60 kWh uppgradering till 75 kWh nu 23500 kr

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: 60 kWh uppgradering till 75 kWh nu 23500 kr

Inlägg av Bjelke »

Legato skrev:
ellerstrom skrev:
chpaulin skrev:
vigge50 skrev:
Och vad menar Elon med detta?

Hm... :) Kanske nån annan bonus om man uppgraderar
Kan tänka mig att de bjussar på bättre prestanda i form av effekt/acceleration. Borde vara möjligt om effekten också är mjukvarustrypt och då kostar det inte Tesla något extra.
Arrggg. Är redan lite tiltad över att vi med X60 får betala mer än 3 gånger så mycket för upgrade. Blir det effekthöjning på köpet så kommer det verkligen svida...
Som jag skrev tidigare, det vore väl lite väl konstigt om dom inte gör samma för model X, tror det kommer ganska snart ;)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10262
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: 60 kWh uppgradering till 75 kWh nu 23500 kr

Inlägg av Legato »

Bjelke skrev:
Legato skrev:
ellerstrom skrev:
chpaulin skrev:
vigge50 skrev:
Och vad menar Elon med detta?

Hm... :) Kanske nån annan bonus om man uppgraderar
Kan tänka mig att de bjussar på bättre prestanda i form av effekt/acceleration. Borde vara möjligt om effekten också är mjukvarustrypt och då kostar det inte Tesla något extra.
Arrggg. Är redan lite tiltad över att vi med X60 får betala mer än 3 gånger så mycket för upgrade. Blir det effekthöjning på köpet så kommer det verkligen svida...
Som jag skrev tidigare, det vore väl lite väl konstigt om dom inte gör samma för model X, tror det kommer ganska snart ;)
Inte så säkert tyvärr. Logiken är att priset motsvarar prissänkningen på S75 resp X75. X75 sänktes väldigt lite och det finns ju ingen garanti att de tänker sänka den mer framöver. :(
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Nyren
Teslaägare
Inlägg: 372
Blev medlem: 15 jul 2016 10:25
Ort: Malmö

Re: 60 kWh uppgradering till 75 kWh nu 23500 kr

Inlägg av Nyren »

Det kan förstås bli så att en eventuell effektuppgradering inte blir gratis heller, utan kanske kostar 55 tusen till eller så. Så vill man bara ha längre räckvidd så kostar det 23500 och vill man dessutom ha mer kräm så blir det det gamla priset...
Model Y Performance Svart
Model 3 LR Deep Blue metallic.
Model S 75D Deep Blue metallic - Såld
Användarvisningsbild
P_EL
Teslaägare
Inlägg: 469
Blev medlem: 13 okt 2015 14:22

Re: 60 kWh uppgradering till 75 kWh nu 23500 kr

Inlägg av P_EL »

Kan det helt enkelt vara så att Model 3 batteristorlek och prestanda kommer att överstiga Model S 60 och därför vill man knuffa upp flottan av faceliftade bilar till 75or där man även kramar ut lite bättre prestanda så att de "tar vid" på en högre nivå än en kommande standard "Model 3 70D". Då blir det endast P versionerna av Model 3 som kan konkurrera med Model S i prestanda och dessutom har samtliga faceliftade model S större batterier med 75+ kwh.

Kan man hoppas att även en standard 90D får lite bättre prestanda nu när P100D kommit och flyttat den nedre gränsen för 0-100? Större batteri lär den ju iaf inte få OTA...
Model S90D -16
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: 60 kWh uppgradering till 75 kWh nu 23500 kr

Inlägg av mati »

P_EL skrev:
Kan det helt enkelt vara så att Model 3 batteristorlek och prestanda kommer att överstiga Model S 60 och därför vill man knuffa upp flottan av faceliftade bilar till 75or där man även kramar ut lite bättre prestanda så att de "tar vid" på en högre nivå än en kommande standard "Model 3 70D". Då blir det endast P versionerna av Model 3 som kan konkurrera med Model S i prestanda och dessutom har samtliga faceliftade model S större batterier med 75+ kwh.

Kan man hoppas att även en standard 90D får lite bättre prestanda nu när P100D kommit och flyttat den nedre gränsen för 0-100? Större batteri lär den ju iaf inte få OTA...
Menar du att befintliga 90D ska få bättre prestanda OTA? Jag tror det är ganska osannolikt. När 85D lanserades hade den sämre prestanda än idag. I samband med någon uppdatering förbättrades prestandan, jag har för mig att både maxhastighet och acc blev betydligt bättre. 90D är ju i princip samma bil som 85D, bara med ett något större batteri. Men drivlinan lär vara tämligen identisk. Jag tror inte att det finns så mycket utrymme för ytterligare en prestandaförbättring.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
P_EL
Teslaägare
Inlägg: 469
Blev medlem: 13 okt 2015 14:22

Re: 60 kWh uppgradering till 75 kWh nu 23500 kr

Inlägg av P_EL »

mati skrev:
P_EL skrev:
Kan man hoppas att även en standard 90D får lite bättre prestanda nu när P100D kommit och flyttat den nedre gränsen för 0-100? Större batteri lär den ju iaf inte få OTA...
Menar du att befintliga 90D ska få bättre prestanda OTA? Jag tror det är ganska osannolikt. När 85D lanserades hade den sämre prestanda än idag. I samband med någon uppdatering förbättrades prestandan, jag har för mig att både maxhastighet och acc blev betydligt bättre. 90D är ju i princip samma bil som 85D, bara med ett något större batteri. Men drivlinan lär vara tämligen identisk. Jag tror inte att det finns så mycket utrymme för ytterligare en prestandaförbättring.
Ja, det var mest ett rent egoistiskt önsketänkande eftersom det är det enda som kan hända "out of the blue" med min 90D.
Model S90D -16
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8562
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: 60 kWh uppgradering till 75 kWh nu 23500 kr

Inlägg av Pontus »

Schelin skrev:
Samma förmånsvärde som 60, 18 800 känns rimligt. Risken finns att de höjer priset också Bild

Skickat från min F8131 via Tapatalk
Lite märkligt igentligen ska ju alla extrautrustning läggas på förmånsvärdet men på Skatteverkets hemsida har ju S60D och S75D exakt samma förmånsvärde. Hur gör man då om man uppgraderar efteråt?
Lite OT: men varför skiljer det 0kr mellan 60D och 75D när det skiljer nästan 900kr upp till 85D?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: 60 kWh uppgradering till 75 kWh nu 23500 kr

Inlägg av mati »

P_EL skrev:
Ja, det var mest ett rent egoistiskt önsketänkande eftersom det är det enda som kan hända "out of the blue" med min 90D.
I så fall får jag eventuellt en prestanda-update, men du har ju en svart bil. ;)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: 60 kWh uppgradering till 75 kWh nu 23500 kr

Inlägg av Bjelke »

Pontus skrev:
Schelin skrev:
Samma förmånsvärde som 60, 18 800 känns rimligt. Risken finns att de höjer priset också Bild

Skickat från min F8131 via Tapatalk
Lite märkligt igentligen ska ju alla extrautrustning läggas på förmånsvärdet men på Skatteverkets hemsida har ju S60D och S75D exakt samma förmånsvärde. Hur gör man då om man uppgraderar efteråt?
Lite OT: men varför skiljer det 0kr mellan 60D och 75D när det skiljer nästan 900kr upp till 85D?
Resonemanget var väl att d60/75 ÄR samma batteri och samma prestanda (typ) men 85 ÄR ett större batteri och annan prestanda... Mer logiskt än så får man nog inte vänta sig av masvärket...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5513
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: 60 kWh uppgradering till 75 kWh nu 23500 kr

Inlägg av Gustafsson »

75 bör får lite bättre prestanda än 60 eftersom batteriet kan laddas mer och då ger högre spänning, vilket ger mer effekt ut till motorerna.
Det är väl i huvudsak därför som 85/90 ger bättre prestanda än 70/75 modellerna.
I 85/90 ligger fler batterier i serie.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: 60 kWh uppgradering till 75 kWh nu 23500 kr

Inlägg av Bjelke »

Gustafsson skrev:
75 bör får lite bättre prestanda än 60 eftersom batteriet kan laddas mer och då ger högre spänning, vilket ger mer effekt ut till motorerna.
Det är väl i huvudsak därför som 85/90 ger bättre prestanda än 70/75 modellerna.
Det är även fler celler och därmed mer ström i 85/90/osv,
men lite högre effekt i 75:an jämfört med 60 det stämmer oxo :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: 60 kWh uppgradering till 75 kWh nu 23500 kr

Inlägg av Smutt »

Bjelke skrev:
Gustafsson skrev:
75 bör får lite bättre prestanda än 60 eftersom batteriet kan laddas mer och då ger högre spänning, vilket ger mer effekt ut till motorerna.
Det är väl i huvudsak därför som 85/90 ger bättre prestanda än 70/75 modellerna.
Det är även fler celler och därmed mer ström i 85/90/osv,
men lite högre effekt i 75:an jämfört med 60 det stämmer oxo :)
Men det märker man väl bara dom gånger man laddar över 80%?
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: 60 kWh uppgradering till 75 kWh nu 23500 kr

Inlägg av Bjelke »

Smutt skrev:
Bjelke skrev:
Gustafsson skrev:
75 bör får lite bättre prestanda än 60 eftersom batteriet kan laddas mer och då ger högre spänning, vilket ger mer effekt ut till motorerna.
Det är väl i huvudsak därför som 85/90 ger bättre prestanda än 70/75 modellerna.
Det är även fler celler och därmed mer ström i 85/90/osv,
men lite högre effekt i 75:an jämfört med 60 det stämmer oxo :)
Men det märker man väl bara dom gånger man laddar över 80%?
Ja så måste det ju bli (om du menar skillnaden mellan 75 & 60 alltså)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10262
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: 60 kWh uppgradering till 75 kWh nu 23500 kr

Inlägg av Legato »

Gustafsson skrev:
75 bör får lite bättre prestanda än 60 eftersom batteriet kan laddas mer och då ger högre spänning, vilket ger mer effekt ut till motorerna.
Det är väl i huvudsak därför som 85/90 ger bättre prestanda än 70/75 modellerna.
I 85/90 ligger fler batterier i serie.
Hmm, fattar ej detta. Det är ju samma batteri, bara olika mycket laddat? Om det du skriver stämmer så borde det väl isf innebära att effekten avtar kontinuerligt med laddning, dvs att man när man har liten räckvidd kvar skulle ha avsevärt lägre effekt än vid fulladdat? Är det verkligen så?
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: 60 kWh uppgradering till 75 kWh nu 23500 kr

Inlägg av Bjelke »

Legato skrev:
Gustafsson skrev:
75 bör får lite bättre prestanda än 60 eftersom batteriet kan laddas mer och då ger högre spänning, vilket ger mer effekt ut till motorerna.
Det är väl i huvudsak därför som 85/90 ger bättre prestanda än 70/75 modellerna.
I 85/90 ligger fler batterier i serie.
Hmm, fattar ej detta. Det är ju samma batteri, bara olika mycket laddat? Om det du skriver stämmer så borde det väl isf innebära att effekten avtar kontinuerligt med laddning, dvs att man när man har liten räckvidd kvar skulle ha avsevärt lägre effekt än vid fulladdat? Är det verkligen så?
Japp så är det, ju lägre %-nivå desto lägre effektuttag... (lite förenklat iaf)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: 60 kWh uppgradering till 75 kWh nu 23500 kr

Inlägg av vigge50 »

Legato skrev:
Gustafsson skrev:
75 bör får lite bättre prestanda än 60 eftersom batteriet kan laddas mer och då ger högre spänning, vilket ger mer effekt ut till motorerna.
Det är väl i huvudsak därför som 85/90 ger bättre prestanda än 70/75 modellerna.
I 85/90 ligger fler batterier i serie.
Hmm, fattar ej detta. Det är ju samma batteri, bara olika mycket laddat? Om det du skriver stämmer så borde det väl isf innebära att effekten avtar kontinuerligt med laddning, dvs att man när man har liten räckvidd kvar skulle ha avsevärt lägre effekt än vid fulladdat? Är det verkligen så?
Inte avsevärt lägre men det stämmer. När ett batteri laddas ut så minskar spänningen vilket i sin tur leder till att de släpper ifrån sig lägre effekt vid samma ström. Exakt hur denna spänningsvariationen är beror på vilket batteri det är men här är ett exempel på hur spänningen för ett batteri kan variera beroende på hur laddat det är.

Bild

Det är även så bilen kollar hur mycket energi som finns kvar i batteriet, den mäter spänningen för varje cell och då bilen vet hur spänningskaraktistiken för batterierna ser ut så kan den räkna ut hur mycket energi som finns kvar i batteriet.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8562
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: 60 kWh uppgradering till 75 kWh nu 23500 kr

Inlägg av Pontus »

vigge50 skrev:
Legato skrev:
Gustafsson skrev:
75 bör får lite bättre prestanda än 60 eftersom batteriet kan laddas mer och då ger högre spänning, vilket ger mer effekt ut till motorerna.
Det är väl i huvudsak därför som 85/90 ger bättre prestanda än 70/75 modellerna.
I 85/90 ligger fler batterier i serie.
Hmm, fattar ej detta. Det är ju samma batteri, bara olika mycket laddat? Om det du skriver stämmer så borde det väl isf innebära att effekten avtar kontinuerligt med laddning, dvs att man när man har liten räckvidd kvar skulle ha avsevärt lägre effekt än vid fulladdat? Är det verkligen så?
Inte avsevärt lägre men det stämmer. När ett batteri laddas ut så minskar spänningen vilket i sin tur leder till att de släpper ifrån sig lägre effekt vid samma ström. Exakt hur denna spänningsvariationen är beror på vilket batteri det är men här är ett exempel på hur spänningen för ett batteri kan variera beroende på hur laddat det är.

Bild

Det är även så bilen kollar hur mycket energi som finns kvar i batteriet, den mäter spänningen för varje cell och då bilen vet hur spänningskaraktistiken för batterierna ser ut så kan den räkna ut hur mycket energi som finns kvar i batteriet.
Mäter den spänningen på varje cell eller på varje grupp med celler?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Zyxilon
Teslaägare
Inlägg: 67
Blev medlem: 13 feb 2017 07:36
Ort: Västerås

Re: 60 kWh uppgradering till 75 kWh nu 23500 kr

Inlägg av Zyxilon »

0-100 har specificerats lika på både 60 och 75 på Teslas hemsida. Dvs 5,8s.
Model S60 2016 | Svart | Svart alcantaraläder | Svarta NG-lädersäten | Panoramatak | CoZero Elbaklucka | Referrallänk: http://---
Användarvisningsbild
Blixten
Teslaägare
Inlägg: 108
Blev medlem: 18 jun 2016 13:43
Ort: Stockholm

Re: 60 kWh uppgradering till 75 kWh nu 23500 kr

Inlägg av Blixten »

Det har varit samma spec för 0-100 på S60 som för S70, men i förra veckan såg jag detta för S60 på Teslas sida...

S60 specades som 6.2 sek på 0-100 och 390km räckvidd mot tidigare 400km (om jag inte missminner mig...)

Bild
Face-liftad S75 i titanium metallic med panoramatak, svarta nextgen-säten, ljust alcantara-tak och autopilot.
Beställd 2016-06-17, levererad 2016-09-19.
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2171
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: 60 kWh uppgradering till 75 kWh nu 23500 kr

Inlägg av jpetters »

Motivationen kanske blir sämre (nedgraderad) prestanda på 60/60D och samma på 75/75D.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
bladh
Teslaägare
Inlägg: 438
Blev medlem: 28 apr 2015 16:45
Ort: Malmö

Re: 60 kWh uppgradering till 75 kWh nu 23500 kr

Inlägg av bladh »

Pontus skrev:
Kirre skrev:
Sådärja, nu har man en 75D istället! För typ inga pengar alls :D
Ibland lönar det sig att vänta, även med Tesla ;)
Men tyvärr får man ju vänta oavsett om man vill eller inte när det gäller Tesla :cry:
Men nu har dom ju i varje fall vad jag skulle säga ett rimligt pris på 10 extra kWh på en befintlig bil. Undra hur många som skulle låta bli att lägga till 25kWh på en 85D för att få en 100D om priset var 55-60 tkr? Jag skulle i varje fall tagit det om det var möjligt.
+1
Jag hade hoppat på det.
25 kWh till på min hade blivit en P110D ;)
http://--- | Levererans mottagen 2015-06-29
Användarvisningsbild
Jensa
Teslaägare
Inlägg: 817
Blev medlem: 01 apr 2016 16:26

Re: 60 kWh uppgradering till 75 kWh nu 23500 kr

Inlägg av Jensa »

Såg också det där. På demobilar verkar de skriva 6,2 sek både på S60 och S75. 390 km gäller väl för RWD och ca 400 km för D-modell.

Men på nybeställning gäller 5,8 sek för RWD och 5,4 sek för D. Skulle dock inte tro att demobilarna var långsammare :)
2016 Model S 75
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8562
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: 60 kWh uppgradering till 75 kWh nu 23500 kr

Inlägg av Pontus »

bladh skrev:
Pontus skrev:
Kirre skrev:
Sådärja, nu har man en 75D istället! För typ inga pengar alls :D
Ibland lönar det sig att vänta, även med Tesla ;)
Men tyvärr får man ju vänta oavsett om man vill eller inte när det gäller Tesla :cry:
Men nu har dom ju i varje fall vad jag skulle säga ett rimligt pris på 10 extra kWh på en befintlig bil. Undra hur många som skulle låta bli att lägga till 25kWh på en 85D för att få en 100D om priset var 55-60 tkr? Jag skulle i varje fall tagit det om det var möjligt.
+1
Jag hade hoppat på det.
25 kWh till på min hade blivit en P110D ;)
Ja om man har samma andel tillgängligt batteri som på 85'an så borde ju P100D igentiligen heta P110D. Någon som vet varför den inte heter 110 eller varför 85 inte heter typ 80?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
tobbeturbo
Teslaägare
Inlägg: 267
Blev medlem: 28 aug 2016 16:19
Ort: Sthlm/Nkpg

Re: 60 kWh uppgradering till 75 kWh nu 23500 kr

Inlägg av tobbeturbo »

Utan att ha läst alla 11 sidor...
Vad säger folket om att uppgradera från s60 till 75? Vad skulle värdet bli?
Referral: http://---
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: 60 kWh uppgradering till 75 kWh nu 23500 kr

Inlägg av HelectriC »

tobbeturbo skrev:
Utan att ha läst alla 11 sidor...
Vad säger folket om att uppgradera från s60 till 75? Vad skulle värdet bli?
Längre räckvidd med ca 10kWh.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Skriv svar