Contisilent däck - någon som provat?
Moderator: Redaktion
Contisilent däck - någon som provat?
Ett intressant däck för att få mindre vägbuller i bilen är nya Contisilent - verkar det som. Någon som provat hur de låter kontra andra. Det gäller sommardäcket på 21".
Re: Contisilent däck - någon som provat?
Jag har men det var noll skillnad. Det är bara liten remsa skumgummi påklistrat på insidan av däcket. Dyrare och finns oftast inte på hylla..
ElectricRide på Instagram | Tesla Model S och Renault Zoe | The Supercharger Grand Challenge på 34,5h https://www.instagram.com/electricride/
Re: Contisilent däck - någon som provat?
Det var konstigt. Har hört flera både i Sverige och Norge som tycker att Contisilent är betydligt tystare än vanligaAlexander skrev:Jag har men det var noll skillnad. Det är bara liten remsa skumgummi påklistrat på insidan av däcket. Dyrare och finns oftast inte på hylla..
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Contisilent däck - någon som provat?
Jag hade dessa på min tidigare MS i 21", mycket tysta och behagliga.HelectriC skrev:Det var konstigt. Har hört flera både i Sverige och Norge som tycker att Contisilent är betydligt tystare än vanligaAlexander skrev:Jag har men det var noll skillnad. Det är bara liten remsa skumgummi påklistrat på insidan av däcket. Dyrare och finns oftast inte på hylla..
2 st Model 3 LR AWD
Reservation Cybertruck Trimotor
Reservation Cybertruck Trimotor
Re: Contisilent däck - någon som provat?
Jag har dem och är nöjd med både ljudnivå och grepp
2023 Model 3P
2020 Model 3P
2015 Model S85D
Re: Contisilent däck - någon som provat?
Jag kör på dessa och de är ok.
Upplever dem som tystare än de Michelin Pilot Sport 20" som jag har på fossilaren.
Men jag uppfattar vintersulorna Pirelli Sottozero som ännu tystare. Kanske för att gummiblandningen är mjukare i dessa?
Upplever dem som tystare än de Michelin Pilot Sport 20" som jag har på fossilaren.
Men jag uppfattar vintersulorna Pirelli Sottozero som ännu tystare. Kanske för att gummiblandningen är mjukare i dessa?
http://--- | Levererans mottagen 2015-06-29
Re: Contisilent däck - någon som provat?
Haha tusan också... Jag som längtat så efter tystnaden med sommarsulorna på Teslan. Har Sottozero på hybriden så då får man väl förmoda att den är tystare i elläge än Teslan kommer vara.bladh skrev:Jag kör på dessa och de är ok.
Upplever dem som tystare än de Michelin Pilot Sport 20" som jag har på fossilaren.
Men jag uppfattar vintersulorna Pirelli Sottozero som ännu tystare. Kanske för att gummiblandningen är mjukare i dessa?
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Contisilent däck - någon som provat?
Vinterdäck är generellt "alltid" tystare än sommardäck om man inte har dubb.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Contisilent däck - någon som provat?
OK! Jag har dubb på Teslan så skillnad blir det ändå, men hoppades de skulle vara ännu tystare än friktionsdäcken på hybridenHelectriC skrev:Vinterdäck är generellt "alltid" tystare än sommardäck om man inte har dubb.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3277
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Contisilent däck - någon som provat?
Nu kan det säkert variera från däck till däck, men sommardäck har vanligen ett gummi som hårdnar vid låga temperaturer (dvs redan över nollstrecket) och då brukar de bullra mer. Jag har inte gjort något som ens liknar en noggrann jämförelse, men jag misstänker att skillnaden i buller mellan sommardäck och dubbfria vinterdäck är mindre vid säg + 20 °C än vid + 5 °C. Om så är fallet är skillnaden mest märkbar vid den tidpunkt man vanligen skiftar mellan sommar- och vinterdäck.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Contisilent däck - någon som provat?
https://www.dack-popgom.se/kop-av-dack/ ... 5-r21-96-y
Vad vet vi om dessa Pirelli? Verkar vara nya ecodäck.
Vad vet vi om dessa Pirelli? Verkar vara nya ecodäck.
Var dig själv, alla andra är upptagna
S 100D -17
S 100D -17
Re: Contisilent däck - någon som provat?
Kan säkert ligga nåt i det. Senare under sommaren har man inte helt minnet av hur vinterdäcken låter längre.Niklas Z skrev:Nu kan det säkert variera från däck till däck, men sommardäck har vanligen ett gummi som hårdnar vid låga temperaturer (dvs redan över nollstrecket) och då brukar de bullra mer. Jag har inte gjort något som ens liknar en noggrann jämförelse, men jag misstänker att skillnaden i buller mellan sommardäck och dubbfria vinterdäck är mindre vid säg + 20 °C än vid + 5 °C. Om så är fallet är skillnaden mest märkbar vid den tidpunkt man vanligen skiftar mellan sommar- och vinterdäck.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Contisilent däck - någon som provat?
Har försökt gå lite på djupet med Contisilent och andra tysta däck. Har hittat en firma i Oslo, som verkar ha en hel del kunskap om däck till Tesla eftersom ägaren själv har en Tesla och är väldigt intresserad. Han har testat ut alla möjliga däck och jämfört olika parametrar som ljud, regnstabilitet, slitning etc.
Två saker som jag har fastnat för i hans analyser är att kör man staggered (dvs bredare däck bak än fram) Teslaorginal, så bör man välja 275/35-21 istället för 265/35-21. Då skyddar man fälgkanten mycket bättre. S.k. Alloygators fälgkantskydd avrådes då dessa ofta tar med sig lacken från fälgarna när an byter däck (och således måste demontera alloygators innan man monterar nya däck igen). Jag har aldrig tänkt på att gå upp till 275 men dom rekommenderar alla kunder att göra det om man vill undvika kantskrap.
Det andra som jag lagt märke till är att dom inte rekommenderar Contisilent. Dom menar att dessa låter på tok för mycket och slits alldeles för fort. Jag har alltid varit mycket restriktiv med "billigdäck", men dom har faktiskt hittat två däck som är betydligt tystare samt fungerar mycket bra på skandinaviska vägar. Om man kör väldigt mycket i hastigheter mellan 170-250 så är dessa däck lite mjuka i kanterna. Allt beror självklart på vad man prioriterar, men med tanke på att jag kör kanske två veckor om året på Autobahn och resterande månader på skandinaviska vägar, så funderar jag på att testa. Dom kostar under halva priset och håller dubbelt så länge, så det är ju trevligt. Däcken det handlar om är Achilles och Lexani.
Här en video där dom jämför däckljud inne i bilen vid 80km/h
Jag har inte helt övertygat mig själv än, men är sugen att prova.
Två saker som jag har fastnat för i hans analyser är att kör man staggered (dvs bredare däck bak än fram) Teslaorginal, så bör man välja 275/35-21 istället för 265/35-21. Då skyddar man fälgkanten mycket bättre. S.k. Alloygators fälgkantskydd avrådes då dessa ofta tar med sig lacken från fälgarna när an byter däck (och således måste demontera alloygators innan man monterar nya däck igen). Jag har aldrig tänkt på att gå upp till 275 men dom rekommenderar alla kunder att göra det om man vill undvika kantskrap.
Det andra som jag lagt märke till är att dom inte rekommenderar Contisilent. Dom menar att dessa låter på tok för mycket och slits alldeles för fort. Jag har alltid varit mycket restriktiv med "billigdäck", men dom har faktiskt hittat två däck som är betydligt tystare samt fungerar mycket bra på skandinaviska vägar. Om man kör väldigt mycket i hastigheter mellan 170-250 så är dessa däck lite mjuka i kanterna. Allt beror självklart på vad man prioriterar, men med tanke på att jag kör kanske två veckor om året på Autobahn och resterande månader på skandinaviska vägar, så funderar jag på att testa. Dom kostar under halva priset och håller dubbelt så länge, så det är ju trevligt. Däcken det handlar om är Achilles och Lexani.
Här en video där dom jämför däckljud inne i bilen vid 80km/h
Jag har inte helt övertygat mig själv än, men är sugen att prova.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Contisilent däck - någon som provat?
De borde jämföra i högre hastighet tesla är ganska tyst i 80
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Contisilent däck - någon som provat?
Ja, fast om bilen är tyst spelar ju inte så stor roll i detta sammanhang, däcket har samma förutsättningar i samma bil eller menar du att det tysta däcket i detta test kanske inte är tystast i högre hastighet? Oavsett, så är vinsten störst gällande ljud, kvalitet, stabilitet i norska hastigheter. I Sverige kör man lite fortare, men inte så fort som i Tyskland.e5m1r skrev:De borde jämföra i högre hastighet tesla är ganska tyst i 80
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Contisilent däck - någon som provat?
Nja håller inte med därHelectriC skrev:Ja, fast om bilen är tyst spelar ju inte så stor roll i detta sammanhang, däcket har samma förutsättningar i samma bil eller menar du att det tysta däcket i detta test kanske inte är tystast i högre hastighet? Oavsett, så är vinsten störst gällande ljud, kvalitet, stabilitet i norska hastigheter. I Sverige kör man lite fortare, men inte så fort som i Tyskland.e5m1r skrev:De borde jämföra i högre hastighet tesla är ganska tyst i 80
Däck kan ha helt olika ljudegenskaper vid olika hastigheter
Mina vinterdäck låter nåt så förbaskat mellan 50-70 t.ex
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Contisilent däck - någon som provat?
Därför är testet mest relevant när man inte kör så fort, som sagt.e5m1r skrev:Nja håller inte med därHelectriC skrev:Ja, fast om bilen är tyst spelar ju inte så stor roll i detta sammanhang, däcket har samma förutsättningar i samma bil eller menar du att det tysta däcket i detta test kanske inte är tystast i högre hastighet? Oavsett, så är vinsten störst gällande ljud, kvalitet, stabilitet i norska hastigheter. I Sverige kör man lite fortare, men inte så fort som i Tyskland.e5m1r skrev:De borde jämföra i högre hastighet tesla är ganska tyst i 80
Däck kan ha helt olika ljudegenskaper vid olika hastigheter
Mina vinterdäck låter nåt så förbaskat mellan 50-70 t.ex
Ett test är självklart bara ett test, men det som är intressant är att han som har butiken (kan visserligen ha vinstintressen och inte helt opartisk) väljer att själv köra sin Tesla på billigdäck istället för premium. Dom har tydligen också (om det stämmer vet jag inte) bytt däck hos flera kunder som varit besvikna på Contisilent, Michelin etc.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Contisilent däck - någon som provat?
275/35 21 är riktigt STORA hjul, du tror inte han menade 275/30 21?HelectriC skrev:.....orginal, så bör man välja 275/35-21 istället för 265/35-21. Då skyddar man fälgkanten mycket bättre. S.k. Alloygators fälgkantskydd avrådes då dessa ofta tar med sig lacken från fälgarna när an byter däck (och således måste demontera alloygators innan man monterar nya däck igen). Jag har aldrig tänkt på att gå upp till 275 men dom rekommenderar alla kunder att göra det om man vill undvika kantskrap.
Det andra som jag lagt märke t..............
Jag har inte helt övertygat mig själv än, men är sugen att prova.
men 265 på 9" är lite mycket fälgkant i min smak, lite tysk_bmw stuk
ms 76132 "Eleamore"
Re: Contisilent däck - någon som provat?
Jag funderade också på om inte 30-profil hade varit mer optimalt, men det står tydligt 35: http://megahjul.com/nb/content/achilles ... på-tesla-s12man skrev:275/35 21 är riktigt STORA hjul, du tror inte han menade 275/30 21?HelectriC skrev:.....orginal, så bör man välja 275/35-21 istället för 265/35-21. Då skyddar man fälgkanten mycket bättre. S.k. Alloygators fälgkantskydd avrådes då dessa ofta tar med sig lacken från fälgarna när an byter däck (och således måste demontera alloygators innan man monterar nya däck igen). Jag har aldrig tänkt på att gå upp till 275 men dom rekommenderar alla kunder att göra det om man vill undvika kantskrap.
Det andra som jag lagt märke t..............
Jag har inte helt övertygat mig själv än, men är sugen att prova.
men 265 på 9" är lite mycket fälgkant i min smak, lite tysk_bmw stuk
Innan jag eventuellt beställer, så ska jag dubbelkolla och få bekräftat att det är rätt.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Contisilent däck - någon som provat?
Intressant. Jag har varit på jakt efter mer information i detta ämne.HelectriC skrev:Jag funderade också på om inte 30-profil hade varit mer optimalt, men det står tydligt 35: http://megahjul.com/nb/content/achilles ... på-tesla-s12man skrev:275/35 21 är riktigt STORA hjul, du tror inte han menade 275/30 21?HelectriC skrev:.....orginal, så bör man välja 275/35-21 istället för 265/35-21. Då skyddar man fälgkanten mycket bättre. S.k. Alloygators fälgkantskydd avrådes då dessa ofta tar med sig lacken från fälgarna när an byter däck (och således måste demontera alloygators innan man monterar nya däck igen). Jag har aldrig tänkt på att gå upp till 275 men dom rekommenderar alla kunder att göra det om man vill undvika kantskrap.
Det andra som jag lagt märke t..............
Jag har inte helt övertygat mig själv än, men är sugen att prova.
men 265 på 9" är lite mycket fälgkant i min smak, lite tysk_bmw stuk
Innan jag eventuellt beställer, så ska jag dubbelkolla och få bekräftat att det är rätt.
Rekommendationen av 275 bredd bak, gäller det på Teslan Turbin 9" fälg? Vad jag sett är 265 max bredd för dessa.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Re: Contisilent däck - någon som provat?
Det är på den bredare 9"-fälgen ja. Rekommendationen 265 kommer väl från Tesla antar jag? Med det är ju inga problem att köra 275or på en 9" fälg. Generellt så klarar en 9" fälg allt mellan 225-275. Jag vet inte vad det gör med förbrukningen? Antagligen går den upp litegrann och det är säkert anledningen till att Tesla inte rekommenderar det.jpetters skrev:Intressant. Jag har varit på jakt efter mer information i detta ämne.HelectriC skrev:Jag funderade också på om inte 30-profil hade varit mer optimalt, men det står tydligt 35: http://megahjul.com/nb/content/achilles ... på-tesla-s12man skrev:275/35 21 är riktigt STORA hjul, du tror inte han menade 275/30 21?HelectriC skrev:.....orginal, så bör man välja 275/35-21 istället för 265/35-21. Då skyddar man fälgkanten mycket bättre. S.k. Alloygators fälgkantskydd avrådes då dessa ofta tar med sig lacken från fälgarna när an byter däck (och således måste demontera alloygators innan man monterar nya däck igen). Jag har aldrig tänkt på att gå upp till 275 men dom rekommenderar alla kunder att göra det om man vill undvika kantskrap.
Det andra som jag lagt märke t..............
Jag har inte helt övertygat mig själv än, men är sugen att prova.
men 265 på 9" är lite mycket fälgkant i min smak, lite tysk_bmw stuk
Innan jag eventuellt beställer, så ska jag dubbelkolla och få bekräftat att det är rätt.
Rekommendationen av 275 bredd bak, gäller det på Teslan Turbin 9" fälg? Vad jag sett är 265 max bredd för dessa.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19556
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Contisilent däck - någon som provat?
Känns som att omkretsen blir för stor då eller? Har ingen tabell tillhands här...HelectriC skrev:Jag funderade också på om inte 30-profil hade varit mer optimalt, men det står tydligt 35: http://megahjul.com/nb/content/achilles ... på-tesla-s12man skrev:275/35 21 är riktigt STORA hjul, du tror inte han menade 275/30 21?HelectriC skrev:.....orginal, så bör man välja 275/35-21 istället för 265/35-21. Då skyddar man fälgkanten mycket bättre. S.k. Alloygators fälgkantskydd avrådes då dessa ofta tar med sig lacken från fälgarna när an byter däck (och således måste demontera alloygators innan man monterar nya däck igen). Jag har aldrig tänkt på att gå upp till 275 men dom rekommenderar alla kunder att göra det om man vill undvika kantskrap.
Det andra som jag lagt märke t..............
Jag har inte helt övertygat mig själv än, men är sugen att prova.
men 265 på 9" är lite mycket fälgkant i min smak, lite tysk_bmw stuk
Innan jag eventuellt beställer, så ska jag dubbelkolla och få bekräftat att det är rätt.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Contisilent däck - någon som provat?
Kan rekommendera följande två sidor för fälg- och däckuträkningar/simuleringar.Bjelke skrev:Känns som att omkretsen blir för stor då eller? Har ingen tabell tillhands här...HelectriC skrev:Jag funderade också på om inte 30-profil hade varit mer optimalt, men det står tydligt 35: http://megahjul.com/nb/content/achilles ... på-tesla-s12man skrev:275/35 21 är riktigt STORA hjul, du tror inte han menade 275/30 21?HelectriC skrev:.....orginal, så bör man välja 275/35-21 istället för 265/35-21. Då skyddar man fälgkanten mycket bättre. S.k. Alloygators fälgkantskydd avrådes då dessa ofta tar med sig lacken från fälgarna när an byter däck (och således måste demontera alloygators innan man monterar nya däck igen). Jag har aldrig tänkt på att gå upp till 275 men dom rekommenderar alla kunder att göra det om man vill undvika kantskrap.
Det andra som jag lagt märke t..............
Jag har inte helt övertygat mig själv än, men är sugen att prova.
men 265 på 9" är lite mycket fälgkant i min smak, lite tysk_bmw stuk
Innan jag eventuellt beställer, så ska jag dubbelkolla och få bekräftat att det är rätt.
https://www.rimsntires.com/specspro.jsp
https://www.wheel-size.com/calc/?wheel1 ... 0mm&sr=0mm
Kör titangrå X 90D "med extra allt" utom L&P&Dubbelladdare
Re: Contisilent däck - någon som provat?
Bra kalkylator!
Denna visar:
245/35 fram, 265/35 bak = 14mm i skillnad på diameter, 44mm skillnad omkrets
245/35 fram, 275/35 bak = 20mm i skillnad på diameter, 63mm skillnad omkrets
245/35 fram, 275/30 bak = 6mm i skillnad på diameter, 19mm skillnad omkrets
275/30 hade alltså blivit en bättre kombo än orginaldimensionen för jag antar att man eftersträvar så lika rullförutsättningar fram och bak som möjligt?
Denna visar:
245/35 fram, 265/35 bak = 14mm i skillnad på diameter, 44mm skillnad omkrets
245/35 fram, 275/35 bak = 20mm i skillnad på diameter, 63mm skillnad omkrets
245/35 fram, 275/30 bak = 6mm i skillnad på diameter, 19mm skillnad omkrets
275/30 hade alltså blivit en bättre kombo än orginaldimensionen för jag antar att man eftersträvar så lika rullförutsättningar fram och bak som möjligt?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Contisilent däck - någon som provat?
Fick nu bekräftat att det är 275/35 som dom använder och kommit fram till ger bäst lösning. Tydligen har dom haft denna lösning på egna och kunders bilar sen två år tillbaks och bara fått bra respons. Jag tror kanske jag ska våga mig på ett försök. Däcken är ju inte jättedyra, så blir det totalflopp, så får jag helt enkelt byta tillbaks.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14