12 voltsproblem

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
far1far2
Teslaägare
Inlägg: 693
Blev medlem: 16 okt 2015 17:13
Ort: Ronneby

Re: 12 voltsproblem

Inlägg av far1far2 »

Bjelke skrev:
far1far2 skrev:
Tack alla för utomordentligt uttömmande info. Otroligt intressant med videona om service och byte av batteriet! men även om jag mer än gärna meckar med allt möjlig och omöjligt, så ser det onekligen lite för heavy ut för en gammal dum spakryckare. Bokat tid i Mölndal på onsdag. 70 mil t o r-tackar. :evil:
Näe det är nog inget man ska mecka med själv om man har garanti kvar på bilen iaf dessutom :)
Bytte batteri idag i Mölndal. Hade tid bokad kl 1400. Kl 1415 tog de in bilen, kl 1435 kom den ut -färdig!!! Snacka om service. Men man fick inte vara med inne i verkstan!!
X100 lev.14/8-18.
Användarvisningsbild
Oppfinnarn
Teslaägare
Inlägg: 484
Blev medlem: 08 aug 2015 11:11
Ort: Bjärred

Re: 12 voltsproblem

Inlägg av Oppfinnarn »

far1far2 skrev:
Bjelke skrev:
far1far2 skrev:
Tack alla för utomordentligt uttömmande info. Otroligt intressant med videona om service och byte av batteriet! men även om jag mer än gärna meckar med allt möjlig och omöjligt, så ser det onekligen lite för heavy ut för en gammal dum spakryckare. Bokat tid i Mölndal på onsdag. 70 mil t o r-tackar. :evil:
Näe det är nog inget man ska mecka med själv om man har garanti kvar på bilen iaf dessutom :)
Bytte batteri idag i Mölndal. Hade tid bokad kl 1400. Kl 1415 tog de in bilen, kl 1435 kom den ut -färdig!!! Snacka om service. Men man fick inte vara med inne i verkstan!!
Jag hade min på vanlig service samtidigt igår, så då tog det hela dagen... Men jag fick göra Gbg under dagen så jag kunde så att säga "skriva av mina 50 mil t.o.r" i tid, till skillnad från dina 70 mil t.o.r för 20 minuters arbete ;-).
#Oppfinnarn went Electric 2015-10-02.... Blå Model S 70D samt ytterligare en Modell S 75D inköpt 2018-09-28 ... och efter mer än 32000 mil med elbil, varför bara ha två Tesla Model S... när man kan ha tre, så det blev en Model S AWD 2023-12-22 :) ....
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2151
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: 12 voltsproblem

Inlägg av jpetters »

Idag så började mitt 12v batteri att strula. 12v felmeddelande kom upp och det gick inte att köra iväg bilen, gick inte att välja D eller R.
Ringde supporten men de fick inte kontakt med bilen och Power Off hjälpte inte. Strax efter det så dog skärmarna, helt svart.
Bärgning bokades, låste och lämnade bilen.
När bärgaren kom 2 timmar senare så fungerade allt helt plötsligt som vanligt, inga felmeddelanden alls och supporten såg inget fel heller.
Men bilen fick hur som helst lifta till SC i Väsby. Nu hoppas jag de kan lösa det snabbt.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: 12 voltsproblem

Inlägg av mati »

Min bil har vid några tillfällen också visat 12V-felmeddelandet i kombination med diverse andra roliga random-fel. Samt texten "unable to start". Svarta skärmar har jag också fått en gång. Trots allt gick det faktiskt att starta bilen varje gång detta har hänt. Peppar, peppar. Support/service kan inte se nånting och vet inte vad det är.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: 12 voltsproblem

Inlägg av Mickep »

Jag hoppas att tesla sätter igång ett certifierings-program så att tekniker kan bli tillåtna att göra service på bilarna och utföra rep. (Fast tror att det mesta är att byta grejer mer än att reparera)
I mitt län finns det en verkstad som har riktat in sig på elbilar(var ett år sedan jag läste det i tidningen så vet inte om de finns kvar)
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: 12 voltsproblem

Inlägg av Bjelke »

jpetters skrev:
Idag så började mitt 12v batteri att strula. 12v felmeddelande kom upp och det gick inte att köra iväg bilen, gick inte att välja D eller R.
Ringde supporten men de fick inte kontakt med bilen och Power Off hjälpte inte. Strax efter det så dog skärmarna, helt svart.
Bärgning bokades, låste och lämnade bilen.
När bärgaren kom 2 timmar senare så fungerade allt helt plötsligt som vanligt, inga felmeddelanden alls och supporten såg inget fel heller.
Men bilen fick hur som helst lifta till SC i Väsby. Nu hoppas jag de kan lösa det snabbt.
Min betedde sig så ett fåtal ggr förut och då sa dom i Väsby att det berodde på laddstolpen jag använde då, lät högst
osannolikt tyckte jag då men det har inte hänt igen ngn annanstans iaf... (Jordproblem tex gissade dom på)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Tjell
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 15 jun 2015 23:50
Ort: Vårgårda
Kontakt:

Re: 12 voltsproblem

Inlägg av Tjell »

Någon som bytt till sk "torrbatteri"? Undrar om de inte är bara bättre utan även har större kapacitet (effekt per volym)?
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: 12 voltsproblem

Inlägg av bullen »

Har idag fått medd i displayen att 12v batteriet snart behöver bytas. Någon som kört med det felmedd? Isf hur länge? Vill inte ringa 24h assistans så länge inte bilen står still. O det suraste. Bilen har gått 8030 mil
Användarvisningsbild
Corvus
Teslaägare
Inlägg: 63
Blev medlem: 19 okt 2017 22:18
Ort: Uppsala

Re: 12 voltsproblem

Inlägg av Corvus »

Jag körde med meddelelandet i 4 dagar. SC sa dock när jag bokade tid för byte att det inte var någon stor brådska, det var ingen fara med att bilen inte skulle starta. Jag ville dock inte chansa utan bokade tid så snart det var möjligt, dvs 4 dagar senare.
Tesla Model S 85D byggd juni 2015 | Midnight Silver Metallic | 19" fälgar | Svart skinnklädsel | Next Gen-säten | Teknikpaket med AP1 | Panoramatak | Luftfjädring | Köldpaket | Säkerhetspaket |
Användarvisningsbild
Hebbe
Teslaägare
Inlägg: 150
Blev medlem: 03 nov 2016 17:34
Ort: Västerås

Re: 12 voltsproblem

Inlägg av Hebbe »

Hittade www.BattMobileBatteries.com på nätet. Instruktionen att byta till ett 12V Lj-batteri är föredömliga. Har man en D-bil så verkar det mycket enkelt och kan av en normalbegåvad göras på mindre än en timme. I en 2-hjulsdriven ModelS är det något bökigare, men ändock överkomligt. Vet dock inte var man kan köpa ett sådant batteri i Sverige, någon som vet?
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: 12 voltsproblem

Inlägg av e5m1r »

Hebbe skrev:
Hittade http://www.BattMobileBatteries.com på nätet. Instruktionen att byta till ett 12V Lj-batteri är föredömliga. Har man en D-bil så verkar det mycket enkelt och kan av en normalbegåvad göras på mindre än en timme. I en 2-hjulsdriven ModelS är det något bökigare, men ändock överkomligt. Vet dock inte var man kan köpa ett sådant batteri i Sverige, någon som vet?
Tesla har ändå nånstans tyckt att vanligt batteri är bättre
De har ju batterifabrik borde vara no brainer att fixa ett 12V pack?
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
kontakten2

Re: 12 voltsproblem

Inlägg av kontakten2 »

Dc/DC konvertern ska vara liknande modell som satt i Toyota rav4 så det finns utrymme för förbättring. Om inte annat bättre batteri.
Men snart går allt på högspänning :roll: 8-)
Användarvisningsbild
Hebbe
Teslaägare
Inlägg: 150
Blev medlem: 03 nov 2016 17:34
Ort: Västerås

Re: 12 voltsproblem

Inlägg av Hebbe »

BattMobile Batteries har tagit fram en ny batterikemi för att komma upp till den batterispänningen som motsvarar blyackumulatorns. Med de battericeller som Tesla använder i dag så kan detta inte realiseras. Varför Tesla inte tagit till denna lösning kan man undra.

Att sedan bly-acken inte håller lika länge i en Tesla som i en fossil är något som man kan fråga sig. Allt för många råkar ut för att ackumulatorn lägger av stracks efter att garantin har gått ut. Jag har inte bytt ackumulatorn i min BMW, fast bilen är 5 år gammal.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: 12 voltsproblem

Inlägg av chaffis75 »

12 volts batteriet verkar vara den svaga länken i en Tesla, samtidigt är de bara detta som måste bytas lite oftare än förväntat så känns de väl ok även om man önskat att de hittat någon lösning på problemet.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: 12 voltsproblem

Inlägg av Teslaspolen »

Hebbe skrev:
BattMobile Batteries har tagit fram en ny batterikemi för att komma upp till den batterispänningen som motsvarar blyackumulatorns. Med de battericeller som Tesla använder i dag så kan detta inte realiseras. Varför Tesla inte tagit till denna lösning kan man undra.

Att sedan bly-acken inte håller lika länge i en Tesla som i en fossil är något som man kan fråga sig. Allt för många råkar ut för att ackumulatorn lägger av stracks efter att garantin har gått ut. Jag har inte bytt ackumulatorn i min BMW, fast bilen är 5 år gammal.
Problemet blir fortfarande att Li-Ion inte ska laddas när dom är kalla.

Varför inte göra som med laptops? 18650 cellerna där kan ju användas till att driva allt möjligt i olika spänningar.
Användarvisningsbild
Tjell
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 15 jun 2015 23:50
Ort: Vårgårda
Kontakt:

Re: 12 voltsproblem

Inlägg av Tjell »

bullen skrev:
Har idag fått medd i displayen att 12v batteriet snart behöver bytas. Någon som kört med det felmedd? Isf hur länge? Vill inte ringa 24h assistans så länge inte bilen står still. O det suraste. Bilen har gått 8030 milBild
Jag tror faktiskt att du kan få det som ett garantiärende. Tesla verkar vara justa på att hålla god nivå på garantigrejer.
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: 12 voltsproblem

Inlägg av bullen »

Tjell skrev:
bullen skrev:
Har idag fått medd i displayen att 12v batteriet snart behöver bytas. Någon som kört med det felmedd? Isf hur länge? Vill inte ringa 24h assistans så länge inte bilen står still. O det suraste. Bilen har gått 8030 milBild
Jag tror faktiskt att du kan få det som ett garantiärende. Tesla verkar vara justa på att hålla god nivå på garantigrejer.
Vi får se. Pratade med dom och har service på tisdag. Det Skulle va helt ofarligt o köra till dess så länge jag inte låter bilen stå med för låg SoC
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: 12 voltsproblem

Inlägg av Bjelke »

bullen skrev:
Tjell skrev:
bullen skrev:
Har idag fått medd i displayen att 12v batteriet snart behöver bytas. Någon som kört med det felmedd? Isf hur länge? Vill inte ringa 24h assistans så länge inte bilen står still. O det suraste. Bilen har gått 8030 milBild
Jag tror faktiskt att du kan få det som ett garantiärende. Tesla verkar vara justa på att hålla god nivå på garantigrejer.
Vi får se. Pratade med dom och har service på tisdag. Det Skulle va helt ofarligt o köra till dess så länge jag inte låter bilen stå med för låg SoC
Skulle du kunna fråga sedan om varför låg SoC skulle vara osäkrare för ett dåligt 12V-batteri? Och isf vid vilken nivå blir det problem?
Det känns som att det skulle krävas en sjukt låg SoC för att laddning av 12V-batteriet skulle strula eller att bilen går in i deep sleep eller vad nu problemet är...
(går bilen in i deep sleep så kräver det väl mer tid på 12V vid en uppstart innan alla system kommer igång och då även kanske laddning av 12V-batteriet men
deep sleep pgav låg SoC vet jag inte om man kan förutsäga då det snarare verkar hända lite random lixom)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: 12 voltsproblem

Inlägg av bullen »

Bjelke skrev:
bullen skrev:
Tjell skrev:
bullen skrev:
Har idag fått medd i displayen att 12v batteriet snart behöver bytas. Någon som kört med det felmedd? Isf hur länge? Vill inte ringa 24h assistans så länge inte bilen står still. O det suraste. Bilen har gått 8030 milBild
Jag tror faktiskt att du kan få det som ett garantiärende. Tesla verkar vara justa på att hålla god nivå på garantigrejer.
Vi får se. Pratade med dom och har service på tisdag. Det Skulle va helt ofarligt o köra till dess så länge jag inte låter bilen stå med för låg SoC
Skulle du kunna fråga sedan om varför låg SoC skulle vara osäkrare för ett dåligt 12V-batteri? Och isf vid vilken nivå blir det problem?
Det känns som att det skulle krävas en sjukt låg SoC för att laddning av 12V-batteriet skulle strula eller att bilen går in i deep sleep eller vad nu problemet är...
(går bilen in i deep sleep så kräver det väl mer tid på 12V vid en uppstart innan alla system kommer igång och då även kanske laddning av 12V-batteriet men
deep sleep pgav låg SoC vet jag inte om man kan förutsäga då det snarare verkar hända lite random lixom)
Ska kolla med dom, men är det typ 5% som laddningen stängs av?
Användarvisningsbild
Sofie
Teslaägare
Inlägg: 590
Blev medlem: 05 mar 2014 05:42
Ort: Örebro

Re: 12 voltsproblem

Inlägg av Sofie »

Det är nog ingen jättepanik med batteribytet, jag har kört i 25 dagar med meddelandet. Idag var det - 13,5 grader, även idag startade bilen perfekt.
Användarvisningsbild
Tjell
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 15 jun 2015 23:50
Ort: Vårgårda
Kontakt:

Re: 12 voltsproblem

Inlägg av Tjell »

Tjell skrev:
Någon som bytt till sk "torrbatteri"? Undrar om de inte är bara bättre utan även har större kapacitet (effekt per volym)?
Jag måste få ställa frågan igen. Tror tex Optima är ett batteri som tex Räddningstjänsten använder sig av.

Någon Tesla med Optima eller liknande, finns och funkar det?

Ett "torrbatteri" är skapligt mycket dyrare men och mycket bättre.
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
Användarvisningsbild
Jagrullarocksa
Teslaägare
Inlägg: 2
Blev medlem: 13 mar 2018 20:47

Re: 12 voltsproblem

Inlägg av Jagrullarocksa »

Fick felmeddelande om 12V-batteri idag efter att bilen stått på verkstad i 8 veckor för reparation av en krockskada.
De sade på verkstaden att det inte skulle vara några problem att köra ändå.
Senare på dagen efter en lång körning då jag hade 8% laddning kvar (5 km till laddplatsen) fick jag ett meddelande att köra åt sidan och stanna bilen, kommer att stänga ner. Jag gjorde det och sedan stängdes bilen av och skärmarna blev svarta.
Bilen gick inte starta igen och nu är den bärgad och påväg till SC i Väsby.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: 12 voltsproblem

Inlägg av Bjelke »

Jättekul....not...
När är bilen byggd?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Jagrullarocksa
Teslaägare
Inlägg: 2
Blev medlem: 13 mar 2018 20:47

Re: 12 voltsproblem

Inlägg av Jagrullarocksa »

2014-10
Användarvisningsbild
Kriper
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 06 nov 2016 11:07
Ort: Ingarö

Re: 12 voltsproblem

Inlägg av Kriper »

Fick felmeddelande om byte av 12-volts batteri idag. Bilen, en S85, är en månad över den fyraåriga garantitiden med dryga 5000 mil på mätaren. Hoppas på goodwill!
Var dig själv, alla andra är upptagna

S 100D -17
Skriv svar