Re: 85D blir 60

Postat: 15 mar 2017 12:59
av mati
danni skrev:
Rattvärme må vara the shit, men det är långt ifrån alla som tycker det är värt 10000 kr... Själv funderade jag inte ens på att ta köldpaketet.
Nä, jag har gamla vinterpaketet utan rattvärme. Det är ingenting jag saknar öht. Enda gången jag testade rattvärme i en bil var när jag provkörde Ioniq. Det blev varmt, för varmt, jag stängde av rattvärmen och så var det bra med det.
Men om man behöver rumpgrill i baksätet så får man väl lägga 10k på det.

Re: 85D blir 60

Postat: 15 mar 2017 13:08
av Smutt
Grattis :)

Re: 85D blir 60

Postat: 15 mar 2017 13:08
av danni
mati skrev:
danni skrev:
Rattvärme må vara the shit, men det är långt ifrån alla som tycker det är värt 10000 kr... Själv funderade jag inte ens på att ta köldpaketet.
Nä, jag har gamla vinterpaketet utan rattvärme. Det är ingenting jag saknar öht. Enda gången jag testade rattvärme i en bil var när jag provkörde Ioniq. Det blev varmt, för varmt, jag stängde av rattvärmen och så var det bra med det.
Men om man behöver rumpgrill i baksätet så får man väl lägga 10k på det.
Hade mina kids varit äldre hade jag säkert beställt köldpaketet.

Re: 85D blir 60

Postat: 15 mar 2017 13:22
av mati
danni skrev:
Hade mina kids varit äldre hade jag säkert beställt köldpaketet.
För rumpgrillens skull antar jag. Jag hade behov av den en enda gång.

Re: 85D blir 60

Postat: 15 mar 2017 13:30
av MSO
Spammar egen tråd:
Vad är det typical beräknas på i S60:n? 190? Eller ff 188-189 nånstans som i 85D?

Re: 85D blir 60

Postat: 15 mar 2017 13:35
av DSV
mati skrev:
danni skrev:
Rattvärme må vara the shit, men det är långt ifrån alla som tycker det är värt 10000 kr... Själv funderade jag inte ens på att ta köldpaketet.
Nä, jag har gamla vinterpaketet utan rattvärme. Det är ingenting jag saknar öht. Enda gången jag testade rattvärme i en bil var när jag provkörde Ioniq. Det blev varmt, för varmt, jag stängde av rattvärmen och så var det bra med det.
Men om man behöver rumpgrill i baksätet så får man väl lägga 10k på det.
Det var min upplevelse också innan och hade aldrig lagt till det om det inte vore för att det redan fanns på en lagerbil som i övrigt stämde. Nu är jag helt omvänd. Enda felet är att den inte minns att den var på senast man använde bilen. Borde vara standard att den är på oktober-mars.

Re: 85D blir 60

Postat: 15 mar 2017 13:42
av HelectriC
Av rent intresse: hur sparar man pengar på att byta in en 20mån gammal bil och köpa en ny? Även om 60 är billigare så gör väl prisstegringen på nya samt värdefall på gamla att det borde bli dyrare? Eller har det nåt med förmånsvärde att göra?

Re: 85D blir 60

Postat: 15 mar 2017 13:49
av Blixten
Grattis till nya bilen!

Jag ligger med min S60 efter 700mil på 323km vid 100%SOC.

Har varit samma siffra varje gång jag laddat till 100% sen bilen var ny.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: 85D blir 60

Postat: 15 mar 2017 13:57
av Feddan
Grattis till nya bilen och grattis till att ha blivit förälder!

Re: 85D blir 60

Postat: 15 mar 2017 14:11
av jos32
HelectriC skrev:
Av rent intresse: hur sparar man pengar på att byta in en 20mån gammal bil och köpa en ny? Även om 60 är billigare så gör väl prisstegringen på nya samt värdefall på gamla att det borde bli dyrare? Eller har det nåt med förmånsvärde att göra?

Undrar också det. Borde vara billigare att behålla den gamla. Han kanske hade planerat in ett byte ändå och så blev det ej en 90D

Kör själv 60 (75) modellen och med tanke på att jag körde Nissan Leaf innan så är ju räckvidden rena drömmen..

(Ser ut som Mölndal?, hämtade ut min andra s60 där idag också)

Re: 85D blir 60

Postat: 15 mar 2017 14:17
av HelectriC
Blixten skrev:
Grattis till nya bilen!

Jag ligger med min S60 efter 700mil....

Too much information..... :lol:

Re: 85D blir 60

Postat: 15 mar 2017 14:24
av gellerstam
HelectriC skrev:
Blixten skrev:
Grattis till nya bilen!

Jag ligger med min S60 efter 700mil....

Too much information..... :lol:
:lol:

Re: 85D blir 60

Postat: 15 mar 2017 14:27
av lator
HelectriC skrev:
Blixten skrev:
Grattis till nya bilen!

Jag ligger med min S60 efter 700mil....

Too much information..... :lol:
Vadå? Han glömde ju bara komma... :mrgreen:

Re: 85D blir 60

Postat: 15 mar 2017 15:15
av MSO
HelectriC skrev:
Av rent intresse: hur sparar man pengar på att byta in en 20mån gammal bil och köpa en ny? Även om 60 är billigare så gör väl prisstegringen på nya samt värdefall på gamla att det borde bli dyrare? Eller har det nåt med förmånsvärde att göra?
Sett till löpande månadskostnad här och nu kliver jag genom manövern ner lite drygt 2000kr. Zoomar man ut är det såklart aldrig en bra affär att köpa en ny bil, men i det här fallet var alternativet att behålla den gamla och låta befintlig leasing löpa på 16 månader till. Under de 16 månaderna lättar läget helt klart upp. Leasingkostnaden på den gamla var 7200kr efter supermiljöbilspremie och på den här blir det nu 4400kr före premien. Efter landar det ju rimligen då under 4k. Allt ex moms.
Sen är förmånsvärdet också lägre på den nya.

Det som kan stjälper den kalkylen fullständigt är ju förstås scenariot där 85D:n fortsatt skulle hållit värdet genom hela dess 36 månader långa leasing. Men det vet jag inte idag, och framförallt skulle det då vara skördetid om 16 månader och inte nu.

Och så fint att nolla milmätaren, få facelift + ap2-hårdvara, så ny som möjligt med fri laddning och allmänt uppdaterad kärra.

Jag gjorde helt enkelt valet att inte räkna ihjäl mig på längre sikt utan nöja mig med att konstatera att löpande månadskostnad blir kraftigt lägre om jag trycker beställ relativt om jag inte gör det.

Re: 85D blir 60

Postat: 15 mar 2017 16:03
av mati
Bra val. Jag gillar det synsättet. :)