12 voltsproblem

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
far1far2
Teslaägare
Inlägg: 693
Blev medlem: 16 okt 2015 17:13
Ort: Ronneby

12 voltsproblem

Inlägg av far1far2 »

Finns säkert en tråd med det här problemet, men kan inte hitta den.
Alltså-får varning att 12 voltsbatteriet behöver service. Och finstilt under "...need to be changed, soon."
Nån som vet nåt om detta? Hur urgent är det? Kan man göra något själv.? Servicen svarar inte vid påringning. :?:
X100 lev.14/8-18.
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6516
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: 12 voltsproblem

Inlägg av Tars »

far1far2 skrev:
Finns säkert en tråd med det här problemet, men kan inte hitta den.
Alltså-får varning att 12 voltsbatteriet behöver service. Och finstilt under "...need to be changed, soon."
Nån som vet nåt om detta? Hur urgent är det? Kan man göra något själv.? Servicen svarar inte vid påringning. :?:
Lämnar du meddelande så ringer de alltid upp.
Speciellt om det är lite mer bråttom.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
Delta
Teslaägare
Inlägg: 876
Blev medlem: 06 mar 2014 07:44
Ort: Laholm

Re: 12 voltsproblem

Inlägg av Delta »

Inte något du kan fixa själv. Jag fick relativt snabbt tid. Väl på SC i GBG ville man först göra en felsökning a drygt 600 kr för att verifiera felet. Därefter batteribyte(12V) á 2500 kr. Min garanti hade gått ut. Alltsammans gick på ca 1 timme.
Användarvisningsbild
far1far2
Teslaägare
Inlägg: 693
Blev medlem: 16 okt 2015 17:13
Ort: Ronneby

Re: 12 voltsproblem

Inlägg av far1far2 »

Delta skrev:
Inte något du kan fixa själv. Jag fick relativt snabbt tid. Väl på SC i GBG ville man först göra en felsökning a drygt 600 kr för att verifiera felet. Därefter batteribyte(12V) á 2500 kr. Min garanti hade gått ut. Alltsammans gick på ca 1 timme.
Tack för advisen! Ligger på dom som en hök!
X100 lev.14/8-18.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: 12 voltsproblem

Inlägg av lator »

far1far2 skrev:
Delta skrev:
Inte något du kan fixa själv. Jag fick relativt snabbt tid. Väl på SC i GBG ville man först göra en felsökning a drygt 600 kr för att verifiera felet. Därefter batteribyte(12V) á 2500 kr. Min garanti hade gått ut. Alltsammans gick på ca 1 timme.
Tack för advisen! Ligger på dom som en hök!
Ja, du har ju garanti kvar annars är det ju bara att knata iväg till Biltema och köpa ett nytt batteri... ;)
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: 12 voltsproblem

Inlägg av mati »

Om du gillar att meka och har väldigt mycket tid och tålamod kan du byta batteriet själv.



e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Oppfinnarn
Teslaägare
Inlägg: 484
Blev medlem: 08 aug 2015 11:11
Ort: Bjärred

Re: 12 voltsproblem

Inlägg av Oppfinnarn »

far1far2 skrev:
Finns säkert en tråd med det här problemet, men kan inte hitta den.
Alltså-får varning att 12 voltsbatteriet behöver service. Och finstilt under "...need to be changed, soon."
Nån som vet nåt om detta? Hur urgent är det? Kan man göra något själv.? Servicen svarar inte vid påringning. :?:
Fick detta felmeddelande i Fredags, ringde supporten som tog kontakt med service i Mölndal som ringde tillbaka. Hade bokat 6000 mila service 5:e maj där men de ville se bilen tidigare än så, så på Tisdag 4/4 fick jag tid. Tag kontakt med supporten, tror jag är en bra ide'.
#Oppfinnarn went Electric 2015-10-02.... Blå Model S 70D samt ytterligare en Modell S 75D inköpt 2018-09-28 ... och efter mer än 32000 mil med elbil, varför bara ha två Tesla Model S... när man kan ha tre, så det blev en Model S AWD 2023-12-22 :) ....
Användarvisningsbild
Machris
Teslaägare
Inlägg: 393
Blev medlem: 27 apr 2015 23:07
Ort: Kalmar

Re: 12 voltsproblem

Inlägg av Machris »

Fick samma meddelande i höstas. De ville inte vänta trots att jag skulle in på service 6 V senare. Du kan tydligen bli stående om du har otur.
Sjukt snygg röd S100D...
Sjukt snygg röd S85D...
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4873
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: 12 voltsproblem

Inlägg av chaffis75 »

Hur kan de vara att 12 volts batteriet blir förstört så snabbt, det måste ju gå att ladda och ladda ut det på ett mer skonsamt sätt så de håller längre?
Tittar jag på min fossil så hade jag samma batteri i 5 1/2 år, jag får en känsla av att de flesta med elbil har bytt sitt batteri innan dess. Kan lägga till att jag har diesel värmare också vilket tydligen ska slita ordentligt på 12 volts batteriet när man använder det.

Ursäkta mitt fossil snack men måste ju jämföra, hoppas ingen mår allt för dåligt nu :D
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: 12 voltsproblem

Inlägg av Smutt »

Jag har bytt flera batterier i fossilbil efter 2 år
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: 12 voltsproblem

Inlägg av bonath »

En fossilmotors generator "motionerar" batteriet bättre.
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: 12 voltsproblem

Inlägg av Svenssons »

Jag har blivit stående med avgasbilar flera gånger pga problem med 12 V-batteriet. Igår fick jag tillbaka utlånad 12V-laddare av kompis som behövde ladda batteriet i en hyfsat ny Volvo. Han hade köpt en egen eftersom han räknar med att behöva ladda igen. Teslas 12V-batteri är lite mindre än vad som är vanligt i avgasbilar vilket nog kan påverka hur snabbt det kan bli problem med det.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4873
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: 12 voltsproblem

Inlägg av chaffis75 »

Ok jag har kanske haft tur med mina fossil bilar helt enkelt även om jag fortfarande har en gnagande känsla av att problemet är större på elbilar.
Kanske dagas att ersätta bly batteriet med något litium 12v batteri istället med förhoppning att de håller bättre, borde ju funka då en elbil har helt andra (enklare) krav på 12 volt än en fossil.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Bjorn
Teslaägare
Inlägg: 749
Blev medlem: 04 feb 2015 16:28
Ort: Skövde
Referralkod: ts.la/bjrn381

Re: 12 voltsproblem

Inlägg av Bjorn »

I fosiler är väl problemet många gånger att det kan laddas ur till väldigt låg soc om man glömmer nåt på eller drar mer än man laddar som vid dieselvärmare och korta körsträckor. Efter en sån djupurladdning blir aldrig ett blybatteri sig självt igen och kommer nog att behövs bytas snart.

Min förra bil hade bra skydd mot det och slog av funktioner enligt schema om man inte hade motorn igång. Radion först. Så småningom allt. Därför höll batteriet i de 5,5 år jag hade bilen och det var fortfarande "som nytt" kan hända har alla nyare fosilare det.

I elbilar verkar det mer vara problemet man får om man sätter ett startbatteri i en husvagn. Att det inte motioneras. Det kom ju nån svenskupfunnen laddare på 80-talet som skulle lösa det genom att pulsa lite ur och mer i. Kanske går det att ordna med en ota fix i Teslan. Problemet borde ju vara känt och åtgärdat i upser som ju vanligen aldrig laddas ur.

Nåt gjorde de ju i en ota för längesen, men det var väl att ladda när bilen var parkerad för att förhindra djup urladdning.

Problemet med att sätta litium batteri som har jag fått för mig är att få svårt att få 12,6 - 13,4 V. Det som vanlig 12v bilel vill ha. 3 litiumceller blir för låg och 4 för hög spänning.
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: 12 voltsproblem

Inlägg av lator »

Bjorn skrev:
I fosiler är väl problemet många gånger att det kan laddas ur till väldigt låg soc om man glömmer nåt på eller drar mer än man laddar som vid dieselvärmare och korta körsträckor. Efter en sån djupurladdning blir aldrig ett blybatteri sig självt igen och kommer nog att behövs bytas snart.

Min förra bil hade bra skydd mot det och slog av funktioner enligt schema om man inte hade motorn igång. Radion först. Så småningom allt. Därför höll batteriet i de 5,5 år jag hade bilen och det var fortfarande "som nytt" kan hända har alla nyare fosilare det.

I elbilar verkar det mer vara problemet man får om man sätter ett startbatteri i en husvagn. Att det inte motioneras. Det kom ju nån svenskupfunnen laddare på 80-talet som skulle lösa det genom att pulsa lite ur och mer i. Kanske går det att ordna med en ota fix i Teslan. Problemet borde ju vara känt och åtgärdat i upser som ju vanligen aldrig laddas ur.

Nåt gjorde de ju i en ota för längesen, men det var väl att ladda när bilen var parkerad för att förhindra djup urladdning.

Problemet med att sätta litium batteri som har jag fått för mig är att få svårt att få 12,6 - 13,4 V. Det som vanlig 12v bilel vill ha. 3 litiumceller blir för låg och 4 för hög spänning.
Jag kör med en del hemmamonterade Li-batterier. 4 x 3,25 volt = 13 volt nominellt från fyra LiFePO4 celler...
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4873
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: 12 voltsproblem

Inlägg av chaffis75 »

Bjorn skrev:
I fosiler är väl problemet många gånger att det kan laddas ur till väldigt låg soc om man glömmer nåt på eller drar mer än man laddar som vid dieselvärmare och korta körsträckor. Efter en sån djupurladdning blir aldrig ett blybatteri sig självt igen och kommer nog att behövs bytas snart.

Min förra bil hade bra skydd mot det och slog av funktioner enligt schema om man inte hade motorn igång. Radion först. Så småningom allt. Därför höll batteriet i de 5,5 år jag hade bilen och det var fortfarande "som nytt" kan hända har alla nyare fosilare det.

I elbilar verkar det mer vara problemet man får om man sätter ett startbatteri i en husvagn. Att det inte motioneras. Det kom ju nån svenskupfunnen laddare på 80-talet som skulle lösa det genom att pulsa lite ur och mer i. Kanske går det att ordna med en ota fix i Teslan. Problemet borde ju vara känt och åtgärdat i upser som ju vanligen aldrig laddas ur.

Nåt gjorde de ju i en ota för längesen, men det var väl att ladda när bilen var parkerad för att förhindra djup urladdning.

Problemet med att sätta litium batteri som har jag fått för mig är att få svårt att få 12,6 - 13,4 V. Det som vanlig 12v bilel vill ha. 3 litiumceller blir för låg och 4 för hög spänning.
Jo de känns som man behöver göra något, om inte litium batterier fungera så finns de kanske andra typer av batterier eller bly batterier som optimeras för de förbruknings mönster som el bilar har. Ja något borde göras för de känns löjligt att man har ett stort jäkla batteri som har 20-100kWh ström men man kan inte starta systemen då de gamla bly batteriet från fossil tiden har gett upp :D
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: 12 voltsproblem

Inlägg av Bjelke »

Sånt här skit får man äta upp på jobbet kan jag säga, och här är det ju inte tal om några elbilsmyter utan helt äkta och rent löjeväckande uselt att det ens sker på
så pass nya bilar lixom.
Har fått höra flera gånger liknande "kan dom inte ens få ett litet 12V-batteri att hålla längre än i min bil, hur ska dom då kunna få ett superstort och svindyrt batteri att hålla?" osv...
Sånt här sprider sig och inte har man nått att sätta emot heller :(
Inte för att jag personligen bryr mig om dom köper en elbil eller inte, det är inte mitt bekymmer, jag har redan valt för länge sedan vad JAG vill äga, men det är sådär lagom
kul att bli pikad för vilken skämtbil man köpt för massor med pengar...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: 12 voltsproblem

Inlägg av mati »

Ja, man kan lätt bli idiotförklarad. Det är sant. Jag berättade igår för en granne att vi planerar att skaffa elbil även för sambon, att vi bara inte har bestämt vilken modell det ska bli. Han tuppade nästan av och menade att det var ju jäkligt onödigt. Det ska väl inte behövas liksom. Nästan så att han blev lite arg på mig, hur jag kunde vara så dum, jag som är så smart annars. Typ. Som om det vore en uppoffring att köra elbil eller nåt. Jag begrep först inte vad han överhuvudtaget menade. Och egentligen begriper jag det fortfarande inte.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
far1far2
Teslaägare
Inlägg: 693
Blev medlem: 16 okt 2015 17:13
Ort: Ronneby

Re: 12 voltsproblem

Inlägg av far1far2 »

Tack alla för utomordentligt uttömmande info. Otroligt intressant med videona om service och byte av batteriet! men även om jag mer än gärna meckar med allt möjlig och omöjligt, så ser det onekligen lite för heavy ut för en gammal dum spakryckare. Bokat tid i Mölndal på onsdag. 70 mil t o r-tackar. :evil:
X100 lev.14/8-18.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: 12 voltsproblem

Inlägg av Bjelke »

far1far2 skrev:
Tack alla för utomordentligt uttömmande info. Otroligt intressant med videona om service och byte av batteriet! men även om jag mer än gärna meckar med allt möjlig och omöjligt, så ser det onekligen lite för heavy ut för en gammal dum spakryckare. Bokat tid i Mölndal på onsdag. 70 mil t o r-tackar. :evil:
Näe det är nog inget man ska mecka med själv om man har garanti kvar på bilen iaf dessutom :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
far1far2
Teslaägare
Inlägg: 693
Blev medlem: 16 okt 2015 17:13
Ort: Ronneby

Re: 12 voltsproblem

Inlägg av far1far2 »

Bjelke skrev:
far1far2 skrev:
Tack alla för utomordentligt uttömmande info. Otroligt intressant med videona om service och byte av batteriet! men även om jag mer än gärna meckar med allt möjlig och omöjligt, så ser det onekligen lite för heavy ut för en gammal dum spakryckare. Bokat tid i Mölndal på onsdag. 70 mil t o r-tackar. :evil:
Näe det är nog inget man ska mecka med själv om man har garanti kvar på bilen iaf dessutom :)
Bytte batteri idag i Mölndal. Hade tid bokad kl 1400. Kl 1415 tog de in bilen, kl 1435 kom den ut -färdig!!! Snacka om service. Men man fick inte vara med inne i verkstan!!
X100 lev.14/8-18.
Användarvisningsbild
Oppfinnarn
Teslaägare
Inlägg: 484
Blev medlem: 08 aug 2015 11:11
Ort: Bjärred

Re: 12 voltsproblem

Inlägg av Oppfinnarn »

far1far2 skrev:
Bjelke skrev:
far1far2 skrev:
Tack alla för utomordentligt uttömmande info. Otroligt intressant med videona om service och byte av batteriet! men även om jag mer än gärna meckar med allt möjlig och omöjligt, så ser det onekligen lite för heavy ut för en gammal dum spakryckare. Bokat tid i Mölndal på onsdag. 70 mil t o r-tackar. :evil:
Näe det är nog inget man ska mecka med själv om man har garanti kvar på bilen iaf dessutom :)
Bytte batteri idag i Mölndal. Hade tid bokad kl 1400. Kl 1415 tog de in bilen, kl 1435 kom den ut -färdig!!! Snacka om service. Men man fick inte vara med inne i verkstan!!
Jag hade min på vanlig service samtidigt igår, så då tog det hela dagen... Men jag fick göra Gbg under dagen så jag kunde så att säga "skriva av mina 50 mil t.o.r" i tid, till skillnad från dina 70 mil t.o.r för 20 minuters arbete ;-).
#Oppfinnarn went Electric 2015-10-02.... Blå Model S 70D samt ytterligare en Modell S 75D inköpt 2018-09-28 ... och efter mer än 32000 mil med elbil, varför bara ha två Tesla Model S... när man kan ha tre, så det blev en Model S AWD 2023-12-22 :) ....
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2171
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: 12 voltsproblem

Inlägg av jpetters »

Idag så började mitt 12v batteri att strula. 12v felmeddelande kom upp och det gick inte att köra iväg bilen, gick inte att välja D eller R.
Ringde supporten men de fick inte kontakt med bilen och Power Off hjälpte inte. Strax efter det så dog skärmarna, helt svart.
Bärgning bokades, låste och lämnade bilen.
När bärgaren kom 2 timmar senare så fungerade allt helt plötsligt som vanligt, inga felmeddelanden alls och supporten såg inget fel heller.
Men bilen fick hur som helst lifta till SC i Väsby. Nu hoppas jag de kan lösa det snabbt.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: 12 voltsproblem

Inlägg av mati »

Min bil har vid några tillfällen också visat 12V-felmeddelandet i kombination med diverse andra roliga random-fel. Samt texten "unable to start". Svarta skärmar har jag också fått en gång. Trots allt gick det faktiskt att starta bilen varje gång detta har hänt. Peppar, peppar. Support/service kan inte se nånting och vet inte vad det är.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: 12 voltsproblem

Inlägg av Mickep »

Jag hoppas att tesla sätter igång ett certifierings-program så att tekniker kan bli tillåtna att göra service på bilarna och utföra rep. (Fast tror att det mesta är att byta grejer mer än att reparera)
I mitt län finns det en verkstad som har riktat in sig på elbilar(var ett år sedan jag läste det i tidningen så vet inte om de finns kvar)
Skriv svar