Lite reflektioner så här dagen efter.
Allt det här vet ni och det är därför vi är en teslasekt
Bilen var allt jag hade föreställt mig och lite till, eftersom jag fick ha en 90D, jag hade räknat med en 70.
Bilen är en dröm på landsvägarna, att ligga på en krokig 70 väg, helt tyst, mjuk, regenbromsning gör det till ett nöje att glida fram
Bilen är en dröm inne i staden, ett lätt gaspådrag runt hörnet susar det bara till.
Omkörningar
Motorvägskörnig med en så stor bil är lyx
Tekniken, jag är tekniknörd
Laddning på SC, fler sc till folket!
Den sinnessjuka accelerationen.
Men, alltid ett men.
Jag var återigen lite för dåligt förberedd. Missade med AC/värme. Så frös om fötterna i 100mil, med feber och ont i halsen som tack
Jag missbedömde hur mycket hastighet påverkar. Efter laddning så trodde jag för mycket på trippmätaren. OCH FFS ha inte tre (fyra) mätare som visar olika
Man "måste" se till att ha en destinationsladdare på natten, det blir ingen bra start på dagen med att leta laddare. Särskilt när snabbladdaren på Ikea tydligen varit avstängd sedan september fortfarande är det
Nu vet jag att ni vet det här också
Jag kunde inte låta bli att titta, listerna mellan framskärm och framdörr diffade 7-8mm
Vindbruset på motorväg, det är en coupe, men lite konstigt att en bil för en mille låter, inte mycket men den låter
AP1, livsfarlig på landsväg, tappar den linjen drar den direkt till höger, inte lite mjukt, utan rejält. Det krävs ett bra drag i ratten för att få bilen på rätt ställe igen.
Väldigt hastigt byte till vänsterfil vid omkörning, man "talar om" att man vill byta fil. Bilen kastar sig över till höger, men väldigt mjukt in till vänster. Märkligt
Farthållaren är ett skämt, jag tror faktiskt det är den sämsta jag provat.
Noll framförhållning. OPPPPSS en bil vi står på bromsen.
Vid filbyte, framför allt med AP igång. Vi bromsas kraftigt, blinkar vänster, vrider lite på ratten och pedalen går i botten, men då upptäcker den att det är ett räcke "i vägen" och står på bromsen igen för att gasa rejält när den rätat upp sig. Nog för att Teslan är hetsig. Men lite lugnt borde den kunna bete sig tycker jag. Det blir lite otäckt i 130 (kan jag tänka mig så fort körde jag alllldrig)
Men på det hela taget så är det 90% klart att det blir en Tesla nästa bil, frågan är när, och om man orkar vänta på M3, och om den är något att ha.
Men en bil utan möjlighet till riktig snabbladdning är inte aktuellt.