Men jag har för mig att jag läst att tillgänglig kapacitet som kan användas är ca 100kWh i 100 modellen. Har jag drömt detta?Mickep skrev:Så vad är fördelen med att uppgradera? man kommer några km till. Nackdelen är att risken för degradering är större, det går långsammare att ladda upp de upplåsta kw. Tycker att 60 kwh (med 75 kwh batteriet är den optimala designen. Det är just så som jag vill se bilarna i framtiden. Tillverkarna får gärna ljuga kunderna rakt upp i ansiktet, för inläggen ovan visar med all tydlighet att de inte klarar av att hantera det. "jag MÅSTE ha all tillgänglig kwh, aggghhh". Jag tycker att nackdelarna överväger fördelarna att uppgradera.
Jag tycker att 100 modellerna borde ha ett 120 batteri (UTAN att man nämner det för kunderna, för då skulle det bli ett himla liv!)
60 kWh uppgradering till 75 kWh nu 23500 kr
Moderator: Redaktion
Re: 60 kWh uppgradering till 75 kWh nu 23500 kr
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: 60 kWh uppgradering till 75 kWh nu 23500 kr
Det är bara risk för snabbare degradering och det går ju bara långsammare att ladda dess kWh man låst upp om man laddar förbi gränsen där 60 är låst. Enda nackdelen med att uppgradera är ju att Tesla vill ha betalt. Så det är ju den nackdelen som ska vägas mot möjligheten att ladda mer och få längre räckvidd. Men även 23 500 är nog rätt mycket. Man kan ju göra mycket kul för de pengarna medan man väntar på att ens 60 laddar på det där extra laddstoppet.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: 60 kWh uppgradering till 75 kWh nu 23500 kr
Jag slog till direkt, har faktiskt övervägt det tidigare för 81'. För mig kommer det väl till pass då jag har några sträckor där det är tight, speciellt vintertid med takbox!
Men jag lider med de som köpte 75:an direkt, eller redan hunnit uppgradera! Vem vet, om ett år kanske alla som har en 60 blivit fritt uppgraderade?
Men jag lider med de som köpte 75:an direkt, eller redan hunnit uppgradera! Vem vet, om ett år kanske alla som har en 60 blivit fritt uppgraderade?
2016 Model S 75
Re: 60 kWh uppgradering till 75 kWh nu 23500 kr
100-batteriet är eg på 102,5kwh med 98,5 tillgängligt och 4kwh i bricking. Har jag för mig.Pontus skrev:Men jag har för mig att jag läst att tillgänglig kapacitet som kan användas är ca 100kWh i 100 modellen. Har jag drömt detta?Mickep skrev:Så vad är fördelen med att uppgradera? man kommer några km till. Nackdelen är att risken för degradering är större, det går långsammare att ladda upp de upplåsta kw. Tycker att 60 kwh (med 75 kwh batteriet är den optimala designen. Det är just så som jag vill se bilarna i framtiden. Tillverkarna får gärna ljuga kunderna rakt upp i ansiktet, för inläggen ovan visar med all tydlighet att de inte klarar av att hantera det. "jag MÅSTE ha all tillgänglig kwh, aggghhh". Jag tycker att nackdelarna överväger fördelarna att uppgradera.
Jag tycker att 100 modellerna borde ha ett 120 batteri (UTAN att man nämner det för kunderna, för då skulle det bli ett himla liv!)
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Re: 60 kWh uppgradering till 75 kWh nu 23500 kr
Funderar också på om man från Teslas håll vill få bort alla 60 och senare erbjuder fri uppgradering.Jensa skrev:Jag slog till direkt, har faktiskt övervägt det tidigare för 81'. För mig kommer det väl till pass då jag har några sträckor där det är tight, speciellt vintertid med takbox!
Men jag lider med de som köpte 75:an direkt, eller redan hunnit uppgradera! Vem vet, om ett år kanske alla som har en 60 blivit fritt uppgraderade?
Det verkar dessutom som att elbaklucka är borttagen från Premiumpaketet? Är det standard numera?
Model S60 2016 | Svart | Svart alcantaraläder | Svarta NG-lädersäten | Panoramatak | CoZero Elbaklucka | Referrallänk: http://---
Re: 60 kWh uppgradering till 75 kWh nu 23500 kr
Ja, står bland standardutrustningen numera.Zyxilon skrev:Funderar också på om man från Teslas håll vill få bort alla 60 och senare erbjuder fri uppgradering.Jensa skrev:Jag slog till direkt, har faktiskt övervägt det tidigare för 81'. För mig kommer det väl till pass då jag har några sträckor där det är tight, speciellt vintertid med takbox!
Men jag lider med de som köpte 75:an direkt, eller redan hunnit uppgradera! Vem vet, om ett år kanske alla som har en 60 blivit fritt uppgraderade?
Det verkar dessutom som att elbaklucka är borttagen från Premiumpaketet? Är det standard numera?
Re: 60 kWh uppgradering till 75 kWh nu 23500 kr
Jag gillar inte alls idén med låst batterikapacitet som jag som kund inte kan använda. Men jag tror det kommer bli vanligt i framtiden, särskilt hos tillverkare som vänder sig till omedvetna kunder. Leaf 30kWh harmed stor säkerhet en hygglig marginal i toppen av batteriet som jag inte kan utnyttja. Den hade varit trevlig att ha ibland på långresor genom tex en range extender knapp. För att visa 90% istället för 100 går ju inte... det "förstår inte användaren"Mickep skrev:Så vad är fördelen med att uppgradera? man kommer några km till. Nackdelen är att risken för degradering är större, det går långsammare att ladda upp de upplåsta kw. Tycker att 60 kwh (med 75 kwh batteriet är den optimala designen. Det är just så som jag vill se bilarna i framtiden. Tillverkarna får gärna ljuga kunderna rakt upp i ansiktet, för inläggen ovan visar med all tydlighet att de inte klarar av att hantera det. "jag MÅSTE ha all tillgänglig kwh, aggghhh". Jag tycker att nackdelarna överväger fördelarna att uppgradera.
Jag tycker att 100 modellerna borde ha ett 120 batteri (UTAN att man nämner det för kunderna, för då skulle det bli ett himla liv!)
Re: 60 kWh uppgradering till 75 kWh nu 23500 kr
eller att man vid lång resor får den extra kapaciteten laddad (upplåst) (UTAN att kunden misstänker något) för detta handlar enbart om psykologi. bilen kan känna av om den rör sig långt utanför hemmet, och är den låst mjukvarumässigt kan den vid behov låsa upp sig utan att riskera degradering i för stor skala) men hur man skall göra det utan en backlash där kunderna blir uppretade och kommer med högafflar och kräver att få lyncha ledningen har jag inget svar på. För att det är inte de omedvetna kunderna som är problemet utan de s.k. "medvetna" kunderna som inte kan hantera informationen på ett rationellt sätt.LarsL skrev:Jag gillar inte alls idén med låst batterikapacitet som jag som kund inte kan använda. Men jag tror det kommer bli vanligt i framtiden, särskilt hos tillverkare som vänder sig till omedvetna kunder. Leaf 30kWh harmed stor säkerhet en hygglig marginal i toppen av batteriet som jag inte kan utnyttja. Den hade varit trevlig att ha ibland på långresor genom tex en range extender knapp. För att visa 90% istället för 100 går ju inte... det "förstår inte användaren"Mickep skrev:Så vad är fördelen med att uppgradera? man kommer några km till. Nackdelen är att risken för degradering är större, det går långsammare att ladda upp de upplåsta kw. Tycker att 60 kwh (med 75 kwh batteriet är den optimala designen. Det är just så som jag vill se bilarna i framtiden. Tillverkarna får gärna ljuga kunderna rakt upp i ansiktet, för inläggen ovan visar med all tydlighet att de inte klarar av att hantera det. "jag MÅSTE ha all tillgänglig kwh, aggghhh". Jag tycker att nackdelarna överväger fördelarna att uppgradera.
Jag tycker att 100 modellerna borde ha ett 120 batteri (UTAN att man nämner det för kunderna, för då skulle det bli ett himla liv!)
Re: 60 kWh uppgradering till 75 kWh nu 23500 kr
Är det någon som har koll på om extra prestanda följer med i uppgradering från 60D->75D?
Om jag inte minns fel var min fd 60D mjukvarustrypt med ett antal hk på den främre motorn
Om jag inte minns fel var min fd 60D mjukvarustrypt med ett antal hk på den främre motorn
Re: 60 kWh uppgradering till 75 kWh nu 23500 kr
bylund skrev:Det är bara risk för snabbare degradering och det går ju bara långsammare att ladda dess kWh man låst upp om man laddar förbi gränsen där 60 är låst. Enda nackdelen med att uppgradera är ju att Tesla vill ha betalt. Så det är ju den nackdelen som ska vägas mot möjligheten att ladda mer och få längre räckvidd. Men även 23 500 är nog rätt mycket. Man kan ju göra mycket kul för de pengarna medan man väntar på att ens 60 laddar på det där extra laddstoppet.
+1
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: 60 kWh uppgradering till 75 kWh nu 23500 kr
Va? X60 och X75 har identisk prestanda enligt Tesla iaf. Lustigt om de valde att strypa S-modellen.artscho skrev:Är det någon som har koll på om extra prestanda följer med i uppgradering från 60D->75D?
Om jag inte minns fel var min fd 60D mjukvarustrypt med ett antal hk på den främre motorn
Edit: Ser nu i länken som postades i Designstudiotråden:
"In other words, you get almost the exact same car as a Model S 75 for daily driving, but your top speed is 10 mph slower"
https://electrek.co/2016/12/14/tesla-battery-capacity/
Så då antar jag att det stämmer som du skrev att antalet hk är lägre också.
Tillgänglig kapacitet i och med uppgraderingen går alltså:
62,4 kWh -> 72,6 kWh
Senast redigerad av Legato, redigerad totalt 1 gånger.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: 60 kWh uppgradering till 75 kWh nu 23500 kr
Verkligen? Finns det någon länk till något som bekräftar det?artscho skrev:Är det någon som har koll på om extra prestanda följer med i uppgradering från 60D->75D?
Om jag inte minns fel var min fd 60D mjukvarustrypt med ett antal hk på den främre motorn
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Re: 60 kWh uppgradering till 75 kWh nu 23500 kr
kanske dags att börja ta fram högafflarna? ah ah?bjelkeman skrev:Verkligen? Finns det någon länk till något som bekräftar det?artscho skrev:Är det någon som har koll på om extra prestanda följer med i uppgradering från 60D->75D?
Om jag inte minns fel var min fd 60D mjukvarustrypt med ett antal hk på den främre motorn
Re: 60 kWh uppgradering till 75 kWh nu 23500 kr
Naturligtvis får man väga sina för och nackdelar för varje enskild person.Legato skrev:bylund skrev:Det är bara risk för snabbare degradering och det går ju bara långsammare att ladda dess kWh man låst upp om man laddar förbi gränsen där 60 är låst. Enda nackdelen med att uppgradera är ju att Tesla vill ha betalt. Så det är ju den nackdelen som ska vägas mot möjligheten att ladda mer och få längre räckvidd. Men även 23 500 är nog rätt mycket. Man kan ju göra mycket kul för de pengarna medan man väntar på att ens 60 laddar på det där extra laddstoppet.
+1
Men 23500.- kan inte anses dyrt för 15kwh större batteri. Eller?
Även om det bara blir 10-12kwh mer tillgängligt så är 23500.- ingenting jämfört med steget 75D till 90D som i designstudion kostar runda slängar 150.000.- extra.
Lika stor energi-ökning men nästan 6ggr mer i kostnad/kwh.
Model X75D & Model S75D
Kört Tesla sedan feb. 2015
Kört Tesla sedan feb. 2015
Re: 60 kWh uppgradering till 75 kWh nu 23500 kr
Fast det är ju inte på något sätt ett 15 kwh större batteri? Ser vi på batteriet rent fysiskt så är det ju 0 kwh skillnad. Ser man på tillgänglig effekt så skiljer det 10,2 kwh (förutsatt att electrecs artikel stämmer).Zoidberg skrev:Naturligtvis får man väga sina för och nackdelar för varje enskild person.Legato skrev:bylund skrev:Det är bara risk för snabbare degradering och det går ju bara långsammare att ladda dess kWh man låst upp om man laddar förbi gränsen där 60 är låst. Enda nackdelen med att uppgradera är ju att Tesla vill ha betalt. Så det är ju den nackdelen som ska vägas mot möjligheten att ladda mer och få längre räckvidd. Men även 23 500 är nog rätt mycket. Man kan ju göra mycket kul för de pengarna medan man väntar på att ens 60 laddar på det där extra laddstoppet.
+1
Men 23500.- kan inte anses dyrt för 15kwh större batteri. Eller?
Även om det bara blir 10-12kwh mer tillgängligt så är 23500.- ingenting jämfört med steget 75D till 90D som i designstudion kostar runda slängar 150.000.- extra.
Lika stor energi-ökning men nästan 6ggr mer i kostnad/kwh.
I praktiken bör man väl bara utnyttja 5-6 av dessa 10,2 kwh extra också för att inte slita på batteriet.
Hur man värderar detta tycker jag är helt upp till var och en. Svårt att argumentera mot att 10k kan vara "för dyrt" för någon medan någon tycker 100k är "billigt" IMO, det är ju helt individuellt hur mycket nytta man har av de extra kWh:en.
Däremot har jag svårt att se en uppgradering som den nackdel som "mickep" ansåg. Det är ju väldigt lätt att sätta en begränsning på maxladdning om man vill vara försiktig med sitt batteri.
Senast redigerad av Legato, redigerad totalt 1 gånger.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: 60 kWh uppgradering till 75 kWh nu 23500 kr
Hej!
Är det någon som har Typical range på en 75:A RWD
fulladdad 100%
Är det någon som har Typical range på en 75:A RWD
fulladdad 100%
Väntar på min första Tesla!! Levereras i början av Mars.
Re: 60 kWh uppgradering till 75 kWh nu 23500 kr
38 mil
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Re: 60 kWh uppgradering till 75 kWh nu 23500 kr
Ok.tack
Väntar på min första Tesla!! Levereras i början av Mars.
Re: 60 kWh uppgradering till 75 kWh nu 23500 kr
Hmm Googlade lite och hittade detta:bjelkeman skrev:Verkligen? Finns det någon länk till något som bekräftar det?artscho skrev:Är det någon som har koll på om extra prestanda följer med i uppgradering från 60D->75D?
Om jag inte minns fel var min fd 60D mjukvarustrypt med ett antal hk på den främre motorn
"An upgrade to the 75 kWh battery will get drivers a range of 249 miles for the rear-wheel drive version or 259 miles with the all-wheel drive version. The acceleration and top speed remain the same with the 75 kWh battery."
http://www.tflcar.com/2016/06/tesla-bri ... -offering/
Så det verkar verkligen oklart vad som gäller gällande om topphastighet och effekt är högre på S75 eller ej.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: 60 kWh uppgradering till 75 kWh nu 23500 kr
Zoidberg skrev:
Naturligtvis får man väga sina för och nackdelar för varje enskild person.
Men 23500.- kan inte anses dyrt för 15kwh större batteri. Eller?
Även om det bara blir 10-12kwh mer tillgängligt så är 23500.- ingenting jämfört med steget 75D till 90D som i designstudion kostar runda slängar 150.000.- extra.
Lika stor energi-ökning men nästan 6ggr mer i kostnad/kwh.
Men allt är inte bara räckvidd. Med 90 kWh batteriet får man betydligt fler hk och bättre prestanda jämfört med 75 kWh batteriet. Något som Tesla vet att många är beredda att betala extra mycket för.
Installerat 13,2 kWp solceller
Re: 60 kWh uppgradering till 75 kWh nu 23500 kr
Mycket sant... hmm, mycket att beakta när man jämför batteri med batteri.+46 skrev:Zoidberg skrev:
Naturligtvis får man väga sina för och nackdelar för varje enskild person.
Men 23500.- kan inte anses dyrt för 15kwh större batteri. Eller?
Även om det bara blir 10-12kwh mer tillgängligt så är 23500.- ingenting jämfört med steget 75D till 90D som i designstudion kostar runda slängar 150.000.- extra.
Lika stor energi-ökning men nästan 6ggr mer i kostnad/kwh.
Men allt är inte bara räckvidd. Med 90 kWh batteriet får man betydligt fler hk och bättre prestanda jämfört med 75 kWh batteriet. Något som Tesla vet att många är beredda att betala extra mycket för.
Jag är trotts allt fortfarande sugen på att öppna plånboken och få en glittrande ny 75a på bakluckan.
23.500.- får man inte ens en uppsättning hjul för hos Telsa. Men man kan få extra räckvidd i nivå med vilken modern laddhybrid som helst.
Model X75D & Model S75D
Kört Tesla sedan feb. 2015
Kört Tesla sedan feb. 2015
Re: 60 kWh uppgradering till 75 kWh nu 23500 kr
Precis!Zoidberg skrev:Mycket sant... hmm, mycket att beakta när man jämför batteri med batteri.+46 skrev:Zoidberg skrev:
Naturligtvis får man väga sina för och nackdelar för varje enskild person.
Men 23500.- kan inte anses dyrt för 15kwh större batteri. Eller?
Även om det bara blir 10-12kwh mer tillgängligt så är 23500.- ingenting jämfört med steget 75D till 90D som i designstudion kostar runda slängar 150.000.- extra.
Lika stor energi-ökning men nästan 6ggr mer i kostnad/kwh.
Men allt är inte bara räckvidd. Med 90 kWh batteriet får man betydligt fler hk och bättre prestanda jämfört med 75 kWh batteriet. Något som Tesla vet att många är beredda att betala extra mycket för.
Jag är trotts allt fortfarande sugen på att öppna plånboken och få en glittrande ny 75a på bakluckan.
23.500.- får man inte ens en uppsättning hjul för hos Telsa. Men man kan få extra räckvidd i nivå med vilken modern laddhybrid som helst.
Det är en viss skillnad mellan några km extra räckvidd och 50 km längre räckvidd. Hade det varit ett batteri till en hybridbil så skulle dom extra 50 km säkert ha kostat skjortan...
Installerat 13,2 kWp solceller
Re: 60 kWh uppgradering till 75 kWh nu 23500 kr
Om då 85 har 77,5 kWh användbart batteri så är ju skillnaden att 100 modellen har 27,1% mer användbart batteri än 85 i verkligheten medans på pappret är det bara 17,6%.Niclas skrev:100-batteriet är eg på 102,5kwh med 98,5 tillgängligt och 4kwh i bricking. Har jag för mig.Pontus skrev:Men jag har för mig att jag läst att tillgänglig kapacitet som kan användas är ca 100kWh i 100 modellen. Har jag drömt detta?Mickep skrev:Så vad är fördelen med att uppgradera? man kommer några km till. Nackdelen är att risken för degradering är större, det går långsammare att ladda upp de upplåsta kw. Tycker att 60 kwh (med 75 kwh batteriet är den optimala designen. Det är just så som jag vill se bilarna i framtiden. Tillverkarna får gärna ljuga kunderna rakt upp i ansiktet, för inläggen ovan visar med all tydlighet att de inte klarar av att hantera det. "jag MÅSTE ha all tillgänglig kwh, aggghhh". Jag tycker att nackdelarna överväger fördelarna att uppgradera.
Jag tycker att 100 modellerna borde ha ett 120 batteri (UTAN att man nämner det för kunderna, för då skulle det bli ett himla liv!)
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: 60 kWh uppgradering till 75 kWh nu 23500 kr
Men de var tvungna att sänka
Blir nog en del avbeställningar oavsett
75 idag kostar som 60 med glastak som för övrigt blivit standard el baklucka med
Så en 60 igår är sämre affär än 75 idag
Det är tom billigare att ta smällen och avboka samt beställa ny 75
Tesla skapar en administrativ mardröm när de gör så här
Blir nog en del avbeställningar oavsett
75 idag kostar som 60 med glastak som för övrigt blivit standard el baklucka med
Så en 60 igår är sämre affär än 75 idag
Det är tom billigare att ta smällen och avboka samt beställa ny 75
Tesla skapar en administrativ mardröm när de gör så här
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: 60 kWh uppgradering till 75 kWh nu 23500 kr
Ja det stämmer nogPontus skrev:Om då 85 har 77,5 kWh användbart batteri så är ju skillnaden att 100 modellen har 27,1% mer användbart batteri än 85 i verkligheten medans på pappret är det bara 17,6%.Niclas skrev:100-batteriet är eg på 102,5kwh med 98,5 tillgängligt och 4kwh i bricking. Har jag för mig.Pontus skrev:Men jag har för mig att jag läst att tillgänglig kapacitet som kan användas är ca 100kWh i 100 modellen. Har jag drömt detta?Mickep skrev:Så vad är fördelen med att uppgradera? man kommer några km till. Nackdelen är att risken för degradering är större, det går långsammare att ladda upp de upplåsta kw. Tycker att 60 kwh (med 75 kwh batteriet är den optimala designen. Det är just så som jag vill se bilarna i framtiden. Tillverkarna får gärna ljuga kunderna rakt upp i ansiktet, för inläggen ovan visar med all tydlighet att de inte klarar av att hantera det. "jag MÅSTE ha all tillgänglig kwh, aggghhh". Jag tycker att nackdelarna överväger fördelarna att uppgradera.
Jag tycker att 100 modellerna borde ha ett 120 batteri (UTAN att man nämner det för kunderna, för då skulle det bli ett himla liv!)
P85D hade 491 km räckvidd
P100D har 613 km räckvidd
dvs 25% längre räckvidd
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014