17.11.10 - 8.1, vilken besvikelse!

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: 17.11.10 - 8.1, vilken besvikelse!

Inlägg av Smutt »

LarsL skrev:
Någon som tror på självkörande M3 till jul :roll:
Nån jul en torsdag :lol:
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: 17.11.10 - 8.1, vilken besvikelse!

Inlägg av LarsL »

Smutt skrev:
LarsL skrev:
Någon som tror på självkörande M3 till jul :roll:
Nån jul en torsdag :lol:
Det blir 2020 för då är Julafton på en torsdag, låter rimligt.


Kanske de ska montera in en hastighetsmätare i bilen i alla fall? ;)
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10305
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: 17.11.10 - 8.1, vilken besvikelse!

Inlägg av Legato »

dstr skrev:
mati skrev:
Jag har testat summon igen (HW2), och jag fattar verkligen inte. Gör jag bara fel på något vis eller är det verkligen ok att bilen kör in i saker? Första gången jag testade summon så backade den på min stora schäferhane som stod bakom bilen utan att jag såg honom. Okej tänkte jag, den kanske inte bromsar för djur, vilket iofs vore rätt märkligt.
Denna gång körde den på sambon som "testade" lite halv-ofrivilligt vad som händer när man står i vägen. Jag hörde att backsensorn skrek men bilen fortsatte ändå som om inget hade hänt.
På samma vis skulle den alltså med största sannolikhet även köra rätt in i andra bilar och andra hinder.
Det är totalt oacceptabelt. Hur kan man släppa en sån funktion? Jag trodde att den på något vis är medveten om alla hinder, man ställer ju ändå in önskat avstånd till hinder osv. Den inställningen verkar dock inte göra någonting i nuläget. Skitfarligt och vilseledande.
Min summon (ap1) har alltid stannat när jag kastat mig bakom/framför bilen när jag visat. Har nog gjort det ett dussin gånger.
Mati: Känns som du borde lämna in bilen till Tesla? Din summor fungerar ju uppenbarligen inte, kanske är det andra fel också som gjort att du är så väldigt missnöjd med autopiloten?
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: 17.11.10 - 8.1, vilken besvikelse!

Inlägg av mati »

Legato skrev:
Mati: Känns som du borde lämna in bilen till Tesla? Din summor fungerar ju uppenbarligen inte, kanske är det andra fel också som gjort att du är så väldigt missnöjd med autopiloten?
Jag ska ändå till Mölndal nästa vecka och lämna tillbaka saker som de har glömt i min bil när de kalibrerade radarn. Jag ska i det sammanhanget fråga om de tycker att bilen beter sig as designed. Det är ju inte så att sensorerna inte fungerar. Bilen reagerar bara inte som man förväntar sig. Det är alltså mjukvaran som inte fungerar ordentligt och min bil har väl knappast fått en annan mjukvara än andra bilar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10305
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: 17.11.10 - 8.1, vilken besvikelse!

Inlägg av Legato »

mati skrev:
Legato skrev:
Mati: Känns som du borde lämna in bilen till Tesla? Din summor fungerar ju uppenbarligen inte, kanske är det andra fel också som gjort att du är så väldigt missnöjd med autopiloten?
Jag ska ändå till Mölndal nästa vecka och lämna tillbaka saker som de har glömt i min bil när de kalibrerade radarn. Jag ska i det sammanhanget fråga om de tycker att bilen beter sig as designed. Det är ju inte så att sensorerna inte fungerar. Bilen reagerar bara inte som man förväntar sig. Det är alltså mjukvaran som inte fungerar ordentligt och min bil har väl knappast fått en annan mjukvara än andra bilar.
Jag har bara AP1 så vet bara "first hand" att summon fungerar för ap1, men att din bil inte stannar för detekterade hinder måste ju vara ett faktiskt fel, om det är hårdvara, mjukvara eller inställning låter jag vara osagt men Tesla bör ju fixa det oavsett. Troligen leder ju felet också till problem med tex AP.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: 17.11.10 - 8.1, vilken besvikelse!

Inlägg av mati »

Möjligt att du har rätt. Jag ska försöka testa lite mer med några "frivilliga" som inte har nånting emot att bli påkörda. Typ papplådor eller nåt. ;) Jag kanske kan klura ut vad bilen klarar av och vad som är fel. Min känsla är att den bara kör rakt fram (eller bakåt) så länge jag håller knappen i mobilappen nertryckt. Sen skiter den i allt annat. Men som sagt, jag får leka lite till innan jag åker till SC och gnäller. Det kanske är användarfel eller så.
När det gäller autopiloten så tror jag faktiskt att den är i dagsläget helt enkelt inte bättre än så. Det går ju att läsa på andra forum och även där är det många som upplever autopiloten i sin nuvarande form som ganska oanvändbar. Någorlunda okej på motorvägen, men livsfarlig på "local roads". Man ska för guds skull aldrig någonsin släppa ratten.
Jag hittade ett inlägg där AP2 liknas med en hundvalp. Man betalar för en fullvärdig hund, men man får en liten leksak som kissar på sig och som tar livet av sig om man inte är uppmärksam hela tiden. Hundvalpen växer upp och blir så småningom en riktig hund och din bästa kompis. Men det tar några år. Jag tyckte den var bra. Min schäfer fyller 2 år i år och beter sig fortfarande mer som en valp än en vuxen hund.
AP2 mognar förhoppningsvis något fortare, jag kommer inte ha bilen längre än tre år.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10305
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: 17.11.10 - 8.1, vilken besvikelse!

Inlägg av Legato »

Hehe, bra liknelse! :D Jag påstår inte att AP2 är bra, den verkar uppenbarligen ha en hel del brister. För mig känns det dock logiskt att din AP2 också "drabbas" om det finns delar av din uppsättning sensorer/mjukvara/kalibrering som inte fungerar som de ska (av någon anledning).
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19566
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: 17.11.10 - 8.1, vilken besvikelse!

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
Möjligt att du har rätt. Jag ska försöka testa lite mer med några "frivilliga" som inte har nånting emot att bli påkörda. Typ papplådor eller nåt. ;) Jag kanske kan klura ut vad bilen klarar av och vad som är fel. Min känsla är att den bara kör rakt fram (eller bakåt) så länge jag håller knappen i mobilappen nertryckt. Sen skiter den i allt annat. Men som sagt, jag får leka lite till innan jag åker till SC och gnäller. Det kanske är användarfel eller så.
När det gäller autopiloten så tror jag faktiskt att den är i dagsläget helt enkelt inte bättre än så. Det går ju att läsa på andra forum och även där är det många som upplever autopiloten i sin nuvarande form som ganska oanvändbar. Någorlunda okej på motorvägen, men livsfarlig på "local roads". Man ska för guds skull aldrig någonsin släppa ratten.
Jag hittade ett inlägg där AP2 liknas med en hundvalp. Man betalar för en fullvärdig hund, men man får en liten leksak som kissar på sig och som tar livet av sig om man inte är uppmärksam hela tiden. Hundvalpen växer upp och blir så småningom en riktig hund och din bästa kompis. Men det tar några år. Jag tyckte den var bra. Min schäfer fyller 2 år i år och beter sig fortfarande mer som en valp än en vuxen hund.
AP2 mognar förhoppningsvis något fortare, jag kommer inte ha bilen längre än tre år.
AP1-valpen har iaf nu blivit typ ett år men har dessutom börjat nallat på jästa äpplen nu oxo (samt sover väldigt mycket) :?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
bladh
Teslaägare
Inlägg: 438
Blev medlem: 28 apr 2015 16:45
Ort: Malmö

Re: 17.11.10 - 8.1, vilken besvikelse!

Inlägg av bladh »

mati skrev:
Jag har testat summon igen (HW2), och jag fattar verkligen inte. Gör jag bara fel på något vis eller är det verkligen ok att bilen kör in i saker? Första gången jag testade summon så backade den på min stora schäferhane som stod bakom bilen utan att jag såg honom. Okej tänkte jag, den kanske inte bromsar för djur, vilket iofs vore rätt märkligt.
Denna gång körde den på sambon som "testade" lite halv-ofrivilligt vad som händer när man står i vägen. Jag hörde att backsensorn skrek men bilen fortsatte ändå som om inget hade hänt.
På samma vis skulle den alltså med största sannolikhet även köra rätt in i andra bilar och andra hinder.
Det är totalt oacceptabelt. Hur kan man släppa en sån funktion? Jag trodde att den på något vis är medveten om alla hinder, man ställer ju ändå in önskat avstånd till hinder osv. Den inställningen verkar dock inte göra någonting i nuläget. Skitfarligt och vilseledande.
Summon med AP1 i min bil har inte kört in i något, än.
Det händer tvärtom att den fegar ur ibland när jag ska "summonera" (?) den ur garaget trots att den är inställd på lägsta avstånd.
Och de gånger den lyckas köra ut ur garaget tycks den bli så glad att den inte vill stanna när jag släpper fingret från "Forward" i appen utan fortsätter 50-80 cm till ut i gatan. :shock:
Anges fortfarande som beta-funktion i bilar med AP1 väl?
Ingen funktion man ska använda vid behov, utan för att testa. :?:
http://--- | Levererans mottagen 2015-06-29
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare
Inlägg: 1036
Blev medlem: 09 okt 2014 12:12
Ort: Linköping

Re: 17.11.10 - 8.1, vilken besvikelse!

Inlägg av jonas »

Tycker det verkar som min kamera blir förvärmd nu samtidigt med förvärmning av kupén i denna uppdatering. I morse när jag kollade rutan var även rutan framför kameran avisad, så trevligt :-).
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: 17.11.10 - 8.1, vilken besvikelse!

Inlägg av mati »

Jag ökade idag summon-avståndet till 50cm, mot tidigare 40cm. Och så ställde jag bilen mitt på min gräsmatta med massor av plats runtomkring. Sen ställde jag mig själv ungefär 2 m bakom bilen och backade med summon. Bilen rullade emot mig och stannade faktiskt i allra sista ögonblicket. Den körde alltså inte på mig denna gång. Men 50cm var det inte mellan mig och bilen. Kanske 10-20cm. Iofs är ju det där med metriska systemet lite jobbigt för en amerikansk bil. Den kanske räknar i centi-tum istället.
Jag såg några filmer på Youtube med Teslor som försöker undvika hinder med summon. Men det är kanske ingenting som fungerar med en europeisk bil med avskalad summon?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: 17.11.10 - 8.1, vilken besvikelse!

Inlägg av e5m1r »

Min bil styr lite för att undvika saker som är på sidan men styr inte runt saker direkt bakom eller framför
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: 17.11.10 - 8.1, vilken besvikelse!

Inlägg av mati »

Jag testade både och, alltså att stå precis bakom och snett bredvid vid hörnet, men bilen bara stannade när den kom för nära. Den kör precis rakt och styr inte alls. Antagligen inte implementerat ännu, det ser inte så ut i alla fall.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: 17.11.10 - 8.1, vilken besvikelse!

Inlägg av e5m1r »

mati skrev:
Jag testade både och, alltså att stå precis bakom och snett bredvid vid hörnet, men bilen bara stannade när den kom för nära. Den kör precis rakt och styr inte alls. Antagligen inte implementerat ännu, det ser inte så ut i alla fall.
Den styr bara om den registrerar av sido sensorn typ svårt att förklara
Säg att den backar in men kommer fel efter att bak partiet passerat så kan den styra lite för att centrera framdelen baserat på främre sidosensorer
Prova att backa och ställa dig vid backspegeln nära bilen så ska den svänga lite
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: 17.11.10 - 8.1, vilken besvikelse!

Inlägg av mati »

e5m1r skrev:
Prova att backa och ställa dig vid backspegeln nära bilen så ska den svänga lite
Okej, jag ska testa det imorgon. Få se om jag kan tvinga den att svänga på nåt vis.
Tur att ingen ser vad man håller på med här på gården. Annars hade folk säkert sagt, "Kolla den däringa kônstige tysken. Nu står han där igen och låter sig påköras av sin kônstige elbil... sicken märklig typ." ;)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19566
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: 17.11.10 - 8.1, vilken besvikelse!

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
e5m1r skrev:
Prova att backa och ställa dig vid backspegeln nära bilen så ska den svänga lite
Okej, jag ska testa det imorgon. Få se om jag kan tvinga den att svänga på nåt vis.
Tur att ingen ser vad man håller på med här på gården. Annars hade folk säkert sagt, "Kolla den däringa kônstige tysken. Nu står han där igen och låter sig påköras av sin kônstige elbil... sicken märklig typ." ;)
:lol: ja jäklar vilken syn ;)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8572
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: 17.11.10 - 8.1, vilken besvikelse!

Inlägg av Pontus »

mati skrev:
e5m1r skrev:
Prova att backa och ställa dig vid backspegeln nära bilen så ska den svänga lite
Okej, jag ska testa det imorgon. Få se om jag kan tvinga den att svänga på nåt vis.
Tur att ingen ser vad man håller på med här på gården. Annars hade folk säkert sagt, "Kolla den däringa kônstige tysken. Nu står han där igen och låter sig påköras av sin kônstige elbil... sicken märklig typ." ;)
Kommer bli vanligare och vanligare. Vissa biltillverkare har ju gjort liknande grejor på pressvisningar för länge sedan... ;)
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1734
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: 17.11.10 - 8.1, vilken besvikelse!

Inlägg av Franz »

Det är inte så att min laddlucka blivit självstängande (85D från 2015) med 8.1 men jag har fått för mig att luckan öppnas varje gång jag trycker på knappen på UMCn numera. Normalt sett brukar jag kolla lite diskret så att inga grannar ser mig när jag provar att hålla laddkontakten på olika höjder och klicka på olika sätt när luckan vägrar öppna sig. Någon annan som upplevt samma sak? Nästan lika trevligt som att defrostern till kameran började fungera precis lagom till säsongens sista dag med frost på rutan...
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
Nyren
Teslaägare
Inlägg: 372
Blev medlem: 15 jul 2016 10:25
Ort: Malmö

Re: 17.11.10 - 8.1, vilken besvikelse!

Inlägg av Nyren »

Jag upplever också att det har blivit väsentligt bättre med de senaste uppdateringarna, men det var nog inte den senaste. Det har funkar bra i ett par månader nu för mig.
Model Y Performance Svart
Model 3 LR Deep Blue metallic.
Model S 75D Deep Blue metallic - Såld
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1734
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: 17.11.10 - 8.1, vilken besvikelse!

Inlägg av Franz »

Nyren skrev:
Jag upplever också att det har blivit väsentligt bättre med de senaste uppdateringarna, men det var nog inte den senaste. Det har funkar bra i ett par månader nu för mig.
Jag fick en uppdatering strax före 8.1 och dess för innan var det i december så jag hann nog inte märka av det tidigare.
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: 17.11.10 - 8.1, vilken besvikelse!

Inlägg av mati »

mati skrev:
e5m1r skrev:
Prova att backa och ställa dig vid backspegeln nära bilen så ska den svänga lite
Okej, jag ska testa det imorgon. Få se om jag kan tvinga den att svänga på nåt vis.
Tur att ingen ser vad man håller på med här på gården. Annars hade folk säkert sagt, "Kolla den däringa kônstige tysken. Nu står han där igen och låter sig påköras av sin kônstige elbil... sicken märklig typ." ;)
Jag blev uppringd av Tommy på SC i Mölndal igår morse. Han tyckte att de borde titta på min bil med tanke på hur min Summon beter sig (eller om det är jag som gör fel, vilket inte är uteslutet). Roligt, för jag nämnde inte någonstans utanför det här forumet att min bil har som vana att köra på folk och djur. Big brother is watching. :-)
Men jag gillar starkt när de är såhär proaktiva och hör av sig självmant. Och så kan de samtidigt ta en massa annat skrammel och småsaker som ändå behöver fixas.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: 17.11.10 - 8.1, vilken besvikelse!

Inlägg av Surfaren »

Har tappat bort mig lite i versionsnumren och vet inte om jag har det som trådrubriken säger, men iaf.

Min AP1 har varit beräknelig hittills. Jag vet när jag kan släppa ratten ett ögonblick för att öppna en förpackning med snacks, utan att den sätter iväg just då. Men nu när jag körde Stockholm - Karlstad ToR så hände ett par saker som gör mig fundersam:

* När 1 fil blev 2 (på 2+1-väg) så ryckte jag lite i ratten för att ta över kommandot då bilen verkade vilja köra i mitten. Några sekunder efter att jag tagit över så börjar det pipa och det kommer upp ett meddelande på röd bakgrund på lilla skärmen som säger att jag måste ta över omedelbart. Men det hade jag ju redan gjort...
* Vid flera tillfällen när jag aktiverade AP på motorvägen (2 filer) så drar bilen iväg och lägger sig på högerlinjen (jag låg i högra filen). Den visar tydligt båda filmarkeringarna på skärmen, både i grått innan jag aktiverade AP och i blått efter aktivering. Detta tar jag som att den vet var linjerna är. Likväl väljer den att placera sig PÅ den högra linjen.

Edit: version 17.14.23
Senast redigerad av Surfaren, redigerad totalt 2 gång.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4340
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: 17.11.10 - 8.1, vilken besvikelse!

Inlägg av dstr »

Versionsnummer ser man enklast i appen.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19566
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: 17.11.10 - 8.1, vilken besvikelse!

Inlägg av Bjelke »

Surfaren skrev:
Har tappat bort mig lite i versionsnumren och vet inte om jag har det som trådrubriken säger, men iaf.

Min AP1 har varit beräknelig hittills. Jag vet när jag kan släppa ratten ett ögonblick för att öppna en förpackning med snacks, utan att den sätter iväg just då. Men nu när jag körde Stockholm - Karlstad ToR så hände ett par saker som gör mig fundersam:

* När 1 fil blev 2 (på 2+1-väg) så ryckte jag lite i ratten för att ta över kommandot då bilen verkade vilja köra i mitten. Några sekunder efter att jag tagit över så börjar det pipa och det kommer upp ett meddelande på röd bakgrund på lilla skärmen som säger att jag måste ta över omedelbart. Men det hade jag ju redan gjort...
* Vid flera tillfällen när jag aktiverade AP på motorvägen (2 filer) så drar bilen iväg och lägger sig på högerlinjen (jag låg i högra filen). Den visar tydligt båda filmarkeringarna på skärmen, både i grått innan jag aktiverade AP och i blått efter aktivering. Detta tar jag som att den vet var linjerna är. Likväl väljer den sig att placera sig PÅ den högra linjen.
Exakt det beteendet att den drar iväg till höger direkt man slagit på har jag tyckt varit helt sjukt sedan mycket länge men ingen annan verkar har reagerat på det (eller ens
råkat ut för det kanske). Min gör det 9 ggr av 10 :twisted:
Och den SER linjerna, inget tvivel om det... Det verkar som att den alltid startar i något slags nolläge oavsett om vägen svänger eller liknande, men den gör så även på en helt rak väg oxo :(
Att AP är på hela tiden och liknande som de pratas om tror jag inte ett skit på för då skulle den ha bra mkt bättre koll på läget när man aktiverar den.
Sedan har vi det där med filbyten som ser ungefär lika pissigt ut, men då fattar jag ännu mindre varför den kör som om den var på väg ner i diket och kör på sidolinjen nästan varje gång.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
DSV
Teslaägare
Inlägg: 412
Blev medlem: 06 sep 2016 13:54
Ort: Helsingborg

Re: 17.11.10 - 8.1, vilken besvikelse!

Inlägg av DSV »

Surfaren skrev:
Har tappat bort mig lite i versionsnumren och vet inte om jag har det som trådrubriken säger, men iaf.

Min AP1 har varit beräknelig hittills. Jag vet när jag kan släppa ratten ett ögonblick för att öppna en förpackning med snacks, utan att den sätter iväg just då. Men nu när jag körde Stockholm - Karlstad ToR så hände ett par saker som gör mig fundersam:

* När 1 fil blev 2 (på 2+1-väg) så ryckte jag lite i ratten för att ta över kommandot då bilen verkade vilja köra i mitten. Några sekunder efter att jag tagit över så börjar det pipa och det kommer upp ett meddelande på röd bakgrund på lilla skärmen som säger att jag måste ta över omedelbart. Men det hade jag ju redan gjort...
* Vid flera tillfällen när jag aktiverade AP på motorvägen (2 filer) så drar bilen iväg och lägger sig på högerlinjen (jag låg i högra filen). Den visar tydligt båda filmarkeringarna på skärmen, både i grått innan jag aktiverade AP och i blått efter aktivering. Detta tar jag som att den vet var linjerna är. Likväl väljer den sig att placera sig PÅ den högra linjen.
Känner igen båda. Att den varnar sekunden efter att jag tagit över har hänt mig en gång och att den vill lägga sig på eller tom över sidolinjen som den av allt att döma själv ser har hänt flera gånger.
Skriv svar