Värdering bilpriser.se mot blocket

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1057
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Värdering bilpriser.se mot blocket

Inlägg av jeppe_sthlm »

Går i tankarna att byta gasbil mot elbil i form av Tesla. Har grävt runt bland annonser på detta eminenta forum samt på blocket, men blir inte riktigt klok på värderingen av dessa bilar.

Jag har tidigare använt mig av bilpriser.se (KVD) för värdering av bilar som jag både köpt och sålt privat och tycker att de värderingarna brukar ligga "rätt" - dvs både köpare och säljare är nöjda efter affär.

När man tar lite stickprover från blocket och gör värderingar på diffar det för det mesta minst 100k mellan värdering och satt pris.

Är det KVD som är ute och cyklar eller övervärderar säljarna sina bilar rejält?

Drar antågandet av Model 3, Bolt och Leaf 60kWh ned värderingarna?

Hur mycket påverkar moms-smitta och effektangivelse hos vägverket samt förmånsvärden priserna?

Det är ju parametrar som inte bilpriser tar hänsyn till.



Skickat från min iPhone med Tapatalk
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Värdering bilpriser.se mot blocket

Inlägg av bullen »

Vad säljaren vill ha är sällan detsamma som bilen är värd eller vad dom får. Det ät oftast ett drömpris
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: Värdering bilpriser.se mot blocket

Inlägg av Monark1954 »

Sen kan ju köpare värdera vissa dyra tillbehör väldigt högt.
Autopilot, fyrhjulsdrift eller andra tillbehörspaket.
Säljare kanske inte heller har den känslan om något saknas.
Få bilar ökar ju även spridningen.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Användarvisningsbild
Niclas
Teslaägare
Inlägg: 1419
Blev medlem: 19 maj 2014 11:13
Ort: Uppsala

Re: Värdering bilpriser.se mot blocket

Inlägg av Niclas »

Priserna på blocket ligger 50-100k för högt
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)

Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1896
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Värdering bilpriser.se mot blocket

Inlägg av themax »

Monark1954 skrev:
Sen kan ju köpare värdera vissa dyra tillbehör väldigt högt.
Autopilot, fyrhjulsdrift eller andra tillbehörspaket.
Säljare kanske inte heller har den känslan om något saknas.
Få bilar ökar ju även spridningen.
Så är det till viss utsträckning. Extrautrustning brukar normalt köpare värdera till nära noll, något som en säljare vill ha betalt för. Vill man snabbt sälja sin bil ska man lägga sig i vad en basutrustad bil säljs för, med ett mindre tillägg för något som köparen också brukar gilla, såsom fyrhjulsdrift eller läderklädsel. Taklucka, metalliclack, flådiga fälgar eller schysst ljudanläggning brukar däremot inte värderas högt.

Med en Tesla blir ju detta jobbigt, med de prislappar tilläggen har, men ett för högt pris ger direkt utslag på appar som AutoUncle, där du direkt ser om bilen är rimligt prissatt. På Blocket brukar det, som ovan konstaterats, florera många lycksökare som försöker få ut mer än vad bilen är värd i köparens ögon.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Värdering bilpriser.se mot blocket

Inlägg av bullen »

Samt tyvärr ännu fler som aggressivt försöker köpa till underpriser. Men det är väl lite OT
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Värdering bilpriser.se mot blocket

Inlägg av Mickep »

Ser folk ett för högt pris blir de förbannade, och då ger de skambud till att börja med. Så brukar förhandlingar pågå. Sedan möts man i mitten.
Har man ett rimligt pris utsatt så brukar utgångsbudet vara i närheten.
Dock av någon anledning brukar folk pruta när det gäller bilar oavsett om den säljs till underpris.
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: Värdering bilpriser.se mot blocket

Inlägg av Monark1954 »

bilpriser.se ser även jag ligger ca 100.000:- eller mer under blocket annonser.
Testar en bil som enligt autouncle.se hade marknadspris, bilpriser.se låg något under men rätt nära.

Vi har nästan ett år på oss så 2018 kanske vi kan mer om begagnatpriser och tillbehör på modell S.

Autopilot som vi och många prioriterar. Följer den med "teknikpaketet" som det stod i en annons?
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9341
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Värdering bilpriser.se mot blocket

Inlägg av bylund »

I "teknikpaketet med autopilot" om man ska vara noga. Bara "teknikpaketet" är utan. Om man som jag beställde innan autopilot var känt, men fick bil med hårdvaran gick det bra att byta upp sig till teknikpaketet med autopilot för 4400 kr. Jag bytte då även in parkeringssensorer som då började ingå, som kostade 4500 kr innan, så jag fick en hundring emellan.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
kler
Teslaägare
Inlägg: 916
Blev medlem: 07 jan 2017 23:58

Re: Värdering bilpriser.se mot blocket

Inlägg av kler »

bylund skrev:
I "teknikpaketet med autopilot" om man ska vara noga. Bara "teknikpaketet" är utan. Om man som jag beställde innan autopilot var känt, men fick bil med hårdvaran gick det bra att byta upp sig till teknikpaketet med autopilot för 4400 kr. Jag bytte då även in parkeringssensorer som då började ingå, som kostade 4500 kr innan, så jag fick en hundring emellan.
Vad gjorde du med hundringen? ;)
Model 3 [Beställt mars 2020]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1057
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: Värdering bilpriser.se mot blocket

Inlägg av jeppe_sthlm »

Tack för svaren!

Lite av en djungel det här och troligtvis inte det bästa läget att köpa en Tesla med tanke på höga dollarpriser och kommande modeller från Tesla och andra tillverkare...men va tusan.

Har alltid varit av filosofin att en bil ska betalas kontant och aldrig betalat mer än 150k för en (beg.) bil. För ett par år sedan provade jag dock en Tesla och tänkte att det ändå inte verkar helt orimligt att betala vad en bostadsrätt kostar på en mindre svensk ort för en bil.

Har lyckats hålla mig ett par år och tänkte istället plocka ut en laddhybrid som förmånsbil i väntan på billigare elbilar. Efter att ha provat ett antal laddhybrider är känslan att de är ok så länge de går på el, men sen..

Behöver runt 30 mils räckvidd för att bilen ska vara brukbar som enda bil under längre resor och då återstår inte många alternativ.

Jag fyllde ju 40 förra året, så det är väl kanske ok med en något fördröjd 40-års kris?? :?
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
Zoidberg
Teslaägare
Inlägg: 977
Blev medlem: 19 jul 2014 14:45
Ort: Frillesås

Re: Värdering bilpriser.se mot blocket

Inlägg av Zoidberg »

Dethär med att man kan köpa bostad för miljontals kronor höjer ju ingen ett ögonbryn för idag.

En villa är inget annat än ett myller av fackverk, rör och kablar. Precis som en bil. Bilen är minst lika svår att pilla ihop. Den tar kanske inte lika lång tid att bygga som en villa gör men...
Och precis som bilen vill man att villan ska tåla väder och vind samt gärna ha någon form av garanti från leverans. Försäkringsbiten är också viktig för de två.

Men bilen ska gärna vara billig och gå på bränbart bränsle.... Varför?!
Varför ska det vara så oacceptabelt att köpa den senaste, bästa och miljösmartaste* bilen för dyra pengar, när man så gärna lägger det mångdubbla på ett boende? Ofta bara en bostadsrätt! Rätten att bo i en betonglåda för 3.000.000:-

*jag vet att en beggad ICE-bil ofta är klimatsmartare än att köpa nya elbilar... det där kan vi allt om redan.
Senast redigerad av Zoidberg, redigerad totalt 1 gånger.
Model X75D & Model S75D
Kört Tesla sedan feb. 2015
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Värdering bilpriser.se mot blocket

Inlägg av mati »

Bilen förlorar däremot 50% av sitt värde på 3 år. Det gör en villa förhoppningsvis inte. Det är lite surt att avbetala ett stort billån när lånebeloppet efter kort tid kanske överstiger låneobjektets värde.
Men jag håller med i princip. Min bil är minst dubbelt så mycket värd som mitt hus. :mrgreen:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Värdering bilpriser.se mot blocket

Inlägg av lator »

mati skrev:
Bilen förlorar däremot 50% av sitt värde på 3 år. Det gör en villa förhoppningsvis inte. Det är lite surt att avbetala ett stort billån när lånebeloppet efter kort tid kanske överstiger låneobjektets värde.
Men jag håller med i princip. Min bil är minst dubbelt så mycket värd som mitt hus. :mrgreen:
Men som du säger, det ordnar sig med tiden... Om fem år så är huset mera värt igen. Jag skulle dock (om jag hade pengarna) kunna köpa en Tesla och i minst 10 år kunna hävda att min bil kostar mera är mitt hus... (Norrlands inland långt från närmaste stad). :lol:
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Värdering bilpriser.se mot blocket

Inlägg av mati »

lator skrev:
Men som du säger, det ordnar sig med tiden... Om fem år så är huset mera värt igen. Jag skulle dock (om jag hade pengarna) kunna köpa en Tesla och i minst 10 år kunna hävda att min bil kostar mera är mitt hus... (Norrlands inland långt från närmaste stad). :lol:
Ja men det är samma här. Det skulle bli svårt för mig att köpa en hyfsat normal familjebil som inte är dyrare än min kåk. :)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Värdering bilpriser.se mot blocket

Inlägg av bullen »

Tur att man bor hyfsat dyrt så slipper man det problemet.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Värdering bilpriser.se mot blocket

Inlägg av Bjelke »

bullen skrev:
Tur att man bor hyfsat dyrt så slipper man det problemet.Bild
:lol: lucky U ;)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar