Designstudion uppdaterad

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Designstudion uppdaterad

Inlägg av HelectriC »

Här har det hänt grejer ser jag. Elektrisk baklucka är nu standard. Man behöver nu alltså inte välja premiumpaketet. Det betyder ju faktiskt att de flesta får en billigare bil om man inte tycker Hepa och några extra skinnbitar är extremt viktigt :D 16,5kW laddare är nu också standard.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Designstudion uppdaterad

Inlägg av HelectriC »

Det går inte heller att välja metalltak. Nu är det antingen öppningsbart pano eller helglas. Helglas blir då naturligtvis utan extra kostnad :)
Senast redigerad av HelectriC, redigerad totalt 1 gånger.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Designstudion uppdaterad

Inlägg av HelectriC »

Märkligt!
Det verkar som uppgraderad laddare endast är standard när man väljer 100kWh batteri och till de andra går det inte ens att välja till :? Kanske för att det blir så horribelt långa laddtider med 100kWh och standardladdare :?:
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Designstudion uppdaterad

Inlägg av HelectriC »

.
Senast redigerad av HelectriC, redigerad totalt 1 gånger.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Designstudion uppdaterad

Inlägg av LarsL »

HelectriC skrev:
Märkligt!
Det verkar som uppgraderad laddare endast är standard när man väljer 100kWh batteri och till de andra går det inte ens att välja till :? Kanske för att det blir så horribelt långa laddtider med 100kWh och standardladdare :?:
Nä, laddningstiden blir ju samma om du kört 25 mil med ett 60kWh batteri som om du kört 25mil med ett 100kWh batteri. Men det kanske är till för människor som bara räknar på hur lång tid det tar att ladda från tomt till fullt ur ett vanligt ladduttag?
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Designstudion uppdaterad

Inlägg av Surfaren »

Ja det var ju intressent. Hade precis tänkt fråga var du såg att större laddare var standard, för jag hade 75 vald och där såg jag inte ett ord om laddaren.

Saftig summa mellan glastak och pano nu. Verkar som dom bara plockade ner fasta glastaket till standard och lät pano ligga kvar på samma prisnivå mätt från standard.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Designstudion uppdaterad

Inlägg av HelectriC »

LarsL skrev:
HelectriC skrev:
Märkligt!
Det verkar som uppgraderad laddare endast är standard när man väljer 100kWh batteri och till de andra går det inte ens att välja till :? Kanske för att det blir så horribelt långa laddtider med 100kWh och standardladdare :?:
Nä, laddningstiden blir ju samma om du kört 25 mil med ett 60kWh batteri som om du kört 25mil med ett 100kWh batteri. Men det kanske är till för människor som bara räknar på hur lång tid det tar att ladda från tomt till fullt ur ett vanligt ladduttag?
Det blir det väl inte? Ska du ladda bilen med 20kWh, så går det ju fortare om du har en 16,5kW laddare än om du har en 11. Iaf jag laddar inte varje dag, så det hade klart gått fortare med en 16,5 laddare än 11.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Designstudion uppdaterad

Inlägg av vigge50 »

Det verkar som att smart luftfjädring inte går att välja till om man väljer 75 kWh batteriet.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Designstudion uppdaterad

Inlägg av HelectriC »

vigge50 skrev:
Det verkar som att smart luftfjädring inte går att välja till om man väljer 75 kWh batteriet.
Det var ju underligt! Kanske för att distansera mer mot Model 3? Man ska bara få topputrustning till toppmodeller?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Designstudion uppdaterad

Inlägg av LarsL »

HelectriC skrev:
LarsL skrev:
HelectriC skrev:
Märkligt!
Det verkar som uppgraderad laddare endast är standard när man väljer 100kWh batteri och till de andra går det inte ens att välja till :? Kanske för att det blir så horribelt långa laddtider med 100kWh och standardladdare :?:
Nä, laddningstiden blir ju samma om du kört 25 mil med ett 60kWh batteri som om du kört 25mil med ett 100kWh batteri. Men det kanske är till för människor som bara räknar på hur lång tid det tar att ladda från tomt till fullt ur ett vanligt ladduttag?
Det blir det väl inte? Ska du ladda bilen med 20kWh, så går det ju fortare om du har en 16,5kW laddare än om du har en 11. Iaf jag laddar inte varje dag, så det hade klart gått fortare med en 16,5 laddare än 11.
Ja, det går fortare med större laddare MEN det gör inte långsammare med större batteri.
Användarvisningsbild
beef
Teslaägare
Inlägg: 338
Blev medlem: 08 sep 2016 17:39
Ort: Skåne

Re: Designstudion uppdaterad

Inlägg av beef »

Glastak är standard på Model S!

Edit: Redan nämt!
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Designstudion uppdaterad

Inlägg av vigge50 »

De har även gjort lite ändringar när det kommer till priset för Model S 75, den kostar nu 896 900 vilket inte är mycket med än vad 60 kostade tidigare och betydligt billigare än 955 600 kr som den kostade i februari. Detta gör dock att prisskillnaden mellan 75D och 90D på 146 600 kr är helt galen.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Designstudion uppdaterad

Inlägg av Bjelke »

vigge50 skrev:
De har även gjort lite ändringar när det kommer till priset för Model S 75, den kostar nu 896 900 vilket inte är mycket med än vad 60 kostade tidigare och betydligt billigare än 955 600 kr som den kostade i februari. Detta gör dock att prisskillnaden mellan 75D och 90D på 146 600 kr är helt galen.
Undrar om 90-modellen blir kvar länge till...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8502
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Designstudion uppdaterad

Inlägg av Pontus »

vigge50 skrev:
De har även gjort lite ändringar när det kommer till priset för Model S 75, den kostar nu 896 900 vilket inte är mycket med än vad 60 kostade tidigare och betydligt billigare än 955 600 kr som den kostade i februari. Detta gör dock att prisskillnaden mellan 75D och 90D på 146 600 kr är helt galen.
Vad är den verkligt utnyttningsbara delen i 75 resp. 90 batterierna?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Designstudion uppdaterad

Inlägg av vigge50 »

Pontus skrev:
vigge50 skrev:
De har även gjort lite ändringar när det kommer till priset för Model S 75, den kostar nu 896 900 vilket inte är mycket med än vad 60 kostade tidigare och betydligt billigare än 955 600 kr som den kostade i februari. Detta gör dock att prisskillnaden mellan 75D och 90D på 146 600 kr är helt galen.
Vad är den verkligt utnyttningsbara delen i 75 resp. 90 batterierna?
75 kWh batteriet har 72,6 kWh användbart och 90 kWh batteriet har 81,8 kWh användbara.

https://electrek.co/2016/12/14/tesla-battery-capacity/
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Designstudion uppdaterad

Inlägg av mati »

Vilken jäkla tur att min bil fortfarande har uppgraderad laddare. Det är illa nog att den är långsammare än dubbelladdaren jag hade innan, men den är ju ändå 50% snabbare än standardladdaren. Nu finns det bara 11kW-laddaren kvar såvida man inte väljer topmodellen. Varför gör de så? Jag begriper inte vitsen med att försämra laddmöjligheterna hela tiden. Det går åt fel håll skulle jag vilja påstå.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Designstudion uppdaterad

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
Vilken jäkla tur att min bil fortfarande har uppgraderad laddare. Det är illa nog att den är långsammare än dubbelladdaren jag hade innan, men den är ju ändå 50% snabbare än standardladdaren. Nu finns det bara 11kW-laddaren kvar såvida man inte väljer topmodellen. Varför gör de så? Jag begriper inte vitsen med att försämra laddmöjligheterna hela tiden. Det går åt fel håll skulle jag vilja påstå.
Kan inte heller riktigt se hur det skulle vara logiskt, undrar om det inte kommer att rättas till lite senare (inte första ggn dom ändrat i designstudion för att senare
ändra lite till ungefär som att det blivit lite galet just nu bara)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Designstudion uppdaterad

Inlägg av mati »

Det borde ju rimligen fortfarande vara samma hårdvara som tidigare, dvs en 16,5kW-laddare som är mjukvarustrypt till 11kW. Det känns urbota korkat att ta bort möjligheten att låsa upp spärren och kunna ta betalt för det. Hoppas att det är en miss eller nån har bara haft hjärnsläpp.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
rmokvist
Inlägg: 115
Blev medlem: 05 okt 2016 11:22
Ort: Karlskrona

Re: Designstudion uppdaterad

Inlägg av rmokvist »

Diskuterades i en tråd tidigare att dom skulle höja priset också, blev det så? Slängde ihop min drömbil för att se om det var någon skillnad men ja fick iaf samma vad ja kan minnas (kanske skiljer lite men minns inte exakt på kronan). 1.4 milj. går min loss på, kul att drömma sig bort ibland iaf ;)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Designstudion uppdaterad

Inlägg av vigge50 »

rmokvist skrev:
Diskuterades i en tråd tidigare att dom skulle höja priset också, blev det så? Slängde ihop min drömbil för att se om det var någon skillnad men ja fick iaf samma vad ja kan minnas (kanske skiljer lite men minns inte exakt på kronan). 1.4 milj. går min loss på, kul att drömma sig bort ibland iaf ;)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Priset gick upp på 100D och P100D men de motsvarade kostnaden för uppgradera laddaren som nu ingår som standard. Så om du hade tänkt köpa den så är det ingen skillnad men om inte så ökade priset 17 600 kr.
Användarvisningsbild
Wilson
elbilist
Inlägg: 371
Blev medlem: 22 nov 2015 12:39
Ort: Stockholm

Re: Designstudion uppdaterad

Inlägg av Wilson »

vigge50 skrev:
rmokvist skrev:
Diskuterades i en tråd tidigare att dom skulle höja priset också, blev det så? Slängde ihop min drömbil för att se om det var någon skillnad men ja fick iaf samma vad ja kan minnas (kanske skiljer lite men minns inte exakt på kronan). 1.4 milj. går min loss på, kul att drömma sig bort ibland iaf ;)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Priset gick upp på 100D och P100D men de motsvarade kostnaden för uppgradera laddaren som nu ingår som standard. Så om du hade tänkt köpa den så är det ingen skillnad men om inte så ökade priset 17 600 kr.
Är det verkligen så? Jag ser ingen skillnad alls i grundpriset för 100-modellerna jmf med förut. Så som jag ser det är det en prissänkning över hela linjen (eller nåja, 100-modellerna kostar som förut men med skillnaden att uppgraderad laddare, glastak och elbaklucka numera hänger med från början)
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Designstudion uppdaterad

Inlägg av vigge50 »

Wilson skrev:
vigge50 skrev:
rmokvist skrev:
Diskuterades i en tråd tidigare att dom skulle höja priset också, blev det så? Slängde ihop min drömbil för att se om det var någon skillnad men ja fick iaf samma vad ja kan minnas (kanske skiljer lite men minns inte exakt på kronan). 1.4 milj. går min loss på, kul att drömma sig bort ibland iaf ;)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Priset gick upp på 100D och P100D men de motsvarade kostnaden för uppgradera laddaren som nu ingår som standard. Så om du hade tänkt köpa den så är det ingen skillnad men om inte så ökade priset 17 600 kr.
Är det verkligen så? Jag ser ingen skillnad alls i grundpriset för 100-modellerna jmf med förut. Så som jag ser det är det en prissänkning över hela linjen (eller nåja, 100-modellerna kostar som förut men med skillnaden att uppgraderad laddare, glastak och elbaklucka numera hänger med från början)
Du har rätt, priset 90D gick ner något och 100D är det samma.
Senast redigerad av vigge50, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2325
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Designstudion uppdaterad

Inlägg av mans71 »

Designstudion har inte funkat på min iPad i Safari på länge. Jag har även testat i Chrome och Firefox och samma där i en iPad. Fler som har samma problem?
Model S P85DL+
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Designstudion uppdaterad

Inlägg av Smutt »

mans71 skrev:
Designstudion har inte funkat på min iPad i Safari på länge. Jag har även testat i Chrome och Firefox och samma där i en iPad. Fler som har samma problem?
Ja samma för mig, tur att jag har några Mac-datorer också
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Designstudion uppdaterad

Inlägg av HelectriC »

Smutt skrev:
mans71 skrev:
Designstudion har inte funkat på min iPad i Safari på länge. Jag har även testat i Chrome och Firefox och samma där i en iPad. Fler som har samma problem?
Ja samma för mig, tur att jag har några Mac-datorer också
Funkar bra på min iPad air 2.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Skriv svar