Sida 1 av 2

Re: 85D blir 60

Postat: 15 mar 2017 12:59
av mati
danni skrev:
Rattvärme må vara the shit, men det är långt ifrån alla som tycker det är värt 10000 kr... Själv funderade jag inte ens på att ta köldpaketet.
Nä, jag har gamla vinterpaketet utan rattvärme. Det är ingenting jag saknar öht. Enda gången jag testade rattvärme i en bil var när jag provkörde Ioniq. Det blev varmt, för varmt, jag stängde av rattvärmen och så var det bra med det.
Men om man behöver rumpgrill i baksätet så får man väl lägga 10k på det.

Re: 85D blir 60

Postat: 15 mar 2017 13:08
av Smutt
Grattis :)

Re: 85D blir 60

Postat: 15 mar 2017 13:08
av danni
mati skrev:
danni skrev:
Rattvärme må vara the shit, men det är långt ifrån alla som tycker det är värt 10000 kr... Själv funderade jag inte ens på att ta köldpaketet.
Nä, jag har gamla vinterpaketet utan rattvärme. Det är ingenting jag saknar öht. Enda gången jag testade rattvärme i en bil var när jag provkörde Ioniq. Det blev varmt, för varmt, jag stängde av rattvärmen och så var det bra med det.
Men om man behöver rumpgrill i baksätet så får man väl lägga 10k på det.
Hade mina kids varit äldre hade jag säkert beställt köldpaketet.

Re: 85D blir 60

Postat: 15 mar 2017 13:22
av mati
danni skrev:
Hade mina kids varit äldre hade jag säkert beställt köldpaketet.
För rumpgrillens skull antar jag. Jag hade behov av den en enda gång.

Re: 85D blir 60

Postat: 15 mar 2017 13:30
av MSO
Spammar egen tråd:
Vad är det typical beräknas på i S60:n? 190? Eller ff 188-189 nånstans som i 85D?

Re: 85D blir 60

Postat: 15 mar 2017 13:35
av DSV
mati skrev:
danni skrev:
Rattvärme må vara the shit, men det är långt ifrån alla som tycker det är värt 10000 kr... Själv funderade jag inte ens på att ta köldpaketet.
Nä, jag har gamla vinterpaketet utan rattvärme. Det är ingenting jag saknar öht. Enda gången jag testade rattvärme i en bil var när jag provkörde Ioniq. Det blev varmt, för varmt, jag stängde av rattvärmen och så var det bra med det.
Men om man behöver rumpgrill i baksätet så får man väl lägga 10k på det.
Det var min upplevelse också innan och hade aldrig lagt till det om det inte vore för att det redan fanns på en lagerbil som i övrigt stämde. Nu är jag helt omvänd. Enda felet är att den inte minns att den var på senast man använde bilen. Borde vara standard att den är på oktober-mars.

Re: 85D blir 60

Postat: 15 mar 2017 13:42
av HelectriC
Av rent intresse: hur sparar man pengar på att byta in en 20mån gammal bil och köpa en ny? Även om 60 är billigare så gör väl prisstegringen på nya samt värdefall på gamla att det borde bli dyrare? Eller har det nåt med förmånsvärde att göra?

Re: 85D blir 60

Postat: 15 mar 2017 13:49
av Blixten
Grattis till nya bilen!

Jag ligger med min S60 efter 700mil på 323km vid 100%SOC.

Har varit samma siffra varje gång jag laddat till 100% sen bilen var ny.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: 85D blir 60

Postat: 15 mar 2017 13:57
av Feddan
Grattis till nya bilen och grattis till att ha blivit förälder!

Re: 85D blir 60

Postat: 15 mar 2017 14:11
av jos32
HelectriC skrev:
Av rent intresse: hur sparar man pengar på att byta in en 20mån gammal bil och köpa en ny? Även om 60 är billigare så gör väl prisstegringen på nya samt värdefall på gamla att det borde bli dyrare? Eller har det nåt med förmånsvärde att göra?

Undrar också det. Borde vara billigare att behålla den gamla. Han kanske hade planerat in ett byte ändå och så blev det ej en 90D

Kör själv 60 (75) modellen och med tanke på att jag körde Nissan Leaf innan så är ju räckvidden rena drömmen..

(Ser ut som Mölndal?, hämtade ut min andra s60 där idag också)

Re: 85D blir 60

Postat: 15 mar 2017 14:17
av HelectriC
Blixten skrev:
Grattis till nya bilen!

Jag ligger med min S60 efter 700mil....

Too much information..... :lol:

Re: 85D blir 60

Postat: 15 mar 2017 14:24
av gellerstam
HelectriC skrev:
Blixten skrev:
Grattis till nya bilen!

Jag ligger med min S60 efter 700mil....

Too much information..... :lol:
:lol:

Re: 85D blir 60

Postat: 15 mar 2017 14:27
av lator
HelectriC skrev:
Blixten skrev:
Grattis till nya bilen!

Jag ligger med min S60 efter 700mil....

Too much information..... :lol:
Vadå? Han glömde ju bara komma... :mrgreen:

Re: 85D blir 60

Postat: 15 mar 2017 15:15
av MSO
HelectriC skrev:
Av rent intresse: hur sparar man pengar på att byta in en 20mån gammal bil och köpa en ny? Även om 60 är billigare så gör väl prisstegringen på nya samt värdefall på gamla att det borde bli dyrare? Eller har det nåt med förmånsvärde att göra?
Sett till löpande månadskostnad här och nu kliver jag genom manövern ner lite drygt 2000kr. Zoomar man ut är det såklart aldrig en bra affär att köpa en ny bil, men i det här fallet var alternativet att behålla den gamla och låta befintlig leasing löpa på 16 månader till. Under de 16 månaderna lättar läget helt klart upp. Leasingkostnaden på den gamla var 7200kr efter supermiljöbilspremie och på den här blir det nu 4400kr före premien. Efter landar det ju rimligen då under 4k. Allt ex moms.
Sen är förmånsvärdet också lägre på den nya.

Det som kan stjälper den kalkylen fullständigt är ju förstås scenariot där 85D:n fortsatt skulle hållit värdet genom hela dess 36 månader långa leasing. Men det vet jag inte idag, och framförallt skulle det då vara skördetid om 16 månader och inte nu.

Och så fint att nolla milmätaren, få facelift + ap2-hårdvara, så ny som möjligt med fri laddning och allmänt uppdaterad kärra.

Jag gjorde helt enkelt valet att inte räkna ihjäl mig på längre sikt utan nöja mig med att konstatera att löpande månadskostnad blir kraftigt lägre om jag trycker beställ relativt om jag inte gör det.

Re: 85D blir 60

Postat: 15 mar 2017 16:03
av mati
Bra val. Jag gillar det synsättet. :)

Re: 85D blir 60

Postat: 15 mar 2017 17:11
av HelectriC
MSO skrev:
HelectriC skrev:
Av rent intresse: hur sparar man pengar på att byta in en 20mån gammal bil och köpa en ny? Även om 60 är billigare så gör väl prisstegringen på nya samt värdefall på gamla att det borde bli dyrare? Eller har det nåt med förmånsvärde att göra?
Sett till löpande månadskostnad här och nu kliver jag genom manövern ner lite drygt 2000kr. Zoomar man ut är det såklart aldrig en bra affär att köpa en ny bil, men i det här fallet var alternativet att behålla den gamla och låta befintlig leasing löpa på 16 månader till. Under de 16 månaderna lättar läget helt klart upp. Leasingkostnaden på den gamla var 7200kr efter supermiljöbilspremie och på den här blir det nu 4400kr före premien. Efter landar det ju rimligen då under 4k. Allt ex moms.
Sen är förmånsvärdet också lägre på den nya.

Det som kan stjälper den kalkylen fullständigt är ju förstås scenariot där 85D:n fortsatt skulle hållit värdet genom hela dess 36 månader långa leasing. Men det vet jag inte idag, och framförallt skulle det då vara skördetid om 16 månader och inte nu.

Och så fint att nolla milmätaren, få facelift + ap2-hårdvara, så ny som möjligt med fri laddning och allmänt uppdaterad kärra.

Jag gjorde helt enkelt valet att inte räkna ihjäl mig på längre sikt utan nöja mig med att konstatera att löpande månadskostnad blir kraftigt lägre om jag trycker beställ relativt om jag inte gör det.

Ja, det låter ju ändå ok.

Re: 85D blir 60

Postat: 15 mar 2017 18:26
av Bjelke
HelectriC skrev:
Blixten skrev:
Grattis till nya bilen!

Jag ligger med min S60 efter 700mil....

Too much information..... :lol:
:lol:

Re: 85D blir 60

Postat: 19 mar 2017 13:05
av joel80
En liten släng av mecchaphilia kanske?
:D

Re: 85D blir 60

Postat: 20 mar 2017 13:59
av MSO
Första 100%-laddningen gjord. 321km. Känns ok! :D
Kanske finns nån liten km till att kräma ut efter ett par cykler..

Re: 85D blir 60

Postat: 20 mar 2017 14:08
av MangeT
Visst går det fort att ladda till 100%?
Infogar bild som jag tog en gång för att se hastigheten när nästan klart:

Re: 85D blir 60

Postat: 20 mar 2017 14:28
av Verdi
mati skrev:
danni skrev:
Rattvärme må vara the shit, men det är långt ifrån alla som tycker det är värt 10000 kr... Själv funderade jag inte ens på att ta köldpaketet.
Nä, jag har gamla vinterpaketet utan rattvärme. Det är ingenting jag saknar öht. Enda gången jag testade rattvärme i en bil var när jag provkörde Ioniq. Det blev varmt, för varmt, jag stängde av rattvärmen och så var det bra med det.
Men om man behöver rumpgrill i baksätet så får man väl lägga 10k på det.
Ja i regel stänger man av rattvärmen efter en stund. Ungefär som att man inte åker runt med rumpvärme hela tiden. Folk är olika också. Vissa är varmare om händerna än andra. Det är dock många som låter som du innan de haft en bil med rattvärme. De flesta som haft det vill inte vara utan. Lite som med komfortöppning. Töntigt och onödigt innan man provat. Ovärderligt när man vant sig.

Re: 85D blir 60

Postat: 20 mar 2017 14:54
av mati
Verdi skrev:
Ja i regel stänger man av rattvärmen efter en stund. Ungefär som att man inte åker runt med rumpvärme hela tiden. Folk är olika också. Vissa är varmare om händerna än andra. Det är dock många som låter som du innan de haft en bil med rattvärme. De flesta som haft det vill inte vara utan. Lite som med komfortöppning. Töntigt och onödigt innan man provat. Ovärderligt när man vant sig.
Det är såklart individuellt. Själv sätter jag rumpgrillen på max 1, sen stänger jag av den efter några minuter när skinnet är lite ljummet. Jag tycker det är obehagligt när man blir stekt underifrån. Sambon har den alltid på 3 och gottar sig och har sig. Jag skulle få panik.
Jag är öht inte den som behöver en massa lull-lull i bilen. Först är det nyhetens behag och sen glömmer jag bort det. Fram till för ett år sedan hade jag en Mazda Miata. Den var så avskalad att den inte ens hade yttertermometer. Jag kan inte säga att jag saknade nånting i den bilen. Den var skitkul att köra och det är ju det som räknas. Man vänjer sig fort vid det man har.
Det enda jag inte skulle vilja vara utan är eldriften. Där går gränsen. :mrgreen:

Re: 85D blir 60

Postat: 20 mar 2017 14:58
av MSO
mati skrev:
Verdi skrev:
Ja i regel stänger man av rattvärmen efter en stund. Ungefär som att man inte åker runt med rumpvärme hela tiden. Folk är olika också. Vissa är varmare om händerna än andra. Det är dock många som låter som du innan de haft en bil med rattvärme. De flesta som haft det vill inte vara utan. Lite som med komfortöppning. Töntigt och onödigt innan man provat. Ovärderligt när man vant sig.
Det är såklart individuellt. Själv sätter jag rumpgrillen på max 1, sen stänger jag av den efter några minuter när skinnet är lite ljummet. Jag tycker det är obehagligt när man blir stekt underifrån. Sambon har den alltid på 3 och gottar sig och har sig. Jag skulle få panik.
Jag är öht inte den som behöver en massa lull-lull i bilen. Först är det nyhetens behag och sen glömmer jag bort det. Fram till för ett år sedan hade jag en Mazda Miata. Den var så avskalad att den inte ens hade yttertermometer. Jag kan inte säga att jag saknade nånting i den bilen. Den var skitkul att köra och det är ju det som räknas. Man vänjer sig fort vid det man har.
Det enda jag inte skulle vilja vara utan är eldriften. Där går gränsen. :mrgreen:
Inte bara för komfort med skinkgrillen dock. Med billig eld i röven blir man varmare, och kan på så sätt hålla igen på den dyra varmluftsugnen och vinna vinterräckvidd. Har varit på några turer norröver där den vanliga värmaren annars går riktigt tungt. Med full sula i baken kan man hålla range-mode längre ner i temp osv.
I synnerhet gäller det baksätet. Jäklar vad det kan klagas därifrån annars, och så får man gasa på med hög fläkt och 24/24 icke range mode typ... Ingen given succé i en 60:a på vinterväglag.

Re: 85D blir 60

Postat: 20 mar 2017 15:02
av mati
Ja, rumpgrillen förbrukar mindre el såklart. Men jag brukar få kalla fötter och iskalla ben när den vanliga värmen är för låg eller Range Mode är på. Röven blir stekt fläsk och fötterna är iskalla. ;)

Re: 85D blir 60

Postat: 20 mar 2017 15:04
av MSO
mati skrev:
Ja, rumpgrillen förbrukar mindre el såklart. Men jag brukar få kalla fötter och iskalla ben när den vanliga värmen är för låg eller Range Mode är på. Röven blir stekt fläsk och fötterna är iskalla. ;)
Jag har (helt ärligt) funderat på en jula-dyna på golvet fram på vissa körningar. :roll: Just av den anledningen. När man snålkör på vintern är det verkligen fötterna som begränsar.