Model S 60 och 60D försvinner 17 april

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Model S 60 och 60D försvinner 17 april

Inlägg av Smutt »

Har en s60 lägger till på fördelar
1 kan alltid ladda 100%
2 3850kr i förmånsvärde
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Model S 60 och 60D försvinner 17 april

Inlägg av mati »

chpaulin skrev:
Ett större batteri hade varit trevligt mest för lite mer effekt då jag bara ser att jag har nytta längre räckvidd fram till första laddaren och därefter laddar så jag tar mig till nästa.
Så är det absolut. Såvida man inte åker omkring i Norrlands inland (med 20 mil mellan vägguttagen ;) ) är en 60D inte mycket sämre än en 90D.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Model S 60 och 60D försvinner 17 april

Inlägg av bylund »

Smutt skrev:
Har en s60 lägger till på fördelar
1 kan alltid ladda 100%
2 3850kr i förmånsvärde
Fast 60 och 75 har väl samma förmånsvärde?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Model S 60 och 60D försvinner 17 april

Inlägg av Smutt »

Sant
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1871
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Model S 60 och 60D försvinner 17 april

Inlägg av bjelkeman »

mati skrev:
chpaulin skrev:
Ett större batteri hade varit trevligt mest för lite mer effekt då jag bara ser att jag har nytta längre räckvidd fram till första laddaren och därefter laddar så jag tar mig till nästa.
Så är det absolut. Såvida man inte åker omkring i Norrlands inland (med 20 mil mellan vägguttagen ;) ) är en 60D inte mycket sämre än en 90D.
1 sekund snabbare 0-100. 40 km/h mer och 150 km mer för ~190 tusen. För mig behövdes bara det första men det vore en dyr sekund. :D
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Model S 60 och 60D försvinner 17 april

Inlägg av mati »

bjelkeman skrev:
1 sekund snabbare 0-100. 40 km/h mer och 150 km mer för ~190 tusen. För mig behövdes bara det första men det vore en dyr sekund. :D
Den ena sekunden är ju frågan hur den upplevs. Jag upplever min 90D som påtagligt slöare än gamla P85:an, trots att de har samma siffror på pappret. Visserligen inget som stör mig, men den är helt klart slöare i hela registret. Men vad gör det? Den är ju inte direkt långsam om man får säga så. Det är väl samma sak med en 60D antar jag.
Och så maxhastighet. Var ligger den? Ingen aning. Har aldrig testat. P85:an har jag jagat upp till 200km/h en gång på autobahn, då började sambon bli arg på mig. Det är ointressant om den går 200 eller 250. Min nya 90D har aldrig gått fortare än 120km/h hittills.
Räckvidden är ju det som är avgörande. Men det handlar knappast om så mycket som 15 mil. Och så länge man tar sig från SuC till SuC och laddtiden är ungefär samma så spelar det inte heller någon större roll.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Model S 60 och 60D försvinner 17 april

Inlägg av Jerker »

mati skrev:
bjelkeman skrev:
1 sekund snabbare 0-100. 40 km/h mer och 150 km mer för ~190 tusen. För mig behövdes bara det första men det vore en dyr sekund. :D
Den ena sekunden är ju frågan hur den upplevs. Jag upplever min 90D som påtagligt slöare än gamla P85:an, trots att de har samma siffror på pappret. Visserligen inget som stör mig, men den är helt klart slöare i hela registret. Men vad gör det? Den är ju inte direkt långsam om man får säga så. Det är väl samma sak med en 60D antar jag.
Och så maxhastighet. Var ligger den? Ingen aning. Har aldrig testat. P85:an har jag jagat upp till 200km/h en gång på autobahn, då började sambon bli arg på mig. Det är ointressant om den går 200 eller 250. Min nya 90D har aldrig gått fortare än 120km/h hittills.
Räckvidden är ju det som är avgörande. Men det handlar knappast om så mycket som 15 mil. Och så länge man tar sig från SuC till SuC och laddtiden är ungefär samma så spelar det inte heller någon större roll.
Jag är heller inte intresserad av höga hastigheter. Allt över typ 140 är ointressant. Snabb acceleration är en säkerhetsfråga vid omkörningar, men skillnaden mellan 6 och 3 sekunder är ändå bara en akademisk fråga i det sammanhanget. Min Zoe gör 0-100 på 14,5 sek men är ändå snabbare vid omkörningar än nån annan bil jag har ägt.
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Model S 60 och 60D försvinner 17 april

Inlägg av Smutt »

Jerker skrev:
mati skrev:
bjelkeman skrev:
1 sekund snabbare 0-100. 40 km/h mer och 150 km mer för ~190 tusen. För mig behövdes bara det första men det vore en dyr sekund. :D
Den ena sekunden är ju frågan hur den upplevs. Jag upplever min 90D som påtagligt slöare än gamla P85:an, trots att de har samma siffror på pappret. Visserligen inget som stör mig, men den är helt klart slöare i hela registret. Men vad gör det? Den är ju inte direkt långsam om man får säga så. Det är väl samma sak med en 60D antar jag.
Och så maxhastighet. Var ligger den? Ingen aning. Har aldrig testat. P85:an har jag jagat upp till 200km/h en gång på autobahn, då började sambon bli arg på mig. Det är ointressant om den går 200 eller 250. Min nya 90D har aldrig gått fortare än 120km/h hittills.
Räckvidden är ju det som är avgörande. Men det handlar knappast om så mycket som 15 mil. Och så länge man tar sig från SuC till SuC och laddtiden är ungefär samma så spelar det inte heller någon större roll.
Jag är heller inte intresserad av höga hastigheter. Allt över typ 140 är ointressant. Snabb acceleration är en säkerhetsfråga vid omkörningar, men skillnaden mellan 6 och 3 sekunder är ändå bara en akademisk fråga i det sammanhanget. Min Zoe gör 0-100 på 14,5 sek men är ändå snabbare vid omkörningar än nån annan bil jag har ägt.
Jag har bara 60 och hjälp vad det går undan jag behöver verkligen inte mer!
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Model S 60 och 60D försvinner 17 april

Inlägg av LarsL »

mati skrev:
bjelkeman skrev:
1 sekund snabbare 0-100. 40 km/h mer och 150 km mer för ~190 tusen. För mig behövdes bara det första men det vore en dyr sekund. :D
Den ena sekunden är ju frågan hur den upplevs. Jag upplever min 90D som påtagligt slöare än gamla P85:an, trots att de har samma siffror på pappret. Visserligen inget som stör mig, men den är helt klart slöare i hela registret. Men vad gör det? Den är ju inte direkt långsam om man får säga så. Det är väl samma sak med en 60D antar jag.
Och så maxhastighet. Var ligger den? Ingen aning. Har aldrig testat. P85:an har jag jagat upp till 200km/h en gång på autobahn, då började sambon bli arg på mig. Det är ointressant om den går 200 eller 250. Min nya 90D har aldrig gått fortare än 120km/h hittills.
Räckvidden är ju det som är avgörande. Men det handlar knappast om så mycket som 15 mil. Och så länge man tar sig från SuC till SuC och laddtiden är ungefär samma så spelar det inte heller någon större roll.
Men fästet borde ju vara betydligt bättre? Jag har upplevt enorma skillnader i acceleration mellan två och fyrhjulsdrift på bilar där det gått att ställa om. Med fyrhjulsdrift skjuter bilen iväg betydligt mer bestämt än med tvåhjulsdrift.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3590
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Model S 60 och 60D försvinner 17 april

Inlägg av jonasl »

Är lite nyfiken på om den försvinner även i Tyskland - de tog väl fram en ännu billigare variant för att kolla under deras gräns för incitament.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Model S 60 och 60D försvinner 17 april

Inlägg av mati »

LarsL skrev:
Men fästet borde ju vara betydligt bättre? Jag har upplevt enorma skillnader i acceleration mellan två och fyrhjulsdrift på bilar där det gått att ställa om. Med fyrhjulsdrift skjuter bilen iväg betydligt mer bestämt än med tvåhjulsdrift.
Ja det stämmer. Fästet från start, framföralllt på våta vägar, är bättre med AWD. P85:an kunde lätt börja vifta med svansen när man gasade för mycket på fel ställe. Men med bra fäste kör en P85 ifrån en 90D utan problem tror jag. När det gäller omkörningar i landsvägsfart så tycker jag även där att accet i 90D:an är kännbart sämre. I P85:an kändes det som att bli skjuten ur en kanon, 90D:an kan inte riktigt förmedla den känslan.
Men återigen, det är såklart mycket mer än tillräckligt i alla tänkbara situationer. Man jämför här på en jäkligt hög nivå alltså.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Niclas
Teslaägare
Inlägg: 1409
Blev medlem: 19 maj 2014 11:13
Ort: Uppsala

Re: Model S 60 och 60D försvinner 17 april

Inlägg av Niclas »

Håller med om accelerationen 90D vs P85. Jag har ägt P85+, 90D och nu P100D och om jag skulle välja mellan P85 och 90D till så skulle jag klart välja P85, för den känns mycket piggare och snabbare, dock inte från stillastående.
P100D däremot är rejält snabbare i alla hastigheter, här snackar vi skjuten ur kanon!
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)

Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Skriv svar