Tesla-fälgar eller inte

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
fakerlind
Teslaägare
Inlägg: 646
Blev medlem: 31 aug 2016 23:18
Ort: Sigtuna

Tesla-fälgar eller inte

Inlägg av fakerlind »

Hej fin-folket!

Har beställt en tid på SC för montering av 21" turbinfälgar i början av april. Velar fortfarande då jag tycker priset är ett skämt. Finns det ngn som monterat 3-e parts fälgar och de facto fått problem med garantiärenden eller liknande, eller är det mest skrämseltaktik från Teslas sida? Kan ju köpa fantastiskt fina fälgar, foliera hela bilen och ta familjen på Skansen (inklusive glass) för samma pengar.
(Såld) M3P - Röd - vita säten
(Såld) M3 LR AWD - Svart Solid - vita säten - drag
(Beställd) MS Plaid - grå - svarta säten - EAP
(Såld)S90D - Facelift - AP1 - Pano - Köldpaket - NextGen - Premium - Hi-Fi - Obisidian black
Användarvisningsbild
Challe76a
Teslaägare
Inlägg: 607
Blev medlem: 14 aug 2015 08:32
Ort: Skåne Centrum

Re: Tesla-fälgar eller inte

Inlägg av Challe76a »

Jag körde 3:e parts. Har inte haft några problem när bilen varit inne. Har dock läst någonstans att det ska vara tjafs vid eventuell bogsering/upphämtning men det har jag inte varit ute för.
Framtiden: Tips emottages
Nu: Cupra Born, MG4 (snart)
Då: VW ID3, Audi E-Tron 55 SB, X90D, P90DL, P85D
Användarvisningsbild
Daniel
Teslaägare
Inlägg: 312
Blev medlem: 05 mar 2014 11:29

Re: Tesla-fälgar eller inte

Inlägg av Daniel »

Har också tredjepartsfälgar från T-sportline (grå-turbin), inte varit några som helst problem vid service eller annat.
Användarvisningsbild
fakerlind
Teslaägare
Inlägg: 646
Blev medlem: 31 aug 2016 23:18
Ort: Sigtuna

Re: Tesla-fälgar eller inte

Inlägg av fakerlind »

Daniel skrev:
Har också tredjepartsfälgar från T-sportline (grå-turbin), inte varit några som helst problem vid service eller annat.
Det är faktiskt precis såna jag själv funderar på i 20 tum. Vad valde du för däck, samt köpte du TPMS från Tesla?
(Såld) M3P - Röd - vita säten
(Såld) M3 LR AWD - Svart Solid - vita säten - drag
(Beställd) MS Plaid - grå - svarta säten - EAP
(Såld)S90D - Facelift - AP1 - Pano - Köldpaket - NextGen - Premium - Hi-Fi - Obisidian black
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Tesla-fälgar eller inte

Inlägg av Bjelke »

Man kan lugnt säga att jag haft problem, men det beror enkom på att jag haft och fortfarande har problem med vibrationer i bilen vid hastigheter över 120 och Tesla är sjukt griniga
om det här, dom i princip vägrar att acceptera att problemet inte har med fälgarna att göra (det är EXAKT lika med originalfälgarna) och jag är i princip tvungen att
komma in med originalfälgar på för att dom ens ska ta i bilen, annars hotar dom med att jag ska stå för alla kostnader för dom om dom inte klarar av att lösa problemet (vilket dom misslyckats med
typ 6 gånger hittills).
Den enda gången jag haft andra fälgarna på när jag kom med bilen (hade dubbat på originalen och det var mitt i sommaren så...) så la dom på sina egna fälgar och provkörde bilen i 110 och
konstaterade att bilen var problemfri (jo det är sant, så korkade är dom faktiskt). Dessutom var den inte vibrationsfri i den hastigheten heller men bra mycket mindre än vid 120 och uppåt vilket jag hade berättat ALLA gånger jag varit in med bilen för detta problem tidigare (typ 5 ggr vid det tillfället plus några fler ggr då jag var inne för andra problem).

Tesla har alltså minne och IQ som en daggmask, jag HAR alltså varit inne för felet med originalfälgar flera gånger och dom har misslyckats med att åtgärda detta, men så fort jag kommer
med 3-parts-fälgar så är det direkt BARA fälgarnas fel och allt tidigare är som bortblåst :twisted:

Men i normalfallet så bryr dom sig inte om fälgarna (har jag hört)...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
fakerlind
Teslaägare
Inlägg: 646
Blev medlem: 31 aug 2016 23:18
Ort: Sigtuna

Re: Tesla-fälgar eller inte

Inlägg av fakerlind »

Tack Bjelke,

Precis den feedbacken jag var ute efter, även om det såklart är ett horribelt sätt att ta hand om en kund, än mindre en medkämpe i slaget om energityp. ☹️


Sent from my iPhone using Tapatalk
(Såld) M3P - Röd - vita säten
(Såld) M3 LR AWD - Svart Solid - vita säten - drag
(Beställd) MS Plaid - grå - svarta säten - EAP
(Såld)S90D - Facelift - AP1 - Pano - Köldpaket - NextGen - Premium - Hi-Fi - Obisidian black
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Tesla-fälgar eller inte

Inlägg av e5m1r »

@bjelke du har tur min bil körde de inte fortare än 100 ( klagomålet gäller vindbrus och luftläcka vid 140 ) blev inga fel hittade
Ska ta med en tekniker och köra själv nästa gång :)
@farkelind jag kör på PH II Turbin 19" och tesla ska ha kollat bromsar med dessa på Bild
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Tesla-fälgar eller inte

Inlägg av Bjelke »

e5m1r skrev:
@bjelke du har tur min bil körde de inte fortare än 100 ( klagomålet gäller vindbrus och luftläcka vid 140 ) blev inga fel hittade
Ska ta med en tekniker och köra själv nästa gång :)
@farkelind jag kör på PH II Turbin 19" och tesla ska ha kollat bromsar med dessa på Bild
Dessutom så sa dom att dom hade "verifierat" att felet var åtgärdat men inte vid vilken hastighet dom gjort det i, och dum som man är så tror man ju att dom vet vad dom
håller på med lixom :twisted:
Jag ska oxo vara med nästa gång, men det innebär tyvärr att jag måste offra en hel dag utan inkomst för att få till det, men jag ser inget annat sätt tyvärr :(
Jag ska alltså tillbringa i princip hela dagen på SC i Väsby för att kunna vara med på en provtur vid varje försök till åtgärd under dagen...
Tur dom har toaletter och godis där :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Tesla-fälgar eller inte

Inlägg av HelectriC »

Måste fälgarna vara nya? Finns mängder med begagnade Tesla-21" på finn.no för mellan 20-30 000. Kanske värt att ta en liten grip över gränsen?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
thomas76
Teslaägare
Inlägg: 321
Blev medlem: 25 jun 2016 19:05
Ort: Lund

Re: Tesla-fälgar eller inte

Inlägg av thomas76 »

Det som avskräcker mig från 21" hjulen är det högre slitaget som det har pratats varm om på flera forum. Hur är det med tex 20" Tsportline hjulen?
Model S 75 2017 (corked) AP3 FSD
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2171
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Tesla-fälgar eller inte

Inlägg av jpetters »

Vad är det för "högre slitage"?
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
thomas76
Teslaägare
Inlägg: 321
Blev medlem: 25 jun 2016 19:05
Ort: Lund

Re: Tesla-fälgar eller inte

Inlägg av thomas76 »

jpetters skrev:
Vad är det för "högre slitage"?
Ska formulera mig bättre. Det är alltså däckslitaget som tydligen ska vara högre på 21" vs 19" trots samma däckbredd (245)
Model S 75 2017 (corked) AP3 FSD
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Tesla-fälgar eller inte

Inlägg av danni »

Jag kör just nu grå T Sportline TST 19" som sommarfälgar, har funkat bra för mig personligen. Det blir byte till 21" Tesla Arachnid snarast möjligt. Jag tror 20-tums TST är en bra kompromiss på de allra flesta sätt (de fanns dock inte när jag beställde).

Jag häpnar lite över att folk verkligen ger 70k för en uppsättning från Tesla. Det är inga små pengar. Men det bådar ju gott inför min försäljning av min andra uppsättning Arachnid-fälgar :D Om du inte måste byta nu i april utan kan vänta lite så kan du ju alltid lägga ett bud på dem, så får du mer unika och även lättare 21-tumsfälgar som fortfarande är original!
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
AnteF
Teslaägare
Inlägg: 376
Blev medlem: 11 jan 2015 14:39
Ort: Häggvik, Sollentuna

Re: Tesla-fälgar eller inte

Inlägg av AnteF »

Kör 21-tums BBS. Grymt mycket snyggare än allt vad Tesla kan leverera och helt klart trevligare pris. Inga problem vid service än så länge förutom att mekanikerna brukar stirra och peka på bilen.

https://evannex.com/products/unplugged- ... el-package
P85D, 21 BBS, Wrapzone satin, panorama, autopilot, luftfjädring, NG säten, Ultra HIFI synth osvosv.

Sponsra min Roadster2! http://---
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2171
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Tesla-fälgar eller inte

Inlägg av jpetters »

thomas76 skrev:
jpetters skrev:
Vad är det för "högre slitage"?
Ska formulera mig bättre. Det är alltså däckslitaget som tydligen ska vara högre på 21" vs 19" trots samma däckbredd (245)
Det låter rimligt. Bild
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Tesla-fälgar eller inte

Inlägg av e5m1r »

Värt att påpeka att 21" är bredare fälg så i verkligheten så är 245 av samma märke bredare på 21" och få där med större kontaktyta
För att snurra till det ordentligt så är det mer regel än undantag att olika märke i samma storlek i verkligheten är inte samma
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Nyren
Teslaägare
Inlägg: 372
Blev medlem: 15 jul 2016 10:25
Ort: Malmö

Re: Tesla-fälgar eller inte

Inlägg av Nyren »

HelectriC skrev:
Måste fälgarna vara nya? Finns mängder med begagnade Tesla-21" på finn.no för mellan 20-30 000. Kanske värt att ta en liten grip över gränsen?
Riskerar man att fastna i tullen med dem om man köper begagnade i Norge?
Model Y Performance Svart
Model 3 LR Deep Blue metallic.
Model S 75D Deep Blue metallic - Såld
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Tesla-fälgar eller inte

Inlägg av e5m1r »

Nyren skrev:
HelectriC skrev:
Måste fälgarna vara nya? Finns mängder med begagnade Tesla-21" på finn.no för mellan 20-30 000. Kanske värt att ta en liten grip över gränsen?
Riskerar man att fastna i tullen med dem om man köper begagnade i Norge?
Egentligen ja men risken är obefintlig
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Tesla-fälgar eller inte

Inlägg av HelectriC »

Nyren skrev:
HelectriC skrev:
Måste fälgarna vara nya? Finns mängder med begagnade Tesla-21" på finn.no för mellan 20-30 000. Kanske värt att ta en liten grip över gränsen?
Riskerar man att fastna i tullen med dem om man köper begagnade i Norge?
Inte när du kör mot Sverige. Kör du andra hållet så är risken ganska stor. Jag köpte fälgar till golfen i Tyskland och fick med en gång tullarna såg nåt i bagaget svänga in i undersökningshallen och visa kvitto. Hade dock delat upp två fälgar per kvitto så jag hade mitt fribelopp på två fälgar och min fru två på sitt fribelopp :twisted:
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Nyren
Teslaägare
Inlägg: 372
Blev medlem: 15 jul 2016 10:25
Ort: Malmö

Re: Tesla-fälgar eller inte

Inlägg av Nyren »

Hmm det är ju lite lockande - man kanske ska ta en sväng upp till grannlandet. Jag vill ju egentligen bara ha en extra uppsättning 19" till den andra uppsättningen däck. Såg att det finns en hel del för 4-6000 Nok...
Model Y Performance Svart
Model 3 LR Deep Blue metallic.
Model S 75D Deep Blue metallic - Såld
Användarvisningsbild
thomas76
Teslaägare
Inlägg: 321
Blev medlem: 25 jun 2016 19:05
Ort: Lund

Re: Tesla-fälgar eller inte

Inlägg av thomas76 »

Hur gör man betalningen så snabb och smidig till en Norman? Har dom swish tex?

Edit pga självstavningen
Senast redigerad av thomas76, redigerad totalt 1 gånger.
Model S 75 2017 (corked) AP3 FSD
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Tesla-fälgar eller inte

Inlägg av HelectriC »

thomas76 skrev:
Hur gör man betalningen så snabb och smidig till en Norman? Har du swish tex?
Swish finns inte i Norge, men ett liknande system som heter Vipps. Tror dock inget av dessa system är kompatibla med det andra landets mobilnummer. Enklast är kanske att köra the old style och ta med kontanter :D eller Paypal :idea:
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
thomas76
Teslaägare
Inlägg: 321
Blev medlem: 25 jun 2016 19:05
Ort: Lund

Re: Tesla-fälgar eller inte

Inlägg av thomas76 »

Bra förslag om PayPal. Fast jag är en Elon fan så hade jag glömt bort PayPal :D Det borde ju funka alldeles utmärkt.
Model S 75 2017 (corked) AP3 FSD
Användarvisningsbild
fakerlind
Teslaägare
Inlägg: 646
Blev medlem: 31 aug 2016 23:18
Ort: Sigtuna

Re: Tesla-fälgar eller inte

Inlägg av fakerlind »

Jag fick feeling. Spontanbeställde en fälg jag inte ens kollat på förut, men hos en handlare nära hemmet. Hopps det blir bra. Får jag vibrationer får jag väl smälla på vinterdäcken. Bild
(Såld) M3P - Röd - vita säten
(Såld) M3 LR AWD - Svart Solid - vita säten - drag
(Beställd) MS Plaid - grå - svarta säten - EAP
(Såld)S90D - Facelift - AP1 - Pano - Köldpaket - NextGen - Premium - Hi-Fi - Obisidian black
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2331
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Tesla-fälgar eller inte

Inlägg av mans71 »

fakerlind skrev:
Jag fick feeling. Spontanbeställde en fälg jag inte ens kollat på förut, men hos en handlare nära hemmet. Hopps det blir bra. Får jag vibrationer får jag väl smälla på vinterdäcken.
Dom där är grymt snygga på model S!
Model S P85DL+
Skriv svar