Dashcam installatör i göteborgstrakten

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Dashcam installatör i göteborgstrakten

Inlägg av HelectriC »

@danni
Många fina exempel på klassisk göteborgsk vardagsanarki i dina filmklipp :D
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Dashcam installatör i göteborgstrakten

Inlägg av e5m1r »

danni skrev:
e5m1r skrev:
Guldis-54 skrev:
Danni skrev:
Du kan faktiskt ansluta till kameran med WiFi från telefonen och använda tillverkarens app för att ladda ner filmerna. Men det är bökigt och tar ohygglig tid så det är inget jag någonsin orkar göra.




Kan det tänkas att det är ngt som kommer att uppdateras för bättre funktion eller är det som det är, bara?
Tror att det är för kass wifi överföringshastighet i kameran så inget som kan fixas med appen tyvärr
Jag tror inte det är den delen hen frågar efter. Snarare "kommer kameran kunna ansluta till hem-WiFi för att överföra filmerna automatiskt istället för att man måste hämta dem manuellt via smartphone?"
Då är det enkla svaret nej
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Buggy
Teslaägare
Inlägg: 21
Blev medlem: 22 maj 2014 16:57
Ort: Gbg

Re: Dashcam installatör i göteborgstrakten

Inlägg av Buggy »

Då behöver jag inte längre en Dashcam installatör i göteborgstrakten :-)
Beställde denna TOPFIT som passar AP2.
Den kom igår och det tog bara 10 min installationstid utan verktyg
http://www.ebay.com/itm/Topfit-Dash-Cam ... SwDmBY5eZw

Bör gå att modda om man vill ha konstant ström.
IMG_2102.JPG
---------------------------------------------------------
Nuvarande: Model X 90D - Model S P90D "for kids"
Kommande: Tesla Powerwall - Cybertruck - Aygo powered by Tesla
Tidigare: Model S 85 - Model S 90D - Model 3
Bonden Roger
Inlägg: 469
Blev medlem: 01 jun 2017 15:25
Ort: Tanumshede

Re: Dashcam installatör i göteborgstrakten

Inlägg av Bonden Roger »

Testar denna tråd

Vilka regler gäller för dashcam (tillstånd för att den filmar) ?
Får den filma när den står still på tomten ?
Användarvisningsbild
Jensa
Teslaägare
Inlägg: 817
Blev medlem: 01 apr 2016 16:26

Re: Dashcam installatör i göteborgstrakten

Inlägg av Jensa »

Behövs inget tillstånd så länge kameran filmar enbart när du kör.
2016 Model S 75
Bonden Roger
Inlägg: 469
Blev medlem: 01 jun 2017 15:25
Ort: Tanumshede

Re: Dashcam installatör i göteborgstrakten

Inlägg av Bonden Roger »

Jensa skrev:
Behövs inget tillstånd så länge kameran filmar enbart när du kör.
Tackar

Var står det att det är ok under körning ?
Hur känner dash cam när bilen går ?

Då går det inte att använda filmen som bevis vid inbrott (parkeringsskada)
Användarvisningsbild
Jensa
Teslaägare
Inlägg: 817
Blev medlem: 01 apr 2016 16:26

Re: Dashcam installatör i göteborgstrakten

Inlägg av Jensa »

En dashcam är ju en fast monterad kamera men kan manövreras av föraren. Som så mycket annat är det väl öppet för tolkning :) Men så länge fordonet står still får kameran inte vara på.
Där min installation av kameran sitter är strömmen i kablaget endast på när man använder bilen. Har kamera från Exclusiveparts som är inkopplad vid backspegeln.

Inklippt från datainspektionen:

Kan jag köpa en dashcam och använda i min bil utan vidare eller behöver jag tillstånd?

Får jag sätta upp en kamera i min bil och vad krävs i så fall?
Enligt en dom i Högsta förvaltningsdomstolen 2016 gäller inte kameraövervakningslagen för en kamera som tillfälligt placeras i vindrutan på en bil eller på styret på en cykel och som fortlöpande styrs av föraren genom att kameran sätts på, stängs av och däremellan kontinuerligt styrs av föraren till fordonet. Det innebär att tillstånd till kameraövervakning inte krävs för sådan kameraanvändning.

Högsta förvaltningsdomstolen har i sin bedömning särskilt tagit hänsyn till att kameran sätts på och stängs av manuellt av föraren och att föraren under hela filmandet har kameran i sin närhet och därigenom fortlöpande styr vad som ska filmas. Kameran är därför manövrerad på platsen och uppfyller därmed inte kraven på vad som är en övervakningskamera i lagens mening.

Domen innebär enligt Datainspektionen att en kamera som används på det sätt som beskrivits ovan, inte omfattas av kameraövervakningslagen. Tillstånd behövs därför inte för en sådan kamera. Istället kan personuppgiftslagen bli tillämplig, beroende på vad man gör med det inspelade materialet i efterhand. Det kan bli aktuellt om materialet exempelvis läggs ut öppet på internet.

Det är viktigt att komma ihåg att domen från Högsta förvaltningsdomstolen endast gäller kameror som hanteras på det sätt som beskrivits ovan. Fast uppsatta kameror i eller på fordon som inte kontinuerligt styrs av föraren, till exempel inbyggda kameror i fordon, påverkas inte av domen från Högsta förvaltningsdomstolen och kräver fortfarande tillstånd enligt Datainspektionens bedömning.

Vad gäller för backkameror och night vision-kameror?
Backkameror eller andra kameror (som night vision-kameror) som finns monterade på vissa bilar för att underlätta förarens sikt kräver inte något tillstånd från länsstyrelsen för att använda. Dessa kameror är genom en uttrycklig undantagsbestämmelse i kameraövervakningslagen undantagna från krav på tillstånd.
2016 Model S 75
Bonden Roger
Inlägg: 469
Blev medlem: 01 jun 2017 15:25
Ort: Tanumshede

Re: Dashcam installatör i göteborgstrakten

Inlägg av Bonden Roger »

Tack igen Jensa
Skriv svar