Naturligtvis får man väga sina för och nackdelar för varje enskild person.
Men 23500.- kan inte anses dyrt för 15kwh större batteri. Eller?
Även om det bara blir 10-12kwh mer tillgängligt så är 23500.- ingenting jämfört med steget 75D till 90D som i designstudion kostar runda slängar 150.000.- extra.
Lika stor energi-ökning men nästan 6ggr mer i kostnad/kwh.
Men allt är inte bara räckvidd. Med 90 kWh batteriet får man betydligt fler hk och bättre prestanda jämfört med 75 kWh batteriet. Något som Tesla vet att många är beredda att betala extra mycket för.
Mycket sant... hmm, mycket att beakta när man jämför batteri med batteri.
Jag är trotts allt fortfarande sugen på att öppna plånboken och få en glittrande ny 75a på bakluckan.
23.500.- får man inte ens en uppsättning hjul för hos Telsa. Men man kan få extra räckvidd i nivå med vilken modern laddhybrid som helst.
Model X75D & Model S75D
Kört Tesla sedan feb. 2015
Naturligtvis får man väga sina för och nackdelar för varje enskild person.
Men 23500.- kan inte anses dyrt för 15kwh större batteri. Eller?
Även om det bara blir 10-12kwh mer tillgängligt så är 23500.- ingenting jämfört med steget 75D till 90D som i designstudion kostar runda slängar 150.000.- extra.
Lika stor energi-ökning men nästan 6ggr mer i kostnad/kwh.
Men allt är inte bara räckvidd. Med 90 kWh batteriet får man betydligt fler hk och bättre prestanda jämfört med 75 kWh batteriet. Något som Tesla vet att många är beredda att betala extra mycket för.
Mycket sant... hmm, mycket att beakta när man jämför batteri med batteri.
Jag är trotts allt fortfarande sugen på att öppna plånboken och få en glittrande ny 75a på bakluckan.
23.500.- får man inte ens en uppsättning hjul för hos Telsa. Men man kan få extra räckvidd i nivå med vilken modern laddhybrid som helst.
Precis!
Det är en viss skillnad mellan några km extra räckvidd och 50 km längre räckvidd. Hade det varit ett batteri till en hybridbil så skulle dom extra 50 km säkert ha kostat skjortan...
Så vad är fördelen med att uppgradera? man kommer några km till. Nackdelen är att risken för degradering är större, det går långsammare att ladda upp de upplåsta kw. Tycker att 60 kwh (med 75 kwh batteriet är den optimala designen. Det är just så som jag vill se bilarna i framtiden. Tillverkarna får gärna ljuga kunderna rakt upp i ansiktet, för inläggen ovan visar med all tydlighet att de inte klarar av att hantera det. "jag MÅSTE ha all tillgänglig kwh, aggghhh". Jag tycker att nackdelarna överväger fördelarna att uppgradera.
Jag tycker att 100 modellerna borde ha ett 120 batteri (UTAN att man nämner det för kunderna, för då skulle det bli ett himla liv!)
Men jag har för mig att jag läst att tillgänglig kapacitet som kan användas är ca 100kWh i 100 modellen. Har jag drömt detta?
100-batteriet är eg på 102,5kwh med 98,5 tillgängligt och 4kwh i bricking. Har jag för mig.
Om då 85 har 77,5 kWh användbart batteri så är ju skillnaden att 100 modellen har 27,1% mer användbart batteri än 85 i verkligheten medans på pappret är det bara 17,6%.
Model S Plaid Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Men de var tvungna att sänka
Blir nog en del avbeställningar oavsett
75 idag kostar som 60 med glastak som för övrigt blivit standard el baklucka med
Så en 60 igår är sämre affär än 75 idag
Det är tom billigare att ta smällen och avboka samt beställa ny 75
Tesla skapar en administrativ mardröm när de gör så här
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Så vad är fördelen med att uppgradera? man kommer några km till. Nackdelen är att risken för degradering är större, det går långsammare att ladda upp de upplåsta kw. Tycker att 60 kwh (med 75 kwh batteriet är den optimala designen. Det är just så som jag vill se bilarna i framtiden. Tillverkarna får gärna ljuga kunderna rakt upp i ansiktet, för inläggen ovan visar med all tydlighet att de inte klarar av att hantera det. "jag MÅSTE ha all tillgänglig kwh, aggghhh". Jag tycker att nackdelarna överväger fördelarna att uppgradera.
Jag tycker att 100 modellerna borde ha ett 120 batteri (UTAN att man nämner det för kunderna, för då skulle det bli ett himla liv!)
Men jag har för mig att jag läst att tillgänglig kapacitet som kan användas är ca 100kWh i 100 modellen. Har jag drömt detta?
100-batteriet är eg på 102,5kwh med 98,5 tillgängligt och 4kwh i bricking. Har jag för mig.
Om då 85 har 77,5 kWh användbart batteri så är ju skillnaden att 100 modellen har 27,1% mer användbart batteri än 85 i verkligheten medans på pappret är det bara 17,6%.
Ja det stämmer nog
P85D hade 491 km räckvidd
P100D har 613 km räckvidd
dvs 25% längre räckvidd
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Är det någon som vet att den lediga kapaciteten låses upp "ovanpå"? Jag hamnade i en intressant diskussion på Facebook med en person som hävdade (med rätta) att det mest logiska nog vore om de låste kapacitet både "nedåt" och "uppåt", dvs att S/X60 skulle ha mer reservkapacitet i batteriet när det är tomt...
Jag har bara läst sedan tidigare att all "ledig" kapacitet är låste "över", men vet man detta med säkerhet?
Ni som uppgraderat idag, fick ni en höjning av er range direkt vid uppdatering, eller krävs det laddning först? Om rangen ökade direkt vid uppdatering så bör det ju varit kapacitet låst "under"
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Är det någon som vet att den lediga kapaciteten låses upp "ovanpå"? Jag hamnade i en intressant diskussion på Facebook med en person som hävdade (med rätta) att det mest logiska nog vore om de låste kapacitet både "nedåt" och "uppåt", dvs att S/X60 skulle ha mer reservkapacitet i batteriet när det är tomt...
Jag har bara läst sedan tidigare att all "ledig" kapacitet är låste "över", men vet man detta med säkerhet?
Ni som uppgraderat idag, fick ni en höjning av er range direkt vid uppdatering, eller krävs det laddning först? Om rangen ökade direkt vid uppdatering så bör det ju varit kapacitet låst "under"
Räckvidden är väl bara en beräknad räckvidd baserat på batteri och en bestämd förbrukning?
Kändes som (innan jag ändra till %) att typical gav den amerikanska beräknade räckvidden och den andra inställningen gav den europeiska, dock hade den lite med verklig räckvidd att göra.
Är det någon som vet att den lediga kapaciteten låses upp "ovanpå"? Jag hamnade i en intressant diskussion på Facebook med en person som hävdade (med rätta) att det mest logiska nog vore om de låste kapacitet både "nedåt" och "uppåt", dvs att S/X60 skulle ha mer reservkapacitet i batteriet när det är tomt...
Jag har bara läst sedan tidigare att all "ledig" kapacitet är låste "över", men vet man detta med säkerhet?
Ni som uppgraderat idag, fick ni en höjning av er range direkt vid uppdatering, eller krävs det laddning först? Om rangen ökade direkt vid uppdatering så bör det ju varit kapacitet låst "under"
Såg denna videon nu där en köper uppdateringer och de tar 2-3 minuter innan bilen har uppgraderats. På den ser de ut som att all extra kapacitet ligger över då räkvidden inte ökar efter uppgraderingen och det plötsligt är möjligt att ladda mer.
Är det någon som vet att den lediga kapaciteten låses upp "ovanpå"? Jag hamnade i en intressant diskussion på Facebook med en person som hävdade (med rätta) att det mest logiska nog vore om de låste kapacitet både "nedåt" och "uppåt", dvs att S/X60 skulle ha mer reservkapacitet i batteriet när det är tomt...
Jag har bara läst sedan tidigare att all "ledig" kapacitet är låste "över", men vet man detta med säkerhet?
Ni som uppgraderat idag, fick ni en höjning av er range direkt vid uppdatering, eller krävs det laddning först? Om rangen ökade direkt vid uppdatering så bör det ju varit kapacitet låst "under"
Så, om någon uppdaterar, håll ögonen om räckvidden ändras utan att ni laddat mellan då ni hade ett 60-batteri och ni får ert nya glänsande 75-batteri.
Ingen ändring = låsningen i toppen, om de nu inte på något infernaliskt sätt försöker dölja var låsningen ligger genom manipulera siffrorna så att det sakta justeras när man laddar eller något.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Är det någon som vet att den lediga kapaciteten låses upp "ovanpå"? Jag hamnade i en intressant diskussion på Facebook med en person som hävdade (med rätta) att det mest logiska nog vore om de låste kapacitet både "nedåt" och "uppåt", dvs att S/X60 skulle ha mer reservkapacitet i batteriet när det är tomt...
Jag har bara läst sedan tidigare att all "ledig" kapacitet är låste "över", men vet man detta med säkerhet?
Ni som uppgraderat idag, fick ni en höjning av er range direkt vid uppdatering, eller krävs det laddning först? Om rangen ökade direkt vid uppdatering så bör det ju varit kapacitet låst "under"
Vi vet detta pga laddhastighet på SuC så låsning ligger på toppen
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Är det någon som vet att den lediga kapaciteten låses upp "ovanpå"? Jag hamnade i en intressant diskussion på Facebook med en person som hävdade (med rätta) att det mest logiska nog vore om de låste kapacitet både "nedåt" och "uppåt", dvs att S/X60 skulle ha mer reservkapacitet i batteriet när det är tomt...
Jag har bara läst sedan tidigare att all "ledig" kapacitet är låste "över", men vet man detta med säkerhet?
Ni som uppgraderat idag, fick ni en höjning av er range direkt vid uppdatering, eller krävs det laddning först? Om rangen ökade direkt vid uppdatering så bör det ju varit kapacitet låst "under"
Så, om någon uppdaterar, håll ögonen om räckvidden ändras utan att ni laddat mellan då ni hade ett 60-batteri och ni får ert nya glänsande 75-batteri.
Ingen ändring = låsningen i toppen, om de nu inte på något infernaliskt sätt försöker dölja var låsningen ligger genom manipulera siffrorna så att det sakta justeras när man laddar eller något.
Aha, och nu ser jag vigge50:s inlägg att detta redan är gjort
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Är det någon som vet att den lediga kapaciteten låses upp "ovanpå"? Jag hamnade i en intressant diskussion på Facebook med en person som hävdade (med rätta) att det mest logiska nog vore om de låste kapacitet både "nedåt" och "uppåt", dvs att S/X60 skulle ha mer reservkapacitet i batteriet när det är tomt...
Jag har bara läst sedan tidigare att all "ledig" kapacitet är låste "över", men vet man detta med säkerhet?
Ni som uppgraderat idag, fick ni en höjning av er range direkt vid uppdatering, eller krävs det laddning först? Om rangen ökade direkt vid uppdatering så bör det ju varit kapacitet låst "under"
Vi vet detta pga laddhastighet på SuC så låsning ligger på toppen
Nej. Den skulle hypotetiskt kunna ligga på både botten och toppen och vi skulle ändå kunna ha samma situation på SuCs.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Är det någon som vet att den lediga kapaciteten låses upp "ovanpå"? Jag hamnade i en intressant diskussion på Facebook med en person som hävdade (med rätta) att det mest logiska nog vore om de låste kapacitet både "nedåt" och "uppåt", dvs att S/X60 skulle ha mer reservkapacitet i batteriet när det är tomt...
Jag har bara läst sedan tidigare att all "ledig" kapacitet är låste "över", men vet man detta med säkerhet?
Ni som uppgraderat idag, fick ni en höjning av er range direkt vid uppdatering, eller krävs det laddning först? Om rangen ökade direkt vid uppdatering så bör det ju varit kapacitet låst "under"
Såg denna videon nu där en köper uppdateringer och de tar 2-3 minuter innan bilen har uppgraderats. På den ser de ut som att all extra kapacitet ligger över då räkvidden inte ökar efter uppgraderingen och det plötsligt är möjligt att ladda mer.
Tack! Därmed bekräftat
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Är det någon som vet att den lediga kapaciteten låses upp "ovanpå"? Jag hamnade i en intressant diskussion på Facebook med en person som hävdade (med rätta) att det mest logiska nog vore om de låste kapacitet både "nedåt" och "uppåt", dvs att S/X60 skulle ha mer reservkapacitet i batteriet när det är tomt...
Jag har bara läst sedan tidigare att all "ledig" kapacitet är låste "över", men vet man detta med säkerhet?
Ni som uppgraderat idag, fick ni en höjning av er range direkt vid uppdatering, eller krävs det laddning först? Om rangen ökade direkt vid uppdatering så bör det ju varit kapacitet låst "under"
Så, om någon uppdaterar, håll ögonen om räckvidden ändras utan att ni laddat mellan då ni hade ett 60-batteri och ni får ert nya glänsande 75-batteri.
Ingen ändring = låsningen i toppen, om de nu inte på något infernaliskt sätt försöker dölja var låsningen ligger genom manipulera siffrorna så att det sakta justeras när man laddar eller något.
Ingen ändring, fick meddelande nästa direkt efter beställning
Samma här. Räckvidden ökade inte efter uppgraderingen. Dock hade jag precis laddat till min limit 90% innan och direkt efter uppgraderingen började bilen ladda igen. Satt såklart i bilen under hela processen
Faceliftad 75D, Titanium, grå klädsel med svart tak, allt lullull utom ljud. Dock många kablar och adaptrar. M3 LR AWD, Midnight Silver, AP3/FSD, dragkrok.
MY LR, Pearl White
Jag antar att topphastigheten ökade också.
Det är väl bara att säga grattis till de förståndiga 60 köparna som nu får en 75 för en betydligt mindre peng än de som gick all-in på 75 från början. (om dekalen byts ut så kan de lika gärna byta till 85d, så folk tror att man är lite rikare, eller mindre snål än vad man egentligen är)
trycker det nya priset för uppgraderingen är betydligt rimligare än när den först erbjöds (även om den på intet sätt är billigt)
ofantligt häftigt att det gick så snabbt att uppgradera. hoppas verkligen att detta inte var sista gången vi såg mjukvarukappade batterier. (skulle gärna sett sådana på 85-100 kärror också)
Verkar som att hela begränsningen låg i toppen. Hade 172km range innan uppgraderingen och något över halva batteriet laddat. Efter hade jag fortfarande 172km range och under halva batteriet laddat
Nu har även jag uppgraderat. 23.500 kr tyckte jag var överkomligt.
Även om jag högst sällan behöver mer än 60 kWh så känns det bra att ha tillgång till den bufferten samt att värdeökningen bör hålla i sig ett bra tag framöver.
Nu kan man göra en balansering av cellerna också vid tillfälle
Egenföretagare med innehav av:
Model Y - RWD, Premium, Vit, EAP - Årsmodell 2022