Någon som bytt till sk "torrbatteri"? Undrar om de inte är bara bättre utan även har större kapacitet (effekt per volym)?
Jag måste få ställa frågan igen. Tror tex Optima är ett batteri som tex Räddningstjänsten använder sig av.
Någon Tesla med Optima eller liknande, finns och funkar det?
Ett "torrbatteri" är skapligt mycket dyrare men och mycket bättre.
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
Fick felmeddelande om 12V-batteri idag efter att bilen stått på verkstad i 8 veckor för reparation av en krockskada.
De sade på verkstaden att det inte skulle vara några problem att köra ändå.
Senare på dagen efter en lång körning då jag hade 8% laddning kvar (5 km till laddplatsen) fick jag ett meddelande att köra åt sidan och stanna bilen, kommer att stänga ner. Jag gjorde det och sedan stängdes bilen av och skärmarna blev svarta.
Bilen gick inte starta igen och nu är den bärgad och påväg till SC i Väsby.
Fick felmeddelande om byte av 12-volts batteri idag. Bilen, en S85, är en månad över den fyraåriga garantitiden med dryga 5000 mil på mätaren. Hoppas på goodwill!
Fick klagomål på 12-voltsbatteriet för två veckor sedan på min (p85DL-15, 8700mil) och meddelandet: service, car may not start. Ringde support och gjorde en hard-reset på den. Då gick den igång igen. Samma sak nästa gång jag startade den. Tesla ville då att jag skulle lämna in bilen så den inte fastnade någonstans.
Nu väntar jag på ett sprillans nytt batteripack från Holland :S. Skulle ta minst 1 månad. Aja, lider väl ingen nöd på mig, fick en lånebil.
Fick felmeddelande om byte av 12-volts batteri idag. Bilen, en S85, är en månad över den fyraåriga garantitiden med dryga 5000 mil på mätaren. Hoppas på goodwill!
Jag fick varningen efter 8200 mil. Fick det på garantin
Jag fick meddelandet om att 12V batterit behöver bytas i förra veckan. Bilen har gått 800 mil och levererades i mitten av december. På SC sa de att batterierna är slut på deras lager men de beställde ett som skulle komma inom en vecka. Verkar vara många som behöver nytt batteri.
"Elbilisterna satt i ett hörn och tissla och tesla."
Snackade med Simon på SC idag och han lovade att byta batteriet på goodwill. Snyggt jobbat! Men han visste inte när då batterierna är beställda från Holland utan leveransdatum.
Sparkar liv i den här gamla tråden igen då jag snackade lite med en kille i USA som säljer litiumbaserade 12v batterier (https://www.ohmmu.com/). Det har nämnts ett par gånger på forumet, och det vi har återkommit till flertalet gånger är problemet att ladda dessa celler i vårt kalla klimat. (i.e Vad händer när det är minus 10/20/30 grader?...) Så jag passade helt enkelt på att fråga honom vad hans åsikt om det är.
Hi!
So good to hear from you!
Although the 12v battery is not insulated from the cold temperatures it does receive some benefit from its proximity to other components which are warmed during vehicle operation. The chemistry we use is not the same as the tesla traction battery pack, we use Lithium Iron Phosphate, which is known to be safer than other lithium chemistries and a bit more resilient to cold temperatures. We have done cold weather testing and have found that the batteries perform well within the vehicle system but do experience some shortening of lifespan with continuous exposure to extreme cold.
The problem as you know is with the charging of the batteries, not the discharging, discharging at -25C isn't as big of a problem as charging at -25C. Charging can be done at -25C safely but only if it is done VERY slowly. Generally the tesla vehicles aren't charging the 12v batteries with much current unless the vehicles are powered "on", when the vehicles is powered on the battery is provided a little warmth from surrounding components, certainly it doesn't get warm by any means but it does bring -25C up to around 0C and that makes a big difference for the performance of these batteries during charging.
So, in summary; I suggest that the battery will experience some degradation due to extreme cold but a few features of the vehicle/system work to our advantage to minimize this degradation, therefore I have confidence in the performance of these batteries in these extreme cold weather conditions.
Also, if you feel there is enough demand, I have been working on creating an "extreme cold" battery solution which would utilize Lithium-Titanate and/or some self-heating circuit features within the battery; the costs would be significantly higher though. Likely $600-900USD per unit. What are your thoughts on this?
Om inte annat så känns det som det hade varit intressant att göra bara för att se vad som händer. For science!
Sparkar liv i den här gamla tråden igen då jag snackade lite med en kille i USA som säljer litiumbaserade 12v batterier (https://www.ohmmu.com/). Det har nämnts ett par gånger på forumet, och det vi har återkommit till flertalet gånger är problemet att ladda dessa celler i vårt kalla klimat. (i.e Vad händer när det är minus 10/20/30 grader?...) Så jag passade helt enkelt på att fråga honom vad hans åsikt om det är.
Hi!
So good to hear from you!
Although the 12v battery is not insulated from the cold temperatures it does receive some benefit from its proximity to other components which are warmed during vehicle operation. The chemistry we use is not the same as the tesla traction battery pack, we use Lithium Iron Phosphate, which is known to be safer than other lithium chemistries and a bit more resilient to cold temperatures. We have done cold weather testing and have found that the batteries perform well within the vehicle system but do experience some shortening of lifespan with continuous exposure to extreme cold.
The problem as you know is with the charging of the batteries, not the discharging, discharging at -25C isn't as big of a problem as charging at -25C. Charging can be done at -25C safely but only if it is done VERY slowly. Generally the tesla vehicles aren't charging the 12v batteries with much current unless the vehicles are powered "on", when the vehicles is powered on the battery is provided a little warmth from surrounding components, certainly it doesn't get warm by any means but it does bring -25C up to around 0C and that makes a big difference for the performance of these batteries during charging.
So, in summary; I suggest that the battery will experience some degradation due to extreme cold but a few features of the vehicle/system work to our advantage to minimize this degradation, therefore I have confidence in the performance of these batteries in these extreme cold weather conditions.
Also, if you feel there is enough demand, I have been working on creating an "extreme cold" battery solution which would utilize Lithium-Titanate and/or some self-heating circuit features within the battery; the costs would be significantly higher though. Likely $600-900USD per unit. What are your thoughts on this?
Om inte annat så känns det som det hade varit intressant att göra bara för att se vad som händer. For science!
Hupp!? Just denna fråga funderade jag händelsevis på igår!!
Sitter dessa i ALLA Teslor vi får till EU?
De är ju endast att se som hjälpbatteri? Om jag fattar rätt.
Ska det kosta 5-10 tusen för att få det att fungera bra så byter jag hellre ett batteri för tusenlappen med några års mellanrum, och att tro
att man kan slänga in ett vanligt litium-12V-batteri i en Tesla som inte tar hänsyn till hur batteriet tål att laddas i låga temperaturer (eftersom
systemet inte behöver bry sig som det är konstruerat idag) kommer bara leda till att man förstör batteriet rätt snabbt.
Däremot borde det gå att få till lite värme till batteriet när det är kallt på det gamla hederliga sättet (typ en värmeplatta med termostat under batteriet) och då
skulle det funka med ett vanligt litiumbatteri (under förutsättning att Teslan verkligen laddar batteriet även när bilen är avstängd så att den lilla strömmen
som behövs för värmaren inte drar ur batteriet helt istället.
Å andra sidan så vettifasiken om inte Tesla har löst grundproblemet redan för numera hör man inte ofta att 12V-batteriet har säckat ihop, eller?
Sparkar liv i den här gamla tråden igen då jag snackade lite med en kille i USA som säljer litiumbaserade 12v batterier (https://www.ohmmu.com/). Det har nämnts ett par gånger på forumet, och det vi har återkommit till flertalet gånger är problemet att ladda dessa celler i vårt kalla klimat. (i.e Vad händer när det är minus 10/20/30 grader?...) Så jag passade helt enkelt på att fråga honom vad hans åsikt om det är.
Hi!
So good to hear from you!
Although the 12v battery is not insulated from the cold temperatures it does receive some benefit from its proximity to other components which are warmed during vehicle operation. The chemistry we use is not the same as the tesla traction battery pack, we use Lithium Iron Phosphate, which is known to be safer than other lithium chemistries and a bit more resilient to cold temperatures. We have done cold weather testing and have found that the batteries perform well within the vehicle system but do experience some shortening of lifespan with continuous exposure to extreme cold.
The problem as you know is with the charging of the batteries, not the discharging, discharging at -25C isn't as big of a problem as charging at -25C. Charging can be done at -25C safely but only if it is done VERY slowly. Generally the tesla vehicles aren't charging the 12v batteries with much current unless the vehicles are powered "on", when the vehicles is powered on the battery is provided a little warmth from surrounding components, certainly it doesn't get warm by any means but it does bring -25C up to around 0C and that makes a big difference for the performance of these batteries during charging.
So, in summary; I suggest that the battery will experience some degradation due to extreme cold but a few features of the vehicle/system work to our advantage to minimize this degradation, therefore I have confidence in the performance of these batteries in these extreme cold weather conditions.
Also, if you feel there is enough demand, I have been working on creating an "extreme cold" battery solution which would utilize Lithium-Titanate and/or some self-heating circuit features within the battery; the costs would be significantly higher though. Likely $600-900USD per unit. What are your thoughts on this?
Om inte annat så känns det som det hade varit intressant att göra bara för att se vad som händer. For science!
Hupp!? Just denna fråga funderade jag händelsevis på igår!!
Sitter dessa i ALLA Teslor vi får till EU?
De är ju endast att se som hjälpbatteri? Om jag fattar rätt.
Förstår inte vad du menar. Detta rör sig om ett batteri från tredjepart gjort på litiumceller istället för bly-syra som annars sitter i alla Tesla bilar.
Hupp!? Just denna fråga funderade jag händelsevis på igår!!
Sitter dessa i ALLA Teslor vi får till EU?
De är ju endast att se som hjälpbatteri? Om jag fattar rätt.
Förstår inte vad du menar. Detta rör sig om ett batteri från tredjepart gjort på litiumceller istället för bly-syra som annars sitter i alla Tesla bilar.[/quote]
Jag menade att det var ett nytt batteri (från Tesla) som ersätter de tidigare batteriet.
Men då förstår jag. Det är ett standard-batteri som levereras i alla Teslor,
Mitt problem kom när jag aktiverade sleep mode eller sparläge. Efter det så fick jag larmet. Så antagligen laddar den 12v mindre frekvent vid sparläge.
Hade hållt sig i närmare 2år
Mitt problem kom när jag aktiverade sleep mode eller sparläge. Efter det så fick jag larmet. Så antagligen laddar den 12v mindre frekvent vid sparläge.
Hade hållt sig i närmare 2år
Mitt är 3 år 80250km på mätaren
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Skulle du kunna fråga sedan om varför låg SoC skulle vara osäkrare för ett dåligt 12V-batteri? Och isf vid vilken nivå blir det problem?
Det känns som att det skulle krävas en sjukt låg SoC för att laddning av 12V-batteriet skulle strula eller att bilen går in i deep sleep eller vad nu problemet är...
(går bilen in i deep sleep så kräver det väl mer tid på 12V vid en uppstart innan alla system kommer igång och då även kanske laddning av 12V-batteriet men
deep sleep pgav låg SoC vet jag inte om man kan förutsäga då det snarare verkar hända lite random lixom)
Svar typ ett år senare... När bilen har låg laddnivå på huvudbatteriet så stödladdar bilen inte längre 12V batteriet och om det då är dåligt så dör det snabbt och bilen slutar fungera.
Skulle du kunna fråga sedan om varför låg SoC skulle vara osäkrare för ett dåligt 12V-batteri? Och isf vid vilken nivå blir det problem?
Det känns som att det skulle krävas en sjukt låg SoC för att laddning av 12V-batteriet skulle strula eller att bilen går in i deep sleep eller vad nu problemet är...
(går bilen in i deep sleep så kräver det väl mer tid på 12V vid en uppstart innan alla system kommer igång och då även kanske laddning av 12V-batteriet men
deep sleep pgav låg SoC vet jag inte om man kan förutsäga då det snarare verkar hända lite random lixom)
Svar typ ett år senare... När bilen har låg laddnivå på huvudbatteriet så stödladdar bilen inte längre 12V batteriet och om det då är dåligt så dör det snabbt och bilen slutar fungera.
Bättre sent än aldrig
Men man undrar ju vid vilken nivå det slutar ladda 12V lixom, det måste ju röra sig om löjligt lite ström...
TeslaBjörn tog upp detta i en av de senare videoklippen där han får batteritorsk. Har för mig att det är när bilen börjar klaga på att msn ska ta sig till närmaste laddare. Detta är nog inte att räkna som löjligt låg kapacitet kvar.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Jag tänkte mer på att det borde röra sig om löjligt lite ström som behövs för att ladda 12V-batteriet, och då BORDE det funka vid låg kapacitet på stora batteriet, men
det kanske är som Björn gissar och då är det ju inte lika ovanligt att problemsituationen uppstår.
Men visst måste Tesla ha gjort något bättre iom någon update för man hör inte alls lika ofta att 12V-batteriet gett upp längre?
Nästan så att man blir sugen på att sätta en logger på 12V och kolla hur/när det laddas, men då hade man ju egentligen även velat haft något att jämföra
med från förr också...
Vi har en S85D från mars 2016, kört 15’ mil nu och har aldrig haft nåt batteritrassel. Tänker att jag byter batteri så småningom, till ett Optima (tror det heter så) torrbatteri som används i tex ambulanser (har jag för mig... Får kolla upp det...)
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
Idag så fick jag meddeland om att 12V batteriet var dåligt och måste bytas. Har en S85, dec-14 som gått 10100. Har förlängt garantin. Har mailat SC och inväntar svar.
Hoppas bytet går fort och billigt.