Contisilent däck - någon som provat?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Hermes
Inlägg: 40
Blev medlem: 24 jun 2016 19:22

Contisilent däck - någon som provat?

Inlägg av Hermes »

Ett intressant däck för att få mindre vägbuller i bilen är nya Contisilent - verkar det som. Någon som provat hur de låter kontra andra. Det gäller sommardäcket på 21".
Användarvisningsbild
Alexander
Teslaägare
Inlägg: 203
Blev medlem: 16 jul 2015 13:00
Ort: Saltsjöbaden
Kontakt:

Re: Contisilent däck - någon som provat?

Inlägg av Alexander »

Jag har men det var noll skillnad. Det är bara liten remsa skumgummi påklistrat på insidan av däcket. Dyrare och finns oftast inte på hylla..
ElectricRide på Instagram | Tesla Model S och Renault Zoe | The Supercharger Grand Challenge på 34,5h https://www.instagram.com/electricride/
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11846
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Contisilent däck - någon som provat?

Inlägg av HelectriC »

Alexander skrev:
Jag har men det var noll skillnad. Det är bara liten remsa skumgummi påklistrat på insidan av däcket. Dyrare och finns oftast inte på hylla..
Det var konstigt. Har hört flera både i Sverige och Norge som tycker att Contisilent är betydligt tystare än vanliga :?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
mahulkp
Teslaägare
Inlägg: 1004
Blev medlem: 22 okt 2014 21:35
Ort: Hönö

Re: Contisilent däck - någon som provat?

Inlägg av mahulkp »

HelectriC skrev:
Alexander skrev:
Jag har men det var noll skillnad. Det är bara liten remsa skumgummi påklistrat på insidan av däcket. Dyrare och finns oftast inte på hylla..
Det var konstigt. Har hört flera både i Sverige och Norge som tycker att Contisilent är betydligt tystare än vanliga :?
Jag hade dessa på min tidigare MS i 21", mycket tysta och behagliga.
2 st Model 3 LR AWD
Reservation Cybertruck Trimotor
Användarvisningsbild
znak3
Teslaägare
Inlägg: 204
Blev medlem: 11 nov 2015 23:16

Re: Contisilent däck - någon som provat?

Inlägg av znak3 »

Jag har dem och är nöjd med både ljudnivå och grepp :)
2023 Model 3P
2020 Model 3P
2015 Model S85D
Användarvisningsbild
bladh
Teslaägare
Inlägg: 438
Blev medlem: 28 apr 2015 16:45
Ort: Malmö

Re: Contisilent däck - någon som provat?

Inlägg av bladh »

Jag kör på dessa och de är ok.
Upplever dem som tystare än de Michelin Pilot Sport 20" som jag har på fossilaren.
Men jag uppfattar vintersulorna Pirelli Sottozero som ännu tystare. Kanske för att gummiblandningen är mjukare i dessa?
http://--- | Levererans mottagen 2015-06-29
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10327
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Contisilent däck - någon som provat?

Inlägg av Legato »

bladh skrev:
Jag kör på dessa och de är ok.
Upplever dem som tystare än de Michelin Pilot Sport 20" som jag har på fossilaren.
Men jag uppfattar vintersulorna Pirelli Sottozero som ännu tystare. Kanske för att gummiblandningen är mjukare i dessa?
Haha tusan också... Jag som längtat så efter tystnaden med sommarsulorna på Teslan. Har Sottozero på hybriden så då får man väl förmoda att den är tystare i elläge än Teslan kommer vara.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11846
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Contisilent däck - någon som provat?

Inlägg av HelectriC »

Vinterdäck är generellt "alltid" tystare än sommardäck om man inte har dubb.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10327
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Contisilent däck - någon som provat?

Inlägg av Legato »

HelectriC skrev:
Vinterdäck är generellt "alltid" tystare än sommardäck om man inte har dubb.
OK! Jag har dubb på Teslan så skillnad blir det ändå, men hoppades de skulle vara ännu tystare än friktionsdäcken på hybriden :-)
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3300
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Contisilent däck - någon som provat?

Inlägg av Niklas Z »

Nu kan det säkert variera från däck till däck, men sommardäck har vanligen ett gummi som hårdnar vid låga temperaturer (dvs redan över nollstrecket) och då brukar de bullra mer. Jag har inte gjort något som ens liknar en noggrann jämförelse, men jag misstänker att skillnaden i buller mellan sommardäck och dubbfria vinterdäck är mindre vid säg + 20 °C än vid + 5 °C. Om så är fallet är skillnaden mest märkbar vid den tidpunkt man vanligen skiftar mellan sommar- och vinterdäck.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Kriper
Teslaägare
Inlägg: 1104
Blev medlem: 06 nov 2016 11:07
Ort: Ingarö

Re: Contisilent däck - någon som provat?

Inlägg av Kriper »

https://www.dack-popgom.se/kop-av-dack/ ... 5-r21-96-y

Vad vet vi om dessa Pirelli? Verkar vara nya ecodäck.
Var dig själv, alla andra är upptagna

S 100D -17
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11846
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Contisilent däck - någon som provat?

Inlägg av HelectriC »

Niklas Z skrev:
Nu kan det säkert variera från däck till däck, men sommardäck har vanligen ett gummi som hårdnar vid låga temperaturer (dvs redan över nollstrecket) och då brukar de bullra mer. Jag har inte gjort något som ens liknar en noggrann jämförelse, men jag misstänker att skillnaden i buller mellan sommardäck och dubbfria vinterdäck är mindre vid säg + 20 °C än vid + 5 °C. Om så är fallet är skillnaden mest märkbar vid den tidpunkt man vanligen skiftar mellan sommar- och vinterdäck.
Kan säkert ligga nåt i det. Senare under sommaren har man inte helt minnet av hur vinterdäcken låter längre.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11846
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Contisilent däck - någon som provat?

Inlägg av HelectriC »

Har försökt gå lite på djupet med Contisilent och andra tysta däck. Har hittat en firma i Oslo, som verkar ha en hel del kunskap om däck till Tesla eftersom ägaren själv har en Tesla och är väldigt intresserad. Han har testat ut alla möjliga däck och jämfört olika parametrar som ljud, regnstabilitet, slitning etc.
Två saker som jag har fastnat för i hans analyser är att kör man staggered (dvs bredare däck bak än fram) Teslaorginal, så bör man välja 275/35-21 istället för 265/35-21. Då skyddar man fälgkanten mycket bättre. S.k. Alloygators fälgkantskydd avrådes då dessa ofta tar med sig lacken från fälgarna när an byter däck (och således måste demontera alloygators innan man monterar nya däck igen). Jag har aldrig tänkt på att gå upp till 275 men dom rekommenderar alla kunder att göra det om man vill undvika kantskrap.
Det andra som jag lagt märke till är att dom inte rekommenderar Contisilent. Dom menar att dessa låter på tok för mycket och slits alldeles för fort. Jag har alltid varit mycket restriktiv med "billigdäck", men dom har faktiskt hittat två däck som är betydligt tystare samt fungerar mycket bra på skandinaviska vägar. Om man kör väldigt mycket i hastigheter mellan 170-250 så är dessa däck lite mjuka i kanterna. Allt beror självklart på vad man prioriterar, men med tanke på att jag kör kanske två veckor om året på Autobahn och resterande månader på skandinaviska vägar, så funderar jag på att testa. Dom kostar under halva priset och håller dubbelt så länge, så det är ju trevligt. Däcken det handlar om är Achilles och Lexani.

Här en video där dom jämför däckljud inne i bilen vid 80km/h


Jag har inte helt övertygat mig själv än, men är sugen att prova.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Contisilent däck - någon som provat?

Inlägg av e5m1r »

De borde jämföra i högre hastighet tesla är ganska tyst i 80
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11846
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Contisilent däck - någon som provat?

Inlägg av HelectriC »

e5m1r skrev:
De borde jämföra i högre hastighet tesla är ganska tyst i 80
Ja, fast om bilen är tyst spelar ju inte så stor roll i detta sammanhang, däcket har samma förutsättningar i samma bil eller menar du att det tysta däcket i detta test kanske inte är tystast i högre hastighet? Oavsett, så är vinsten störst gällande ljud, kvalitet, stabilitet i norska hastigheter. I Sverige kör man lite fortare, men inte så fort som i Tyskland.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Contisilent däck - någon som provat?

Inlägg av e5m1r »

HelectriC skrev:
e5m1r skrev:
De borde jämföra i högre hastighet tesla är ganska tyst i 80
Ja, fast om bilen är tyst spelar ju inte så stor roll i detta sammanhang, däcket har samma förutsättningar i samma bil eller menar du att det tysta däcket i detta test kanske inte är tystast i högre hastighet? Oavsett, så är vinsten störst gällande ljud, kvalitet, stabilitet i norska hastigheter. I Sverige kör man lite fortare, men inte så fort som i Tyskland.
Nja håller inte med där
Däck kan ha helt olika ljudegenskaper vid olika hastigheter
Mina vinterdäck låter nåt så förbaskat mellan 50-70 t.ex
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11846
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Contisilent däck - någon som provat?

Inlägg av HelectriC »

e5m1r skrev:
HelectriC skrev:
e5m1r skrev:
De borde jämföra i högre hastighet tesla är ganska tyst i 80
Ja, fast om bilen är tyst spelar ju inte så stor roll i detta sammanhang, däcket har samma förutsättningar i samma bil eller menar du att det tysta däcket i detta test kanske inte är tystast i högre hastighet? Oavsett, så är vinsten störst gällande ljud, kvalitet, stabilitet i norska hastigheter. I Sverige kör man lite fortare, men inte så fort som i Tyskland.
Nja håller inte med där
Däck kan ha helt olika ljudegenskaper vid olika hastigheter
Mina vinterdäck låter nåt så förbaskat mellan 50-70 t.ex
Därför är testet mest relevant när man inte kör så fort, som sagt.

Ett test är självklart bara ett test, men det som är intressant är att han som har butiken (kan visserligen ha vinstintressen och inte helt opartisk) väljer att själv köra sin Tesla på billigdäck istället för premium. Dom har tydligen också (om det stämmer vet jag inte) bytt däck hos flera kunder som varit besvikna på Contisilent, Michelin etc.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Contisilent däck - någon som provat?

Inlägg av 12man »

HelectriC skrev:
.....orginal, så bör man välja 275/35-21 istället för 265/35-21. Då skyddar man fälgkanten mycket bättre. S.k. Alloygators fälgkantskydd avrådes då dessa ofta tar med sig lacken från fälgarna när an byter däck (och således måste demontera alloygators innan man monterar nya däck igen). Jag har aldrig tänkt på att gå upp till 275 men dom rekommenderar alla kunder att göra det om man vill undvika kantskrap.
Det andra som jag lagt märke t..............
Jag har inte helt övertygat mig själv än, men är sugen att prova.
275/35 21 är riktigt STORA hjul, du tror inte han menade 275/30 21?

men 265 på 9" är lite mycket fälgkant i min smak, lite tysk_bmw stuk
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11846
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Contisilent däck - någon som provat?

Inlägg av HelectriC »

12man skrev:
HelectriC skrev:
.....orginal, så bör man välja 275/35-21 istället för 265/35-21. Då skyddar man fälgkanten mycket bättre. S.k. Alloygators fälgkantskydd avrådes då dessa ofta tar med sig lacken från fälgarna när an byter däck (och således måste demontera alloygators innan man monterar nya däck igen). Jag har aldrig tänkt på att gå upp till 275 men dom rekommenderar alla kunder att göra det om man vill undvika kantskrap.
Det andra som jag lagt märke t..............
Jag har inte helt övertygat mig själv än, men är sugen att prova.
275/35 21 är riktigt STORA hjul, du tror inte han menade 275/30 21?

men 265 på 9" är lite mycket fälgkant i min smak, lite tysk_bmw stuk
Jag funderade också på om inte 30-profil hade varit mer optimalt, men det står tydligt 35: http://megahjul.com/nb/content/achilles ... på-tesla-s
Innan jag eventuellt beställer, så ska jag dubbelkolla och få bekräftat att det är rätt.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2171
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Contisilent däck - någon som provat?

Inlägg av jpetters »

HelectriC skrev:
12man skrev:
HelectriC skrev:
.....orginal, så bör man välja 275/35-21 istället för 265/35-21. Då skyddar man fälgkanten mycket bättre. S.k. Alloygators fälgkantskydd avrådes då dessa ofta tar med sig lacken från fälgarna när an byter däck (och således måste demontera alloygators innan man monterar nya däck igen). Jag har aldrig tänkt på att gå upp till 275 men dom rekommenderar alla kunder att göra det om man vill undvika kantskrap.
Det andra som jag lagt märke t..............
Jag har inte helt övertygat mig själv än, men är sugen att prova.
275/35 21 är riktigt STORA hjul, du tror inte han menade 275/30 21?

men 265 på 9" är lite mycket fälgkant i min smak, lite tysk_bmw stuk
Jag funderade också på om inte 30-profil hade varit mer optimalt, men det står tydligt 35: http://megahjul.com/nb/content/achilles ... på-tesla-s
Innan jag eventuellt beställer, så ska jag dubbelkolla och få bekräftat att det är rätt.
Intressant. Jag har varit på jakt efter mer information i detta ämne.
Rekommendationen av 275 bredd bak, gäller det på Teslan Turbin 9" fälg? Vad jag sett är 265 max bredd för dessa.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11846
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Contisilent däck - någon som provat?

Inlägg av HelectriC »

jpetters skrev:
HelectriC skrev:
12man skrev:
HelectriC skrev:
.....orginal, så bör man välja 275/35-21 istället för 265/35-21. Då skyddar man fälgkanten mycket bättre. S.k. Alloygators fälgkantskydd avrådes då dessa ofta tar med sig lacken från fälgarna när an byter däck (och således måste demontera alloygators innan man monterar nya däck igen). Jag har aldrig tänkt på att gå upp till 275 men dom rekommenderar alla kunder att göra det om man vill undvika kantskrap.
Det andra som jag lagt märke t..............
Jag har inte helt övertygat mig själv än, men är sugen att prova.
275/35 21 är riktigt STORA hjul, du tror inte han menade 275/30 21?

men 265 på 9" är lite mycket fälgkant i min smak, lite tysk_bmw stuk
Jag funderade också på om inte 30-profil hade varit mer optimalt, men det står tydligt 35: http://megahjul.com/nb/content/achilles ... på-tesla-s
Innan jag eventuellt beställer, så ska jag dubbelkolla och få bekräftat att det är rätt.
Intressant. Jag har varit på jakt efter mer information i detta ämne.
Rekommendationen av 275 bredd bak, gäller det på Teslan Turbin 9" fälg? Vad jag sett är 265 max bredd för dessa.
Det är på den bredare 9"-fälgen ja. Rekommendationen 265 kommer väl från Tesla antar jag? Med det är ju inga problem att köra 275or på en 9" fälg. Generellt så klarar en 9" fälg allt mellan 225-275. Jag vet inte vad det gör med förbrukningen? Antagligen går den upp litegrann och det är säkert anledningen till att Tesla inte rekommenderar det.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Contisilent däck - någon som provat?

Inlägg av Bjelke »

HelectriC skrev:
12man skrev:
HelectriC skrev:
.....orginal, så bör man välja 275/35-21 istället för 265/35-21. Då skyddar man fälgkanten mycket bättre. S.k. Alloygators fälgkantskydd avrådes då dessa ofta tar med sig lacken från fälgarna när an byter däck (och således måste demontera alloygators innan man monterar nya däck igen). Jag har aldrig tänkt på att gå upp till 275 men dom rekommenderar alla kunder att göra det om man vill undvika kantskrap.
Det andra som jag lagt märke t..............
Jag har inte helt övertygat mig själv än, men är sugen att prova.
275/35 21 är riktigt STORA hjul, du tror inte han menade 275/30 21?

men 265 på 9" är lite mycket fälgkant i min smak, lite tysk_bmw stuk
Jag funderade också på om inte 30-profil hade varit mer optimalt, men det står tydligt 35: http://megahjul.com/nb/content/achilles ... på-tesla-s
Innan jag eventuellt beställer, så ska jag dubbelkolla och få bekräftat att det är rätt.
Känns som att omkretsen blir för stor då eller? Har ingen tabell tillhands här...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Anders-X
Teslaägare
Inlägg: 57
Blev medlem: 14 aug 2016 08:39
Ort: Mörsil

Re: Contisilent däck - någon som provat?

Inlägg av Anders-X »

Bjelke skrev:
HelectriC skrev:
12man skrev:
HelectriC skrev:
.....orginal, så bör man välja 275/35-21 istället för 265/35-21. Då skyddar man fälgkanten mycket bättre. S.k. Alloygators fälgkantskydd avrådes då dessa ofta tar med sig lacken från fälgarna när an byter däck (och således måste demontera alloygators innan man monterar nya däck igen). Jag har aldrig tänkt på att gå upp till 275 men dom rekommenderar alla kunder att göra det om man vill undvika kantskrap.
Det andra som jag lagt märke t..............
Jag har inte helt övertygat mig själv än, men är sugen att prova.
275/35 21 är riktigt STORA hjul, du tror inte han menade 275/30 21?

men 265 på 9" är lite mycket fälgkant i min smak, lite tysk_bmw stuk
Jag funderade också på om inte 30-profil hade varit mer optimalt, men det står tydligt 35: http://megahjul.com/nb/content/achilles ... på-tesla-s
Innan jag eventuellt beställer, så ska jag dubbelkolla och få bekräftat att det är rätt.
Känns som att omkretsen blir för stor då eller? Har ingen tabell tillhands här...
Kan rekommendera följande två sidor för fälg- och däckuträkningar/simuleringar.
https://www.rimsntires.com/specspro.jsp
https://www.wheel-size.com/calc/?wheel1 ... 0mm&sr=0mm
----------------------------------------------------------------------
Kör titangrå X 90D "med extra allt" utom L&P&Dubbelladdare
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11846
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Contisilent däck - någon som provat?

Inlägg av HelectriC »

Bra kalkylator!
Denna visar:

245/35 fram, 265/35 bak = 14mm i skillnad på diameter, 44mm skillnad omkrets
245/35 fram, 275/35 bak = 20mm i skillnad på diameter, 63mm skillnad omkrets
245/35 fram, 275/30 bak = 6mm i skillnad på diameter, 19mm skillnad omkrets

275/30 hade alltså blivit en bättre kombo än orginaldimensionen för jag antar att man eftersträvar så lika rullförutsättningar fram och bak som möjligt?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11846
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Contisilent däck - någon som provat?

Inlägg av HelectriC »

Fick nu bekräftat att det är 275/35 som dom använder och kommit fram till ger bäst lösning. Tydligen har dom haft denna lösning på egna och kunders bilar sen två år tillbaks och bara fått bra respons. Jag tror kanske jag ska våga mig på ett försök. Däcken är ju inte jättedyra, så blir det totalflopp, så får jag helt enkelt byta tillbaks.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Skriv svar