Designstudion uppdaterad
Moderator: Redaktion
Designstudion uppdaterad
Här har det hänt grejer ser jag. Elektrisk baklucka är nu standard. Man behöver nu alltså inte välja premiumpaketet. Det betyder ju faktiskt att de flesta får en billigare bil om man inte tycker Hepa och några extra skinnbitar är extremt viktigt 16,5kW laddare är nu också standard.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Designstudion uppdaterad
Det går inte heller att välja metalltak. Nu är det antingen öppningsbart pano eller helglas. Helglas blir då naturligtvis utan extra kostnad
Senast redigerad av HelectriC, redigerad totalt 1 gånger.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Designstudion uppdaterad
Märkligt!
Det verkar som uppgraderad laddare endast är standard när man väljer 100kWh batteri och till de andra går det inte ens att välja till Kanske för att det blir så horribelt långa laddtider med 100kWh och standardladdare
Det verkar som uppgraderad laddare endast är standard när man väljer 100kWh batteri och till de andra går det inte ens att välja till Kanske för att det blir så horribelt långa laddtider med 100kWh och standardladdare
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Designstudion uppdaterad
.
Senast redigerad av HelectriC, redigerad totalt 1 gånger.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Designstudion uppdaterad
Nä, laddningstiden blir ju samma om du kört 25 mil med ett 60kWh batteri som om du kört 25mil med ett 100kWh batteri. Men det kanske är till för människor som bara räknar på hur lång tid det tar att ladda från tomt till fullt ur ett vanligt ladduttag?HelectriC skrev:Märkligt!
Det verkar som uppgraderad laddare endast är standard när man väljer 100kWh batteri och till de andra går det inte ens att välja till Kanske för att det blir så horribelt långa laddtider med 100kWh och standardladdare
Re: Designstudion uppdaterad
Ja det var ju intressent. Hade precis tänkt fråga var du såg att större laddare var standard, för jag hade 75 vald och där såg jag inte ett ord om laddaren.
Saftig summa mellan glastak och pano nu. Verkar som dom bara plockade ner fasta glastaket till standard och lät pano ligga kvar på samma prisnivå mätt från standard.
Saftig summa mellan glastak och pano nu. Verkar som dom bara plockade ner fasta glastaket till standard och lät pano ligga kvar på samma prisnivå mätt från standard.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Re: Designstudion uppdaterad
Det blir det väl inte? Ska du ladda bilen med 20kWh, så går det ju fortare om du har en 16,5kW laddare än om du har en 11. Iaf jag laddar inte varje dag, så det hade klart gått fortare med en 16,5 laddare än 11.LarsL skrev:Nä, laddningstiden blir ju samma om du kört 25 mil med ett 60kWh batteri som om du kört 25mil med ett 100kWh batteri. Men det kanske är till för människor som bara räknar på hur lång tid det tar att ladda från tomt till fullt ur ett vanligt ladduttag?HelectriC skrev:Märkligt!
Det verkar som uppgraderad laddare endast är standard när man väljer 100kWh batteri och till de andra går det inte ens att välja till Kanske för att det blir så horribelt långa laddtider med 100kWh och standardladdare
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Designstudion uppdaterad
Det verkar som att smart luftfjädring inte går att välja till om man väljer 75 kWh batteriet.
Re: Designstudion uppdaterad
Det var ju underligt! Kanske för att distansera mer mot Model 3? Man ska bara få topputrustning till toppmodeller?vigge50 skrev:Det verkar som att smart luftfjädring inte går att välja till om man väljer 75 kWh batteriet.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Designstudion uppdaterad
Ja, det går fortare med större laddare MEN det gör inte långsammare med större batteri.HelectriC skrev:Det blir det väl inte? Ska du ladda bilen med 20kWh, så går det ju fortare om du har en 16,5kW laddare än om du har en 11. Iaf jag laddar inte varje dag, så det hade klart gått fortare med en 16,5 laddare än 11.LarsL skrev:Nä, laddningstiden blir ju samma om du kört 25 mil med ett 60kWh batteri som om du kört 25mil med ett 100kWh batteri. Men det kanske är till för människor som bara räknar på hur lång tid det tar att ladda från tomt till fullt ur ett vanligt ladduttag?HelectriC skrev:Märkligt!
Det verkar som uppgraderad laddare endast är standard när man väljer 100kWh batteri och till de andra går det inte ens att välja till Kanske för att det blir så horribelt långa laddtider med 100kWh och standardladdare
Re: Designstudion uppdaterad
De har även gjort lite ändringar när det kommer till priset för Model S 75, den kostar nu 896 900 vilket inte är mycket med än vad 60 kostade tidigare och betydligt billigare än 955 600 kr som den kostade i februari. Detta gör dock att prisskillnaden mellan 75D och 90D på 146 600 kr är helt galen.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19529
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Designstudion uppdaterad
Undrar om 90-modellen blir kvar länge till...vigge50 skrev:De har även gjort lite ändringar när det kommer till priset för Model S 75, den kostar nu 896 900 vilket inte är mycket med än vad 60 kostade tidigare och betydligt billigare än 955 600 kr som den kostade i februari. Detta gör dock att prisskillnaden mellan 75D och 90D på 146 600 kr är helt galen.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Designstudion uppdaterad
Vad är den verkligt utnyttningsbara delen i 75 resp. 90 batterierna?vigge50 skrev:De har även gjort lite ändringar när det kommer till priset för Model S 75, den kostar nu 896 900 vilket inte är mycket med än vad 60 kostade tidigare och betydligt billigare än 955 600 kr som den kostade i februari. Detta gör dock att prisskillnaden mellan 75D och 90D på 146 600 kr är helt galen.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Designstudion uppdaterad
75 kWh batteriet har 72,6 kWh användbart och 90 kWh batteriet har 81,8 kWh användbara.Pontus skrev:Vad är den verkligt utnyttningsbara delen i 75 resp. 90 batterierna?vigge50 skrev:De har även gjort lite ändringar när det kommer till priset för Model S 75, den kostar nu 896 900 vilket inte är mycket med än vad 60 kostade tidigare och betydligt billigare än 955 600 kr som den kostade i februari. Detta gör dock att prisskillnaden mellan 75D och 90D på 146 600 kr är helt galen.
https://electrek.co/2016/12/14/tesla-battery-capacity/
Re: Designstudion uppdaterad
Vilken jäkla tur att min bil fortfarande har uppgraderad laddare. Det är illa nog att den är långsammare än dubbelladdaren jag hade innan, men den är ju ändå 50% snabbare än standardladdaren. Nu finns det bara 11kW-laddaren kvar såvida man inte väljer topmodellen. Varför gör de så? Jag begriper inte vitsen med att försämra laddmöjligheterna hela tiden. Det går åt fel håll skulle jag vilja påstå.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19529
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Designstudion uppdaterad
Kan inte heller riktigt se hur det skulle vara logiskt, undrar om det inte kommer att rättas till lite senare (inte första ggn dom ändrat i designstudion för att senaremati skrev:Vilken jäkla tur att min bil fortfarande har uppgraderad laddare. Det är illa nog att den är långsammare än dubbelladdaren jag hade innan, men den är ju ändå 50% snabbare än standardladdaren. Nu finns det bara 11kW-laddaren kvar såvida man inte väljer topmodellen. Varför gör de så? Jag begriper inte vitsen med att försämra laddmöjligheterna hela tiden. Det går åt fel håll skulle jag vilja påstå.
ändra lite till ungefär som att det blivit lite galet just nu bara)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Designstudion uppdaterad
Det borde ju rimligen fortfarande vara samma hårdvara som tidigare, dvs en 16,5kW-laddare som är mjukvarustrypt till 11kW. Det känns urbota korkat att ta bort möjligheten att låsa upp spärren och kunna ta betalt för det. Hoppas att det är en miss eller nån har bara haft hjärnsläpp.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Designstudion uppdaterad
Diskuterades i en tråd tidigare att dom skulle höja priset också, blev det så? Slängde ihop min drömbil för att se om det var någon skillnad men ja fick iaf samma vad ja kan minnas (kanske skiljer lite men minns inte exakt på kronan). 1.4 milj. går min loss på, kul att drömma sig bort ibland iaf
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: Designstudion uppdaterad
Priset gick upp på 100D och P100D men de motsvarade kostnaden för uppgradera laddaren som nu ingår som standard. Så om du hade tänkt köpa den så är det ingen skillnad men om inte så ökade priset 17 600 kr.rmokvist skrev:Diskuterades i en tråd tidigare att dom skulle höja priset också, blev det så? Slängde ihop min drömbil för att se om det var någon skillnad men ja fick iaf samma vad ja kan minnas (kanske skiljer lite men minns inte exakt på kronan). 1.4 milj. går min loss på, kul att drömma sig bort ibland iaf
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: Designstudion uppdaterad
Är det verkligen så? Jag ser ingen skillnad alls i grundpriset för 100-modellerna jmf med förut. Så som jag ser det är det en prissänkning över hela linjen (eller nåja, 100-modellerna kostar som förut men med skillnaden att uppgraderad laddare, glastak och elbaklucka numera hänger med från början)vigge50 skrev:Priset gick upp på 100D och P100D men de motsvarade kostnaden för uppgradera laddaren som nu ingår som standard. Så om du hade tänkt köpa den så är det ingen skillnad men om inte så ökade priset 17 600 kr.rmokvist skrev:Diskuterades i en tråd tidigare att dom skulle höja priset också, blev det så? Slängde ihop min drömbil för att se om det var någon skillnad men ja fick iaf samma vad ja kan minnas (kanske skiljer lite men minns inte exakt på kronan). 1.4 milj. går min loss på, kul att drömma sig bort ibland iaf
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: Designstudion uppdaterad
Du har rätt, priset 90D gick ner något och 100D är det samma.Wilson skrev:Är det verkligen så? Jag ser ingen skillnad alls i grundpriset för 100-modellerna jmf med förut. Så som jag ser det är det en prissänkning över hela linjen (eller nåja, 100-modellerna kostar som förut men med skillnaden att uppgraderad laddare, glastak och elbaklucka numera hänger med från början)vigge50 skrev:Priset gick upp på 100D och P100D men de motsvarade kostnaden för uppgradera laddaren som nu ingår som standard. Så om du hade tänkt köpa den så är det ingen skillnad men om inte så ökade priset 17 600 kr.rmokvist skrev:Diskuterades i en tråd tidigare att dom skulle höja priset också, blev det så? Slängde ihop min drömbil för att se om det var någon skillnad men ja fick iaf samma vad ja kan minnas (kanske skiljer lite men minns inte exakt på kronan). 1.4 milj. går min loss på, kul att drömma sig bort ibland iaf
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Senast redigerad av vigge50, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Designstudion uppdaterad
Designstudion har inte funkat på min iPad i Safari på länge. Jag har även testat i Chrome och Firefox och samma där i en iPad. Fler som har samma problem?
Model S P85DL+
Re: Designstudion uppdaterad
Ja samma för mig, tur att jag har några Mac-datorer ocksåmans71 skrev:Designstudion har inte funkat på min iPad i Safari på länge. Jag har även testat i Chrome och Firefox och samma där i en iPad. Fler som har samma problem?
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Re: Designstudion uppdaterad
Funkar bra på min iPad air 2.Smutt skrev:Ja samma för mig, tur att jag har några Mac-datorer ocksåmans71 skrev:Designstudion har inte funkat på min iPad i Safari på länge. Jag har även testat i Chrome och Firefox och samma där i en iPad. Fler som har samma problem?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14