Roadtrip Frankrike - tips?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Daniel
Teslaägare
Inlägg: 312
Blev medlem: 05 mar 2014 11:29

Roadtrip Frankrike - tips?

Inlägg av Daniel »

Teslan har varit en ögonsten i tre år i vår, och tänkte därför fira treårsjubileum tillsammans med bilen under sommaren och företa mig den första riktiga långresan - en roadtrip från Stockholm ned till Frankrike, och därefter åka längs med den franska västkusten. Tanken är att äta ostron, dricka gott vin (dock inte samtidigt som bilen framförs) och ta dagarna som de kommer.

Således finns det inga riktiga mål med att ta sig en viss distans i Frankrike, utan snarare stanna på platser som känns mysiga.

Nu till min fråga: Har någon av er företagit er samma/en liknande resa? Vilken väg tog ni er ner till Tyskland? Några stopp som man bör göra eller hotell på vägen att rekommendera? Andra does and don't?

Alla tips emottages tacksamt, såväl på saker att tänka på, som saker att se! Kommer försöka skriva en sammanfattning efter resan, för att underlätta för eventuellt framtida lyckfarare som ämnar företa sig samma sak.

Tack på förhand för er input!

Mvh
Daniel
Användarvisningsbild
boreno
Teslaägare
Inlägg: 775
Blev medlem: 02 dec 2015 07:37
Ort: Stockholm

Re: Roadtrip Frankrike - tips?

Inlägg av boreno »

Jag åkte broarna genom Danmark, fantastiskt vackert. Holland är värt mer än de få timmar vi gav det på nedresan. I Tyskland finns hur mycket som helst som är roligt, vi besökte Tropical Islands, väl värt ett besök.

I Frankrike ska du köra runt i Loire, med en typ-3 adapter (det hade jag velat ha) tillgänglig. Många stolpar finns, men oftast är det typ-3. Besök Chinon (Bernard Baudry gör fantastiska Cabernet Franc). Yannick Amirault är också fantastisk. En av de äldsta ekologiska vingårdarna är Coulée de Serrant som gör fullkomligt magiska Chenin Blancs. Gården är dessutom värd en heldag, riktigt vackert.

Kör inte hem. Ta flyget. (Holland är fullt av lastbilar)

ps. kan du ta med en låda från Bernard Baudry och en från Yannick Amirault på vägen hem? :)
Leeloo | Model S Plaid Juni 2023 | Ultra red | Krämvit interiör | FSD | 21"
Pearl | Model 3 SR+ 2019
Prince | Model 3 Performance Mars 2019
Dementor | Model S 90D 2017
Kalle | Model S 85D 2016
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Roadtrip Frankrike - tips?

Inlägg av Bjelke »

boreno skrev:
....massa text.....mer text.....

Kör inte hem. Ta flyget. (Holland är fullt av lastbilar)
:lol: Nästan din bästa hittills! ;)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Daniel
Teslaägare
Inlägg: 312
Blev medlem: 05 mar 2014 11:29

Re: Roadtrip Frankrike - tips?

Inlägg av Daniel »

boreno skrev:
Jag åkte broarna genom Danmark, fantastiskt vackert. Holland är värt mer än de få timmar vi gav det på nedresan. I Tyskland finns hur mycket som helst som är roligt, vi besökte Tropical Islands, väl värt ett besök.

I Frankrike ska du köra runt i Loire, med en typ-3 adapter (det hade jag velat ha) tillgänglig. Många stolpar finns, men oftast är det typ-3. Besök Chinon (Bernard Baudry gör fantastiska Cabernet Franc). Yannick Amirault är också fantastisk. En av de äldsta ekologiska vingårdarna är Coulée de Serrant som gör fullkomligt magiska Chenin Blancs. Gården är dessutom värd en heldag, riktigt vackert.

Kör inte hem. Ta flyget. (Holland är fullt av lastbilar)

ps. kan du ta med en låda från Bernard Baudry och en från Yannick Amirault på vägen hem? :)
Haha - tack för tipsen, framförallt det om att lämna bilen och ta flyget hem ;)

Om jag åker förbi något av ställena så kan jag definitivt plocka upp lådor från respektive!
Användarvisningsbild
Gretsch
Teslaägare
Inlägg: 246
Blev medlem: 20 okt 2015 09:56
Ort: Varberg

Re: Roadtrip Frankrike - tips?

Inlägg av Gretsch »

Om du behöver låna en typ-3 kabel för att ladda, vilket krävs på vissa ställen så kan du få låna en av mig. Jag var i Frankrike förra sommaren och åkte till Bretange. Jag min flickvän campade längs vägen och då passade jag på att ladda på campingplatserna vilket fungerar utmärkt, men då får du ha en Fransk adapter vilket du också kan låna av mig. Men ta med en skarv sladd så du kan vända på plus och minus. Plus skaffa ett Kiwhi pass och Sodetrel kort, information står på Teslas hemsida under rubriken, Laddning utomlands.
Ett restips är slottet Mont-Saint-Michel som är fantastik fint att beskåda. Trevlig resa.
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare
Inlägg: 1767
Blev medlem: 31 aug 2014 19:21
Ort: Löddeköpinge

Re: Roadtrip Frankrike - tips?

Inlägg av leiflodde »

Sommaren 2015 körde vi bl.a till Normandie och bodde då på https://www.thalazur.fr/en/hotel-cabourg/ som i alla fall erbjöd Schouko (nja idag inte ok) men eftersom bilen behövde laddas kunde vi inte som planerat själva köra längs kusten för att se de olika områdena kring landstigningen :(

På Hotellet bokade vi då en taxi/guide hela dagen (8 timmar) och värt varenda krona för att få en privat visning och slippa dessa bussturer och om bussturen kostade 2200 så betalade vi om jag minns rätt 3200 och rekommenderas till 100% då vi fick se mer.

Alltså ett tips från verkligheten.
Användarvisningsbild
MEL
Teslaägare
Inlägg: 215
Blev medlem: 12 mar 2014 23:01

Re: Roadtrip Frankrike - tips?

Inlägg av MEL »

Trevligt stopp vid Supercharger i Champagne;

Inläggav Teslaägare MEL » 21 jun 2016 22:25
Har tagit familjen på hittills längsta turen med Teslan då vi följt Fotbolls-EM på plats i Frankrike. På resan har vi besökt ett antal Superchargers och ett antal som inte erbjuder den vanliga hamburgaren eller vägkrogs-maten. Med två barn (6 och 8) har det blivit rutin att kolla vad som erbjuds vid respektive ladd-station för att anpassa stoppet utifrån det vi eftersöker. Periodvis har vi dock ingen brådska och har därför kunnat kosta på oss lång-luncher, champagne och vinprovning. (Med viss måtta för föraren.)

Två stopp värda att lyfta fram för den som inte har allt för bråttom, tänk Toftaholm upphöjt till två;

- Châlons-en-Champagne, eller snarare en bit utanför, mot Epernay i byn Matougues. Värt en omväg (för en liten omväg blir det för de flesta). Fyra laddare inne på restaurangens/hotellets egen innegård. Vid sen ankomst kan kod krävas till grinden. Champagne i alla dess former. Restaurang som förmodligen krävde lite längre sittning. Vi tog varsitt glas i lounge/bar utanför själva matsalen. Till och med varuautomaten sålde enklare champagne på småflaska. Trevlig miljö, kan dock inte betygsätta maten, restaurangen kanske mer rustik än superlyx
Användarvisningsbild
Daniel
Teslaägare
Inlägg: 312
Blev medlem: 05 mar 2014 11:29

Re: Roadtrip Frankrike - tips?

Inlägg av Daniel »

Gretsch skrev:
Om du behöver låna en typ-3 kabel för att ladda, vilket krävs på vissa ställen så kan du få låna en av mig. Jag var i Frankrike förra sommaren och åkte till Bretange. Jag min flickvän campade längs vägen och då passade jag på att ladda på campingplatserna vilket fungerar utmärkt, men då får du ha en Fransk adapter vilket du också kan låna av mig. Men ta med en skarv sladd så du kan vända på plus och minus. Plus skaffa ett Kiwhi pass och Sodetrel kort, information står på Teslas hemsida under rubriken, Laddning utomlands.
Ett restips är slottet Mont-Saint-Michel som är fantastik fint att beskåda. Trevlig resa.
Tack för utmärkta tips generellt, och tack också för det erbjudandet! Jag lånar mer än gärna en kabel samt adapter, oerhört generöst! Ska även säkerställa att fixa ett Kiwhi-pass och Sodetrel-kort.

PM:ar dig så kan vi lösa mer praktiska detaljer den vägen. Återigen, stort tack till samtliga!
Användarvisningsbild
Nyren
Teslaägare
Inlägg: 371
Blev medlem: 15 jul 2016 10:25
Ort: Malmö

Re: Roadtrip Frankrike - tips?

Inlägg av Nyren »

Sodetrel har nu avtal med PlugSurfing, så det ska funka med en tagg från PlugSurfing. Den funkar på många ställen i Tyskland också.
Model Y Performance Svart
Model 3 LR Deep Blue metallic.
Model S 75D Deep Blue metallic - Såld
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: Roadtrip Frankrike - tips?

Inlägg av Monark1954 »

Vad inspirerande att läsa om alla dessa långresetipps. 8-)

I abetterrouteplanner.com kan slutmål och delmål läggas in för drömmar eller planer.

Vill inspirera alla att skapa alla trådar under "Tesla/Superchargers/Långresor"

Söker man på t.ex. Spanien kommer massor av träffar som inte är långresetipps.

Kanske ansvarig kan flytta några trådar till samma ställe?
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Skriv svar