12 voltsproblem

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: 12 voltsproblem

Inlägg av Svenssons »

TeslaBjörn tog upp detta i en av de senare videoklippen där han får batteritorsk. Har för mig att det är när bilen börjar klaga på att msn ska ta sig till närmaste laddare. Detta är nog inte att räkna som löjligt låg kapacitet kvar.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19566
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: 12 voltsproblem

Inlägg av Bjelke »

Jag tänkte mer på att det borde röra sig om löjligt lite ström som behövs för att ladda 12V-batteriet, och då BORDE det funka vid låg kapacitet på stora batteriet, men
det kanske är som Björn gissar och då är det ju inte lika ovanligt att problemsituationen uppstår.

Men visst måste Tesla ha gjort något bättre iom någon update för man hör inte alls lika ofta att 12V-batteriet gett upp längre? :)
Nästan så att man blir sugen på att sätta en logger på 12V och kolla hur/när det laddas, men då hade man ju egentligen även velat haft något att jämföra
med från förr också...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: 12 voltsproblem

Inlägg av Leo »

Var tydligen ett sämre sorts 12V batteri 2013-2015 ungefär.

Fick nytt i min vintern 2016 och då sa de något om att de numera sätter i ett ”bättre batteri” just för att slippa byta så ofta.

Har för mig om att jag läst att byte av 12V batteri ingick i årlig service, åtminstone förr?
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
Tjell
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 15 jun 2015 23:50
Ort: Vårgårda
Kontakt:

Re: 12 voltsproblem

Inlägg av Tjell »

Vi har en S85D från mars 2016, kört 15’ mil nu och har aldrig haft nåt batteritrassel. Tänker att jag byter batteri så småningom, till ett Optima (tror det heter så) torrbatteri som används i tex ambulanser (har jag för mig... Får kolla upp det...)
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
Användarvisningsbild
clecab
Teslaägare
Inlägg: 177
Blev medlem: 11 aug 2016 08:40
Ort: Åkersberga

Re: 12 voltsproblem

Inlägg av clecab »

Idag så fick jag meddeland om att 12V batteriet var dåligt och måste bytas. Har en S85, dec-14 som gått 10100. Har förlängt garantin. Har mailat SC och inväntar svar.
Hoppas bytet går fort och billigt.
on order MYP & MSPl
M3LR
MSLR
S85-14(såld)
Leaf 30kWh-16(såld)
Leaf 24kWh-12(såld)
Hembränt T-bränsle: https://monitoringpublic.solaredge.com/ ... /dashboard
Användarvisningsbild
Bozzman
Teslaägare
Inlägg: 17
Blev medlem: 20 sep 2018 21:25

Re: 12 voltsproblem

Inlägg av Bozzman »

Det verkar många med samma problem, jag fick mitt meddelande igår, men är det någon som har bytt batteriet själv? och i så fall var köptes batteriet?
Användarvisningsbild
clecab
Teslaägare
Inlägg: 177
Blev medlem: 11 aug 2016 08:40
Ort: Åkersberga

Re: 12 voltsproblem

Inlägg av clecab »

Fick det bytt på SC i infracity idag. Kostade 2225:-.
on order MYP & MSPl
M3LR
MSLR
S85-14(såld)
Leaf 30kWh-16(såld)
Leaf 24kWh-12(såld)
Hembränt T-bränsle: https://monitoringpublic.solaredge.com/ ... /dashboard
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6519
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: 12 voltsproblem

Inlägg av Tars »

clecab skrev:
Fick det bytt på SC i infracity idag. Kostade 2225:-.
Va inte farligt dyrt.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
clecab
Teslaägare
Inlägg: 177
Blev medlem: 11 aug 2016 08:40
Ort: Åkersberga

Re: 12 voltsproblem

Inlägg av clecab »

Dock så bokade de in en hel timme för att vara säkra på att hinna. De sa sedan att de kan byta på knappt 30min.
Dock tog det 1.45... Vet inte riktigt vad de gjorde. Det blev kanske lunch eller så.
on order MYP & MSPl
M3LR
MSLR
S85-14(såld)
Leaf 30kWh-16(såld)
Leaf 24kWh-12(såld)
Hembränt T-bränsle: https://monitoringpublic.solaredge.com/ ... /dashboard
Användarvisningsbild
SweNilsson
Teslaägare
Inlägg: 35
Blev medlem: 10 nov 2018 14:44

Re: 12 voltsproblem

Inlägg av SweNilsson »

Har min inne för byte nu. -14 P85 @7000 mil, men med förlängd garanti som tur är.
Fick meddelandet i mellandagarna om att byta batteri och jag fick känslan av att problemet hänger ihop med att uppdateringen till prutt-mjukvaran ändrade mina inställningar till strömsparläge. Kan det vara så att 12-voltsbatteriet laddas mindre med den inställningen?
kontakten2

Re: 12 voltsproblem

Inlägg av kontakten2 »

Ja
Användarvisningsbild
MatsW
Teslaägare
Inlägg: 16
Blev medlem: 18 okt 2017 12:07

Re: 12 voltsproblem

Inlägg av MatsW »

Hej!

Mitt 12V-batteri var bara ett år när det lade av i min Model S100D. Han se meddelandet kort i displayen att service var nödvändigt innan allt dog.
Nu gick det inte att rebota bilen och den var låst i parkeringsläge. Tesla center sa att jag måste ta bärgning och då den ändå skulle på ettårskontroll kunde den lika gärna åka med bärgningsbil. Hur gjorde vi, jo vi satte en ctek-laddare och lyckades starta upp skärmen kort för att få den i Tow-mode innan skärmen dog igen och sen gick den att rulla så att vi kunde dra upp den på en bärgare, annars hade bärgningsfirman varit tvungen att lyfta på den enligt Tesla. Krångligt då med specialbärgare.
Dåligt att ett 12V-batteri bara håller ett år, måste varit dålig kvalité på batterierna man monterat från början.
Användarvisningsbild
Mio
Teslaägare
Inlägg: 11
Blev medlem: 23 aug 2019 22:05

Re: 12 voltsproblem

Inlägg av Mio »

Hej, vilken typ o ampere timmar är det på 12 v batteriet samt yttre mått?
Kan man köpa på Biltemas?!
:)
Användarvisningsbild
Jonathanerik_77
Teslaägare
Inlägg: 86
Blev medlem: 06 nov 2017 10:56
Ort: Nybro

Re: 12 voltsproblem

Inlägg av Jonathanerik_77 »

Mio skrev:
Hej, vilken typ o ampere timmar är det på 12 v batteriet samt yttre mått?
Kan man köpa på Biltemas?!
:)
Vad jag har hört så blir det ramaskri från Tesla om dem märker det när du besöker ett SC. Dem verkar totalvägra att göra något på bilen förrän ett originalbatteri från Tesla sitter i bilen. Tror Tesla använder AGM batterier för 12V så det är inte de gamla vanliga startbatterierna.
Användarvisningsbild
Mio
Teslaägare
Inlägg: 11
Blev medlem: 23 aug 2019 22:05

Re: 12 voltsproblem

Inlägg av Mio »

Hmm, måste alltså till GBG igen!....
Tack för svaret.
Användarvisningsbild
per
Teslaägare
Inlägg: 73
Blev medlem: 04 jan 2016 09:18
Ort: Älvsjö

Re: 12 voltsproblem

Inlägg av per »

Ur säkerhetssynpunkt måste 400 V-batteriet kopplas bort när bilen stängs av.

När bilen startas kopplas 400 V in via kraftiga reläer (skall klara mer än 1000 Ampere) som aktiveras av 12 V-batteriet.
12 V-batteriet måste alltså innehålla tillräckligt med energi för att orka dra dessa reläer.

När reläerna dragit matas 400 V till omvandlaren som ger 12 V. Nu används inte 12 V-batteriet längre. Det laddas och får vila. Bilen får 12 V från omvandlaren.

När bilen stängs av behövs fortfarande ström till vissa datorer och radioutrustningen. Den strömmen tas från 12 V-batteriet som långsamt urladdas. När spänningen nått den nivå som minst erfordras för att orka dra de kraftiga 400 V-reläerna kopplas högspänningen in och 12 V-omvandlaren laddar 12 V-batteriet.

En sådan "cykling" upp/ur av 12 V-batteriet sker ca 3 ggr per dygn om bilen inte används. Jag har haft min bil i 4,5 år och bara kört drygt 5000 mil och behövt byta 12 V-batteri 2 ggr, senast för några månader sedan.

Om man kör långt och låter bilen rulla hela dagarna så används inte 12 V-batteriet under lika lång tid. Det blir färre cyklingar och batteriet håller längre. Det är alltså en avstängd bil som sliter på 12 V-batteriet, ett problem för oss som kör lite.

På amerikanska forumet finns en pensionär i Florida som bara använder sin Tesla under halva året. Andra halvan står den i garaget medan han är bortrest. Han kopplar in en batteriladdare till 12 V-batteriet, som ger ström till bilens datorer och radioutrustning. 12 V-batteriet cyklas inte. Stora 400 V-batteriet behöver aldrig kopplas in. Stora batteriet håller sin laddning i stort sett oförändrad under ett halvår. Han har ingen laddsladd inkopplad, utan det räcker med batteriladdaren för 12 V.

Av detta förstår man att om bilen står utan laddsladd, så kommer 12 V-batteriets cyklingar att långsamt ladda ur högspänningsbatteriet, och den största förbrukningskällan är inte datorer eller radioutrustning utan de kraftiga högspänningsreläerna.
När högspänningen sjunkit under viss lägsta nivå slutar bilen att ladda 12 V-batteriet. Högspänningen kopplas inte in utan 12 V-batteriet kommer att laddas ur och "dö".
Detta leder till ett helt dött 12 V-batteri, och en helt död bil, men fördelen är att det fortfarande finns kvarvarande laddning i högspänningsbatteriet, som inte tar skada.
S70D -15
Fredrik j
Inlägg: 10814
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: 12 voltsproblem

Inlägg av Fredrik j »

Jonathanerik_77 skrev:
Mio skrev:
Hej, vilken typ o ampere timmar är det på 12 v batteriet samt yttre mått?
Kan man köpa på Biltemas?!
:)
Vad jag har hört så blir det ramaskri från Tesla om dem märker det när du besöker ett SC. Dem verkar totalvägra att göra något på bilen förrän ett originalbatteri från Tesla sitter i bilen. Tror Tesla använder AGM batterier för 12V så det är inte de gamla vanliga startbatterierna.
AGM är ju vanligt idag på grund av start/stopp. Biltema säljer också AGM.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2273
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: 12 voltsproblem

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Vad är det som är så unikt med 12 volts originalbatteriet?

Eller är det själva bytet som kan vara riskabelt?

Står även i min instruktionsbok för e-tron att man inte får byta 12 v batteriet själv. Inte ens ladda det.
Fredrik j
Inlägg: 10814
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: 12 voltsproblem

Inlägg av Fredrik j »

Troligtvis sitter det en ganska avancerad BMS som övervakar batteriet och som kanske måste programmeras? Eventuellt måste den veta hur batteriet reagerar på laddning?
Eller så vill man bara knyta kunden till märkesverkstan...
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: 12 voltsproblem

Inlägg av [JM] »

per skrev:
....klipp ..

En sådan "cykling" upp/ur av 12 V-batteriet sker ca 3 ggr per dygn om bilen inte används. Jag har haft min bil i 4,5 år och bara kört drygt 5000 mil och behövt byta 12 V-batteri 2 ggr, senast för några månader sedan.

Om man kör långt och låter bilen rulla hela dagarna så används inte 12 V-batteriet under lika lång tid. Det blir färre cyklingar och batteriet håller längre. Det är alltså en avstängd bil som sliter på 12 V-batteriet, ett problem för oss som kör lite.
...klipp...
MCU + skärm + ventilation + hal/halvljus osv.
Allt går på 12V.
Dvs en bil som körs mer så används 12V batteriet mer.....
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1444
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: 12 voltsproblem

Inlägg av kenjon »

Nej, det gör det väl inte?
De sakerna drar inte ström från batteriet utan från batteriladdaren direkt.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: 12 voltsproblem

Inlägg av lator »

[JM] skrev:
per skrev:
....klipp ..

En sådan "cykling" upp/ur av 12 V-batteriet sker ca 3 ggr per dygn om bilen inte används. Jag har haft min bil i 4,5 år och bara kört drygt 5000 mil och behövt byta 12 V-batteri 2 ggr, senast för några månader sedan.

Om man kör långt och låter bilen rulla hela dagarna så används inte 12 V-batteriet under lika lång tid. Det blir färre cyklingar och batteriet håller längre. Det är alltså en avstängd bil som sliter på 12 V-batteriet, ett problem för oss som kör lite.
...klipp...
MCU + skärm + ventilation + hal/halvljus osv.
Allt går på 12V.
Dvs en bil som körs mer så används 12V batteriet mer.....
Kör du mycket så används mera 12-volt men denna tas så kontinuerligt från huvudbatteriet via en DC-DC. Detta gör att 12-voltsbatteriet inte går upp och ner i spänning (cyklas) lika mycket som om bilen står avstängd. Det som skadar batteriet är precis som med Lijon att få spänningsvariationer vilket alltså sker mera frekvent vid vila.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: 12 voltsproblem

Inlägg av [JM] »

Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: 12 voltsproblem

Inlägg av [JM] »

I 12v systemet är det mesta paralellkopplat.
När du har hög konsumtion av ström på 12V så levererar DC/DC omvandlaren ström och spänning parallellt med 12v batteriet.

Min tolkning av länken är att teslas underhållsladdning är aktiv allt för ofta samt verkar jobba på fel sätt.
Medans om man kör bilen ofta så laddas 12V batteriet under körning med en annan laddsekvens/laddkurva.

Edit: Lator han före :D
Senast redigerad av [JM], redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14502
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: 12 voltsproblem

Inlägg av taliz »

"It kind of looks like they're trying to treat it like a lithium battery".
Kanske det som är långsiktiga planen, stoppa i litiumbatterier istället...
(Well, den låååångsiktiga planen är väl att eliminera 12v helt..)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Skriv svar