75 bör får lite bättre prestanda än 60 eftersom batteriet kan laddas mer och då ger högre spänning, vilket ger mer effekt ut till motorerna.
Det är väl i huvudsak därför som 85/90 ger bättre prestanda än 70/75 modellerna.
Det är även fler celler och därmed mer ström i 85/90/osv,
men lite högre effekt i 75:an jämfört med 60 det stämmer oxo
75 bör får lite bättre prestanda än 60 eftersom batteriet kan laddas mer och då ger högre spänning, vilket ger mer effekt ut till motorerna.
Det är väl i huvudsak därför som 85/90 ger bättre prestanda än 70/75 modellerna.
Det är även fler celler och därmed mer ström i 85/90/osv,
men lite högre effekt i 75:an jämfört med 60 det stämmer oxo
Men det märker man väl bara dom gånger man laddar över 80%?
75 bör får lite bättre prestanda än 60 eftersom batteriet kan laddas mer och då ger högre spänning, vilket ger mer effekt ut till motorerna.
Det är väl i huvudsak därför som 85/90 ger bättre prestanda än 70/75 modellerna.
Det är även fler celler och därmed mer ström i 85/90/osv,
men lite högre effekt i 75:an jämfört med 60 det stämmer oxo
Men det märker man väl bara dom gånger man laddar över 80%?
Ja så måste det ju bli (om du menar skillnaden mellan 75 & 60 alltså)
75 bör får lite bättre prestanda än 60 eftersom batteriet kan laddas mer och då ger högre spänning, vilket ger mer effekt ut till motorerna.
Det är väl i huvudsak därför som 85/90 ger bättre prestanda än 70/75 modellerna.
I 85/90 ligger fler batterier i serie.
Hmm, fattar ej detta. Det är ju samma batteri, bara olika mycket laddat? Om det du skriver stämmer så borde det väl isf innebära att effekten avtar kontinuerligt med laddning, dvs att man när man har liten räckvidd kvar skulle ha avsevärt lägre effekt än vid fulladdat? Är det verkligen så?
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
75 bör får lite bättre prestanda än 60 eftersom batteriet kan laddas mer och då ger högre spänning, vilket ger mer effekt ut till motorerna.
Det är väl i huvudsak därför som 85/90 ger bättre prestanda än 70/75 modellerna.
I 85/90 ligger fler batterier i serie.
Hmm, fattar ej detta. Det är ju samma batteri, bara olika mycket laddat? Om det du skriver stämmer så borde det väl isf innebära att effekten avtar kontinuerligt med laddning, dvs att man när man har liten räckvidd kvar skulle ha avsevärt lägre effekt än vid fulladdat? Är det verkligen så?
Japp så är det, ju lägre %-nivå desto lägre effektuttag... (lite förenklat iaf)
75 bör får lite bättre prestanda än 60 eftersom batteriet kan laddas mer och då ger högre spänning, vilket ger mer effekt ut till motorerna.
Det är väl i huvudsak därför som 85/90 ger bättre prestanda än 70/75 modellerna.
I 85/90 ligger fler batterier i serie.
Hmm, fattar ej detta. Det är ju samma batteri, bara olika mycket laddat? Om det du skriver stämmer så borde det väl isf innebära att effekten avtar kontinuerligt med laddning, dvs att man när man har liten räckvidd kvar skulle ha avsevärt lägre effekt än vid fulladdat? Är det verkligen så?
Inte avsevärt lägre men det stämmer. När ett batteri laddas ut så minskar spänningen vilket i sin tur leder till att de släpper ifrån sig lägre effekt vid samma ström. Exakt hur denna spänningsvariationen är beror på vilket batteri det är men här är ett exempel på hur spänningen för ett batteri kan variera beroende på hur laddat det är.
Det är även så bilen kollar hur mycket energi som finns kvar i batteriet, den mäter spänningen för varje cell och då bilen vet hur spänningskaraktistiken för batterierna ser ut så kan den räkna ut hur mycket energi som finns kvar i batteriet.
75 bör får lite bättre prestanda än 60 eftersom batteriet kan laddas mer och då ger högre spänning, vilket ger mer effekt ut till motorerna.
Det är väl i huvudsak därför som 85/90 ger bättre prestanda än 70/75 modellerna.
I 85/90 ligger fler batterier i serie.
Hmm, fattar ej detta. Det är ju samma batteri, bara olika mycket laddat? Om det du skriver stämmer så borde det väl isf innebära att effekten avtar kontinuerligt med laddning, dvs att man när man har liten räckvidd kvar skulle ha avsevärt lägre effekt än vid fulladdat? Är det verkligen så?
Inte avsevärt lägre men det stämmer. När ett batteri laddas ut så minskar spänningen vilket i sin tur leder till att de släpper ifrån sig lägre effekt vid samma ström. Exakt hur denna spänningsvariationen är beror på vilket batteri det är men här är ett exempel på hur spänningen för ett batteri kan variera beroende på hur laddat det är.
Det är även så bilen kollar hur mycket energi som finns kvar i batteriet, den mäter spänningen för varje cell och då bilen vet hur spänningskaraktistiken för batterierna ser ut så kan den räkna ut hur mycket energi som finns kvar i batteriet.
Mäter den spänningen på varje cell eller på varje grupp med celler?
Model S Plaid Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Motivationen kanske blir sämre (nedgraderad) prestanda på 60/60D och samma på 75/75D.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1 http://---
Sådärja, nu har man en 75D istället! För typ inga pengar alls
Ibland lönar det sig att vänta, även med Tesla
Men tyvärr får man ju vänta oavsett om man vill eller inte när det gäller Tesla
Men nu har dom ju i varje fall vad jag skulle säga ett rimligt pris på 10 extra kWh på en befintlig bil. Undra hur många som skulle låta bli att lägga till 25kWh på en 85D för att få en 100D om priset var 55-60 tkr? Jag skulle i varje fall tagit det om det var möjligt.
+1
Jag hade hoppat på det.
25 kWh till på min hade blivit en P110D
Sådärja, nu har man en 75D istället! För typ inga pengar alls
Ibland lönar det sig att vänta, även med Tesla
Men tyvärr får man ju vänta oavsett om man vill eller inte när det gäller Tesla
Men nu har dom ju i varje fall vad jag skulle säga ett rimligt pris på 10 extra kWh på en befintlig bil. Undra hur många som skulle låta bli att lägga till 25kWh på en 85D för att få en 100D om priset var 55-60 tkr? Jag skulle i varje fall tagit det om det var möjligt.
+1
Jag hade hoppat på det.
25 kWh till på min hade blivit en P110D
Ja om man har samma andel tillgängligt batteri som på 85'an så borde ju P100D igentiligen heta P110D. Någon som vet varför den inte heter 110 eller varför 85 inte heter typ 80?
Model S Plaid Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Utan att ha läst alla 11 sidor...
Vad säger folket om att uppgradera från s60 till 75? Vad skulle värdet bli?
Längre räckvidd med ca 10kWh.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Utan att ha läst alla 11 sidor...
Vad säger folket om att uppgradera från s60 till 75? Vad skulle värdet bli?
Andrahands värdet bör öka mer än de 25k
Om man jämför med en 75 som kom som 75 från start
Samtidigt sänktes priset kraftigt på nya 75 så nån ökning blir det egentligen inte snarare en sänkning på 60
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Är priset tidsbegränsat på något vis? I annat fall kan jag inte förstå hur andrahandsvärdet skulle öka med mer.
Fast iofs vet man ju aldrig hur läge teslas priser gäller.
I stort BÖR jag i stort sett uppgradera då. Min ligger (tyvärr) på blocket, så tänker om jag får mer eller är lättare att sälja om jag uppgraderar
För den som har koll så kvittar de nog, du får ungefär mellanskillnaden extra om du uppgraderar men den som inte är tillräckligt insatt skulle nog se en 75a värd betydligt mer. Om jag hade varit du så hade jag lagt till en text att den kan uppgraderas till en 75a för endast 23500 kr så har en spekulant möjlighet att välja.
I stort BÖR jag i stort sett uppgradera då. Min ligger (tyvärr) på blocket, så tänker om jag får mer eller är lättare att sälja om jag uppgraderar
För den som har koll så kvittar de nog, du får ungefär mellanskillnaden extra om du uppgraderar men den som inte är tillräckligt insatt skulle nog se en 75a värd betydligt mer. Om jag hade varit du så hade jag lagt till en text att den kan uppgraderas till en 75a för endast 23500 kr så har en spekulant möjlighet att välja.
Jag hade uppgraderat bilen och behållt samma pris på blocket.. 60kw modellen blev ju mindre värda helt plötsligt..
Varför är den svår att sälja? Känns som ett bra pris ändå..
Tesla bjöd 720ksek för min i inbyte i mars för likadan bil (uttagen samma tid) men jag har autopilot och premiumpaket också så det känns som du ligger ganska rätt i pris..
Senast redigerad av jos32, redigerad totalt 1 gånger.