Contisilent däck - någon som provat?
Moderator: Redaktion
Re: Contisilent däck - någon som provat?
https://www.dack-popgom.se/kop-av-dack/ ... 5-r21-96-y
Vad vet vi om dessa Pirelli? Verkar vara nya ecodäck.
Vad vet vi om dessa Pirelli? Verkar vara nya ecodäck.
Var dig själv, alla andra är upptagna
S 100D -17
S 100D -17
Re: Contisilent däck - någon som provat?
Kan säkert ligga nåt i det. Senare under sommaren har man inte helt minnet av hur vinterdäcken låter längre.Niklas Z skrev:Nu kan det säkert variera från däck till däck, men sommardäck har vanligen ett gummi som hårdnar vid låga temperaturer (dvs redan över nollstrecket) och då brukar de bullra mer. Jag har inte gjort något som ens liknar en noggrann jämförelse, men jag misstänker att skillnaden i buller mellan sommardäck och dubbfria vinterdäck är mindre vid säg + 20 °C än vid + 5 °C. Om så är fallet är skillnaden mest märkbar vid den tidpunkt man vanligen skiftar mellan sommar- och vinterdäck.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Contisilent däck - någon som provat?
Har försökt gå lite på djupet med Contisilent och andra tysta däck. Har hittat en firma i Oslo, som verkar ha en hel del kunskap om däck till Tesla eftersom ägaren själv har en Tesla och är väldigt intresserad. Han har testat ut alla möjliga däck och jämfört olika parametrar som ljud, regnstabilitet, slitning etc.
Två saker som jag har fastnat för i hans analyser är att kör man staggered (dvs bredare däck bak än fram) Teslaorginal, så bör man välja 275/35-21 istället för 265/35-21. Då skyddar man fälgkanten mycket bättre. S.k. Alloygators fälgkantskydd avrådes då dessa ofta tar med sig lacken från fälgarna när an byter däck (och således måste demontera alloygators innan man monterar nya däck igen). Jag har aldrig tänkt på att gå upp till 275 men dom rekommenderar alla kunder att göra det om man vill undvika kantskrap.
Det andra som jag lagt märke till är att dom inte rekommenderar Contisilent. Dom menar att dessa låter på tok för mycket och slits alldeles för fort. Jag har alltid varit mycket restriktiv med "billigdäck", men dom har faktiskt hittat två däck som är betydligt tystare samt fungerar mycket bra på skandinaviska vägar. Om man kör väldigt mycket i hastigheter mellan 170-250 så är dessa däck lite mjuka i kanterna. Allt beror självklart på vad man prioriterar, men med tanke på att jag kör kanske två veckor om året på Autobahn och resterande månader på skandinaviska vägar, så funderar jag på att testa. Dom kostar under halva priset och håller dubbelt så länge, så det är ju trevligt. Däcken det handlar om är Achilles och Lexani.
Här en video där dom jämför däckljud inne i bilen vid 80km/h
Jag har inte helt övertygat mig själv än, men är sugen att prova.
Två saker som jag har fastnat för i hans analyser är att kör man staggered (dvs bredare däck bak än fram) Teslaorginal, så bör man välja 275/35-21 istället för 265/35-21. Då skyddar man fälgkanten mycket bättre. S.k. Alloygators fälgkantskydd avrådes då dessa ofta tar med sig lacken från fälgarna när an byter däck (och således måste demontera alloygators innan man monterar nya däck igen). Jag har aldrig tänkt på att gå upp till 275 men dom rekommenderar alla kunder att göra det om man vill undvika kantskrap.
Det andra som jag lagt märke till är att dom inte rekommenderar Contisilent. Dom menar att dessa låter på tok för mycket och slits alldeles för fort. Jag har alltid varit mycket restriktiv med "billigdäck", men dom har faktiskt hittat två däck som är betydligt tystare samt fungerar mycket bra på skandinaviska vägar. Om man kör väldigt mycket i hastigheter mellan 170-250 så är dessa däck lite mjuka i kanterna. Allt beror självklart på vad man prioriterar, men med tanke på att jag kör kanske två veckor om året på Autobahn och resterande månader på skandinaviska vägar, så funderar jag på att testa. Dom kostar under halva priset och håller dubbelt så länge, så det är ju trevligt. Däcken det handlar om är Achilles och Lexani.
Här en video där dom jämför däckljud inne i bilen vid 80km/h
Jag har inte helt övertygat mig själv än, men är sugen att prova.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Contisilent däck - någon som provat?
De borde jämföra i högre hastighet tesla är ganska tyst i 80
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Contisilent däck - någon som provat?
Ja, fast om bilen är tyst spelar ju inte så stor roll i detta sammanhang, däcket har samma förutsättningar i samma bil eller menar du att det tysta däcket i detta test kanske inte är tystast i högre hastighet? Oavsett, så är vinsten störst gällande ljud, kvalitet, stabilitet i norska hastigheter. I Sverige kör man lite fortare, men inte så fort som i Tyskland.e5m1r skrev:De borde jämföra i högre hastighet tesla är ganska tyst i 80
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Contisilent däck - någon som provat?
Nja håller inte med därHelectriC skrev:Ja, fast om bilen är tyst spelar ju inte så stor roll i detta sammanhang, däcket har samma förutsättningar i samma bil eller menar du att det tysta däcket i detta test kanske inte är tystast i högre hastighet? Oavsett, så är vinsten störst gällande ljud, kvalitet, stabilitet i norska hastigheter. I Sverige kör man lite fortare, men inte så fort som i Tyskland.e5m1r skrev:De borde jämföra i högre hastighet tesla är ganska tyst i 80
Däck kan ha helt olika ljudegenskaper vid olika hastigheter
Mina vinterdäck låter nåt så förbaskat mellan 50-70 t.ex
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Contisilent däck - någon som provat?
Därför är testet mest relevant när man inte kör så fort, som sagt.e5m1r skrev:Nja håller inte med därHelectriC skrev:Ja, fast om bilen är tyst spelar ju inte så stor roll i detta sammanhang, däcket har samma förutsättningar i samma bil eller menar du att det tysta däcket i detta test kanske inte är tystast i högre hastighet? Oavsett, så är vinsten störst gällande ljud, kvalitet, stabilitet i norska hastigheter. I Sverige kör man lite fortare, men inte så fort som i Tyskland.e5m1r skrev:De borde jämföra i högre hastighet tesla är ganska tyst i 80
Däck kan ha helt olika ljudegenskaper vid olika hastigheter
Mina vinterdäck låter nåt så förbaskat mellan 50-70 t.ex
Ett test är självklart bara ett test, men det som är intressant är att han som har butiken (kan visserligen ha vinstintressen och inte helt opartisk) väljer att själv köra sin Tesla på billigdäck istället för premium. Dom har tydligen också (om det stämmer vet jag inte) bytt däck hos flera kunder som varit besvikna på Contisilent, Michelin etc.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Contisilent däck - någon som provat?
275/35 21 är riktigt STORA hjul, du tror inte han menade 275/30 21?HelectriC skrev:.....orginal, så bör man välja 275/35-21 istället för 265/35-21. Då skyddar man fälgkanten mycket bättre. S.k. Alloygators fälgkantskydd avrådes då dessa ofta tar med sig lacken från fälgarna när an byter däck (och således måste demontera alloygators innan man monterar nya däck igen). Jag har aldrig tänkt på att gå upp till 275 men dom rekommenderar alla kunder att göra det om man vill undvika kantskrap.
Det andra som jag lagt märke t..............
Jag har inte helt övertygat mig själv än, men är sugen att prova.
men 265 på 9" är lite mycket fälgkant i min smak, lite tysk_bmw stuk
ms 76132 "Eleamore"
Re: Contisilent däck - någon som provat?
Jag funderade också på om inte 30-profil hade varit mer optimalt, men det står tydligt 35: http://megahjul.com/nb/content/achilles ... på-tesla-s12man skrev:275/35 21 är riktigt STORA hjul, du tror inte han menade 275/30 21?HelectriC skrev:.....orginal, så bör man välja 275/35-21 istället för 265/35-21. Då skyddar man fälgkanten mycket bättre. S.k. Alloygators fälgkantskydd avrådes då dessa ofta tar med sig lacken från fälgarna när an byter däck (och således måste demontera alloygators innan man monterar nya däck igen). Jag har aldrig tänkt på att gå upp till 275 men dom rekommenderar alla kunder att göra det om man vill undvika kantskrap.
Det andra som jag lagt märke t..............
Jag har inte helt övertygat mig själv än, men är sugen att prova.
men 265 på 9" är lite mycket fälgkant i min smak, lite tysk_bmw stuk
Innan jag eventuellt beställer, så ska jag dubbelkolla och få bekräftat att det är rätt.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Contisilent däck - någon som provat?
Intressant. Jag har varit på jakt efter mer information i detta ämne.HelectriC skrev:Jag funderade också på om inte 30-profil hade varit mer optimalt, men det står tydligt 35: http://megahjul.com/nb/content/achilles ... på-tesla-s12man skrev:275/35 21 är riktigt STORA hjul, du tror inte han menade 275/30 21?HelectriC skrev:.....orginal, så bör man välja 275/35-21 istället för 265/35-21. Då skyddar man fälgkanten mycket bättre. S.k. Alloygators fälgkantskydd avrådes då dessa ofta tar med sig lacken från fälgarna när an byter däck (och således måste demontera alloygators innan man monterar nya däck igen). Jag har aldrig tänkt på att gå upp till 275 men dom rekommenderar alla kunder att göra det om man vill undvika kantskrap.
Det andra som jag lagt märke t..............
Jag har inte helt övertygat mig själv än, men är sugen att prova.
men 265 på 9" är lite mycket fälgkant i min smak, lite tysk_bmw stuk
Innan jag eventuellt beställer, så ska jag dubbelkolla och få bekräftat att det är rätt.
Rekommendationen av 275 bredd bak, gäller det på Teslan Turbin 9" fälg? Vad jag sett är 265 max bredd för dessa.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Re: Contisilent däck - någon som provat?
Det är på den bredare 9"-fälgen ja. Rekommendationen 265 kommer väl från Tesla antar jag? Med det är ju inga problem att köra 275or på en 9" fälg. Generellt så klarar en 9" fälg allt mellan 225-275. Jag vet inte vad det gör med förbrukningen? Antagligen går den upp litegrann och det är säkert anledningen till att Tesla inte rekommenderar det.jpetters skrev:Intressant. Jag har varit på jakt efter mer information i detta ämne.HelectriC skrev:Jag funderade också på om inte 30-profil hade varit mer optimalt, men det står tydligt 35: http://megahjul.com/nb/content/achilles ... på-tesla-s12man skrev:275/35 21 är riktigt STORA hjul, du tror inte han menade 275/30 21?HelectriC skrev:.....orginal, så bör man välja 275/35-21 istället för 265/35-21. Då skyddar man fälgkanten mycket bättre. S.k. Alloygators fälgkantskydd avrådes då dessa ofta tar med sig lacken från fälgarna när an byter däck (och således måste demontera alloygators innan man monterar nya däck igen). Jag har aldrig tänkt på att gå upp till 275 men dom rekommenderar alla kunder att göra det om man vill undvika kantskrap.
Det andra som jag lagt märke t..............
Jag har inte helt övertygat mig själv än, men är sugen att prova.
men 265 på 9" är lite mycket fälgkant i min smak, lite tysk_bmw stuk
Innan jag eventuellt beställer, så ska jag dubbelkolla och få bekräftat att det är rätt.
Rekommendationen av 275 bredd bak, gäller det på Teslan Turbin 9" fälg? Vad jag sett är 265 max bredd för dessa.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19559
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Contisilent däck - någon som provat?
Känns som att omkretsen blir för stor då eller? Har ingen tabell tillhands här...HelectriC skrev:Jag funderade också på om inte 30-profil hade varit mer optimalt, men det står tydligt 35: http://megahjul.com/nb/content/achilles ... på-tesla-s12man skrev:275/35 21 är riktigt STORA hjul, du tror inte han menade 275/30 21?HelectriC skrev:.....orginal, så bör man välja 275/35-21 istället för 265/35-21. Då skyddar man fälgkanten mycket bättre. S.k. Alloygators fälgkantskydd avrådes då dessa ofta tar med sig lacken från fälgarna när an byter däck (och således måste demontera alloygators innan man monterar nya däck igen). Jag har aldrig tänkt på att gå upp till 275 men dom rekommenderar alla kunder att göra det om man vill undvika kantskrap.
Det andra som jag lagt märke t..............
Jag har inte helt övertygat mig själv än, men är sugen att prova.
men 265 på 9" är lite mycket fälgkant i min smak, lite tysk_bmw stuk
Innan jag eventuellt beställer, så ska jag dubbelkolla och få bekräftat att det är rätt.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Contisilent däck - någon som provat?
Kan rekommendera följande två sidor för fälg- och däckuträkningar/simuleringar.Bjelke skrev:Känns som att omkretsen blir för stor då eller? Har ingen tabell tillhands här...HelectriC skrev:Jag funderade också på om inte 30-profil hade varit mer optimalt, men det står tydligt 35: http://megahjul.com/nb/content/achilles ... på-tesla-s12man skrev:275/35 21 är riktigt STORA hjul, du tror inte han menade 275/30 21?HelectriC skrev:.....orginal, så bör man välja 275/35-21 istället för 265/35-21. Då skyddar man fälgkanten mycket bättre. S.k. Alloygators fälgkantskydd avrådes då dessa ofta tar med sig lacken från fälgarna när an byter däck (och således måste demontera alloygators innan man monterar nya däck igen). Jag har aldrig tänkt på att gå upp till 275 men dom rekommenderar alla kunder att göra det om man vill undvika kantskrap.
Det andra som jag lagt märke t..............
Jag har inte helt övertygat mig själv än, men är sugen att prova.
men 265 på 9" är lite mycket fälgkant i min smak, lite tysk_bmw stuk
Innan jag eventuellt beställer, så ska jag dubbelkolla och få bekräftat att det är rätt.
https://www.rimsntires.com/specspro.jsp
https://www.wheel-size.com/calc/?wheel1 ... 0mm&sr=0mm
Kör titangrå X 90D "med extra allt" utom L&P&Dubbelladdare
Re: Contisilent däck - någon som provat?
Bra kalkylator!
Denna visar:
245/35 fram, 265/35 bak = 14mm i skillnad på diameter, 44mm skillnad omkrets
245/35 fram, 275/35 bak = 20mm i skillnad på diameter, 63mm skillnad omkrets
245/35 fram, 275/30 bak = 6mm i skillnad på diameter, 19mm skillnad omkrets
275/30 hade alltså blivit en bättre kombo än orginaldimensionen för jag antar att man eftersträvar så lika rullförutsättningar fram och bak som möjligt?
Denna visar:
245/35 fram, 265/35 bak = 14mm i skillnad på diameter, 44mm skillnad omkrets
245/35 fram, 275/35 bak = 20mm i skillnad på diameter, 63mm skillnad omkrets
245/35 fram, 275/30 bak = 6mm i skillnad på diameter, 19mm skillnad omkrets
275/30 hade alltså blivit en bättre kombo än orginaldimensionen för jag antar att man eftersträvar så lika rullförutsättningar fram och bak som möjligt?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Contisilent däck - någon som provat?
Fick nu bekräftat att det är 275/35 som dom använder och kommit fram till ger bäst lösning. Tydligen har dom haft denna lösning på egna och kunders bilar sen två år tillbaks och bara fått bra respons. Jag tror kanske jag ska våga mig på ett försök. Däcken är ju inte jättedyra, så blir det totalflopp, så får jag helt enkelt byta tillbaks.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Contisilent däck - någon som provat?
Nu har jag beställt Achillesdäcken. Kommer på efter påskens fjällresa. Ska komma med så ärliga omdömen som möjligt om det är nåt att ha
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19559
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Contisilent däck - någon som provat?
Ser fram emot en rapportHelectriC skrev:Nu har jag beställt Achillesdäcken. Kommer på efter påskens fjällresa. Ska komma med så ärliga omdömen som möjligt om det är nåt att ha
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Contisilent däck - någon som provat?
Har nu kört på Achilles några veckor och jag är mycket nöjd. Dom är BETYDLIGT tystare än övriga 21" jag har kört med. Lite mjukare i kanten också, så gången på bilen blir inte lika stötig. Lite mer som 19" men med 21" utseende. Passar mig bra. Dock har förbrukningen gått upp en del. Beror säkert delvis på att dom är 275 breda bak. Det jag inte testat är svensk/europeisk motorväg, så det får jag vänta med att rapportera (kan tänka mig att dom inte är lika stabila i 150+ Men då får jag väl köra lite långsammare och spara lite räckvidd istället). Hade tänkt testa förra veckan, men Tesla bestämde sig för att jag fick köra låne-Tesla istället för min egen Det som är långt över förväntan är regnegenskaperna, dom är nog fasen bättre än det mesta jag kört med, som klister på vägen. Och häromkring har vi ju en del av det vädret
Blir också intressant att se hur dom beter sig när dom är ett år gamla. En del gummiblandningar är ju väldigt bra när dom är färska för att sen åldras snabbare (typ som Biltemas torkarblad).
Blir också intressant att se hur dom beter sig när dom är ett år gamla. En del gummiblandningar är ju väldigt bra när dom är färska för att sen åldras snabbare (typ som Biltemas torkarblad).
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Contisilent däck - någon som provat?
Intressant med Achilles. Har själv nyss satt på Pirellis P-Zero NCS (Noise Cancelling System) 245/35/21 och är nöjd med ljudnivån. Tycker inte de låter mer än mina 19" jag körde på tidigare.
Bara kört 12-15 mil så ingen djuplodande test ännu
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Bara kört 12-15 mil så ingen djuplodande test ännu
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: Contisilent däck - någon som provat?
Angående videon och ljudnivåerna: en skillnad på 3 dB är precis vad människan kan uppfatta som en förändring. Är det mindre skillnad än så så uppfattar man inte att det hänt något. Detta gäller allt ljud.
Utöver nivån i sig så bör man se på spektrat, dvs vid vilka frekvenser är det skillnad och det är här det verkligen har betydelse, de små (dock ff >3 dB) skillnaderna.
Med det sagt vill jag påstå att videon är värdelös. Det väger tyngre, kommentarerna ovan!
Skickat via min iPhone och Tapatalk
Utöver nivån i sig så bör man se på spektrat, dvs vid vilka frekvenser är det skillnad och det är här det verkligen har betydelse, de små (dock ff >3 dB) skillnaderna.
Med det sagt vill jag påstå att videon är värdelös. Det väger tyngre, kommentarerna ovan!
Skickat via min iPhone och Tapatalk
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
- Robert Jonsson
- Teslaägare
- Inlägg: 15
- Blev medlem: 20 maj 2014 22:29
- Ort: Lidingö
Re: Contisilent däck - någon som provat?
Ni som valt 275. Kör ni med det båda fram och bak eller vad kör ni för bredd fram?
Re: Contisilent däck - någon som provat?
Fram har jag 245/45-21 och bak 275-35-21. Tror det är svårt att ha bredare ä 245 fram om man vill slippa att de tar i väldigt mycket.Robert Jonsson skrev:Ni som valt 275. Kör ni med det båda fram och bak eller vad kör ni för bredd fram?
Edit: eller profilen fram är kanske 35? 45 profil är nog på 19"
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- Robert Jonsson
- Teslaägare
- Inlägg: 15
- Blev medlem: 20 maj 2014 22:29
- Ort: Lidingö
Re: Contisilent däck - någon som provat?
Ok, men då kör du 8" fram och 9" bak eller?
Jag har 9" på båda hjulen och då exponeras alldeles för mycket fälgkant med 245:or. Finns liksom inget utrymme för felmanövreringar alls.....
Jag har 9" på båda hjulen och då exponeras alldeles för mycket fälgkant med 245:or. Finns liksom inget utrymme för felmanövreringar alls.....
Re: Contisilent däck - någon som provat?
På en 9" fälg kan du ha 235-265, men idealt är 245-255. Sen beror det lite på däcksfabrikant eftersom de trots samma märkning faktiskt har olika bredd. Vissa tillverkare låter däcket sträcka mer på fälgen vilket gör att fälgkanten blir mer exponerad. Jag har staggered dvs bredare fälg (och då också däck) bak, men i teorin skulle jag kunna ha samma däck, men det skulle resultera i antingen hjulhusskrap fram eller mycket kantexponering bak. Jag vet det är ganska många som kör 255 på 20" fram. Vet dock inte helt hur det är med 21" och 255 fram.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Contisilent däck - någon som provat?
Till vintern tänkte jag prova med Michelin Pilot Alpin vinterdäck och de finns, än så länge, bara som 255/35 i 21". De ska sitta på Tesla Turbin 8,5".
Så om någon testar denna dimension är jag intresserad av hur det fungerar.
Så om någon testar denna dimension är jag intresserad av hur det fungerar.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---