Uppgradering AP HW 1.0

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
halipte
Teslaägare
Inlägg: 131
Blev medlem: 27 jan 2017 10:56

Uppgradering AP HW 1.0

Inlägg av halipte »

Uppgr AP.PNG
Hej, när jag idag loggar in på MyTesla kan jag beställa AP där vilket jag inte kunnat tidigare, då har enbart uppgradering till 75 funnits tillgänglig (har en Model S60D). Innebär det här också att uppgraderingen sker OTA?

När jag för ca en månad sedan kontaktade SC hävdade dom att man tidigare kunnat ta ner den OTA men att den numera kräver ett besök hos dem.

Jag har ca 80 mil till SC så det vore nice om jag slapp den resan... :-)

/H
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6516
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Uppgradering AP HW 1.0

Inlägg av Tars »

Det är bara att uppgradera. Har själv gjort det och inte behövt åka och justera detta på SC.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
halipte
Teslaägare
Inlägg: 131
Blev medlem: 27 jan 2017 10:56

Re: Uppgradering AP HW 1.0

Inlägg av halipte »

Tack för svaret Tars! När gjorde du din uppdatering?
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5512
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Uppgradering AP HW 1.0

Inlägg av Gustafsson »

Jag var tvungen att lämna in min model 70D aug 15
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6516
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Uppgradering AP HW 1.0

Inlägg av Tars »

halipte skrev:
Tack för svaret Tars! När gjorde du din uppdatering?
November. Ap 1 på en x
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
Jensa
Teslaägare
Inlägg: 817
Blev medlem: 01 apr 2016 16:26

Re: Uppgradering AP HW 1.0

Inlägg av Jensa »

Intressant, samma för mig på MyTesla! Har länge gått i tankarna på att aktivera autopiloten eller ej, blivit mer tveksam efter det jag hört senast om vissa problem med AP1 efter de sista uppgraderingarna.

Vad tycker ni, är det värt att aktivera för oss som ännu inte gjort det? För min egen del kör jag ganska lite motorväg men mycket långkörning på landsväg 80-90 sträckor.
2016 Model S 75
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6516
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Uppgradering AP HW 1.0

Inlägg av Tars »

Jensa skrev:
Intressant, samma för mig på MyTesla! Har länge gått i tankarna på att aktivera autopiloten eller ej, blivit mer tveksam efter det jag hört senast om vissa problem med AP1 efter de sista uppgraderingarna.

Vad tycker ni, är det värt att aktivera för oss som ännu inte gjort det? För min egen del kör jag ganska lite motorväg men mycket långkörning på landsväg 80-90 sträckor.
Om inte för själva autopiloten så kommer du i alla fall ha nytta av den adaptiva farthållaren.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Uppgradering AP HW 1.0

Inlägg av Smutt »

Tars skrev:
Jensa skrev:
Intressant, samma för mig på MyTesla! Har länge gått i tankarna på att aktivera autopiloten eller ej, blivit mer tveksam efter det jag hört senast om vissa problem med AP1 efter de sista uppgraderingarna.

Vad tycker ni, är det värt att aktivera för oss som ännu inte gjort det? För min egen del kör jag ganska lite motorväg men mycket långkörning på landsväg 80-90 sträckor.
Om inte för själva autopiloten så kommer du i alla fall ha nytta av den adaptiva farthållaren.
Dyr farthållare :o
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
Jensa
Teslaägare
Inlägg: 817
Blev medlem: 01 apr 2016 16:26

Re: Uppgradering AP HW 1.0

Inlägg av Jensa »

Skulle inte lägga pengarna enbart för den adaptiva farthållaren, som sagt skulle det bli en dyr farthållare :) ska det bli av så vill jag verkligen ha nytta av autopiloten. Verkligen synd att de tog bort provperioden man tidigare kunde få. Kanske de insåg att ingen skulle betala för autopiloten om man fick prova på dess begränsningar in real life :lol:
2016 Model S 75
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Uppgradering AP HW 1.0

Inlägg av Smutt »

Jag tror den kommer funka bra mars 2018 en torsdag, och då planerar jag köpa den.
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
tib
Teslaägare
Inlägg: 243
Blev medlem: 31 mar 2015 22:54
Ort: Täby

Re: Uppgradering AP HW 1.0

Inlägg av tib »

Man kan ju vända på frågan också.

Skulle jag ha sålt tillbaka autopiloten om jag fick 35k?

Nej, det skulle jag inte.

Har blivit bra kompis med den och använder den dagligen, mestadels i rusningstrafik i Stockholm men även så fort jag kör på motorväg och även landsväg om den är bred o har bra vägmakering. Sambon är även väldigt förtjust i autopark.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10240
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Uppgradering AP HW 1.0

Inlägg av Legato »

Personligen tycker jag farthållaren är superviktig, använder den 95%+ av tiden i Teslan, varav kanske 20% tillsammans med AP.

Skulle nog ge 50k för farthållaren. APn har för mig mest varit en kul gadget att visa vänner.... Dock blir det ju betydligt bättre nu när snön är borta och vägarna sopas av.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Machris
Teslaägare
Inlägg: 393
Blev medlem: 27 apr 2015 23:07
Ort: Kalmar

Re: Uppgradering AP HW 1.0

Inlägg av Machris »

Skulle inte kunna tänka mig att vara utan AP. Oerhört skönt vid långa landsvägskörningar. Man kan fokusera på trafiken istället för att hålla bilen på vägen. Självklart att man får ha lite koll, tex vid 2-1 övergångar men när man väl lärt sig egenheterna o var APn har svårigheter så är det lugnt.
Hade en färd i höstas med 50 mil i mörker och spöregn där APn var bättre än vad jag var på att se var min fil började o slutade och där jag helt klart hade enorm nytta av den.
Värd vartenda öre enligt mig.
Sjukt snygg röd S100D...
Sjukt snygg röd S85D...
Användarvisningsbild
mahulkp
Teslaägare
Inlägg: 1004
Blev medlem: 22 okt 2014 21:35
Ort: Hönö

Re: Uppgradering AP HW 1.0

Inlägg av mahulkp »

Jensa skrev:
Intressant, samma för mig på MyTesla! Har länge gått i tankarna på att aktivera autopiloten eller ej, blivit mer tveksam efter det jag hört senast om vissa problem med AP1 efter de sista uppgraderingarna.

Vad tycker ni, är det värt att aktivera för oss som ännu inte gjort det? För min egen del kör jag ganska lite motorväg men mycket långkörning på landsväg 80-90 sträckor.
Har inte märkt av några problem med de sista uppdateringarna, tvärtom så känns AP1 bara bättre och stabilare för varje uppdatering.
2 st Model 3 LR AWD
Reservation Cybertruck Trimotor
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Uppgradering AP HW 1.0

Inlägg av Bjelke »

Jensa skrev:
Skulle inte lägga pengarna enbart för den adaptiva farthållaren, som sagt skulle det bli en dyr farthållare :) ska det bli av så vill jag verkligen ha nytta av autopiloten. Verkligen synd att de tog bort provperioden man tidigare kunde få. Kanske de insåg att ingen skulle betala för autopiloten om man fick prova på dess begränsningar in real life :lol:
Att dom slutade med prövoperioden kan jag bara tolka på ett sätt iaf...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Jensa
Teslaägare
Inlägg: 817
Blev medlem: 01 apr 2016 16:26

Re: Uppgradering AP HW 1.0

Inlägg av Jensa »

Kul att höra era erfarenheter av AP1! Har man en Tesla så känns det som att man ska ha AP :) Men man vill ju ha användning för den också.
2016 Model S 75
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Uppgradering AP HW 1.0

Inlägg av mati »

Jensa skrev:
Kul att höra era erfarenheter av AP1! Har man en Tesla så känns det som att man ska ha AP :) Men man vill ju ha användning för den också.
Men AP1 funkar väl även på de flesta landsvägar vad jag har förstått. Om du kör mycket långresor på landsväg så borde du ha nytta av AP1.
AP2 är en annan femma, men det var ju inte frågan i det här fallet.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8547
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Uppgradering AP HW 1.0

Inlägg av Pontus »

Bjelke skrev:
Jensa skrev:
Skulle inte lägga pengarna enbart för den adaptiva farthållaren, som sagt skulle det bli en dyr farthållare :) ska det bli av så vill jag verkligen ha nytta av autopiloten. Verkligen synd att de tog bort provperioden man tidigare kunde få. Kanske de insåg att ingen skulle betala för autopiloten om man fick prova på dess begränsningar in real life :lol:
Att dom slutade med prövoperioden kan jag bara tolka på ett sätt iaf...
Tror att efterfrågan vart för hög och dom att problem med att producera tillräckligt många :)
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
halipte
Teslaägare
Inlägg: 131
Blev medlem: 27 jan 2017 10:56

Re: Uppgradering AP HW 1.0

Inlägg av halipte »

Exakt vilken funktionalitet får jag om jag uppgraderar till AP med HW 1.0?

Vad jag förstår ingår bla adaptiv farthållare, automatiskt helljus och summon - men är det någon som sitter på exakt vad som ingår?

/H


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Uppgradering AP HW 1.0

Inlägg av mati »

Autosteer får du naturligtvis också.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9337
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Uppgradering AP HW 1.0

Inlägg av bylund »

halipte skrev:
Exakt vilken funktionalitet får jag om jag uppgraderar till AP med HW 1.0?

Vad jag förstår ingår bla adaptiv farthållare, automatiskt helljus och summon - men är det någon som sitter på exakt vad som ingår?

/H
  1. Adaptiv farthållare
  2. Automatiskt helljus
  3. Summon
  4. Filhållare
  5. Automatisk fickparkering
  6. Automatisk fancy parking
  7. (Halv-)Automatiskt filbyte
Om jag har glömt något, lägg gärna till i listan
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
halipte
Teslaägare
Inlägg: 131
Blev medlem: 27 jan 2017 10:56

Re: Uppgradering AP HW 1.0

Inlägg av halipte »

Tack Bylund!

Vad innebär punkt 6 och punkt 7?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9337
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Uppgradering AP HW 1.0

Inlägg av bylund »

halipte skrev:
Tack Bylund!

Vad innebär punkt 6 och punkt 7?
Jag skulle väl kalla dem f och g ;)
f) är alltså att den kan backa in i en vanlig p-ruta, om det står bilar i rutorna bredvid. Just att man backar in, och inte kör med fronten in gör att det blir Fancy Parking http://fancyparking.com/
g) är att den byter fil om man blinkar och håller i ratten, när filhållaren är på. Den kollar inte att det är fritt bakåt, då den inte kan det, så man måste såklart kolla att det inte kommer någon i hög hastighet bakifrån.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Uppgradering AP HW 1.0

Inlägg av mati »

Punkt f) kände jag inte till. Lite dum fråga kanske, men vad är skillnanden mellan detta och summon? Det är väl inget annat än att backa in i en ruta. Eller fattar jag fel nu?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Uppgradering AP HW 1.0

Inlägg av e5m1r »

mati skrev:
Punkt f) kände jag inte till. Lite dum fråga kanske, men vad är skillnanden mellan detta och summon? Det är väl inget annat än att backa in i en ruta. Eller fattar jag fel nu?
Om summon fungerade som utlovat vid D eventet så skulle det inte vara någon skillnad
Nu är det som så att summon kör bara rakt fram eller rakt bak ( ok lite kan den justera så inte helt rakt ) medan punkt f funkar som parallelparkering fast bilen backar in mellan två bilar
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Skriv svar