Problemfri bil!

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Problemfri bil!

Inlägg av helix »

Som kontrast till allt elände som folk upplever så tänkte jag bara informera om mina erfarenheter hittills efter 3 månaders ägande och 500 sköna mil.

Bilen i fråga är en Model S 90D som tillverkades i Oktober 2016 och har AP1 samt all extra utrustning förutom 7-sits.

Från det att jag hämtade ut bilen tills idag har jag haft 0 problem med bilen. Inte ett enda bekymmer, inget som knirrar i paneler, kromlisterna linjerar spikrakt trots att jag varit där och okulärbesiktigat med millimeterprecision, byggkvaliteten är förträfflig! Har alltså sedan jag hämtade ut bilen inte besökt SC en endaste gång förutom när jag köpte en Type-2 kabel :D

Som referensram så vågar jag påstå att jag generellt har höga krav och är väldigt picky på smådetaljer. Både när det gäller bilar och även annat jag köper. Tidigare bilar har varit olika sorters Porsche och Audi på senare tid så när jag tog beslutet att hoppa över till Model S var jag beredd på det värsta efter allt jag läst på internet. Men icke. Min Porsche Macan Turbo jag hade tidigare var på verkstad 5 gånger under de 9 månader jag ägde bilen på grund av diverse fabrikationsfel. Exempelvis förarstol vars elinställningar gick sönder, det var skrammel bakom högtalargaller, delar i PDK-växellådan behövde bytas, ventilationsutblås behövde bytas, etc.

Självklart finns det en rad smågrejer man kan irritera sig på med Teslan som tyskarna gör bättre, men jag har kommit fram till att på det stora hela är det absolut den bästa bilen man kan köra i dagsläget. Drivlinan och hur produkten är förpackad är verkligen ypperligt! De niggles jag har med bilen är inte produktionsfel, det är snarare sådant som lite fler inställningar på stolarna, strålkastarna kunde lyst bättre, utfällbara armstöd i baksätet, krokar för att hänga upp jacka, handtag i taket, för att nämna några. Dock är inget av detta ett problem för mig och troligtvis finns det ingen produkt som har 100% på allt.

Givetvis kommer jag väl få det här i ryggen nu när jag skriver inlägget och imorgon när jag ska köra iväg så är det något som skramlar i bilen. Men isåfall får jag väl åka ut till SC och få det fixat :D

Over and out!
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19558
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Problemfri bil!

Inlägg av Bjelke »

Det känns alltid lite skönt att läsa om bilar som funkar som dom ska! Tack :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Problemfri bil!

Inlägg av mati »

Kul läsning. Jag ser med blandade känslor fram emot leveransen av min 90D. Jag är ju välbekant med min nuvarande bil och känner till dess krämpor som jag har vant mig vid. Optimisten i mig försöker att övertyga pessimisten i mig att den nya bilen är en vidareutveckling av min gamla bil från 2014, och att den säkert är mycket bättre byggd. Det du beskriver är ju ett bevis på att mina förhoppningar inte bara bygger på önsketänkande.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Problemfri bil!

Inlägg av Svenssons »

Jag har visserligen ett par småsaker son skall fixas. Dels vibrerar framvagnen och dels så öppnas inte laddlucka om jag trycker på knappen på kontakten. Bägge dessa saker märker jag dock inte av till vardags och de skall lösas vid servicen som jag har bokat tid för Bägge saker har dock verifierats på SC tidigare.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Bjorn
Teslaägare
Inlägg: 749
Blev medlem: 04 feb 2015 16:28
Ort: Skövde
Referralkod: ts.la/bjrn381

Re: Problemfri bil!

Inlägg av Bjorn »

Gott att höra att du upplever mindre problem än med en Porsche.

Min har inte varit helt problemfri, men allt har de fixat så nu är den det.

Totalt 3 besök på SC på snart 2 år. Än finns det ingen att-fixa-punkt till nästa service om ett par månader.
Alltid bra bemött. Alltid fått lånebil. En gång Merca , men en gång P90DL :) så det väger upp.
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5515
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Problemfri bil!

Inlägg av Gustafsson »

Det vanligaste är nog ändå att bilen är väldigt problemfri, hade lite issues med läckage i takluckan i början, men 4500 mil senare - nada .
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Toja
Teslaägare
Inlägg: 968
Blev medlem: 20 jul 2015 18:04
Ort: Saltsjö-Boo

Problemfri bil!

Inlägg av Toja »

Min är felfri sånär som skinnet på höger framsäte. Där skinnet har en liten bubbla.
Drygt ett år och 2400 mil
S P85D -15 | röd |
S 100D -18 | röd |
3 LR- 19 | vit |
MYP -22 | MIB | svart/svart
Användarvisningsbild
Schelin
Teslaägare
Inlägg: 321
Blev medlem: 04 jan 2015 20:50
Ort: Kungsör

Re: Problemfri bil!

Inlägg av Schelin »

Samma här inga problem än hämtat i september 2100 mil

S60D, AP1 och next generation. Sep 2016
Användarvisningsbild
Musikmannen66
Teslaägare
Inlägg: 85
Blev medlem: 05 mar 2014 13:38
Ort: Tjörn

Re: Problemfri bil!

Inlägg av Musikmannen66 »

Hämtade ut min bil i september och kört 2300 mil nu.
En list på höger dörr sitter 0.5 cm lågt i skarven,
takluckan byttes på garantin efter 2 månader då det var dålig tätning på den som satt i ,
vänster ytterbackspegel gick inte ut i ändläge ibland så det rättades också till samtidigt.
Bemötandet var gott på Mölndals SC . Det enda som inte rättats till är listen på höger dörr
Servade bilen förra veckan och då uppdaterades navigatorn som inte laddade kartorna.
För övrigt sjukt nöjd
Model S 75 . Svart med taklucka
Användarvisningsbild
Jensa
Teslaägare
Inlägg: 817
Blev medlem: 01 apr 2016 16:26

Re: Problemfri bil!

Inlägg av Jensa »

Jag hämtade min bil Model S60 i december, 650 mil nu och har inget att klaga på. Bilen går klockrent! Visst, lister på dörrarna sitter lite lågt, huven ser ut att inte ligga rakt, men tror det mer är framskärmarna som ligger någon mm fel. Men så har det varit på mina tidigare bilar också, Hyundai i40, Saab 9-5. Snö samlas otroligt lätt i hjulhusen vilket kan skapa problem. Och den skitar ner sig själv nåt fruktansvärt :)
2016 Model S 75
Användarvisningsbild
jos32
Teslaägare
Inlägg: 175
Blev medlem: 12 apr 2016 13:32

Re: Problemfri bil!

Inlägg av jos32 »

Min nya bil (hämtade 15 mars) har smådefekter som jag tänker reklamera..


Stolar (med ventilation) ser inte bra ut. Veckar sig
Förardörren spänner och smäller när man öppnar
List på den stora touchskärmen i ovankant ej rak
Saknar stödpedal (vet ej om det skall vara så) men ser tokigt ut.
Autopiloten fungerar ej. säger att man skall kontakta Tesla service
List vid sidospeglar diffar 3-4mm
Ena strålkastaren har en inbyggd defekt (repa)
Användarvisningsbild
Jonas H
Teslaägare
Inlägg: 125
Blev medlem: 27 aug 2015 19:34
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Problemfri bil!

Inlägg av Jonas H »

samma här. Hämtade ut min 90D i december 2016 och har kört snart 1000 mil. Inte ett problem med bilen. Har kört både Audi och Bmw och måste säga att jag är positiv över byggkvaliteten. Inget skrammel eller gnissel någonstans. Bara ren och skär njutning :D
solid svart 90D med panorama och bakåtvända säten (levererad 8/12 2016) SÅLD
Obsidian Black X75D, 5-sits,Ultra White klädsel, Premiumpaket, köldpaket, dragpaket (levererad 31/7 2017)

Värvningskod:http://---
Skriv svar