Statistik över batteridegradering

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10321
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Statistik över batteridegradering

Inlägg av Legato »

https://www.teslarati.com/how-long-will ... dation/amp

Intressant tycker jag. Verkar plana ut runt 7% degradering.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: Statistik över batteridegradering

Inlägg av Monark1954 »

Hur läser man av batteridegradering?

Förstår att länken beskriver laddar ur till 0% och ladda till fullt.

Är det % talet när laddning avslutas som ger batteridegradering?

Noll är ju inte = 0% det går ju köra längre men är definitionen att starta sluta köra vid 0% och sen ladda?
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Statistik över batteridegradering

Inlägg av Bjelke »

Monark1954 skrev:
Hur läser man av batteridegradering?

Förstår att länken beskriver laddar ur till 0% och ladda till fullt.

Är det % talet när laddning avslutas som ger batteridegradering?

Noll är ju inte = 0% det går ju köra längre men är definitionen att starta sluta köra vid 0% och sen ladda?
Det är nog mest för att räckvidden som bilen anger vid fulladdat ska stämma så bra såsom möjligt som dom vill att
man ska ner till nära 0% först :) då kalibreras ju systemet bäst osv...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10321
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Statistik över batteridegradering

Inlägg av Legato »

Monark1954 skrev:
Hur läser man av batteridegradering?

Förstår att länken beskriver laddar ur till 0% och ladda till fullt.

Är det % talet när laddning avslutas som ger batteridegradering?

Noll är ju inte = 0% det går ju köra längre men är definitionen att starta sluta köra vid 0% och sen ladda?

Skillnaden i din nuvarande räckvidd/laddning vid fullt laddat batteri vs räckvidd/laddning när bilen var ny.

Om du exempelvis hade 300 km i räkvidd och 70 kWh tillgängligt när bilen var ny, och nu istället har 279 km och 65,1 kWh då har ditt batteri degraderat 7%.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1734
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: Statistik över batteridegradering

Inlägg av Franz »

Min 85D fyller 2 år om drygt 2 månader (6500 mil). Medan jag har ägt den har räckvidden ökat vid några tillfällen. Tror att hägsta typical-värdet när den var ny var ungefär 406 km. När jag laddade fullt för någon vecka sedan visade den 420 km. Jag laddar alltid 80% till vardags men laddar ganska ofta till 100% eller åtminstone nästan. Jag gör alltid så att jag ställer in timern så att bilen precis skall vara klar strax före avfärd.
Senast redigerad av Franz, redigerad totalt 1 gånger.
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9342
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Statistik över batteridegradering

Inlägg av bylund »

Om Tesla ändrar något i hur mycket skydd det är eller något annat i algoritmerna så ändras ju hur mycket bilen anger vid ett visst procent. Så man kan alltså inte lita på att bilen degraderats samma % som km-angivelsen vid en viss laddning har minskat.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10321
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Statistik över batteridegradering

Inlägg av Legato »

bylund skrev:
Om Tesla ändrar något i hur mycket skydd det är eller något annat i algoritmerna så ändras ju hur mycket bilen anger vid ett visst procent. Så man kan alltså inte lita på att bilen degraderats samma % som km-angivelsen vid en viss laddning har minskat.
Teoretiskt stämmer det nog, men i praktiken har det väl aldrig hänt? Jag upplever Teslanomics som väldigt seriösa och de lyfter ju inte detta som någon problematik.

Direktlänk till deras video:
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Skriv svar