12 voltsproblem
Moderator: Redaktion
Re: 12 voltsproblem
TeslaBjörn tog upp detta i en av de senare videoklippen där han får batteritorsk. Har för mig att det är när bilen börjar klaga på att msn ska ta sig till närmaste laddare. Detta är nog inte att räkna som löjligt låg kapacitet kvar.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19566
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: 12 voltsproblem
Jag tänkte mer på att det borde röra sig om löjligt lite ström som behövs för att ladda 12V-batteriet, och då BORDE det funka vid låg kapacitet på stora batteriet, men
det kanske är som Björn gissar och då är det ju inte lika ovanligt att problemsituationen uppstår.
Men visst måste Tesla ha gjort något bättre iom någon update för man hör inte alls lika ofta att 12V-batteriet gett upp längre?
Nästan så att man blir sugen på att sätta en logger på 12V och kolla hur/när det laddas, men då hade man ju egentligen även velat haft något att jämföra
med från förr också...
det kanske är som Björn gissar och då är det ju inte lika ovanligt att problemsituationen uppstår.
Men visst måste Tesla ha gjort något bättre iom någon update för man hör inte alls lika ofta att 12V-batteriet gett upp längre?
Nästan så att man blir sugen på att sätta en logger på 12V och kolla hur/när det laddas, men då hade man ju egentligen även velat haft något att jämföra
med från förr också...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: 12 voltsproblem
Var tydligen ett sämre sorts 12V batteri 2013-2015 ungefär.
Fick nytt i min vintern 2016 och då sa de något om att de numera sätter i ett ”bättre batteri” just för att slippa byta så ofta.
Har för mig om att jag läst att byte av 12V batteri ingick i årlig service, åtminstone förr?
Fick nytt i min vintern 2016 och då sa de något om att de numera sätter i ett ”bättre batteri” just för att slippa byta så ofta.
Har för mig om att jag läst att byte av 12V batteri ingick i årlig service, åtminstone förr?
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: 12 voltsproblem
Vi har en S85D från mars 2016, kört 15’ mil nu och har aldrig haft nåt batteritrassel. Tänker att jag byter batteri så småningom, till ett Optima (tror det heter så) torrbatteri som används i tex ambulanser (har jag för mig... Får kolla upp det...)
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
Re: 12 voltsproblem
Idag så fick jag meddeland om att 12V batteriet var dåligt och måste bytas. Har en S85, dec-14 som gått 10100. Har förlängt garantin. Har mailat SC och inväntar svar.
Hoppas bytet går fort och billigt.
Hoppas bytet går fort och billigt.
on order MYP & MSPl
M3LR
MSLR
S85-14(såld)
Leaf 30kWh-16(såld)
Leaf 24kWh-12(såld)
Hembränt T-bränsle: https://monitoringpublic.solaredge.com/ ... /dashboard
M3LR
MSLR
S85-14(såld)
Leaf 30kWh-16(såld)
Leaf 24kWh-12(såld)
Hembränt T-bränsle: https://monitoringpublic.solaredge.com/ ... /dashboard
Re: 12 voltsproblem
Det verkar många med samma problem, jag fick mitt meddelande igår, men är det någon som har bytt batteriet själv? och i så fall var köptes batteriet?
Re: 12 voltsproblem
Fick det bytt på SC i infracity idag. Kostade 2225:-.
on order MYP & MSPl
M3LR
MSLR
S85-14(såld)
Leaf 30kWh-16(såld)
Leaf 24kWh-12(såld)
Hembränt T-bränsle: https://monitoringpublic.solaredge.com/ ... /dashboard
M3LR
MSLR
S85-14(såld)
Leaf 30kWh-16(såld)
Leaf 24kWh-12(såld)
Hembränt T-bränsle: https://monitoringpublic.solaredge.com/ ... /dashboard
- Tars
- Teslaägare
- Inlägg: 6519
- Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
- Ort: Sigtuna
- Referralkod: ts.la/michael4548
Re: 12 voltsproblem
Va inte farligt dyrt.clecab skrev:Fick det bytt på SC i infracity idag. Kostade 2225:-.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Re: 12 voltsproblem
Dock så bokade de in en hel timme för att vara säkra på att hinna. De sa sedan att de kan byta på knappt 30min.
Dock tog det 1.45... Vet inte riktigt vad de gjorde. Det blev kanske lunch eller så.
Dock tog det 1.45... Vet inte riktigt vad de gjorde. Det blev kanske lunch eller så.
on order MYP & MSPl
M3LR
MSLR
S85-14(såld)
Leaf 30kWh-16(såld)
Leaf 24kWh-12(såld)
Hembränt T-bränsle: https://monitoringpublic.solaredge.com/ ... /dashboard
M3LR
MSLR
S85-14(såld)
Leaf 30kWh-16(såld)
Leaf 24kWh-12(såld)
Hembränt T-bränsle: https://monitoringpublic.solaredge.com/ ... /dashboard
- SweNilsson
- Teslaägare
- Inlägg: 35
- Blev medlem: 10 nov 2018 14:44
Re: 12 voltsproblem
Har min inne för byte nu. -14 P85 @7000 mil, men med förlängd garanti som tur är.
Fick meddelandet i mellandagarna om att byta batteri och jag fick känslan av att problemet hänger ihop med att uppdateringen till prutt-mjukvaran ändrade mina inställningar till strömsparläge. Kan det vara så att 12-voltsbatteriet laddas mindre med den inställningen?
Fick meddelandet i mellandagarna om att byta batteri och jag fick känslan av att problemet hänger ihop med att uppdateringen till prutt-mjukvaran ändrade mina inställningar till strömsparläge. Kan det vara så att 12-voltsbatteriet laddas mindre med den inställningen?
Re: 12 voltsproblem
Hej!
Mitt 12V-batteri var bara ett år när det lade av i min Model S100D. Han se meddelandet kort i displayen att service var nödvändigt innan allt dog.
Nu gick det inte att rebota bilen och den var låst i parkeringsläge. Tesla center sa att jag måste ta bärgning och då den ändå skulle på ettårskontroll kunde den lika gärna åka med bärgningsbil. Hur gjorde vi, jo vi satte en ctek-laddare och lyckades starta upp skärmen kort för att få den i Tow-mode innan skärmen dog igen och sen gick den att rulla så att vi kunde dra upp den på en bärgare, annars hade bärgningsfirman varit tvungen att lyfta på den enligt Tesla. Krångligt då med specialbärgare.
Dåligt att ett 12V-batteri bara håller ett år, måste varit dålig kvalité på batterierna man monterat från början.
Mitt 12V-batteri var bara ett år när det lade av i min Model S100D. Han se meddelandet kort i displayen att service var nödvändigt innan allt dog.
Nu gick det inte att rebota bilen och den var låst i parkeringsläge. Tesla center sa att jag måste ta bärgning och då den ändå skulle på ettårskontroll kunde den lika gärna åka med bärgningsbil. Hur gjorde vi, jo vi satte en ctek-laddare och lyckades starta upp skärmen kort för att få den i Tow-mode innan skärmen dog igen och sen gick den att rulla så att vi kunde dra upp den på en bärgare, annars hade bärgningsfirman varit tvungen att lyfta på den enligt Tesla. Krångligt då med specialbärgare.
Dåligt att ett 12V-batteri bara håller ett år, måste varit dålig kvalité på batterierna man monterat från början.
Re: 12 voltsproblem
Hej, vilken typ o ampere timmar är det på 12 v batteriet samt yttre mått?
Kan man köpa på Biltemas?!
Kan man köpa på Biltemas?!
- Jonathanerik_77
- Teslaägare
- Inlägg: 86
- Blev medlem: 06 nov 2017 10:56
- Ort: Nybro
Re: 12 voltsproblem
Vad jag har hört så blir det ramaskri från Tesla om dem märker det när du besöker ett SC. Dem verkar totalvägra att göra något på bilen förrän ett originalbatteri från Tesla sitter i bilen. Tror Tesla använder AGM batterier för 12V så det är inte de gamla vanliga startbatterierna.Mio skrev:Hej, vilken typ o ampere timmar är det på 12 v batteriet samt yttre mått?
Kan man köpa på Biltemas?!
Re: 12 voltsproblem
Ur säkerhetssynpunkt måste 400 V-batteriet kopplas bort när bilen stängs av.
När bilen startas kopplas 400 V in via kraftiga reläer (skall klara mer än 1000 Ampere) som aktiveras av 12 V-batteriet.
12 V-batteriet måste alltså innehålla tillräckligt med energi för att orka dra dessa reläer.
När reläerna dragit matas 400 V till omvandlaren som ger 12 V. Nu används inte 12 V-batteriet längre. Det laddas och får vila. Bilen får 12 V från omvandlaren.
När bilen stängs av behövs fortfarande ström till vissa datorer och radioutrustningen. Den strömmen tas från 12 V-batteriet som långsamt urladdas. När spänningen nått den nivå som minst erfordras för att orka dra de kraftiga 400 V-reläerna kopplas högspänningen in och 12 V-omvandlaren laddar 12 V-batteriet.
En sådan "cykling" upp/ur av 12 V-batteriet sker ca 3 ggr per dygn om bilen inte används. Jag har haft min bil i 4,5 år och bara kört drygt 5000 mil och behövt byta 12 V-batteri 2 ggr, senast för några månader sedan.
Om man kör långt och låter bilen rulla hela dagarna så används inte 12 V-batteriet under lika lång tid. Det blir färre cyklingar och batteriet håller längre. Det är alltså en avstängd bil som sliter på 12 V-batteriet, ett problem för oss som kör lite.
På amerikanska forumet finns en pensionär i Florida som bara använder sin Tesla under halva året. Andra halvan står den i garaget medan han är bortrest. Han kopplar in en batteriladdare till 12 V-batteriet, som ger ström till bilens datorer och radioutrustning. 12 V-batteriet cyklas inte. Stora 400 V-batteriet behöver aldrig kopplas in. Stora batteriet håller sin laddning i stort sett oförändrad under ett halvår. Han har ingen laddsladd inkopplad, utan det räcker med batteriladdaren för 12 V.
Av detta förstår man att om bilen står utan laddsladd, så kommer 12 V-batteriets cyklingar att långsamt ladda ur högspänningsbatteriet, och den största förbrukningskällan är inte datorer eller radioutrustning utan de kraftiga högspänningsreläerna.
När högspänningen sjunkit under viss lägsta nivå slutar bilen att ladda 12 V-batteriet. Högspänningen kopplas inte in utan 12 V-batteriet kommer att laddas ur och "dö".
Detta leder till ett helt dött 12 V-batteri, och en helt död bil, men fördelen är att det fortfarande finns kvarvarande laddning i högspänningsbatteriet, som inte tar skada.
När bilen startas kopplas 400 V in via kraftiga reläer (skall klara mer än 1000 Ampere) som aktiveras av 12 V-batteriet.
12 V-batteriet måste alltså innehålla tillräckligt med energi för att orka dra dessa reläer.
När reläerna dragit matas 400 V till omvandlaren som ger 12 V. Nu används inte 12 V-batteriet längre. Det laddas och får vila. Bilen får 12 V från omvandlaren.
När bilen stängs av behövs fortfarande ström till vissa datorer och radioutrustningen. Den strömmen tas från 12 V-batteriet som långsamt urladdas. När spänningen nått den nivå som minst erfordras för att orka dra de kraftiga 400 V-reläerna kopplas högspänningen in och 12 V-omvandlaren laddar 12 V-batteriet.
En sådan "cykling" upp/ur av 12 V-batteriet sker ca 3 ggr per dygn om bilen inte används. Jag har haft min bil i 4,5 år och bara kört drygt 5000 mil och behövt byta 12 V-batteri 2 ggr, senast för några månader sedan.
Om man kör långt och låter bilen rulla hela dagarna så används inte 12 V-batteriet under lika lång tid. Det blir färre cyklingar och batteriet håller längre. Det är alltså en avstängd bil som sliter på 12 V-batteriet, ett problem för oss som kör lite.
På amerikanska forumet finns en pensionär i Florida som bara använder sin Tesla under halva året. Andra halvan står den i garaget medan han är bortrest. Han kopplar in en batteriladdare till 12 V-batteriet, som ger ström till bilens datorer och radioutrustning. 12 V-batteriet cyklas inte. Stora 400 V-batteriet behöver aldrig kopplas in. Stora batteriet håller sin laddning i stort sett oförändrad under ett halvår. Han har ingen laddsladd inkopplad, utan det räcker med batteriladdaren för 12 V.
Av detta förstår man att om bilen står utan laddsladd, så kommer 12 V-batteriets cyklingar att långsamt ladda ur högspänningsbatteriet, och den största förbrukningskällan är inte datorer eller radioutrustning utan de kraftiga högspänningsreläerna.
När högspänningen sjunkit under viss lägsta nivå slutar bilen att ladda 12 V-batteriet. Högspänningen kopplas inte in utan 12 V-batteriet kommer att laddas ur och "dö".
Detta leder till ett helt dött 12 V-batteri, och en helt död bil, men fördelen är att det fortfarande finns kvarvarande laddning i högspänningsbatteriet, som inte tar skada.
S70D -15
Re: 12 voltsproblem
AGM är ju vanligt idag på grund av start/stopp. Biltema säljer också AGM.Jonathanerik_77 skrev:Vad jag har hört så blir det ramaskri från Tesla om dem märker det när du besöker ett SC. Dem verkar totalvägra att göra något på bilen förrän ett originalbatteri från Tesla sitter i bilen. Tror Tesla använder AGM batterier för 12V så det är inte de gamla vanliga startbatterierna.Mio skrev:Hej, vilken typ o ampere timmar är det på 12 v batteriet samt yttre mått?
Kan man köpa på Biltemas?!
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: 12 voltsproblem
Vad är det som är så unikt med 12 volts originalbatteriet?
Eller är det själva bytet som kan vara riskabelt?
Står även i min instruktionsbok för e-tron att man inte får byta 12 v batteriet själv. Inte ens ladda det.
Eller är det själva bytet som kan vara riskabelt?
Står även i min instruktionsbok för e-tron att man inte får byta 12 v batteriet själv. Inte ens ladda det.
Re: 12 voltsproblem
Troligtvis sitter det en ganska avancerad BMS som övervakar batteriet och som kanske måste programmeras? Eventuellt måste den veta hur batteriet reagerar på laddning?
Eller så vill man bara knyta kunden till märkesverkstan...
Eller så vill man bara knyta kunden till märkesverkstan...
Re: 12 voltsproblem
MCU + skärm + ventilation + hal/halvljus osv.per skrev:....klipp ..
En sådan "cykling" upp/ur av 12 V-batteriet sker ca 3 ggr per dygn om bilen inte används. Jag har haft min bil i 4,5 år och bara kört drygt 5000 mil och behövt byta 12 V-batteri 2 ggr, senast för några månader sedan.
Om man kör långt och låter bilen rulla hela dagarna så används inte 12 V-batteriet under lika lång tid. Det blir färre cyklingar och batteriet håller längre. Det är alltså en avstängd bil som sliter på 12 V-batteriet, ett problem för oss som kör lite.
...klipp...
Allt går på 12V.
Dvs en bil som körs mer så används 12V batteriet mer.....
- kenjon
- Teslaägare
- Inlägg: 1444
- Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
- Ort: Karlskoga
- Referralkod: ts.la/kent 76750
Re: 12 voltsproblem
Nej, det gör det väl inte?
De sakerna drar inte ström från batteriet utan från batteriladdaren direkt.
De sakerna drar inte ström från batteriet utan från batteriladdaren direkt.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Model Y LR 2021 blå
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: 12 voltsproblem
Kör du mycket så används mera 12-volt men denna tas så kontinuerligt från huvudbatteriet via en DC-DC. Detta gör att 12-voltsbatteriet inte går upp och ner i spänning (cyklas) lika mycket som om bilen står avstängd. Det som skadar batteriet är precis som med Lijon att få spänningsvariationer vilket alltså sker mera frekvent vid vila.[JM] skrev:MCU + skärm + ventilation + hal/halvljus osv.per skrev:....klipp ..
En sådan "cykling" upp/ur av 12 V-batteriet sker ca 3 ggr per dygn om bilen inte används. Jag har haft min bil i 4,5 år och bara kört drygt 5000 mil och behövt byta 12 V-batteri 2 ggr, senast för några månader sedan.
Om man kör långt och låter bilen rulla hela dagarna så används inte 12 V-batteriet under lika lång tid. Det blir färre cyklingar och batteriet håller längre. Det är alltså en avstängd bil som sliter på 12 V-batteriet, ett problem för oss som kör lite.
...klipp...
Allt går på 12V.
Dvs en bil som körs mer så används 12V batteriet mer.....
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
Re: 12 voltsproblem
I 12v systemet är det mesta paralellkopplat.
När du har hög konsumtion av ström på 12V så levererar DC/DC omvandlaren ström och spänning parallellt med 12v batteriet.
Min tolkning av länken är att teslas underhållsladdning är aktiv allt för ofta samt verkar jobba på fel sätt.
Medans om man kör bilen ofta så laddas 12V batteriet under körning med en annan laddsekvens/laddkurva.
Edit: Lator han före
När du har hög konsumtion av ström på 12V så levererar DC/DC omvandlaren ström och spänning parallellt med 12v batteriet.
Min tolkning av länken är att teslas underhållsladdning är aktiv allt för ofta samt verkar jobba på fel sätt.
Medans om man kör bilen ofta så laddas 12V batteriet under körning med en annan laddsekvens/laddkurva.
Edit: Lator han före
Senast redigerad av [JM], redigerad totalt 1 gånger.
Re: 12 voltsproblem
"It kind of looks like they're trying to treat it like a lithium battery".
Kanske det som är långsiktiga planen, stoppa i litiumbatterier istället...
(Well, den låååångsiktiga planen är väl att eliminera 12v helt..)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.