52 mil med P100D (takbox, och fullastad bil)
Moderator: Redaktion
- Gastrogate
- Teslaägare
- Inlägg: 238
- Blev medlem: 15 jul 2016 00:46
- Ort: Västerås
- Kontakt:
52 mil med P100D (takbox, och fullastad bil)
Såja!
Då är vi framme efter en kul resa med hela familjen.
Startade kl 10.30 från Västerås och kom, 52 mil senare, fram kl 18.50 i Tänndalen.
Jag hade planerat att ladda i Mora och passa på att käka lite, vidare till Sveg och handla för att sedan komma fram runt 18-tiden.
Saknade autopiloten! Hu! Annars är ju bilen en dröm att köra om slöa fossilbilar med släp (och även utan släp för den delen med).
Ljudnivån i kupén är nu hög med takbox på, och detta märks tydligt vid hastigheter över 110.
Förutsättningar:
* 2 vuxna + 2 barn.
* Väskor och sängkläder så man tror vi ska vara borta i flera år.
* Takbox med fjällpulka, skidor och annat krafs (Thule Touring).
* Tesla Model S P100D med AP2 (som ännu inte gör någon nytta på denna resa).
Teknisk data:
Västerås 100% - Mora 47%
228.62 km Driven
213 Wh/km
Avg Speed 83 km/h
Mora 47% - Mora 100% (supercharge)
Added - 51.73 kWh
Mora 100% - Sveg 66%
142.6 km Driven
219 Wh/km
Avg Speed 84 km/h
Sveg 66% - Sveg 95% (chademo)
Added - 28.52 kWh
Sveg 95% - Tänndalen 46%
153.18 km Driven
297 Wh/km
Avg Speed 97 km/h
Sista sträckan hade vi lite mer fart, och då går förbrukningen upp rejält.
Övriga sträckor körde jag nästan precis 100% i relation till uppsatta skyltar.
Att förbrukningen med fullastad bil och takbox med normal körning ligger mellan 210-220 Wh/km tycker jag är riktigt bra!
Väl framme i stugan så saknas dock en 3-fas-handske, så nu laddar jag härliga ca 1 mil i timmen. Men vad gör det när man sover.
God natt!
Då är vi framme efter en kul resa med hela familjen.
Startade kl 10.30 från Västerås och kom, 52 mil senare, fram kl 18.50 i Tänndalen.
Jag hade planerat att ladda i Mora och passa på att käka lite, vidare till Sveg och handla för att sedan komma fram runt 18-tiden.
Saknade autopiloten! Hu! Annars är ju bilen en dröm att köra om slöa fossilbilar med släp (och även utan släp för den delen med).
Ljudnivån i kupén är nu hög med takbox på, och detta märks tydligt vid hastigheter över 110.
Förutsättningar:
* 2 vuxna + 2 barn.
* Väskor och sängkläder så man tror vi ska vara borta i flera år.
* Takbox med fjällpulka, skidor och annat krafs (Thule Touring).
* Tesla Model S P100D med AP2 (som ännu inte gör någon nytta på denna resa).
Teknisk data:
Västerås 100% - Mora 47%
228.62 km Driven
213 Wh/km
Avg Speed 83 km/h
Mora 47% - Mora 100% (supercharge)
Added - 51.73 kWh
Mora 100% - Sveg 66%
142.6 km Driven
219 Wh/km
Avg Speed 84 km/h
Sveg 66% - Sveg 95% (chademo)
Added - 28.52 kWh
Sveg 95% - Tänndalen 46%
153.18 km Driven
297 Wh/km
Avg Speed 97 km/h
Sista sträckan hade vi lite mer fart, och då går förbrukningen upp rejält.
Övriga sträckor körde jag nästan precis 100% i relation till uppsatta skyltar.
Att förbrukningen med fullastad bil och takbox med normal körning ligger mellan 210-220 Wh/km tycker jag är riktigt bra!
Väl framme i stugan så saknas dock en 3-fas-handske, så nu laddar jag härliga ca 1 mil i timmen. Men vad gör det när man sover.
God natt!
P100D - Röd Multi-Coat-färg, Panoramatak, Ludicrous, Uppgraderad Autopilot (AP2), Premium Uppgraderingspaket, Aktiv Luftfjädring, Ultra Hi-Fi, Köldpaket - http://---
- Tars
- Teslaägare
- Inlägg: 6516
- Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
- Ort: Sigtuna
- Referralkod: ts.la/michael4548
Re: 52 mil med P100D (takbox, och fullastad bil)
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5515
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: 52 mil med P100D (takbox, och fullastad bil)
Synd bara att P100D är så extremt dyr.
1 miljon emellan mot min 70D för 40% mer batteri och dubbelt så bra acc.
Lite hård karamell att bita i.
1 miljon emellan mot min 70D för 40% mer batteri och dubbelt så bra acc.
Lite hård karamell att bita i.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
- Tars
- Teslaägare
- Inlägg: 6516
- Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
- Ort: Sigtuna
- Referralkod: ts.la/michael4548
Re: 52 mil med P100D (takbox, och fullastad bil)
YOLO
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Re: 52 mil med P100D (takbox, och fullastad bil)
Tack för rapporten, kul att höra. Du kör med väldigt god marginal
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Re: 52 mil med P100D (takbox, och fullastad bil)
213 i förbrukning med takbox, respekt!
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- Gastrogate
- Teslaägare
- Inlägg: 238
- Blev medlem: 15 jul 2016 00:46
- Ort: Västerås
- Kontakt:
Re: 52 mil med P100D (takbox, och fullastad bil)
Bilen är på tok för dyr, men vansinnigt kul
Jag reflekterade lite kring förbrukningen och hela resan upp så var det otroligt blåsigt, motvind. Den sista sträckan från Sveg till Tänndalen var också en höjdstigning på ca 400 meter.
Helt avgörande verkar ändå vara hastigheten. Är ju ganska nyfiken på hur resan skulle vara utan takbox.
Vad har ni för förbrukningar annars?
Jag reflekterade lite kring förbrukningen och hela resan upp så var det otroligt blåsigt, motvind. Den sista sträckan från Sveg till Tänndalen var också en höjdstigning på ca 400 meter.
Helt avgörande verkar ändå vara hastigheten. Är ju ganska nyfiken på hur resan skulle vara utan takbox.
Vad har ni för förbrukningar annars?
P100D - Röd Multi-Coat-färg, Panoramatak, Ludicrous, Uppgraderad Autopilot (AP2), Premium Uppgraderingspaket, Aktiv Luftfjädring, Ultra Hi-Fi, Köldpaket - http://---
Re: 52 mil med P100D (takbox, och fullastad bil)
Håller du skyltad hastighet så fick du nog inte så många omkörningar gjorda. Vad är då vitsen med prestandan?
Apropå takbox så gör den viss skillnad. Särskilt vid högre hastigheter. Men ligger man och lunkar under 100 km/h så spelar det nog inte så stor roll.
Apropå takbox så gör den viss skillnad. Särskilt vid högre hastigheter. Men ligger man och lunkar under 100 km/h så spelar det nog inte så stor roll.
Re: 52 mil med P100D (takbox, och fullastad bil)
När vi körde till Sälen med takbox i motorvägsfart och strax under hade vi en rejäl förbrukningsökning, kring 270 Wh/km i 110 km/h. Men Gastrogates siffror vid lägre hastigheter är verkligen imponerande låga. Det kanske är så att rullmotstånd dominerar över luftmotstånd upp till 70-80 km/h och att takboxens rejäla förändring av luftmotståndet gör att det syns mest däröver?Verdi skrev:Apropå takbox så gör den viss skillnad. Särskilt vid högre hastigheter. Men ligger man och lunkar under 100 km/h så spelar det nog inte så stor roll.
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
- Gastrogate
- Teslaägare
- Inlägg: 238
- Blev medlem: 15 jul 2016 00:46
- Ort: Västerås
- Kontakt:
Re: 52 mil med P100D (takbox, och fullastad bil)
Prestandan nyttjades inte alls de första 40 milen.Verdi skrev:Håller du skyltad hastighet så fick du nog inte så många omkörningar gjorda. Vad är då vitsen med prestandan?
Apropå takbox så gör den viss skillnad. Särskilt vid högre hastigheter. Men ligger man och lunkar under 100 km/h så spelar det nog inte så stor roll.
Egentligen så finns det väl ingen vits med någon prestandabil alls för en långfärd om man undviker omkörningar. Räcker med en maxhastighet för bilen på 120 km/h och 0-100 på 15 sekunder.
Men jag köpte inte min modell i syfte att nyttja prestandan för detta ändamål.
Gällande förbrukning och takbox så trodde jag det skulle märkas mer även vid lägre hastigheter.
P100D - Röd Multi-Coat-färg, Panoramatak, Ludicrous, Uppgraderad Autopilot (AP2), Premium Uppgraderingspaket, Aktiv Luftfjädring, Ultra Hi-Fi, Köldpaket - http://---
Re: 52 mil med P100D (takbox, och fullastad bil)
Känner igen det där med förbrukningen med takbox och högre hastighet. Kört med boxen hela vintern och kunnat ligga ned mot 210 wh/km i bästa fall och då i snittfart max 80 km/h. Kör man fortare stiger förbrukningen rejält, 270 är inte ovanligt om det också är kallt. Eller runt 300 vid snö på vägen. Nu har jag precis plockat av boxen och så blev det varmt också så nu är förbrukningen nere under 180.
2016 Model S 75