Sida 4 av 5

Re: Model S 60 och 60D försvinner 17 april

Postat: 20 mar 2017 09:53
av mati
Verdi skrev:
Dessutom verkar inte Tesla vilja erbjuda mig en provkörning. Ansökte om det via webben för en vecka sen men har inte hört ett ljud...
Jag kan trösta dig med att jag som köpte en bil för 1,2 miljoner kronor för en vecka sedan inte heller har hört ett ljud. "Vi hör av oss" var det sista jag har hört. Känns som att man måste tvinga på sig men det har jag inte tid med. Innan jag bestämde mig för att köpa bilen bad jag om att bli uppringd flera gånger och det hände ingenting förrän jag ringde själv. Jag har bra lust att ångra köpet.
Jag håller f ö med dig. Utvecklingen går åt fel håll.

Re: Model S 60 och 60D försvinner 17 april

Postat: 20 mar 2017 10:05
av Verdi
vigge50 skrev:
Är det något konstigt med att när man är i uppstartningsfasen av ett stort företag och man vet att kunderna kan vara osäkra på att köpa från ett sådant företag har extra bra erbjudanden? Dessa erbjudanden de har haft kanske har varit nödvändiga för att många kunder skulle köpa bilarna och utan dessa kanske Tesla inte hade funnits idag. Nu känner de att dessa kostar pengar och att de inte behöver dessa för att locka med tillräckligt med kunder. Att erbjuda 200 000 ägare fri supercharging är en sak men snart kommer de upp i flera miljoner vilket gör att deras utgifter för supercharger, dels el men framförallt utbyggnaden kommer öka kraftigt framöver.
Sen så är det ju inte så att bilarna inte förbättras, om du hade köpt i sommras så hade du inte fått AP2 vilket har minskat Teslas vinstmarginaler ganska rejält just för att de installerar hårdvaran hos alla utan att de höjde priset. Enligt Teslas kvartalsrapport minskade vinstmarginalerna från Q3 till Q4 förra året med 3 procentenheter vilket motsvarar ungefär 30 000 kr per bil.
Priserna har väl inte ökat (så mycket) i dollar väl? Det är ju försvagningen av kronan som är den stora boven och det som gör att den där restvärdesgarantin hade behövts för att få mig att känna mig säkrare.

Att det inte är fri SuC längre kan jag leva med. Det spelar mindre roll. Jag skulle nog inte utnyttja det så mycket ändå. Men det är ju en sak som ändå är lite irriterande.

Autopilot är jag öht inte intresserad av. Jag är en sån som föredrar att köra framför att sitta som passagerare.

Re: Model S 60 och 60D försvinner 17 april

Postat: 20 mar 2017 10:44
av tobbeturbo
"Kunder som fortfarande vill ha möjligheten till att äga en 60 kWh Model S har tills den 16 april 2017 att lägga en beställning. Samtliga 60 kWh Model S som har beställts eller levererats sedan förra året har möjlighet att uppgradera till 75 kWh via en trådlös uppdatering."

De menar att de bjuder på uppdateringen, visst?? ;)

Re: Model S 60 och 60D försvinner 17 april

Postat: 20 mar 2017 12:13
av bylund
tobbeturbo skrev:
"Kunder som fortfarande vill ha möjligheten till att äga en 60 kWh Model S har tills den 16 april 2017 att lägga en beställning. Samtliga 60 kWh Model S som har beställts eller levererats sedan förra året har möjlighet att uppgradera till 75 kWh via en trådlös uppdatering."

De menar att de bjuder på uppdateringen, visst?? ;)
Jag ser inte var du hittade "gratis" i det citatet.

Re: Model S 60 och 60D försvinner 17 april

Postat: 20 mar 2017 12:40
av LarsL
M3 funkar förmodligen som familjebil. Jag räknar med att byta ut en E-klass sedan mot den och de känns rätt lika. Innermåtten i kupén verkar vara samma som MS på de bilder jag sett så det är nog ok. Bagaget är ju ungefär lika mycket brevinkast som E-klassen och det funkar för mig nu, det finns ju drag om det behövs.

Att Superchargern ska börja kosta beror ju på att folk vardags laddar på dem. Tanken med SC är ju att det ska gå att göra långresor med elbilen, inte att du ska få grattis el. Vi måste lära folk att ladda hemma och då måste SC kosta lika mycket eller mer än hemmaladdningen annars fortsätter folk att åka och tanka.

Re: Model S 60 och 60D försvinner 17 april

Postat: 20 mar 2017 14:23
av Verdi
LarsL skrev:
M3 funkar förmodligen som familjebil. Jag räknar med att byta ut en E-klass sedan mot den och de känns rätt lika. Innermåtten i kupén verkar vara samma som MS på de bilder jag sett så det är nog ok. Bagaget är ju ungefär lika mycket brevinkast som E-klassen och det funkar för mig nu, det finns ju drag om det behövs.

Att Superchargern ska börja kosta beror ju på att folk vardags laddar på dem. Tanken med SC är ju att det ska gå att göra långresor med elbilen, inte att du ska få grattis el. Vi måste lära folk att ladda hemma och då måste SC kosta lika mycket eller mer än hemmaladdningen annars fortsätter folk att åka och tanka.
Det där är ju väldigt individuellt. För oss funkar det inte. På sommarsemestern så fyller vi XC70:n OCH takboxen. Min fru packar gärna och mycket och våra barn ska ha med sig allt möjligt. Blir väl bättre när minstingen inte behöver vagn, barnstol, babysitter, resesäng osv.

Re: Model S 60 och 60D försvinner 17 april

Postat: 14 apr 2017 15:01
av vigge50
Tänkte bara påminna om att söndag nog är den sista dagen att beställa en 60 eller 60D för de intresserade.

Här diskuterades det vilt att Tesla ljög när de sa att 60 kWh modellen inte sålde men de är nog ett översättningsfel, om man kollar på den engelska texten så verkar de som de menar att nästan alla som köpte en 60 valde extrautrustning så att de ändå kom upp i priserna av 75 och därför tar de bort den. Jag påstår inte att de är ett bra argument eftersom vissa väldigt gärna vill ha viss utrustning men de säger inte att 60 och 60D inte säljer.
One year ago, we introduced the Model S 60 kWh battery as a more affordable option to accelerate the adoption of electric vehicles. However, most customers ended up buying an equivalent to the Model S 75kWh. To simplify the ordering process for our customers, we will be removing the 60 kWh option from our lineup.

Customers who still want the opportunity to own a 60 kWh Model S will have until April 16, 2017 to place their order. Any 60 kWh Model S will have the ability to upgrade their battery to 75 kWh via an over the air update.

Re: Model S 60 och 60D försvinner 17 april

Postat: 14 apr 2017 15:25
av bjelkeman
Om man vill provåka en Model S 60D i Stockholmstrakten i helgen, innan man lägger en beställning så är jag hemma över påsken. :)

Re: Model S 60 och 60D försvinner 17 april

Postat: 14 apr 2017 15:30
av mati
Jo, det säger de. När jag hämtade min nya bil påpekade jag att det är mycket tråkigt att 60-modellerna försvinner. Som svar fick jag att de säljs alldeles för dåligt.
Visserligen kan det ju vara så att Tesla-anställda i Sverige har fått precis samma information som vi kunder, och där står det ju tydligt att 60-modellerna tas bort eftersom nästan alla väljer att köpa 75-varianten.

Re: Model S 60 och 60D försvinner 17 april

Postat: 14 apr 2017 21:03
av chpaulin
mati skrev:
Jo, det säger de. När jag hämtade min nya bil påpekade jag att det är mycket tråkigt att 60-modellerna försvinner. Som svar fick jag att de säljs alldeles för dåligt.
Visserligen kan det ju vara så att Tesla-anställda i Sverige har fått precis samma information som vi kunder, och där står det ju tydligt att 60-modellerna tas bort eftersom nästan alla väljer att köpa 75-varianten.
Det kan ju vara så att vi här på forumet som är så pass insatta i elbilar och Tesla förstår hur bra 60(D)-modellen är medan en vanlig svenson ( inte Svensons :)) nog optar för en 75:a.

För mig är 60:an helgrym. Jag slipper batteridegradering helt och hållet. Laddar skitfort till 100% och "billig" var den för att se ut som en bil som kostar 1,5 mille.

Ett större batteri hade varit trevligt mest för lite mer effekt då jag bara ser att jag har nytta längre räckvidd fram till första laddaren och därefter laddar så jag tar mig till nästa.

Re: Model S 60 och 60D försvinner 17 april

Postat: 14 apr 2017 21:17
av Smutt
Har en s60 lägger till på fördelar
1 kan alltid ladda 100%
2 3850kr i förmånsvärde

Re: Model S 60 och 60D försvinner 17 april

Postat: 14 apr 2017 21:19
av mati
chpaulin skrev:
Ett större batteri hade varit trevligt mest för lite mer effekt då jag bara ser att jag har nytta längre räckvidd fram till första laddaren och därefter laddar så jag tar mig till nästa.
Så är det absolut. Såvida man inte åker omkring i Norrlands inland (med 20 mil mellan vägguttagen ;) ) är en 60D inte mycket sämre än en 90D.

Re: Model S 60 och 60D försvinner 17 april

Postat: 14 apr 2017 22:16
av bylund
Smutt skrev:
Har en s60 lägger till på fördelar
1 kan alltid ladda 100%
2 3850kr i förmånsvärde
Fast 60 och 75 har väl samma förmånsvärde?

Re: Model S 60 och 60D försvinner 17 april

Postat: 14 apr 2017 22:38
av Smutt
Sant

Re: Model S 60 och 60D försvinner 17 april

Postat: 14 apr 2017 23:29
av bjelkeman
mati skrev:
chpaulin skrev:
Ett större batteri hade varit trevligt mest för lite mer effekt då jag bara ser att jag har nytta längre räckvidd fram till första laddaren och därefter laddar så jag tar mig till nästa.
Så är det absolut. Såvida man inte åker omkring i Norrlands inland (med 20 mil mellan vägguttagen ;) ) är en 60D inte mycket sämre än en 90D.
1 sekund snabbare 0-100. 40 km/h mer och 150 km mer för ~190 tusen. För mig behövdes bara det första men det vore en dyr sekund. :D

Re: Model S 60 och 60D försvinner 17 april

Postat: 15 apr 2017 08:38
av mati
bjelkeman skrev:
1 sekund snabbare 0-100. 40 km/h mer och 150 km mer för ~190 tusen. För mig behövdes bara det första men det vore en dyr sekund. :D
Den ena sekunden är ju frågan hur den upplevs. Jag upplever min 90D som påtagligt slöare än gamla P85:an, trots att de har samma siffror på pappret. Visserligen inget som stör mig, men den är helt klart slöare i hela registret. Men vad gör det? Den är ju inte direkt långsam om man får säga så. Det är väl samma sak med en 60D antar jag.
Och så maxhastighet. Var ligger den? Ingen aning. Har aldrig testat. P85:an har jag jagat upp till 200km/h en gång på autobahn, då började sambon bli arg på mig. Det är ointressant om den går 200 eller 250. Min nya 90D har aldrig gått fortare än 120km/h hittills.
Räckvidden är ju det som är avgörande. Men det handlar knappast om så mycket som 15 mil. Och så länge man tar sig från SuC till SuC och laddtiden är ungefär samma så spelar det inte heller någon större roll.

Re: Model S 60 och 60D försvinner 17 april

Postat: 15 apr 2017 08:45
av Jerker
mati skrev:
bjelkeman skrev:
1 sekund snabbare 0-100. 40 km/h mer och 150 km mer för ~190 tusen. För mig behövdes bara det första men det vore en dyr sekund. :D
Den ena sekunden är ju frågan hur den upplevs. Jag upplever min 90D som påtagligt slöare än gamla P85:an, trots att de har samma siffror på pappret. Visserligen inget som stör mig, men den är helt klart slöare i hela registret. Men vad gör det? Den är ju inte direkt långsam om man får säga så. Det är väl samma sak med en 60D antar jag.
Och så maxhastighet. Var ligger den? Ingen aning. Har aldrig testat. P85:an har jag jagat upp till 200km/h en gång på autobahn, då började sambon bli arg på mig. Det är ointressant om den går 200 eller 250. Min nya 90D har aldrig gått fortare än 120km/h hittills.
Räckvidden är ju det som är avgörande. Men det handlar knappast om så mycket som 15 mil. Och så länge man tar sig från SuC till SuC och laddtiden är ungefär samma så spelar det inte heller någon större roll.
Jag är heller inte intresserad av höga hastigheter. Allt över typ 140 är ointressant. Snabb acceleration är en säkerhetsfråga vid omkörningar, men skillnaden mellan 6 och 3 sekunder är ändå bara en akademisk fråga i det sammanhanget. Min Zoe gör 0-100 på 14,5 sek men är ändå snabbare vid omkörningar än nån annan bil jag har ägt.

Re: Model S 60 och 60D försvinner 17 april

Postat: 15 apr 2017 09:53
av Smutt
Jerker skrev:
mati skrev:
bjelkeman skrev:
1 sekund snabbare 0-100. 40 km/h mer och 150 km mer för ~190 tusen. För mig behövdes bara det första men det vore en dyr sekund. :D
Den ena sekunden är ju frågan hur den upplevs. Jag upplever min 90D som påtagligt slöare än gamla P85:an, trots att de har samma siffror på pappret. Visserligen inget som stör mig, men den är helt klart slöare i hela registret. Men vad gör det? Den är ju inte direkt långsam om man får säga så. Det är väl samma sak med en 60D antar jag.
Och så maxhastighet. Var ligger den? Ingen aning. Har aldrig testat. P85:an har jag jagat upp till 200km/h en gång på autobahn, då började sambon bli arg på mig. Det är ointressant om den går 200 eller 250. Min nya 90D har aldrig gått fortare än 120km/h hittills.
Räckvidden är ju det som är avgörande. Men det handlar knappast om så mycket som 15 mil. Och så länge man tar sig från SuC till SuC och laddtiden är ungefär samma så spelar det inte heller någon större roll.
Jag är heller inte intresserad av höga hastigheter. Allt över typ 140 är ointressant. Snabb acceleration är en säkerhetsfråga vid omkörningar, men skillnaden mellan 6 och 3 sekunder är ändå bara en akademisk fråga i det sammanhanget. Min Zoe gör 0-100 på 14,5 sek men är ändå snabbare vid omkörningar än nån annan bil jag har ägt.
Jag har bara 60 och hjälp vad det går undan jag behöver verkligen inte mer!

Re: Model S 60 och 60D försvinner 17 april

Postat: 15 apr 2017 10:09
av LarsL
mati skrev:
bjelkeman skrev:
1 sekund snabbare 0-100. 40 km/h mer och 150 km mer för ~190 tusen. För mig behövdes bara det första men det vore en dyr sekund. :D
Den ena sekunden är ju frågan hur den upplevs. Jag upplever min 90D som påtagligt slöare än gamla P85:an, trots att de har samma siffror på pappret. Visserligen inget som stör mig, men den är helt klart slöare i hela registret. Men vad gör det? Den är ju inte direkt långsam om man får säga så. Det är väl samma sak med en 60D antar jag.
Och så maxhastighet. Var ligger den? Ingen aning. Har aldrig testat. P85:an har jag jagat upp till 200km/h en gång på autobahn, då började sambon bli arg på mig. Det är ointressant om den går 200 eller 250. Min nya 90D har aldrig gått fortare än 120km/h hittills.
Räckvidden är ju det som är avgörande. Men det handlar knappast om så mycket som 15 mil. Och så länge man tar sig från SuC till SuC och laddtiden är ungefär samma så spelar det inte heller någon större roll.
Men fästet borde ju vara betydligt bättre? Jag har upplevt enorma skillnader i acceleration mellan två och fyrhjulsdrift på bilar där det gått att ställa om. Med fyrhjulsdrift skjuter bilen iväg betydligt mer bestämt än med tvåhjulsdrift.

Re: Model S 60 och 60D försvinner 17 april

Postat: 15 apr 2017 10:52
av jonasl
Är lite nyfiken på om den försvinner även i Tyskland - de tog väl fram en ännu billigare variant för att kolla under deras gräns för incitament.

Re: Model S 60 och 60D försvinner 17 april

Postat: 15 apr 2017 11:11
av mati
LarsL skrev:
Men fästet borde ju vara betydligt bättre? Jag har upplevt enorma skillnader i acceleration mellan två och fyrhjulsdrift på bilar där det gått att ställa om. Med fyrhjulsdrift skjuter bilen iväg betydligt mer bestämt än med tvåhjulsdrift.
Ja det stämmer. Fästet från start, framföralllt på våta vägar, är bättre med AWD. P85:an kunde lätt börja vifta med svansen när man gasade för mycket på fel ställe. Men med bra fäste kör en P85 ifrån en 90D utan problem tror jag. När det gäller omkörningar i landsvägsfart så tycker jag även där att accet i 90D:an är kännbart sämre. I P85:an kändes det som att bli skjuten ur en kanon, 90D:an kan inte riktigt förmedla den känslan.
Men återigen, det är såklart mycket mer än tillräckligt i alla tänkbara situationer. Man jämför här på en jäkligt hög nivå alltså.

Re: Model S 60 och 60D försvinner 17 april

Postat: 15 apr 2017 19:34
av Niclas
Håller med om accelerationen 90D vs P85. Jag har ägt P85+, 90D och nu P100D och om jag skulle välja mellan P85 och 90D till så skulle jag klart välja P85, för den känns mycket piggare och snabbare, dock inte från stillastående.
P100D däremot är rejält snabbare i alla hastigheter, här snackar vi skjuten ur kanon!