Hittade http://www.BattMobileBatteries.com på nätet. Instruktionen att byta till ett 12V Lj-batteri är föredömliga. Har man en D-bil så verkar det mycket enkelt och kan av en normalbegåvad göras på mindre än en timme. I en 2-hjulsdriven ModelS är det något bökigare, men ändock överkomligt. Vet dock inte var man kan köpa ett sådant batteri i Sverige, någon som vet?
Tesla har ändå nånstans tyckt att vanligt batteri är bättre
De har ju batterifabrik borde vara no brainer att fixa ett 12V pack?
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Dc/DC konvertern ska vara liknande modell som satt i Toyota rav4 så det finns utrymme för förbättring. Om inte annat bättre batteri.
Men snart går allt på högspänning
BattMobile Batteries har tagit fram en ny batterikemi för att komma upp till den batterispänningen som motsvarar blyackumulatorns. Med de battericeller som Tesla använder i dag så kan detta inte realiseras. Varför Tesla inte tagit till denna lösning kan man undra.
Att sedan bly-acken inte håller lika länge i en Tesla som i en fossil är något som man kan fråga sig. Allt för många råkar ut för att ackumulatorn lägger av stracks efter att garantin har gått ut. Jag har inte bytt ackumulatorn i min BMW, fast bilen är 5 år gammal.
12 volts batteriet verkar vara den svaga länken i en Tesla, samtidigt är de bara detta som måste bytas lite oftare än förväntat så känns de väl ok även om man önskat att de hittat någon lösning på problemet.
BattMobile Batteries har tagit fram en ny batterikemi för att komma upp till den batterispänningen som motsvarar blyackumulatorns. Med de battericeller som Tesla använder i dag så kan detta inte realiseras. Varför Tesla inte tagit till denna lösning kan man undra.
Att sedan bly-acken inte håller lika länge i en Tesla som i en fossil är något som man kan fråga sig. Allt för många råkar ut för att ackumulatorn lägger av stracks efter att garantin har gått ut. Jag har inte bytt ackumulatorn i min BMW, fast bilen är 5 år gammal.
Problemet blir fortfarande att Li-Ion inte ska laddas när dom är kalla.
Varför inte göra som med laptops? 18650 cellerna där kan ju användas till att driva allt möjligt i olika spänningar.
Har idag fått medd i displayen att 12v batteriet snart behöver bytas. Någon som kört med det felmedd? Isf hur länge? Vill inte ringa 24h assistans så länge inte bilen står still. O det suraste. Bilen har gått 8030 mil
Jag tror faktiskt att du kan få det som ett garantiärende. Tesla verkar vara justa på att hålla god nivå på garantigrejer.
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
Har idag fått medd i displayen att 12v batteriet snart behöver bytas. Någon som kört med det felmedd? Isf hur länge? Vill inte ringa 24h assistans så länge inte bilen står still. O det suraste. Bilen har gått 8030 mil
Jag tror faktiskt att du kan få det som ett garantiärende. Tesla verkar vara justa på att hålla god nivå på garantigrejer.
Vi får se. Pratade med dom och har service på tisdag. Det Skulle va helt ofarligt o köra till dess så länge jag inte låter bilen stå med för låg SoC
Har idag fått medd i displayen att 12v batteriet snart behöver bytas. Någon som kört med det felmedd? Isf hur länge? Vill inte ringa 24h assistans så länge inte bilen står still. O det suraste. Bilen har gått 8030 mil
Jag tror faktiskt att du kan få det som ett garantiärende. Tesla verkar vara justa på att hålla god nivå på garantigrejer.
Vi får se. Pratade med dom och har service på tisdag. Det Skulle va helt ofarligt o köra till dess så länge jag inte låter bilen stå med för låg SoC
Skulle du kunna fråga sedan om varför låg SoC skulle vara osäkrare för ett dåligt 12V-batteri? Och isf vid vilken nivå blir det problem?
Det känns som att det skulle krävas en sjukt låg SoC för att laddning av 12V-batteriet skulle strula eller att bilen går in i deep sleep eller vad nu problemet är...
(går bilen in i deep sleep så kräver det väl mer tid på 12V vid en uppstart innan alla system kommer igång och då även kanske laddning av 12V-batteriet men
deep sleep pgav låg SoC vet jag inte om man kan förutsäga då det snarare verkar hända lite random lixom)
Har idag fått medd i displayen att 12v batteriet snart behöver bytas. Någon som kört med det felmedd? Isf hur länge? Vill inte ringa 24h assistans så länge inte bilen står still. O det suraste. Bilen har gått 8030 mil
Jag tror faktiskt att du kan få det som ett garantiärende. Tesla verkar vara justa på att hålla god nivå på garantigrejer.
Vi får se. Pratade med dom och har service på tisdag. Det Skulle va helt ofarligt o köra till dess så länge jag inte låter bilen stå med för låg SoC
Skulle du kunna fråga sedan om varför låg SoC skulle vara osäkrare för ett dåligt 12V-batteri? Och isf vid vilken nivå blir det problem?
Det känns som att det skulle krävas en sjukt låg SoC för att laddning av 12V-batteriet skulle strula eller att bilen går in i deep sleep eller vad nu problemet är...
(går bilen in i deep sleep så kräver det väl mer tid på 12V vid en uppstart innan alla system kommer igång och då även kanske laddning av 12V-batteriet men
deep sleep pgav låg SoC vet jag inte om man kan förutsäga då det snarare verkar hända lite random lixom)
Ska kolla med dom, men är det typ 5% som laddningen stängs av?
Någon som bytt till sk "torrbatteri"? Undrar om de inte är bara bättre utan även har större kapacitet (effekt per volym)?
Jag måste få ställa frågan igen. Tror tex Optima är ett batteri som tex Räddningstjänsten använder sig av.
Någon Tesla med Optima eller liknande, finns och funkar det?
Ett "torrbatteri" är skapligt mycket dyrare men och mycket bättre.
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
Fick felmeddelande om 12V-batteri idag efter att bilen stått på verkstad i 8 veckor för reparation av en krockskada.
De sade på verkstaden att det inte skulle vara några problem att köra ändå.
Senare på dagen efter en lång körning då jag hade 8% laddning kvar (5 km till laddplatsen) fick jag ett meddelande att köra åt sidan och stanna bilen, kommer att stänga ner. Jag gjorde det och sedan stängdes bilen av och skärmarna blev svarta.
Bilen gick inte starta igen och nu är den bärgad och påväg till SC i Väsby.
Fick felmeddelande om byte av 12-volts batteri idag. Bilen, en S85, är en månad över den fyraåriga garantitiden med dryga 5000 mil på mätaren. Hoppas på goodwill!
Fick klagomål på 12-voltsbatteriet för två veckor sedan på min (p85DL-15, 8700mil) och meddelandet: service, car may not start. Ringde support och gjorde en hard-reset på den. Då gick den igång igen. Samma sak nästa gång jag startade den. Tesla ville då att jag skulle lämna in bilen så den inte fastnade någonstans.
Nu väntar jag på ett sprillans nytt batteripack från Holland :S. Skulle ta minst 1 månad. Aja, lider väl ingen nöd på mig, fick en lånebil.
Fick felmeddelande om byte av 12-volts batteri idag. Bilen, en S85, är en månad över den fyraåriga garantitiden med dryga 5000 mil på mätaren. Hoppas på goodwill!
Jag fick varningen efter 8200 mil. Fick det på garantin
Jag fick meddelandet om att 12V batterit behöver bytas i förra veckan. Bilen har gått 800 mil och levererades i mitten av december. På SC sa de att batterierna är slut på deras lager men de beställde ett som skulle komma inom en vecka. Verkar vara många som behöver nytt batteri.
"Elbilisterna satt i ett hörn och tissla och tesla."
Snackade med Simon på SC idag och han lovade att byta batteriet på goodwill. Snyggt jobbat! Men han visste inte när då batterierna är beställda från Holland utan leveransdatum.
Sparkar liv i den här gamla tråden igen då jag snackade lite med en kille i USA som säljer litiumbaserade 12v batterier (https://www.ohmmu.com/). Det har nämnts ett par gånger på forumet, och det vi har återkommit till flertalet gånger är problemet att ladda dessa celler i vårt kalla klimat. (i.e Vad händer när det är minus 10/20/30 grader?...) Så jag passade helt enkelt på att fråga honom vad hans åsikt om det är.
Hi!
So good to hear from you!
Although the 12v battery is not insulated from the cold temperatures it does receive some benefit from its proximity to other components which are warmed during vehicle operation. The chemistry we use is not the same as the tesla traction battery pack, we use Lithium Iron Phosphate, which is known to be safer than other lithium chemistries and a bit more resilient to cold temperatures. We have done cold weather testing and have found that the batteries perform well within the vehicle system but do experience some shortening of lifespan with continuous exposure to extreme cold.
The problem as you know is with the charging of the batteries, not the discharging, discharging at -25C isn't as big of a problem as charging at -25C. Charging can be done at -25C safely but only if it is done VERY slowly. Generally the tesla vehicles aren't charging the 12v batteries with much current unless the vehicles are powered "on", when the vehicles is powered on the battery is provided a little warmth from surrounding components, certainly it doesn't get warm by any means but it does bring -25C up to around 0C and that makes a big difference for the performance of these batteries during charging.
So, in summary; I suggest that the battery will experience some degradation due to extreme cold but a few features of the vehicle/system work to our advantage to minimize this degradation, therefore I have confidence in the performance of these batteries in these extreme cold weather conditions.
Also, if you feel there is enough demand, I have been working on creating an "extreme cold" battery solution which would utilize Lithium-Titanate and/or some self-heating circuit features within the battery; the costs would be significantly higher though. Likely $600-900USD per unit. What are your thoughts on this?
Om inte annat så känns det som det hade varit intressant att göra bara för att se vad som händer. For science!
Sparkar liv i den här gamla tråden igen då jag snackade lite med en kille i USA som säljer litiumbaserade 12v batterier (https://www.ohmmu.com/). Det har nämnts ett par gånger på forumet, och det vi har återkommit till flertalet gånger är problemet att ladda dessa celler i vårt kalla klimat. (i.e Vad händer när det är minus 10/20/30 grader?...) Så jag passade helt enkelt på att fråga honom vad hans åsikt om det är.
Hi!
So good to hear from you!
Although the 12v battery is not insulated from the cold temperatures it does receive some benefit from its proximity to other components which are warmed during vehicle operation. The chemistry we use is not the same as the tesla traction battery pack, we use Lithium Iron Phosphate, which is known to be safer than other lithium chemistries and a bit more resilient to cold temperatures. We have done cold weather testing and have found that the batteries perform well within the vehicle system but do experience some shortening of lifespan with continuous exposure to extreme cold.
The problem as you know is with the charging of the batteries, not the discharging, discharging at -25C isn't as big of a problem as charging at -25C. Charging can be done at -25C safely but only if it is done VERY slowly. Generally the tesla vehicles aren't charging the 12v batteries with much current unless the vehicles are powered "on", when the vehicles is powered on the battery is provided a little warmth from surrounding components, certainly it doesn't get warm by any means but it does bring -25C up to around 0C and that makes a big difference for the performance of these batteries during charging.
So, in summary; I suggest that the battery will experience some degradation due to extreme cold but a few features of the vehicle/system work to our advantage to minimize this degradation, therefore I have confidence in the performance of these batteries in these extreme cold weather conditions.
Also, if you feel there is enough demand, I have been working on creating an "extreme cold" battery solution which would utilize Lithium-Titanate and/or some self-heating circuit features within the battery; the costs would be significantly higher though. Likely $600-900USD per unit. What are your thoughts on this?
Om inte annat så känns det som det hade varit intressant att göra bara för att se vad som händer. For science!
Hupp!? Just denna fråga funderade jag händelsevis på igår!!
Sitter dessa i ALLA Teslor vi får till EU?
De är ju endast att se som hjälpbatteri? Om jag fattar rätt.
Ska det kosta 5-10 tusen för att få det att fungera bra så byter jag hellre ett batteri för tusenlappen med några års mellanrum, och att tro
att man kan slänga in ett vanligt litium-12V-batteri i en Tesla som inte tar hänsyn till hur batteriet tål att laddas i låga temperaturer (eftersom
systemet inte behöver bry sig som det är konstruerat idag) kommer bara leda till att man förstör batteriet rätt snabbt.
Däremot borde det gå att få till lite värme till batteriet när det är kallt på det gamla hederliga sättet (typ en värmeplatta med termostat under batteriet) och då
skulle det funka med ett vanligt litiumbatteri (under förutsättning att Teslan verkligen laddar batteriet även när bilen är avstängd så att den lilla strömmen
som behövs för värmaren inte drar ur batteriet helt istället.
Å andra sidan så vettifasiken om inte Tesla har löst grundproblemet redan för numera hör man inte ofta att 12V-batteriet har säckat ihop, eller?
Sparkar liv i den här gamla tråden igen då jag snackade lite med en kille i USA som säljer litiumbaserade 12v batterier (https://www.ohmmu.com/). Det har nämnts ett par gånger på forumet, och det vi har återkommit till flertalet gånger är problemet att ladda dessa celler i vårt kalla klimat. (i.e Vad händer när det är minus 10/20/30 grader?...) Så jag passade helt enkelt på att fråga honom vad hans åsikt om det är.
Hi!
So good to hear from you!
Although the 12v battery is not insulated from the cold temperatures it does receive some benefit from its proximity to other components which are warmed during vehicle operation. The chemistry we use is not the same as the tesla traction battery pack, we use Lithium Iron Phosphate, which is known to be safer than other lithium chemistries and a bit more resilient to cold temperatures. We have done cold weather testing and have found that the batteries perform well within the vehicle system but do experience some shortening of lifespan with continuous exposure to extreme cold.
The problem as you know is with the charging of the batteries, not the discharging, discharging at -25C isn't as big of a problem as charging at -25C. Charging can be done at -25C safely but only if it is done VERY slowly. Generally the tesla vehicles aren't charging the 12v batteries with much current unless the vehicles are powered "on", when the vehicles is powered on the battery is provided a little warmth from surrounding components, certainly it doesn't get warm by any means but it does bring -25C up to around 0C and that makes a big difference for the performance of these batteries during charging.
So, in summary; I suggest that the battery will experience some degradation due to extreme cold but a few features of the vehicle/system work to our advantage to minimize this degradation, therefore I have confidence in the performance of these batteries in these extreme cold weather conditions.
Also, if you feel there is enough demand, I have been working on creating an "extreme cold" battery solution which would utilize Lithium-Titanate and/or some self-heating circuit features within the battery; the costs would be significantly higher though. Likely $600-900USD per unit. What are your thoughts on this?
Om inte annat så känns det som det hade varit intressant att göra bara för att se vad som händer. For science!
Hupp!? Just denna fråga funderade jag händelsevis på igår!!
Sitter dessa i ALLA Teslor vi får till EU?
De är ju endast att se som hjälpbatteri? Om jag fattar rätt.
Förstår inte vad du menar. Detta rör sig om ett batteri från tredjepart gjort på litiumceller istället för bly-syra som annars sitter i alla Tesla bilar.