Contisilent däck - någon som provat?
Moderator: Redaktion
Re: Contisilent däck - någon som provat?
Nu har jag beställt Achillesdäcken. Kommer på efter påskens fjällresa. Ska komma med så ärliga omdömen som möjligt om det är nåt att ha
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19566
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Contisilent däck - någon som provat?
Ser fram emot en rapportHelectriC skrev:Nu har jag beställt Achillesdäcken. Kommer på efter påskens fjällresa. Ska komma med så ärliga omdömen som möjligt om det är nåt att ha
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Contisilent däck - någon som provat?
Har nu kört på Achilles några veckor och jag är mycket nöjd. Dom är BETYDLIGT tystare än övriga 21" jag har kört med. Lite mjukare i kanten också, så gången på bilen blir inte lika stötig. Lite mer som 19" men med 21" utseende. Passar mig bra. Dock har förbrukningen gått upp en del. Beror säkert delvis på att dom är 275 breda bak. Det jag inte testat är svensk/europeisk motorväg, så det får jag vänta med att rapportera (kan tänka mig att dom inte är lika stabila i 150+ Men då får jag väl köra lite långsammare och spara lite räckvidd istället). Hade tänkt testa förra veckan, men Tesla bestämde sig för att jag fick köra låne-Tesla istället för min egen Det som är långt över förväntan är regnegenskaperna, dom är nog fasen bättre än det mesta jag kört med, som klister på vägen. Och häromkring har vi ju en del av det vädret
Blir också intressant att se hur dom beter sig när dom är ett år gamla. En del gummiblandningar är ju väldigt bra när dom är färska för att sen åldras snabbare (typ som Biltemas torkarblad).
Blir också intressant att se hur dom beter sig när dom är ett år gamla. En del gummiblandningar är ju väldigt bra när dom är färska för att sen åldras snabbare (typ som Biltemas torkarblad).
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Contisilent däck - någon som provat?
Intressant med Achilles. Har själv nyss satt på Pirellis P-Zero NCS (Noise Cancelling System) 245/35/21 och är nöjd med ljudnivån. Tycker inte de låter mer än mina 19" jag körde på tidigare.
Bara kört 12-15 mil så ingen djuplodande test ännu
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Bara kört 12-15 mil så ingen djuplodande test ännu
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: Contisilent däck - någon som provat?
Angående videon och ljudnivåerna: en skillnad på 3 dB är precis vad människan kan uppfatta som en förändring. Är det mindre skillnad än så så uppfattar man inte att det hänt något. Detta gäller allt ljud.
Utöver nivån i sig så bör man se på spektrat, dvs vid vilka frekvenser är det skillnad och det är här det verkligen har betydelse, de små (dock ff >3 dB) skillnaderna.
Med det sagt vill jag påstå att videon är värdelös. Det väger tyngre, kommentarerna ovan!
Skickat via min iPhone och Tapatalk
Utöver nivån i sig så bör man se på spektrat, dvs vid vilka frekvenser är det skillnad och det är här det verkligen har betydelse, de små (dock ff >3 dB) skillnaderna.
Med det sagt vill jag påstå att videon är värdelös. Det väger tyngre, kommentarerna ovan!
Skickat via min iPhone och Tapatalk
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
- Robert Jonsson
- Teslaägare
- Inlägg: 15
- Blev medlem: 20 maj 2014 22:29
- Ort: Lidingö
Re: Contisilent däck - någon som provat?
Ni som valt 275. Kör ni med det båda fram och bak eller vad kör ni för bredd fram?
Re: Contisilent däck - någon som provat?
Fram har jag 245/45-21 och bak 275-35-21. Tror det är svårt att ha bredare ä 245 fram om man vill slippa att de tar i väldigt mycket.Robert Jonsson skrev:Ni som valt 275. Kör ni med det båda fram och bak eller vad kör ni för bredd fram?
Edit: eller profilen fram är kanske 35? 45 profil är nog på 19"
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- Robert Jonsson
- Teslaägare
- Inlägg: 15
- Blev medlem: 20 maj 2014 22:29
- Ort: Lidingö
Re: Contisilent däck - någon som provat?
Ok, men då kör du 8" fram och 9" bak eller?
Jag har 9" på båda hjulen och då exponeras alldeles för mycket fälgkant med 245:or. Finns liksom inget utrymme för felmanövreringar alls.....
Jag har 9" på båda hjulen och då exponeras alldeles för mycket fälgkant med 245:or. Finns liksom inget utrymme för felmanövreringar alls.....
Re: Contisilent däck - någon som provat?
På en 9" fälg kan du ha 235-265, men idealt är 245-255. Sen beror det lite på däcksfabrikant eftersom de trots samma märkning faktiskt har olika bredd. Vissa tillverkare låter däcket sträcka mer på fälgen vilket gör att fälgkanten blir mer exponerad. Jag har staggered dvs bredare fälg (och då också däck) bak, men i teorin skulle jag kunna ha samma däck, men det skulle resultera i antingen hjulhusskrap fram eller mycket kantexponering bak. Jag vet det är ganska många som kör 255 på 20" fram. Vet dock inte helt hur det är med 21" och 255 fram.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Contisilent däck - någon som provat?
Till vintern tänkte jag prova med Michelin Pilot Alpin vinterdäck och de finns, än så länge, bara som 255/35 i 21". De ska sitta på Tesla Turbin 8,5".
Så om någon testar denna dimension är jag intresserad av hur det fungerar.
Så om någon testar denna dimension är jag intresserad av hur det fungerar.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Re: Contisilent däck - någon som provat?
Hade ju tänkt en review av lite längre körning med Achillesdäcken i sommar, motorväg både Sverige och Tyskland. Hade verkligen velat kolla skillnaderna mot tidigare "premium"-däck. Men eftersom jag kör lånebil hela sommaren, så blir det tyvärr inte så. Kan iaf säga att jag är jättenöjd med däcken och kan köpa nästan tre uppsättningar för samma pris som Contisilent, så det är bara att trycka på och slita däck dom är enormt tysta och jag har inte märkt någon försämring i väghållning (kontinentaleuropeisk motorvägsfart dock ej testad). Men kommer nog iaf få en extremt mycket bättre räckvidd med lånebilen, 90D på 19" mot min 85 RWD med 21".
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Contisilent däck - någon som provat?
Jag körde med just dem förra vintern. Funkade bra!jpetters skrev:Till vintern tänkte jag prova med Michelin Pilot Alpin vinterdäck och de finns, än så länge, bara som 255/35 i 21". De ska sitta på Tesla Turbin 8,5".
Så om någon testar denna dimension är jag intresserad av hur det fungerar.
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
- Andreasson
- Teslaägare
- Inlägg: 258
- Blev medlem: 11 jun 2015 14:57
- Ort: Västerås
Re: Contisilent däck - någon som provat?
Jag har ContiSilent på just nu med 21". Jag märker ingen ljudskillnad mot mina 19" odubbade vinterhjul, och det borde väl vara ett bra betyg!?!
Model S 85D (2015)
Model X Long Range (2020)
Model X Long Range (2020)
Re: Contisilent däck - någon som provat?
Jag har ContiSilent på min P85DL och de är klart tystare än PS2 eller PSS
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014