12 voltsproblem

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: 12 voltsproblem

Inlägg av bonath »

En fossilmotors generator "motionerar" batteriet bättre.
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: 12 voltsproblem

Inlägg av Svenssons »

Jag har blivit stående med avgasbilar flera gånger pga problem med 12 V-batteriet. Igår fick jag tillbaka utlånad 12V-laddare av kompis som behövde ladda batteriet i en hyfsat ny Volvo. Han hade köpt en egen eftersom han räknar med att behöva ladda igen. Teslas 12V-batteri är lite mindre än vad som är vanligt i avgasbilar vilket nog kan påverka hur snabbt det kan bli problem med det.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4873
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: 12 voltsproblem

Inlägg av chaffis75 »

Ok jag har kanske haft tur med mina fossil bilar helt enkelt även om jag fortfarande har en gnagande känsla av att problemet är större på elbilar.
Kanske dagas att ersätta bly batteriet med något litium 12v batteri istället med förhoppning att de håller bättre, borde ju funka då en elbil har helt andra (enklare) krav på 12 volt än en fossil.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Bjorn
Teslaägare
Inlägg: 749
Blev medlem: 04 feb 2015 16:28
Ort: Skövde
Referralkod: ts.la/bjrn381

Re: 12 voltsproblem

Inlägg av Bjorn »

I fosiler är väl problemet många gånger att det kan laddas ur till väldigt låg soc om man glömmer nåt på eller drar mer än man laddar som vid dieselvärmare och korta körsträckor. Efter en sån djupurladdning blir aldrig ett blybatteri sig självt igen och kommer nog att behövs bytas snart.

Min förra bil hade bra skydd mot det och slog av funktioner enligt schema om man inte hade motorn igång. Radion först. Så småningom allt. Därför höll batteriet i de 5,5 år jag hade bilen och det var fortfarande "som nytt" kan hända har alla nyare fosilare det.

I elbilar verkar det mer vara problemet man får om man sätter ett startbatteri i en husvagn. Att det inte motioneras. Det kom ju nån svenskupfunnen laddare på 80-talet som skulle lösa det genom att pulsa lite ur och mer i. Kanske går det att ordna med en ota fix i Teslan. Problemet borde ju vara känt och åtgärdat i upser som ju vanligen aldrig laddas ur.

Nåt gjorde de ju i en ota för längesen, men det var väl att ladda när bilen var parkerad för att förhindra djup urladdning.

Problemet med att sätta litium batteri som har jag fått för mig är att få svårt att få 12,6 - 13,4 V. Det som vanlig 12v bilel vill ha. 3 litiumceller blir för låg och 4 för hög spänning.
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: 12 voltsproblem

Inlägg av lator »

Bjorn skrev:
I fosiler är väl problemet många gånger att det kan laddas ur till väldigt låg soc om man glömmer nåt på eller drar mer än man laddar som vid dieselvärmare och korta körsträckor. Efter en sån djupurladdning blir aldrig ett blybatteri sig självt igen och kommer nog att behövs bytas snart.

Min förra bil hade bra skydd mot det och slog av funktioner enligt schema om man inte hade motorn igång. Radion först. Så småningom allt. Därför höll batteriet i de 5,5 år jag hade bilen och det var fortfarande "som nytt" kan hända har alla nyare fosilare det.

I elbilar verkar det mer vara problemet man får om man sätter ett startbatteri i en husvagn. Att det inte motioneras. Det kom ju nån svenskupfunnen laddare på 80-talet som skulle lösa det genom att pulsa lite ur och mer i. Kanske går det att ordna med en ota fix i Teslan. Problemet borde ju vara känt och åtgärdat i upser som ju vanligen aldrig laddas ur.

Nåt gjorde de ju i en ota för längesen, men det var väl att ladda när bilen var parkerad för att förhindra djup urladdning.

Problemet med att sätta litium batteri som har jag fått för mig är att få svårt att få 12,6 - 13,4 V. Det som vanlig 12v bilel vill ha. 3 litiumceller blir för låg och 4 för hög spänning.
Jag kör med en del hemmamonterade Li-batterier. 4 x 3,25 volt = 13 volt nominellt från fyra LiFePO4 celler...
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4873
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: 12 voltsproblem

Inlägg av chaffis75 »

Bjorn skrev:
I fosiler är väl problemet många gånger att det kan laddas ur till väldigt låg soc om man glömmer nåt på eller drar mer än man laddar som vid dieselvärmare och korta körsträckor. Efter en sån djupurladdning blir aldrig ett blybatteri sig självt igen och kommer nog att behövs bytas snart.

Min förra bil hade bra skydd mot det och slog av funktioner enligt schema om man inte hade motorn igång. Radion först. Så småningom allt. Därför höll batteriet i de 5,5 år jag hade bilen och det var fortfarande "som nytt" kan hända har alla nyare fosilare det.

I elbilar verkar det mer vara problemet man får om man sätter ett startbatteri i en husvagn. Att det inte motioneras. Det kom ju nån svenskupfunnen laddare på 80-talet som skulle lösa det genom att pulsa lite ur och mer i. Kanske går det att ordna med en ota fix i Teslan. Problemet borde ju vara känt och åtgärdat i upser som ju vanligen aldrig laddas ur.

Nåt gjorde de ju i en ota för längesen, men det var väl att ladda när bilen var parkerad för att förhindra djup urladdning.

Problemet med att sätta litium batteri som har jag fått för mig är att få svårt att få 12,6 - 13,4 V. Det som vanlig 12v bilel vill ha. 3 litiumceller blir för låg och 4 för hög spänning.
Jo de känns som man behöver göra något, om inte litium batterier fungera så finns de kanske andra typer av batterier eller bly batterier som optimeras för de förbruknings mönster som el bilar har. Ja något borde göras för de känns löjligt att man har ett stort jäkla batteri som har 20-100kWh ström men man kan inte starta systemen då de gamla bly batteriet från fossil tiden har gett upp :D
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: 12 voltsproblem

Inlägg av Bjelke »

Sånt här skit får man äta upp på jobbet kan jag säga, och här är det ju inte tal om några elbilsmyter utan helt äkta och rent löjeväckande uselt att det ens sker på
så pass nya bilar lixom.
Har fått höra flera gånger liknande "kan dom inte ens få ett litet 12V-batteri att hålla längre än i min bil, hur ska dom då kunna få ett superstort och svindyrt batteri att hålla?" osv...
Sånt här sprider sig och inte har man nått att sätta emot heller :(
Inte för att jag personligen bryr mig om dom köper en elbil eller inte, det är inte mitt bekymmer, jag har redan valt för länge sedan vad JAG vill äga, men det är sådär lagom
kul att bli pikad för vilken skämtbil man köpt för massor med pengar...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: 12 voltsproblem

Inlägg av mati »

Ja, man kan lätt bli idiotförklarad. Det är sant. Jag berättade igår för en granne att vi planerar att skaffa elbil även för sambon, att vi bara inte har bestämt vilken modell det ska bli. Han tuppade nästan av och menade att det var ju jäkligt onödigt. Det ska väl inte behövas liksom. Nästan så att han blev lite arg på mig, hur jag kunde vara så dum, jag som är så smart annars. Typ. Som om det vore en uppoffring att köra elbil eller nåt. Jag begrep först inte vad han överhuvudtaget menade. Och egentligen begriper jag det fortfarande inte.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
far1far2
Teslaägare
Inlägg: 693
Blev medlem: 16 okt 2015 17:13
Ort: Ronneby

Re: 12 voltsproblem

Inlägg av far1far2 »

Tack alla för utomordentligt uttömmande info. Otroligt intressant med videona om service och byte av batteriet! men även om jag mer än gärna meckar med allt möjlig och omöjligt, så ser det onekligen lite för heavy ut för en gammal dum spakryckare. Bokat tid i Mölndal på onsdag. 70 mil t o r-tackar. :evil:
X100 lev.14/8-18.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: 12 voltsproblem

Inlägg av Bjelke »

far1far2 skrev:
Tack alla för utomordentligt uttömmande info. Otroligt intressant med videona om service och byte av batteriet! men även om jag mer än gärna meckar med allt möjlig och omöjligt, så ser det onekligen lite för heavy ut för en gammal dum spakryckare. Bokat tid i Mölndal på onsdag. 70 mil t o r-tackar. :evil:
Näe det är nog inget man ska mecka med själv om man har garanti kvar på bilen iaf dessutom :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
far1far2
Teslaägare
Inlägg: 693
Blev medlem: 16 okt 2015 17:13
Ort: Ronneby

Re: 12 voltsproblem

Inlägg av far1far2 »

Bjelke skrev:
far1far2 skrev:
Tack alla för utomordentligt uttömmande info. Otroligt intressant med videona om service och byte av batteriet! men även om jag mer än gärna meckar med allt möjlig och omöjligt, så ser det onekligen lite för heavy ut för en gammal dum spakryckare. Bokat tid i Mölndal på onsdag. 70 mil t o r-tackar. :evil:
Näe det är nog inget man ska mecka med själv om man har garanti kvar på bilen iaf dessutom :)
Bytte batteri idag i Mölndal. Hade tid bokad kl 1400. Kl 1415 tog de in bilen, kl 1435 kom den ut -färdig!!! Snacka om service. Men man fick inte vara med inne i verkstan!!
X100 lev.14/8-18.
Användarvisningsbild
Oppfinnarn
Teslaägare
Inlägg: 484
Blev medlem: 08 aug 2015 11:11
Ort: Bjärred

Re: 12 voltsproblem

Inlägg av Oppfinnarn »

far1far2 skrev:
Bjelke skrev:
far1far2 skrev:
Tack alla för utomordentligt uttömmande info. Otroligt intressant med videona om service och byte av batteriet! men även om jag mer än gärna meckar med allt möjlig och omöjligt, så ser det onekligen lite för heavy ut för en gammal dum spakryckare. Bokat tid i Mölndal på onsdag. 70 mil t o r-tackar. :evil:
Näe det är nog inget man ska mecka med själv om man har garanti kvar på bilen iaf dessutom :)
Bytte batteri idag i Mölndal. Hade tid bokad kl 1400. Kl 1415 tog de in bilen, kl 1435 kom den ut -färdig!!! Snacka om service. Men man fick inte vara med inne i verkstan!!
Jag hade min på vanlig service samtidigt igår, så då tog det hela dagen... Men jag fick göra Gbg under dagen så jag kunde så att säga "skriva av mina 50 mil t.o.r" i tid, till skillnad från dina 70 mil t.o.r för 20 minuters arbete ;-).
#Oppfinnarn went Electric 2015-10-02.... Blå Model S 70D samt ytterligare en Modell S 75D inköpt 2018-09-28 ... och efter mer än 32000 mil med elbil, varför bara ha två Tesla Model S... när man kan ha tre, så det blev en Model S AWD 2023-12-22 :) ....
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2171
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: 12 voltsproblem

Inlägg av jpetters »

Idag så började mitt 12v batteri att strula. 12v felmeddelande kom upp och det gick inte att köra iväg bilen, gick inte att välja D eller R.
Ringde supporten men de fick inte kontakt med bilen och Power Off hjälpte inte. Strax efter det så dog skärmarna, helt svart.
Bärgning bokades, låste och lämnade bilen.
När bärgaren kom 2 timmar senare så fungerade allt helt plötsligt som vanligt, inga felmeddelanden alls och supporten såg inget fel heller.
Men bilen fick hur som helst lifta till SC i Väsby. Nu hoppas jag de kan lösa det snabbt.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: 12 voltsproblem

Inlägg av mati »

Min bil har vid några tillfällen också visat 12V-felmeddelandet i kombination med diverse andra roliga random-fel. Samt texten "unable to start". Svarta skärmar har jag också fått en gång. Trots allt gick det faktiskt att starta bilen varje gång detta har hänt. Peppar, peppar. Support/service kan inte se nånting och vet inte vad det är.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: 12 voltsproblem

Inlägg av Mickep »

Jag hoppas att tesla sätter igång ett certifierings-program så att tekniker kan bli tillåtna att göra service på bilarna och utföra rep. (Fast tror att det mesta är att byta grejer mer än att reparera)
I mitt län finns det en verkstad som har riktat in sig på elbilar(var ett år sedan jag läste det i tidningen så vet inte om de finns kvar)
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: 12 voltsproblem

Inlägg av Bjelke »

jpetters skrev:
Idag så började mitt 12v batteri att strula. 12v felmeddelande kom upp och det gick inte att köra iväg bilen, gick inte att välja D eller R.
Ringde supporten men de fick inte kontakt med bilen och Power Off hjälpte inte. Strax efter det så dog skärmarna, helt svart.
Bärgning bokades, låste och lämnade bilen.
När bärgaren kom 2 timmar senare så fungerade allt helt plötsligt som vanligt, inga felmeddelanden alls och supporten såg inget fel heller.
Men bilen fick hur som helst lifta till SC i Väsby. Nu hoppas jag de kan lösa det snabbt.
Min betedde sig så ett fåtal ggr förut och då sa dom i Väsby att det berodde på laddstolpen jag använde då, lät högst
osannolikt tyckte jag då men det har inte hänt igen ngn annanstans iaf... (Jordproblem tex gissade dom på)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Tjell
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 15 jun 2015 23:50
Ort: Vårgårda
Kontakt:

Re: 12 voltsproblem

Inlägg av Tjell »

Någon som bytt till sk "torrbatteri"? Undrar om de inte är bara bättre utan även har större kapacitet (effekt per volym)?
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: 12 voltsproblem

Inlägg av bullen »

Har idag fått medd i displayen att 12v batteriet snart behöver bytas. Någon som kört med det felmedd? Isf hur länge? Vill inte ringa 24h assistans så länge inte bilen står still. O det suraste. Bilen har gått 8030 mil
Användarvisningsbild
Corvus
Teslaägare
Inlägg: 63
Blev medlem: 19 okt 2017 22:18
Ort: Uppsala

Re: 12 voltsproblem

Inlägg av Corvus »

Jag körde med meddelelandet i 4 dagar. SC sa dock när jag bokade tid för byte att det inte var någon stor brådska, det var ingen fara med att bilen inte skulle starta. Jag ville dock inte chansa utan bokade tid så snart det var möjligt, dvs 4 dagar senare.
Tesla Model S 85D byggd juni 2015 | Midnight Silver Metallic | 19" fälgar | Svart skinnklädsel | Next Gen-säten | Teknikpaket med AP1 | Panoramatak | Luftfjädring | Köldpaket | Säkerhetspaket |
Användarvisningsbild
Hebbe
Teslaägare
Inlägg: 150
Blev medlem: 03 nov 2016 17:34
Ort: Västerås

Re: 12 voltsproblem

Inlägg av Hebbe »

Hittade www.BattMobileBatteries.com på nätet. Instruktionen att byta till ett 12V Lj-batteri är föredömliga. Har man en D-bil så verkar det mycket enkelt och kan av en normalbegåvad göras på mindre än en timme. I en 2-hjulsdriven ModelS är det något bökigare, men ändock överkomligt. Vet dock inte var man kan köpa ett sådant batteri i Sverige, någon som vet?
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: 12 voltsproblem

Inlägg av e5m1r »

Hebbe skrev:
Hittade http://www.BattMobileBatteries.com på nätet. Instruktionen att byta till ett 12V Lj-batteri är föredömliga. Har man en D-bil så verkar det mycket enkelt och kan av en normalbegåvad göras på mindre än en timme. I en 2-hjulsdriven ModelS är det något bökigare, men ändock överkomligt. Vet dock inte var man kan köpa ett sådant batteri i Sverige, någon som vet?
Tesla har ändå nånstans tyckt att vanligt batteri är bättre
De har ju batterifabrik borde vara no brainer att fixa ett 12V pack?
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
kontakten2

Re: 12 voltsproblem

Inlägg av kontakten2 »

Dc/DC konvertern ska vara liknande modell som satt i Toyota rav4 så det finns utrymme för förbättring. Om inte annat bättre batteri.
Men snart går allt på högspänning :roll: 8-)
Användarvisningsbild
Hebbe
Teslaägare
Inlägg: 150
Blev medlem: 03 nov 2016 17:34
Ort: Västerås

Re: 12 voltsproblem

Inlägg av Hebbe »

BattMobile Batteries har tagit fram en ny batterikemi för att komma upp till den batterispänningen som motsvarar blyackumulatorns. Med de battericeller som Tesla använder i dag så kan detta inte realiseras. Varför Tesla inte tagit till denna lösning kan man undra.

Att sedan bly-acken inte håller lika länge i en Tesla som i en fossil är något som man kan fråga sig. Allt för många råkar ut för att ackumulatorn lägger av stracks efter att garantin har gått ut. Jag har inte bytt ackumulatorn i min BMW, fast bilen är 5 år gammal.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4873
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: 12 voltsproblem

Inlägg av chaffis75 »

12 volts batteriet verkar vara den svaga länken i en Tesla, samtidigt är de bara detta som måste bytas lite oftare än förväntat så känns de väl ok även om man önskat att de hittat någon lösning på problemet.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: 12 voltsproblem

Inlägg av Teslaspolen »

Hebbe skrev:
BattMobile Batteries har tagit fram en ny batterikemi för att komma upp till den batterispänningen som motsvarar blyackumulatorns. Med de battericeller som Tesla använder i dag så kan detta inte realiseras. Varför Tesla inte tagit till denna lösning kan man undra.

Att sedan bly-acken inte håller lika länge i en Tesla som i en fossil är något som man kan fråga sig. Allt för många råkar ut för att ackumulatorn lägger av stracks efter att garantin har gått ut. Jag har inte bytt ackumulatorn i min BMW, fast bilen är 5 år gammal.
Problemet blir fortfarande att Li-Ion inte ska laddas när dom är kalla.

Varför inte göra som med laptops? 18650 cellerna där kan ju användas till att driva allt möjligt i olika spänningar.
Skriv svar