Garanti på begagnad bil från Tesla

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

JanA
Inlägg: 67
Blev medlem: 18 mar 2017 18:32

Garanti på begagnad bil från Tesla

Inlägg av JanA »

Hej, jag är väldigt intresserade att köpa en begagnad model s85. Nu har jag förstått at Tesla erbjuder 4 år nybilsgaranti och 8000 mil.
Min fråga är nu om denna 8000 mil gäller utöver den nuvarande milage på bilen . Dvs om bilen har gått 6000 mil gäller garantin då till 14000 mil?

Tack på förhand.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Garanti på begagnad bil från Tesla

Inlägg av Bjelke »

Om du köper bilen av Tesla så kan det nog vara så men inte om den säljs privat direkt till dig...
Kanske tom alla som går genom Tesla får förnyad garanti, minns inte helt säkert dock, men det står på deras
annonser isf.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
JanA
Inlägg: 67
Blev medlem: 18 mar 2017 18:32

Re: Garanti på begagnad bil från Tesla

Inlägg av JanA »

Jag kommer att leasa bilen men förstår inte helt vad du menar. Själv har jag läst genom Tesla's warranty pdf men det känns fortfarande osäkert
Om Tesla lägger till en extra 8000 mil då tar jag bilen från Tesla annars blir det en handlare.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Garanti på begagnad bil från Tesla

Inlägg av Bjelke »

Såg surrigt ut när jag läste mitt inlägg såg jag :lol:
Alltså alla begagnade som Tesla säljer får (vad jag vet) förnyad garanti på 8000mil, men jag är osäker på om det
verkligen gäller precis alla bilar (en som gått typ 20000 mil redan kanske inte får 8000 nya tex).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Garanti på begagnad bil från Tesla

Inlägg av lator »

Bjelke skrev:
Såg surrigt ut när jag läste mitt inlägg såg jag :lol:
Alltså alla begagnade som Tesla säljer får (vad jag vet) förnyad garanti på 8000mil, men jag är osäker på om det
verkligen gäller precis alla bilar (en som gått typ 20000 mil redan kanske inte får 8000 nya tex).
Enligt vad de uppger så gäller det ju alla begagnade bilar sålda via Tesla men det är ju inte säkert att de byter in bilar som har gått allt för långt... ;)
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Garanti på begagnad bil från Tesla

Inlägg av Bjelke »

lator skrev:
Bjelke skrev:
Såg surrigt ut när jag läste mitt inlägg såg jag :lol:
Alltså alla begagnade som Tesla säljer får (vad jag vet) förnyad garanti på 8000mil, men jag är osäker på om det
verkligen gäller precis alla bilar (en som gått typ 20000 mil redan kanske inte får 8000 nya tex).
Enligt vad de uppger så gäller det ju alla begagnade bilar sålda via Tesla men det är ju inte säkert att de byter in bilar som har gått allt för långt... ;)
Ja så kan dom ju "lösa" problemet såklart :) tänkte inte på det :oops:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
JanA
Inlägg: 67
Blev medlem: 18 mar 2017 18:32

Re: Garanti på begagnad bil från Tesla

Inlägg av JanA »

Jag blev också lite fundersam därför att bilen med högsta milage har gått 7500 mil på Tesla's hemsida. Men i så fall vore det korkad att inte köpa från Tesla direkt.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Garanti på begagnad bil från Tesla

Inlägg av Bjelke »

JanA skrev:
Jag blev också lite fundersam därför att bilen med högsta milage har gått 7500 mil på Tesla's hemsida. Men i så fall vore det korkad att inte köpa från Tesla direkt.
Jo det är nog klokt :)
Dom tar ju såklart betalt för detta men med tanke på risken man slipper så är det nog värt det :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Garanti på begagnad bil från Tesla

Inlägg av mati »

JanA skrev:
Jag blev också lite fundersam därför att bilen med högsta milage har gått 7500 mil på Tesla's hemsida. Men i så fall vore det korkad att inte köpa från Tesla direkt.
Du ska absolut inte köpa en begagnad Model S med lite eller ingen garanti kvar. Det kan bli dyrt. Framförallt när det är en äldre modell. Det finns sådana på blocket numera. Jag skulle hålla tassarna borta från dem. Köp via Tesla, det känns som ett säkrare kort.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
JanA
Inlägg: 67
Blev medlem: 18 mar 2017 18:32

Re: Garanti på begagnad bil från Tesla

Inlägg av JanA »

Hej, jag hittade några s85'or från 2014 för 700 tsk med ungefär 1 år garanti kvar men man blir livrädd som du säger efter garantin går ut.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Garanti på begagnad bil från Tesla

Inlägg av mati »

JanA skrev:
Hej, jag hittade några s85'or från 2014 för 700 tsk med ungefär 1 år garanti kvar men man blir livrädd som du säger efter garantin går ut.
Det låter dessutom ganska dyrt. Min 2014 P85 värderades av kvd till 600tkr, Tesla betalar 620. Den har gått 4500mil. En vanlig S bör vara billigare, såvida den inte har AP.
Jag skulle inte köpa en bil med bara några få mil/månader garanti kvar.
När jag köpte min P85 förra året så byttes och lagades en massa delar på garanti (bl.a. baklysen, bromsljuset, dubbelladdaren, vindrutetorkarmotor, laddanslutning, främre stötfångaren, nåt spjäll...). Den förra ägaren hade uppenbarligen inte brytt sig sådär vansinnigt mycket att få det åtgärdat. Hade jag varit tvungen att betala allt detta så hade jag nog suttit och tuggat bark idag.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
JanA
Inlägg: 67
Blev medlem: 18 mar 2017 18:32

Re: Garanti på begagnad bil från Tesla

Inlägg av JanA »

mati skrev:
JanA skrev:
Hej, jag hittade några s85'or från 2014 för 700 tsk med ungefär 1 år garanti kvar men man blir livrädd som du säger efter garantin går ut.
Det låter dessutom ganska dyrt. Min 2014 P85 värderades av kvd till 600tkr, Tesla betalar 620. Den har gått 4500mil. En vanlig S bör vara billigare, såvida den inte har AP.
Jag skulle inte köpa en bil med bara några få mil/månader garanti kvar.
När jag köpte min P85 förra året så byttes och lagades en massa delar på garanti (bl.a. baklysen, bromsljuset, dubbelladdaren, vindrutetorkarmotor, laddanslutning, främre stötfångaren, nåt spjäll...). Den förra ägaren hade uppenbarligen inte brytt sig sådär vansinnigt mycket att få det åtgärdat. Hade jag varit tvungen att betala allt detta så hade jag nog suttit och tuggat bark idag.
Jösses, vilken eye opener!
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2171
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Garanti på begagnad bil från Tesla

Inlägg av jpetters »

Köper du av Tesla får du fyra år och 8000 mil "nybilsgaranti" från köpet (dvs ytterligare från den mil bilen har vid köp). 8år på batteri och drivlina gäller från första registrering.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
hanty
Teslaägare
Inlägg: 229
Blev medlem: 12 mar 2014 20:49
Ort: Borås

Re: Garanti på begagnad bil från Tesla

Inlägg av hanty »

Väcker liv i den här tråden - jag fick ett mail med erbjudande om just "Extended Service Agreement" vilket ytligt låter som en utökad garanti i fyra år till. Länken i mailet går bara till den amerikanska beskrivningen: https://www.tesla.com/support/vehicle-w ... -agreement

Mailet säger dock:
Tesla is pleased to announce new Extended Service Agreements for North America, Europe, and Asia Pacific. These plans have been designed to provide peace of mind and optimize the performance and reliability of your Tesla. These plans can be purchased in your MyTesla account.


Finns ingenting som jag kan se på min MyTesla-sida. Någon som har fått ett liknande mail och/eller har köpt detta i Sverige?

Från annan tråd: Detta skulle möjligen vara ett alternativ om man hittar en billigare bil någon annanstans. Om jag läste villkoren rätt krävs det dock regelbunden service (vilket det ju inte gör för den ursprungliga garantin)
Tesla model S 85-14 såld
Tesla model S 85D-15 såld
Tesla model S LR-19
Skriv svar